اخبار

در دنیای رمزارزها چه می‌گذرد؟ مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها در سه روز گذشته

در این مطلب، از رویدادهای مهم اخیر بازار باخبر می‌شوید؛ از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیتکوین گرفته تا ترندهای روزانه و اخبار بلاکچین، دیفای، NFT ،WEB3 و قانون‌گذاری رمزارزها.

چکیده اخبار مهم

  • کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا SEC از ریچارد هارت، بنیان‌گذار رمزارز Hex، به‌اتهام فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده شکایت کرد.
  • بیش از ۵۲میلیون دلار از صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس Curve Finance به‌دلیل باگ امنیتی به‌سرقت رفت.
  • هکری قانونمند توانست ۵.۴‌میلیون دلار اتریوم دزدیده‌شده از پلتفرم غیرمتمرکز کرو فایننس را نجات دهد.

ادامه پرونده شکایت SEC از ترافورم: قاضی پرونده مخالف حکم ریپل است

قاضی فدرال ایالات متحده آمریکا درخواست تجدیدنظر شرکت ترافورم لبز (Terraform Labs) درباره شکایت SEC را رد کرد. همچنین، این قاضی از حکم صادرشده مرتبط با پرونده ریپل انتقاد کرده و آن را اشتباه دانسته است.

۱۶‌فوریه۲۰۲۳ (۲۷‌بهمن۱۴۰۲)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از شرکت ترافورم لبز به‌اتهام «سازمان‌دهی کلاه‌برداری میلیارد‌دلاری از‌طریق رمزارز» شکایت کرد. در واکنش به این شکایت، آوریل۲۰۲۳ (فروردین۱۴۰۲) وکلای ترافورم لبز درخواستی مبنی‌بر رد این شکایت ارسال کردند که دادگاه ایالات متحده آمریکا ۳۱جولای۲۰۲۳ (۹مرداد۱۴۰۲) آن را رد کرد.

شکایت

یکی از مباحثی که قاضی در جواب درخواست ترافورم لبز به آن اشاره کرده، رویکردی‌ است که این شرکت درقبال فروش رمزارز باید اتخاذ کند. قاضی پرونده معتقد است که ازلحاظ فروش، بین رمزارزهای شرکت ترافورم لبز (LUNA و MIR) و اوراق بهادار نباید تفاوتی قائل شد. رویکرد قاضی پرونده ترافورم دقیقاً برخلاف نظر قاضی پرونده رپیل است که XRP و اوراق بهادار را متفاوت می‌داند. به‌نظر می‌رسد اگر قاضی‌های دیگر نیز با قاضی پرونده ترافورم هم‌نظر باشند، خبر خوشی برای SEC خواهد بود.

 

SEC از بنیان‌گذار رمزارز HEX نیز شکایت کرد

ریچارد هارت، کارآفرین و سرمایه‌گذار جنجالی دنیای رمزارزها، با شکایت SEC مواجه شد. اتهام وی نیز مانند مجموعه شکایت‌های SEC، فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده است.

۳۱جولای۲۰۲۳ (۹مرداد۱۴۰۲)، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌‌دلیل فروش غیرقانونی بیش از یک‌میلیارد دلار رمزارزهای Hex و PulseChain (PLS) و PulseX (PSLX)، شکایتی علیه ریچارد هارت ثبت کرده است. براساس این شکایت، هارت با اتهام‌هایی نظیر نقض قوانین فدرال اوراق بهادار و کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران خُرد مواجه شده است.

شکایت

به‌نظر می‌رسد هارت از تصمیم SEC برای شکایت از او آگاه بوده است؛ چرا‌که در ماه‌های اخیر، وی تمام لینک‌های مرتبط با HEX و PulseChain را از حساب‌های شبکه‌های اجتماعی‌اش حذف کرده است.

 

هکری کلاه‌سفید ۵.۴‌میلیون دلار از سرمایه کرو فایننس را نجات داد

 هکری قانونمند توانست ۵.۴‌میلیون دلار اتریوم دزدیده‌شده از پلتفرم غیرمتمرکز کرو فایننس را برگرداند.

شکایت

هک صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس در دو مرحله اتفاق افتاد: در مرحله اول، هکرها مبلغ ۲۶‌میلیون دلار را به‌سرقت بردند و در مرحله دوم، آنان در حال دزدیدن ۲۶‌میلیون دلار سرمایه دیگر از استخرهای نقدینگی این پلتفرم بودند که هکری کلاه‌سفید به نام c0ffeebabe.eth با کمک MEV bot از به‌سرقت‌رفتن ۵.۴‌میلیون دلار از این پلتفرم جلوگیری کرد. این هکر رمزارزهای نجات‌یافته را به کرو فایننس برگرداند تا مبلغ خسارت به این پلتفرم به ۴۶.۵ میلیون دلار کاهش یابد.

سرقت میلیون‌دلاری از صرافی Curve Finance ازطریق باگ امنیتی

۳۰جولای۲۰۲۳ (۸مرداد۱۴۰۲)، چندین استخر نقدینگی صرافی غیرمتمرکز کرو فایننس که از زبان برنامه‌نویسی وایپر استفاده می‌کردند، ازطریق باگ امنیتی دچار حملات هکری شدند. در این حملات، تقریباً ۵۲میلیون دلار از سرمایه کرو فایننس به‌خطر افتاد. دلیل این آسیب‌پذیری به نسخه‌های وایپر ۰.۲.۱۵، ۰.۲.۱۶، ۰.۳.۰ و مکانیزم قفل‌های ورود مجدد (Reentrancy Locks) مربوط می‌شدند. حداقل چهار استخر نقدینگی کرو فایننس از نسخه‌های ذکرشده استفاده می‌کردند. Curve Finance صرافی‌ای غیرمتمرکز برای استیبل‌کوین‌هاست که روی شبکه اتریوم فعالیت می‌کند.

کرو فایننس در دیسکورد نوشت: «هرچه می‌توانست تخلیه شود، تخلیه شده است. استخرهای aETH/ETH ،msETH/ETH ،pETH/ETH و CRV/ETH هدف این حملات بوده‌اند. استخرهای دیگر امن هستند و این باگ امنیتی را ندارند.»

   وایپر یکی از زبان‌های برنامه‌نویسیِ قراردادهای هوشمند است که از شیوه‌های پایتون پیروی می‌کند. تمرکز Vyper بر اجرا روی ماشین مجازی اتریوم (EVM) است. وایپر ازجمله زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد در WEB3 است و این باگ امنیتی احتمال دارد روی دیگر پروژه‌های دیفای و WEB3 نیز تأثیرگذار باشد.

هکرها علاوه‌بر کرو فایننس، چندین پروتکل دیگر دیفای را هدف قرار دادند. در این حملات، ۱۳.۶میلیون دلار از استخر alETH/ETH پروتکل Alchemix و ۱۱.۴میلیون دلار از استخر pETH/ETH پروتکل PEGd و ۱.۶میلیون دلار از استخر sETH/ETH پروتکل Metronome و ۳۲میلیون واحد رمزارز CRV دزدیده شده است.

همچنین، گزارش شده است که شبکه بایننس اسمارت چین (BSC) دچار حمله شده و حدود ۷۳‌هزار دلار رمزارز طی سه حمله به‌سرقت رفته است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا