آموزشمبتدیمقاله

بازار نزولی ارزهای دیجیتال؛ تهدید یا فرصت؟

با بازار نزولی ارزهای دیجیتال چگونه برخورد کنیم؟ با ناامیدی در فکر فرار و فروش سرمایه خود از بازار باشیم یا مثل گرگ‌های وال‌استریت در هر شرایطی پا پس نکشیم؟

در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم درباره کسب سود از بازارهای نزولی ارزهای دیجیتال صحبت کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

روش سرمایه‌گذاری در بازار نزولی ارزهای دیجیتال

همه بازارهای مالی و سرمایه‌گذاری روزهای خوب و بد دارد؛ اما بدین‌معنی نیست که در روزهای بد همواره ضرر وجود داشته باشد. در بازار نزولی، ارزهای خیلی کمی هستند که می‌توانند خلاف روند نزولی کلی در بازار حرکت کنند و از این طریق شما را به سود برسانند؛ ولی تعدادشان صفر نیست.

برای نمونه، وقتی سال ۲۰۱۸ بازار رمزارزها به‌طرز نگران‌کننده‌ای نزولی شد، تعدادی از رمزارزها توانستند خلاف روند نزولی بازار حرکت کنند. این ارزهای دیجیتال حتی در مقاطعی به داد بسیاری از سرمایه‌گذاران رسیدند و سود زیادی نیز عاید سرمایه‌گذاران کردند. کارشناسان دو شیوه بسیار مهم رفتاری را برای سرمایه‌گذاری در بازارهای نزولی توصیه می‌کنند:

  • داشتن نگاه بلند‌مدت
  • شناسایی دارایی‌های بالقوه

شاید بتوان گفت این دو توصیه درسی بود که از بازار خرسی سال ۲۰۱۸ آموخته شد. در همان سال، سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیر‌تر بودند و به‌راحتی صف فروش تشکیل ندادند، از فرصت این بازار مسئله‌ساز توانستند بهره‌مند شوند. آنان موفق شدند که دارایی‌های بالقوه‌ را شناسایی و نگه‌داری کنند و به سود برسند. شناسایی دارایی‌هایی که در آینده قرار است سودده شوند، کار بسیار دشواری است؛ اما ناممکن نیست.

نزولی

شیوه شناسایی دارایی‌ بالقوه با توکن

 دارایی‌هایی که از‌نظر بنیادی قوی هستند، درمقایسه‌با دارایی‌هایی که ویژگی‌های بنیادی ضعیف‌تری دارند، معمولاً عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند. البته شاید در‌ظاهر این‌طور به‌نظر نرسد؛ چون تجربه نشان داده است ارزهایی که از‌نظر بنیادی چندان قوی نبودند، هم موفقیت‌هایی به‌دست آورده‌اند.

یکی از ویژگی‌های بنیادی مهم، به‌ویژه در بازارهای نزولی، کاربردِ توکن است. اگر سرمایه‌گذاران فارغ از تردیدها دلیل قانع‌کننده‌ای برای خرید یا نگه‌داری توکن داشته باشند، احتمالاً تقاضا برای آن توکن افزایش پیدا و در‌نتیجه، قیمت آن توکن رشد خواهد کرد. نکته دیگر اینکه اگر پروژه شهرت خوبی داشته و در گذشته نیز سابقه مثبتی از خود نشان داده باشد، دارندگان توکن هم تمایل بیشتری برای هودل‌کردن خواهند داشت.

شاخص‌های بنیادی مهم در بازار نزولی ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟

شاخص‌های بنیادی مهم که می‌توانند چراغ راه سرمایه‌گذاران باشند، عبارت‌اند از‌:

  • سرمایه انسانی: پروژه‌هایی که تیم قوی و کارنامه موفقی داشته باشند، احتمالاً عملکرد بهتری در آینده خواهند داشت.
  • تأمین مالی: پروژه‌هایی با تأمین مالی ضعیف، در بازارهای نزولی عملکرد ضعیفی دارند. بسیاری از این پروژه‌ها با فروش توکن‌های بومی خود کسری بودجه‌شان را تأمین و سرمایه مدنظر را جمع‌آوری می‌کنند؛ اما در‌مقابل، پروژه‌هایی که از تأمین مالی قوی برخوردارند، می‌توانند از فرصت به‌وجود‌آمده در بازار نزولی استفاده و دارایی‌هایی را ازآنِ خود کنند که کمتر از میزان واقعی ارزش‌گذاری شده‌اند.
  • توسعه: هم تعداد و هم کیفیت کار توسعه‌دهندگانی که روی پروژه کار می‌کنند، می‌تواند نشان‌دهنده قوت یا ضعف آن باشد.
  • قدرت جامعه پروژه: جامعه دارندگان و هواداران وفادار رمزارز نیز می‌تواند نشانه قدرت آن دارایی باشد. داشتن جامعه وفادار بدین‌معنی است که آن‌ها در روزهای سخت حامی پروژه هستند و آماده‌اند در روزهای خوب هم به رشد بیشتر آن کمک کنند.

نزولی

جمع‌بندی

بازار خرسی که سرمایه‌گذاران تازه‌کار دل خوشی از آن ندارند، چرخه‌ای است که می‌تواند هر چند وقت یک‌ بار در بازار ارزهای دیجیتال اتفاق بیفتد و همه سرمایه‌گذاران را دچار مشکل کند.

در‌این‌میان، همه به‌دنبال راه‌هایی برای کسب سود یا فرار از ضرر هستند. بعضی‌ها موفق و بعضی‌ها هم ناموفق هستند؛ چون سطح دانش سرمایه‌گذاران با‌هم تفاوت دارد. برای گذر از بازار خرسی با کمترین زیان، حتماً به توان بنیادی پروژه از‌جمله تیم و جامعه و وضعیت تأمین مالی آن دقت کنید.

همچنین، میزان عرضه توکن و زمان‌بندی انتشار عرضه جدید آن را بررسی کنید و مراقب باشید که حجم عرضه توکن خیلی زیاد نباشد تا ارزش توکن سقوط کند. عملکرد گذشته ارز هم از نکات مهمی است که می‌تواند قدرت آن را تا حدودی نشان دهد؛ البته به‌شرطی‌که در‌کنار عوامل دیگر بررسی شود.

پرسش‌های متداول

بهترین راهکارها برای سود‌کردن در بازار نزولی ارزهای دیجیتال کدام‌اند؟

برخی از این راهکارها عبارت‌اند از: ریسک‌پذیر‌بودن، داشتن نگاه بلند‌مدت به بازار و سوددهی دارایی‌ها و کسب دانش درزمینه شناسایی دارایی‌های بالقوه.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا