اخبار

فرار بلاروس از تحریم‌ها با استفاده از CBDC

بلاروس قصد دارد از CBDC یا رمزارز مرکزی خود به‌منظور اجتناب از تحریم‌هاي رهبری‌شده ایالات متحده و اتحادیه اروپا استفاده کند. با این کار، بلاروس امکان معامله با شرکای بین‌المللی را برای شرکت‌هایش فراهم می‌کند.

CBDC یا رمزارز بانک مرکزی نوعی پول مجازی است که با حمایت بانک مرکزی کشورها صادر می‌شود. این ارز می‌تواند به‌عنوان رقیب سایر رمزارزها و استیبل‌کوین‌ها عمل کند و برای ارائه خدمات مالی به شهروندان و کسب‌وکارها باکیفیت و امنیت بیشتر به‌کار رود. علاوه‌بر‌این، CBDC می‌تواند ابزاری برای اجرای سیاست‌های پولی و مالی و مبارزه با پول‌شویی و تحریم‌ها باشد.

بلاروس از‌جمله کشورهایی است که در حال مطالعه امکان ایجاد CBDC برای خود هستند. بانک ملی جمهوری بلاروس (NBRB) برنامه‌ای آزمایشی برای ارزیابی CBDC ایجاد کرده است.

طبق گزارش‌ها، بانک مرکزی بلاروس تا پایان سال ۲۰۲۳ در‌باره این موضوع تصمیم‌گیری می‌کند که آیا روبل دیجیتال بلاروس را معرفی کند یا خیر. رئیس بانک ملی بلاروس اعلام کرده است که این تصمیم با مشورت مقام‌های ارشد جمهوری اتخاذ خواهد شد.

طبق گزارش اقتصاد بلاروس، الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور این کشور، ممکن است در روزهای آینده حکم مرتبط با CBDC را صادر کند. این رسانه نوشت:

قرار است پس از جلسه‌ای که با حضور رئیس دولت برگزار می‌شود، تصمیماتی درباره معرفی نوع جدیدی از پول گرفته شود.

پس از آغاز جنگ در اوکراین، مینسک نیز مانند مسکو، با تحریم‌های اقتصادی متعددی مواجه شده است. در‌این‌میان، زیان اصلی متوجه شرکت‌های تجاری بوده است و واردکنندگان و صادرکنندگان و بلاروسی عمدتاً از شبکه بانکی بین‌المللی خارج شده‌اند. بااین‌حال، مینسک به‌دنبال راهکارهایی برای اجتناب از تحریم‌هایی است که معاملات بدون دلار را دربر می‌گیرد.

آمادگی بلاروس برای استفاده از روبل دیجیتال برای دورزدن تحریم‌ها

مقام‌های دولتی بلاروس چندین سال است که در حال بررسی صدور CBDC هستند. بااین‌حال، این کشور در آگوست‌۲۰۲۳ برنامه‌های خود را برای آزمایش «عملی» روبل دیجیتال بلاروس اعلام کرد. از آن زمان به‌بعد، بلاروس امکانات اجرایی این روبل دیجیتال در دنیای واقعی را بررسی کرده است.

کریپتونیوز می‌نویسد که بانک ملی جمهوری بلاروس (NBRB) از همان ابتدا به‌طور مشخص صحبت درباره اعتبارنامه‌های مرزی دیجیتال BYN را شروع کرد. دیمیتری کالچیتز (Dmitry Kalechits)، معاون NRBR، ارز مرکزی بانکی را مهم‌ترین پروژه در مقیاس بزرگ خواند.

همچنین، رسانه کاله‌چیتس (Kalechits) گزارش‌هایی درباره قابلیت‌های استفاده از این رمزارز در معاملات فرامرزی منتشر کرده است. این رسانه CBDC را به‌عنوان «مکانیزمی» معرفی کرده که ممکن است در بلاروس ظاهر شود تا به کسب‌وکارها اجازه دهد بر تحریم‌ها غلبه کنند.

بانک ملی جمهوری بلاروس ادعاهای خود را از اوایل سال جاری تکرار و اظهار کرد که روبل دیجیتال بلاروس بیشترین میزان استقبال را در فضای پرداخت‌های فرامرزی در پی خواهد داشت. جلسه  بررسی رسمی این موضوع ممکن است پس از بازگشت لوکاشنکو از سفر رسمی به چین در انتهای ماه جاری برگزار شود.

رئیس‌جمهور بلاروس روز دوشنبه در پکن با استقبال شی‌جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، مواجه شد. به‌دنبال سرکوب مخالفان سیاسی و حمایت از روسیه در جنگ با اوکراین، لوکاشنکو بسیار منزوی شده است. لوکاشنکو در حالی با شی‌جین پینگ در پکن ملاقات کرد که رئیس‌جمهور چین «دخالت خارجی» در امور داخلی بلاروس را محکوم کرد.

به‌گفته رسانه‌ها، رئیس‌جمهور چین تلاش مینسک برای «نگاه به شرق» را تحسین کرد و با وعده «حمایت استراتژیک» از برنامه‌های لوکاشنکو جلسه را به‌اتمام رساند.

این تحولات در حالی رخ داده‌اند که چین نیز در حال آزمایش قابلیت‌های فرامرزی رمزارز مرکزی (CBDC) خود است. متحد دیرینه مینسک، مسکو، فرایندهای آماده‌سازی و معرفی CBDC خود را سرعت بخشیده و راه‌اندازی ملی آن را برای سال ۲۰۲۵ برنامه‌ریزی کرده است.

برنامه روسیه برای معرفی CBDC

در سال‌های اخیر، روسیه نیز مانند بسیاری از کشورها، برای طراحی و معرفی CBDC برنامه‌ریزی زیادی کرده است. فوریه۲۰۲۳، بانک مرکزی روسیه برنامه‌ای آزمایشی برای رمزارز مرکزی را آغاز کرده است. طبق این برنامه، روبل دیجیتال روسیه تا سال ۲۰۲۴ راه‌اندازی خواهد شد.

هدف این پروژه، کاهش وابستگی اقتصاد روسیه به دلار آمریکا و تأثیرپذیری اقتصاد این کشور از تحریم‌های خارجی پس از تجاوز به اوکراین است. بهبود خدمات مالی و افزایش نظارت دولت بر سرمایه مردمی از دیگر اهداف این پروژه عنوان شده است.

به‌گفته رسانه‌ها، رونمایی روبل دیجیتال روسیه بزرگ‌ترین اصلاحات پولی روسیه از دهه ۱۹۹۰ را در پی خواهد داشت. سیاست‌مداران روس نیز اظهار کرده‌اند که روبل دیجیتال (روسی) در فضای تجارت بین‌المللی استفاده خواهد شد.

بااین‌حال، تا زمانی‌که تجارت مبتنی‌بر رمزارز مرکزی (CBDC) به واقعیت نپیوندد، معامله‌گران بلاروسی ممکن است مجبور شوند از روش‌های ناهنجارتری استفاده کنند.

این در حالی است که بر‌اساس گزارش‌های همین رسانه‌ها، بانک مرکزی به‌تازگی قانونی را تصویب کرده است که به صادرکنندگان اجازه می‌دهد تا پایان سال ۲۰۲۴ پرداخت‌ها را به‌صورت نقدی انجام دهند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا