اخبار

پیش‌بینی یک فیزیک‌دان: قیمت ۱۰ میلیون دلاری برای بیت کوین تا سال ۲۰۴۵

پروفسور فیزیک سابق، جووانی سانتوستاسی، از مدل «قانون توزیع توانی» خود برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین استفاده کرده است. نتایج این پیش‌بینی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۵ قیمت هر بیت‌کوین به ۱۰میلیون دلار خواهد رسید. همچنین، این مدل ادعا می‌کند که در ۱۵ سال آینده قیمت BTC ممکن است ۶,۳۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

قانون توزیع توانی رابطه‌ای ریاضی است که در آن یک مقدار با توان ثابت مقدار دیگری متناسب است. کاربرد قانون توزیع توانی در طیف وسیعی از پدیده‌های طبیعی، از فراوانی زمین‌لرزه‌ها تا پویایی تغییرات بازار سهام، مشاهده شده است.

به‌گزارش کوین‌تلگراف، سانتوستاسی برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ مدل قانون توزیع توانی را در زیرمجموعه r/Bitcoin به‌اشتراک گذاشت. بااین‌حال، پس از اینکه در ژانویه سال جاری آندری ژیک، یوتیوبر مالی با ۲/۳میلیون نفر دنبال‌کننده، این مدل را در کانال یوتیوبش منتشر کرد، به میزان زیادی در کانون توجه قرار گرفت.

سانتوستاسی درباره پیش‌بینی خود گفت:

این مدل پیش‌بینی می‌کند که بیت کوین ممکن است در ژانویه‌۲۰۲۶ به اوج ارزش خود، یعنی چیزی حدود ۲۱۰هزار دلار برسد و پس‌از‌آن، به ۶۰هزار دلار سقوط کند.

وی همچنین در گفت‌وگوی خود با ریاضی‌دان و سرمایه‌گذار سرشناس بیت‌کوین، فرد کروگر، اشاره کرده بود:

یک مدل قانون توزیع توانی، مدلی آسان‌تر و پیش‌بینی‌‌شدنی‌تر از عملکرد قیمت بیت‌کوین را در دوره‌های زمانی طولانی نشان می‌دهد. درمقابل، اکثر نمودارهای کوتاه‌مدت قیمت بیت کوین که در رسانه‌های جریان اصلی استفاده می‌شوند، تمایل دارند دیدگاهی «آشفته و بی‌نظم» و نادرست از عملکرد قیمت بیت کوین نشان دهند. نمودار خطی که معمولاً در تلویزیون نشان می‌دهند (نموداری که جیم کرامر درباره آن صحبت می‌کند) ناهمگون و غیرمرتبط به‌نظر می‌رسد.

سانتوستاسی درادامه صحبت‌هایش توضیح داد:

زمانی‌که شما لاگ محور y را وارد می‌کنید، مقادیر با روند منظمی خود را به‌نمایش می‌گذارند و الگوی بی‌نظم و آشفته جای خود را به الگوی منظم و زیبا می‌دهد.

به‌گفته سانتوستاسی، برخلاف مدل سهام به جریان که اکنون با انتقادهای فراوانی مواجه شده است‌، قانون توزیع توانی از الگوی لگاریتمی پیروی می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، معتبرتر است.

این یعنی قیمت بیت کوین به افزایش مداوم در طول زمان نیازی ندارد و نوسان‌های درخورتوجه در قیمت آن که اخیراً بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۳ شاهد بودیم، به‌سادگی با این مدل توجیه می‌شوند و با روند آن همخوانی دارند.

کروگر پست دیگری در ۳‌مارس۲۰۲۴ (۱۳اسفند۲۰۲۴) در شبکه اجتماعی X منتشر کرد. در این پست، وی جزئیات محاسباتی و ریاضیاتی بیشتری از مدل‌سازی قانون توزیع توانی درباره بیت‌کوین را تشریح کرد. این مدل پیش‌بینی می‌کرد که بیت کوین در دو سال آینده به قیمت ۱۰۰هزار دلار خواهد رسید.

کروگر اضافه کرد که اگر BTC به مدل قانون توزیع توانی پایبند باشد، ارزش بازار آن تا سال ۲۰۳۳ از طلا پیشی خواهد گرفت. در آن زمان ارزش بیت کوین به‌ازای هر سکه ۱میلیون دلار خواهد بود.

با وجود اعتقاد سانتوستانی و کروگر به مدل قانون توزیع توانی، منتقدان می‌گویند که هر مدل ریاضی ممکن است مستعد خطاهای اساسی باشد و رویدادهایی تصادفی را در نظر نگیرد که می‌تواند تأثیر جدی بر قیمت بگذارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا