اخبار

خودنمایی بیت کوین به‌عنوان جایگزینی مطمئن هم‌زمان با افزایش احتمال سقوط دلار

در ماه‌های اخیر، بازار کریپتوکارنسی روند کاملاً صعودی را در پیش گرفته است. بیت کوین با ثبت رکورد تاریخی در ۱۸ ماه گذشته، در کانال ۴۴هزار دلار معامله می‌شود. اتریوم نیز برای نخستین‌بار در دو سال اخیر، به ارزش ۲,۴۰۰ دلار رسیده است. اوضاع برای بسیاری دیگر از رمزارزها مانند ریپل و سولانا نیز به‌ همین منوال بوده است.

به‌نوشته فوربز، این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که در سال جاری، فدرال رزرو برنامه گسترده چاپ دلار را در دستور کار خود قرار داد. طبیعی است که چنین اقدامی دستاوردی جز قراردادن دلار در سراشیبی سقوط ندارد. این اتفاق باعث شده است بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مانند طلا و BTC کاملاً روند صعودی را پشت‌سر بگذارند.

از ابتدای سال جاری تاکنون، بیت کوین بیش از ۱۹۰درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. ارزش بازار کریپتوکارنسی هم که در ابتدای سال در محدوده ۱,۰۰۰میلیارد دلار بود، اکنون از مرز ۱,۵۰۰میلیارد دلار عبور کرده است.

تحلیلگران بازار کریپتوکارنسی بر این باورند که روند فعلی تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت. یکی از دلایل آنان برای این ادعا، تداوم روند بانک مرکزی آمریکا برای چاپ پول در سال آینده است. درضمن، تنها چند روز با برگزاری نشست آتی کمیته بازار آزاد آمریکا (FOMC) برای تصمیم‌گیری درباره نرخ بهره باقی مانده است.

تعدادی از کارشناسان بر این باورند که فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست پیش رو تغییر نخواهد داد، در‌عین‌حال، گروهی دیگر نیز بر این باورند که بانک مرکزی با هدف حرکت به‌سمت سیاست‌های پولی و مالی انبساطی، نرخ بهره را در نشست آتی کاهش دهد.

پیامدهای کاهش نرخ بهره بر اقتصاد آمریکا

در‌صورت رخ‌دادن این اتفاق، جریان پول در اقتصاد آمریکا افزایش پیدا می‌کند. این موضوع می‌تواند به افزایش تورم در این کشور منجر شود. طبیعی است که در پی افزایش تورم، ارزش دلار بیش‌از‌پیش تهدید می‌شود. درنتیجه، سرمایه‌گذاران برای جلوگیری از متضررشدن، به‌سراغ دارایی‌های جایگزین ارزشمند مانند طلا و بیت‌کوین می‌روند. این امر سیگنال صعودی مهمی برای بازار کریپتوکارنسی در سال آتی به‌شمار می‌رود.

در همین زمینه، لوک نولان، یکی از پژوهشگران فعال در شرکت مدیریت دارایی‌های رمزارزی کوین شیرز (CoinShares)، در تحلیلی محافظه‌کارانه رسیدن بیت کوین به قیمت ۷۰هزار دلار در سال ۲۰۲۴ را پیش‌بینی کرده است.

تحلیلگران شرکت استراتژی سهام جفریز (Jefferies) هم هشدار داده‌اند که در سال آینده، فدرال رزرو مجبور خواهد شد مجدداً دستگاه چاپ پول خود را راه‌اندازی کند. چنین اتفاقی رونق بازارهای مالی مانند کریپتوکارنسی منجر می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که اقتصاد آمریکا و جهان هنوز نتوانسته‌ است خود را از تبعات همه‌گیری کرونا نجات دهد. به‌گفته برخی از تحلیلگران، این مسئله تا مدت‌ها گریبان‌گیر اقتصاد جهانی خواهد بود.

باید منتظر ماند و دید که آیا فدرال رزرو سیاست‌های تسهیل اقتصادی را در نشست روزهای آینده خود عملیاتی می‌کند یا تصمیم‌گیری درباره این موضوع بسیار مهم را به‌ سال ۲۰۲۴ به‌تعویق می‌اندازد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
forbes

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا