اخبار

حجم معامله توکن‌های NFT در بستر سولانا برای اولین‌بار از اتریوم پیشی گرفت

بلاک‌چین سولانا در جریان کمپین‌های تبلیغاتی خود از ابتدای راه‌اندازی تا‌به‌امروز، روی کلیدواژه «قاتل اتریوم» تأکید کرده است. در سال‌های اخیر، بسیاری از فعالان بازار رمزارزها این موضوع را دست‌مایه تمسخر سولانا قرار داده‌اند. واقعیت این است که اتریوم تسلط زیادی روی حوزه برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند و توکن‌های NFT دارد. علاوه‌براین، اتریوم بخش عمده‌ای از پلتفرم‌های این حوزه‌ها را میزبانی می‌کند.

کمتر کسی پیدا می‌شود که بخت زیادی برای سولانا در رقابت با اتریوم قائل باشد. این در حالی است که ۱۰دسامبر۲۰۲۳ (۱۹آذر۱۴۰۲) خبر مهمی در بازار منتشر شد. برای اولین‌بار حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی (NFT) در بستر بلاک‌چین سولانا از اتریوم پیشی گرفت. در روزهای اخیر، سولانا افزایش ۲.۷۸درصدی معامله NFT را تجربه کرده و به آمار ۱۶میلیون دلار در روز رسیده است. 

دراین‌بین، اتریوم در این روزها با کاهش ۲۲.۷۰درصدی توکن‌های غیرمثلی روبه‌رو شده است. این اتفاق باعث شده است تا اتریوم جایگاه نخست حجم معاملات NFT که برای مدت طولانی در‌اختیار داشت، از دست بدهد. افزون‌براین، آمار معامله روزانه ۱۱.۴میلیون‌دلاری را برای این دسته از توکن‌ها ثبت کند.

دیگر نکته عجیب اینکه فعالیت‌های چشمگیر بیت کوین اوردینالز باعث شده است تا آمار معامله NFTها با رمزارز بیت کوین از مرز ۱۳میلیون دلار در روز عبور کند. شبکه‌ بلاک‌چین بعدی پالیگان است که با فاصله نسبتاً زیاد، حجم معامله ۱.۵میلیون‌دلاری در روز را برای NFTها ثبت کرده است.

یکی از دلایل رشد چشمگیر حجم معاملات توکن‌های غیرمثلی در سولانا، آغاز به‌ کار پلتفرم تنسور (Tensor) به‌عنوان بازاری پیشرو برای خرید‌و‌فروش NFT در بستر این بلاک‌چین است. ۶۰درصد از کل حجم معاملات NFT در سولانا متعلق به تنسور است.

وضعیت توکن‌های NFT در ماه‌های اخیر

درمجموع، توکن‌های NFT نیز در ماه‌های اخیر با افزایش حجم معاملات روبه‌رو شده‌اند؛ به‌طوری‌که در ماه نوامبر، مجموع معاملات این توکن‌ها افزون‌بر ۱میلیارد دلار برآورد شد. توکن‌های NFT پس از یک دوره شکوفایی در سال ۲۰۲۱، حدود دو سال اصلاً اوضاع بسامانی نداشتند. علاوه‌بر کاهش حجم معاملات، قیمت بسیاری از NFTها با افت چشمگیری روبه‌رو شد. حال باردیگر هم‌زمان با رالی صعودی بیت کوین، بازار این دسته از توکن‌ها نیز رونق یافته است.

بد نیست بدانید که تا چند وقت پیش، اوپن‌سی (OpenSea) بزرگ‌ترین بازار خرید‌و‌فروش توکن‌های NFT شناخته می‌شد. این در حالی است که امروز بلر (Blur) زمین بازی را کاملاً از اوپن‌سی گرفته است. براساس آمار وب‌سایت Theblock، حدود ۸۰درصد از حجم معاملات NFT بلاک‌چین اتریوم در بستر پلتفرم بلر صورت می‌گیرد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
u.today

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا