آموزشمبتدی

یرن فایننس چیست و چگونه می‌توان توکن YFI را خرید؟

یرن فایننس یکی از پروژه‌های دیفای است که محصولات مختلفی را برای کسب درآمد منفعل از دارایی‌های رمزارزی ارائه می‌کند. این پروژه در سال ۲۰۲۰ پا به عرصه گذاشت و یکی از بازیگران اصلی در اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) است که خدماتی چون استیکنیگ و تجمیع وام‌دهندگان و ایجاد سود در بلاک چین اتریوم را ارائه می‌دهد.

از توکن ERC-20 یرن فایننس (YFI) برای تشویق کاربران به قفل‌کردن توکن‌های رمزارزی در قراردادهای Yearn.Finance استفاده می‌شود. ناگفته نماند این قراردادها در پلتفرم‌هایی چون بالانسر و کرو دیفای پشتیبانی شده‌اند.

تمامی پروتکل‌های یرن فایننس روی بلاک چین اتریوم کار می‌کنند. همچنین، این پروژه براساس پیشنهادهای حاکمیتی‌ای که دارندگان توکن YFI ارائه داده‌اند و به‌واسطه توسعه‌دهندگان مدیریت می‌شود.

در این مقاله از بلاگ تترلند، پلتفرم یرن فایننس و توکن آن، یعنی YFI را بررسی می‌کنیم؛ پس تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

یرن فایننس (Yearn.finance) چیست؟

یرن فایننس که بر بستر اتریوم ساخته شده است، نیاز به واسطه‌های مالی مانند بانک‌ها را حذف و برای کاربران ارزهای دیجیتال امکان دستیابی به گستره‌ وسیعی از خدمات وام‌دهی و ترید مانند Vaults ،Zap ،Earn و APY را فراهم می‌کند. در‌ادامه، این خدمات را بیشتر بررسی می‌کنیم.

این پروتکل می‌تواند قراردادهای هوشمند را روی بلاک چین اتریوم و سکوهای تبادل غیرمتمرکز اجرا کند. Yearn.Finance با داشتن رابط کاربری ساده و رویکردی سخت‌گیرانه در جهان دیفای، می‌کوشد تا بازدهی سرمایه‌های رمزارزی کاربران را به‌حداکثر برساند.

همچنین، یرن فایننس با همکاریِ پروتکل لایه‌دوم اوپتیمیسم در آگوست۲۰۲۲، تمایل خود را برای امکان فعالیت فرازنجیره‌ای و کمک به افزایش بهره‌ی‌وری کاربرانش نشان داده است.

سازنده یرن فایننس (YFI) چه کسی است؟

آندری کرونجِی (Andre Cronje)، یکی از پیش‌گامان ارزهای دیجیتال و دیفای، پروتکل یرن فایننس را بدون هیچ‌گونه سرمایه عمومی یا خصوصی بنیان نهاده است. این مهندس نرم‌افزار که دو دهه تجربه درزمینه توسعه‌ نرم‌افزار دارد، پلتفرم Yearn.Finance و توکن‌های YFI را برای سرمایه‌گذاران خُرد راه‌اندازی کرده است. 

در‌حال‌حاضر، تعداد توکن‌های YFI به حداکثر ۳۶,۶۶۶ واحد محدود شده است. برخلاف سایر مؤسسان، کرونجِی هیچ‌یک از توکن‌های YFI را قبل از انتشار پلتفرم برای خودش نگه نداشته است. او اعتقاد دارد پلتفرمی که بر‌اساس تکنولوژی بلاکچین واقعاً غیرمتمرکز ساخته شده باشد، نباید به مؤسس آن و دستورهایش در مسیر آینده وابسته باشد.

معرفی Vaults در یرن فایننس

کوین‌تلگراف می‌نویسد که پیچیده‌ترین محصول یرن فایننس Vaults نام دارد که مانند صندوق مشترک عمل می‌کند و از بیش از ۵۰ خزانه (Vault) یا استخر نقدینگی بهره می‌برد و برای کاربران امکان واریز توکن‌هایشان را فراهم می‌کند.

این ذخایر دراصل استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در سایر پروژه‌های دیفای مانند کامپاوند فایننس و کانوکس فایننس هستند و براساس کدهای کامپیوتری عمل می‌کنند. بدین‌صورت که سرمایه را به‌طور خودکار تغییر مسیر می‌دهند و درباره کسب سود و فرایند دوباره متعادل‌سازی تصمیم می‌گیرند. مزیت دیگر این ذخایر وجود کارمزدهای اندک در انجام تراکنش است.

معرفی Zap و Earn و APY در یرن فایننس

محصول Earn به تغییرات بهره در پروتکل‌های آوه و کامپاوند و dYdX بستگی دارد و برای کاربران امکان استفاده از بهترین نرخ بهره را فراهم می‌کند. Earn در‌اصل تجمیع‌گر پلتفرم‌های وام‌دهی است و کاربران با کمک آن توکن‌های رمز ارز خود را به استخرهای نقدینگی با بیشترین نرخ بهره درمقایسه‌با ابزارهای مالی سنتی می‌توانند اختصاص دهند.

محصول Zap به کاربرانی که در استیبل‌کوین‌های دای، بایننس USD، ترو یو‌اس‌دی (TUSD) و یو‌اس‌دی‌کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند، امکان مبادله آن‌ها را تقریباً با هر کوینی در استخرهای نقدینگی کرو فایننس و نیز واریز آن‌ها به ذخایر یرن فایننس را می‌دهد. این کار نه‌تنها در کارمزد و زمان صرفه‌جویی می‌کند؛ بلکه کل فرایند انجام‌شده را ساده می‌کند.

محصول دیگر APY است که ابزار درصد بازده سالانه را ارائه می‌دهد. با استفاده از این ابزار می‌توان با یک نگاه نرخ‌های ارائه‌شده در پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای مختلف را بررسی کرد. ازاین‌رو، سرمایه‌گذاران رمزارز می‌توانند بهترین پلتفرم را برای سرمایه‌گذاری‌های آینده خود انتخاب کنند.

کاربردهای یرن فایننس

پلتفرم یرن مجموعه‌ای است که تمامی سرمایه‌گذارها و توسعه‌دهنده‌ها و پروژه‌های دیفای می‌توانند از آن استفاده کنند. سرمایه‌گذاران رمزارز با استفاده از خدمات Earn و Zap و APY می‌توانند ارز دیجیتال خود را قرض دهند و آن را برای کسب سود در کوتاه‌مدت معامله کنند تا از این راه بتوانند درآمدی منفعل کسب کنند.

کاربران به‌کمک Zap و APY که در‌اصل ابزار کشت سود  (ییلد فارمینگ) هستند، در زمان استفاده از Earn، تجربه‌ کاربری بهتری کسب می‌کنند و به‌کمک آن‌ها در پروتکل‌های وام‌دهی آوه و dYdX و کامپاوند به بیشترین میزان بهره می‌رسند.

یرن فايننس

آیا سرمایه‌گذاری در یرن فایننس مناسب است؟

توکن YFI مانند سایر رمزارزها درمعرض تغییرات بازار و صعود و نزول قرار داد؛ اما این پروژه یکی از پروژه‌هایی است که سریع‌ترین رشد را به خود دیده و توانسته است کل سرمایه قفل‌شده (TVL) میلیارددلاری را به خود ببیند.

سرمایه‌گذاران ممکن است با نگه‌داری توکن‌های YFI از افزایش قیمت احتمالی آن در طولانی‌مدت بهره ببرند. یرن فایننس با‌‌توجه‌به گستره خدمات ارائه‌شده و طبیعت صادق به‌کاررفته‌ در مدل حاکمیتی آن، در میان پلتفرم‌های تأثیرگذار سرمایه‌گذاری دیفای قرار دارد.

قیمت لحظه‌ای و نحوه خرید توکن YFI

به‌منظور خرید توکن یرن فایننس، می‌توانید از مبدل تترلند استفاده کنید. برای این کار، پس از احراز هویت و واریز تومان یا تتر به کیف پول خود در تترلند، از قسمت مبدل مقدار دلخواه رمز ارز YFI را می‌توانید بخرید. شایان ذکر است توکن خریده‌شده به‌صورت آنی به کیف پول شما در تترلند واریز می‌شود.

برای برداشت نیز لازم است ابتدا توکن YFI را به تومان یا تتر تبدیل کنید. همچنین، به‌منظور مشاهده‌ قیمت لحظه‌ای رمزارز یرن فایننس YFI، می‌توانید از «فهرست نرخ رمزارزها» در تترلند استفاده کنید. در این قسمت، قیمت توکن YFI به‌صورت لحظه‌ای به تومان یا تتر نمایش داده شده است.

پرسش‌های متداول

یرن فایننس چیست؟

این پلتفرم برای کاربران امکان سرمایه‌گذاری در پروتکل‌های دیفای و کسب بخشی از کارمزدهای این پلتفرم را متناسب با مقدار توکن‌های YFI نگه‌داری‌شده فراهم می‌کند.

مزیت استفاده از یرن فایننس چیست؟

یرن فایننس با ارائه خدماتی چون Vaults ،Earn ،Zap و APY توانسته است کسب بیشترین میزان بهره را در پلتفرم‌های وام‌دهی و دیفای امکان‌پذیر کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا