آموزشمقاله

ارز دیجیتال تتا (THETA) چیست؟

ارز دیجیتال تتا رمزارز بومی شبکه‌ای به همین نام است. تتا شبکه غیرمتمرکز پخش ویدئوست که می‌تواند با راهکارهای مبتنی‌بر بلاکچین، تحولی چشمگیر در صنعت پخش و استریم ویدئو ایجاد کند.

تتا به‌مثابه سکویی ویدئویی درمقایسه‌با رقبای سنتی خود، می‌تواند هزینه‌های استریم ویدئو را کاهش دهد و با ارائه سازوکارهای تشویقی، زمینه را برای شکل‌گیری پهنای باند غیرمتمرکز و به‌اشتراک‌گذاری محتوا فراهم کند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، رمزارز و شبکه تتا را معرفی می‌کنیم و نحوه عملکرد آن را توضیح می‌دهیم و به مزیت‌هایش در‌مقایسه‌با شبکه‌های سنتی پخش ویدئو اشاره می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

شبکه تتا چیست؟

بسیاری از شبکه‌های کنونی فعال در حوزه استریم یا پخش ویدئو با مشکلات متعددی در زمینه‌های مختلف دست‌به‌گریبان هستند. دراین‌میان، شبکه تتا بر مجموعه‌ای غیرمتمرکز و توزیع‌شده از کاربران متکی است که هر‌یک پهنای باند و توان رایانشی بلااستفاده خود را داوطلبانه و در ازای دریافت ارز دیجیتال تتا در‌اختیار شبکه می‌گذارند.

در شبکه تتا، کاربران می‌توانند با به‌اشتراک‌گذاری ویدئوهای خود با دیگر همتایانشان، در قالب توکن تتا پاداش دریافت کنند. این کار با استفاده از اپلیکیشنی موسوم به «اج‌کست» (Edgecast) انجام می‌شود که ماهیتی غیرمتمرکز و توزیع‌شده دارد. بدین‌ترتیب، تتا توانسته است روشی کاربرمحور و مطمئن برای تقویت زیست‌بوم سرگرمی خود ابداع کند؛ زیست‌بومی که از موسیقی و فیلم گرفته تا همایش‌های سازمانی و بازی‌های ویدئویی را می‌تواند میزبانی کند.

برآوردهای آماری نشان می‌دهد که صنعت پخش و استریم ویدئو با نرخ رشد سالانه‌ بیش از ۲۰.۴درصد، در سال‌های آتی به یکی از بخش‌های درآمدزای صنعت سرگرمی تبدیل خواهد شد. گروه سازندگان شبکه تتا با این هدف محصول خود را توسعه داده‌اند تا بتوانند پای بلاکچین را به صنعت استریم باز کنند و ارزش افزوده‌ ملموسی برای کاربران به‌ارمغان بیاورند.

کاربران شبکه تتا می‌توانند به زیرساخت جهانی بی‌کران و کارآمدی از انواع محتوای ویدئویی دسترسی داشته باشند. از‌آن‌جاکه این شبکه بر هزاران گره غیرمتمرکز متکی است، در‌برابر اختلال‌های احتمالی و مشکلات فنی بالقوه آسیب‌ناپذیر است.

ارز دیجیتال تتا

شبکه تتا چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال تتا در آغاز راه در قالب توکنی مبتنی‌بر استاندارد ERC-20 راه‌اندازی و در سال ۲۰۱۹، شبکه و بلاک چین اختصاصی آن رونمایی شد. بنابراین، تتا علاوه‌بر حضور در بستر اتریوم، به‌دلیل برخورداری از بلاکچین اختصاصی می‌تواند پذیرای میلیون‌ها کاربر باشد و تجربه آن‌ها را در استفاده از سرویس استریم مبتنی‌بر بلاکچین متحول کند.

شبکه تتا بر‌پایه نسخه‌ای ارتقایافته از روش اثبات سهام کار می‌کند. در نسخه یادشده، زیرمجموعه‌ای کم‌شمار از گره‌ها بار پردازش تراکنش‌ها را به‌دوش می‌کشند تا سرعت تأیید و تسویه تراکنش‌ها افزایش و هزینه‌های ناشی از آن کاهش یابد.

گروهی کوچک از گره‌ها با عنوان «کمیته اعتبارسنجی» در این نسخه ویژه از اثبات سهام، گِرد‌هم می‌آیند و تک‌تک تراکنش‌ها را پایش و پس از تأیید اولیه به «مخزن نگهبان» ارسال می‌کنند. در این مخزن، گروهی بزرگ‌تر از گره‌ها حضور دارند که فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را کامل و نتیجه را در دفترکل شبکه ثبت می‌کنند.

درمجموع، می‌توان گفت که تتا برای ذخیره‌سازی داده‌ها و استریم محتوا بر سه مؤلفه مهم متکی است‌:

استخر برون‌زنجیره‌ای برای ریزپرداخت‌ها

تتا استخر یا مخزنی برون‌زنجیره‌ای برای پردازش پرداخت‌های خُرد ایجاد کرده است تا عملیات خود را ساده‌سازی کند. در ساختار تتا، مجموعه‌ای از گره‌های نگهبان پیش از ارسال تراکنش‌ها به کل شبکه، تأییدیه اولیه هر تراکنش را از گره‌های مجاور دریافت می‌کنند.

این سازوکار اجازه می‌دهد تا هر گره با سرعت بیشتری بتواند در فرایند تأیید مشارکت کند و منابع پردازشی لازم برای نقل‌وانتقال پیام‌های تأیید به دیگر بخش‌های شبکه را نیز به‌حداقل می‌رساند. درنتیجه، هر کاربر می‌تواند موجودی خود را حتی با تراکنش‌های برون‌زنجیره‌ای برداشت کند و این باعث آزاد‌شدن ظرفیت شبکه برای پردازش دیگر تراکنش‌ها و ذخیره‌سازی و پخش محتوا می‌شود.

گره‌های لبه

شبکه تتا علاوه‌بر استفاده از گره‌های اعتبارسنج و نگهبان‌، گونه دیگری از گره‌ها را هم دراختیار دارد که با عنوان «گره‌های لبه» شناخته می‌شوند. گره‌های لبه همان اعضای جامعه کاربری تتا هستند که با راه‌اندازی نسخه دوم شبکه تتا، آن‌ها نیز معرفی شدند.

این گره‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا در هم‌رسانی و ارسال محتوای ویدئویی مشارکت کنند و بدون نیاز به سرورهای متمرکز، پهنای باند و توان رایانشی مازاد خود را در‌اختیار شبکه بگذارند. تا اوایل سال ۲۰۲۱، بیش از ۷‌هزار گره لبه در سرتاسر شبکه تتا وجود داشت. ناگفته نماند که این گره‌ها در ازای مشارکت در زیست‌بوم تتا پاداش‌هایی در قالب ارز دیجیتال تتا دریافت می‌کنند.

ارز دیجیتال تتا

توکن‌ساز تتا

«تتا توکن مینتر» (Theta Token Minter) یا توکن‌ساز تتا در اواخر سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. با استفاده از این ابزار، کاربران می‌توانند توکن‌های دلخواهشان را در بستر شبکه تتا با استاندارد TNT-20 راه‌اندازی کنند؛ بی‌آنکه به آشنایی با مفاهیم برنامه‌نویسی نیازی داشته باشند.

هر کاربر به‌سادگی می‌تواند با انتخاب یک نام و درج نماد اختصاری و تعیین پارامترهای عرضه، توکن دلخواه خود را در شبکه تتا بسازد. می‌توان گفت که شبکه تتا در هسته خود پروتکلی متن‌باز است که می‌تواند میزبان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DAppها)‌ باشد.

رمزارز تتا چیست؟

ارز دیجیتال تتا با نماد اختصاری THETA رمزارز بومی شبکه تتا محسوب می‌شود و کاربران می‌توانند از آن برای دریافت پاداش یا پرداخت کارمزد استفاده کنند. علاوه‌براین، با سهام‌گذاری این توکن در قالب گره اعتبارسنج یا نگهبان می‌توان در فرایند صحت‌سنجی تراکنش‌ها مشارکت کرد.

جمع‌بندی

درحال‌حاضر، شبکه تتا تمام تمرکز خود را به خدمات‌رسانی در حوزه پخش و استریم ویدئو معطوف کرده؛ اما دورنمای درازمدتش این است که به شبکه‌ای سرتاسری و غیرمتمرکز برای پردازش و نقل‌وانتقال انواع داده‌ تبدیل شود.

اگر به‌دنبال خرید ارز دیجیتال تتا با کارمزد کاملا رایگان هستید، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا