آموزشمتوسطمقاله

نگاهی به رمزارز مونرو

پدیده‌ای امن‌تر از بیت‌کوین!

از لحظه معرفی رمزارزها، مفهوم امنیت یکی از پایه‌های بنیادین این معجزه‌های حوزه مالی بوده است. در ابتدای کار که بیتکوین به جهانیان معرفی شد، به‌دلیل بی‌رقیب‌بودن هیچ ضعفی در آن دیده نمی‌شد. بااین‌حال، با گذشت زمان و ظهور مدعیان بیشتر، بعضی از ضعف‌های پادشاه دنیای رمزارزها هویدا شد.

اگرچه درحال‌حاضر بیتکوین با اختلافی فاحش در جایگاه نخست قرار دارد، رمزارزهایی وارد میدان شده‌اند تا با استفاده از ضعف بیتکوین، اعتباری برای خود دست‌و‌پا کنند. یکی از این مدعیان که توانایی‌های بسیاری برای ایجاد تغییرات اساسی در اکوسیستم رمزارزها دارد، رمزارز مونرو (Monero) است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، مونرو و ویژگی‌های منحصر‌به‌فردش را به‌طور کامل بررسی خواهیم کرد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

معرفی رمزارز مونرو (Monero)

پروژه رمزارز مونرو که با نماد اختصاری XMR شناخته می‌شود، پروژه‌ای متن‌باز (Open-Source) است که در سال ۲۰۱۴ با تمرکز روی افزایش امنیت حریم خصوصی معرفی شد. این پروژه مانند بسیاری دیگر از پروژه‌های حوزه رمزارزها، براساس تکنولوژی بلاکچین بنا نهاده شده است. یکی از ویژگی‌های بلاکچین که رمزارزی مانند بیتکوین هم آن را به‌ارث برده است، مشاهده‌پذیر‌بودن جزئیات تراکنش‌هاست.

زمانی‌که بیت‌کوین معرفی شد، مشکل متمرکز‌بودن را به‌‌طور کامل حل کرد. شبکه غیرمتمرکز بیتکوین باعث شد تا افراد بدون اتکا به شخص یا نهاد سوم (برای مثال، بانک) بتوانند دارایی خود را جابه‌جا کنند. بااین‌همه، بیتکوین به‌عنوان بلاکچین نسل اول محدودیت‌ها و ضعف‌هایی نیز دارد. مشکل اصلی که تا حدودی به مفهومی امنیتی تبدیل شده، امکان ردیابی تراکنش‌هاست.

رمزارز مونرو این خلأ امنیتی را با استفاده از تکنولوژی رمزنگاری پر کرده و امکان رهگیری تراکنش‌ها را از میان برداشته است. طراحی بلاکچین مونرو به‌‌گونه‌ای است که عمداً غیرشفاف پیکربندی شده است. این بلاکچین جزئیات تمام تراکنش‌ها مانند هویت فرستنده و دریافت‌کننده و میزان دارایی منتقل‌شده را ناشناس و رهگیری‌نشدنی نگه می‌دارد.

علاوه‌بر پایبندی به حفظ اطلاعات هویتی و حریم خصوصی، فرایند استخراج مونرو هم جالب است. استخراج مونرو براساس مفهوم برابری و تساوی‌طلبی صورت می‌گیرد. همچنین، توسعه‌دهندگان مونرو هنگام اجرایی‌کردن پروژه هیچ سهمی را نزد خود نگه نداشتند؛ بلکه روی حمایت‌های جامعه برای توسعه این رمزارز تمرکز کردند.

تفاوت مونرو و بیتکوین از منظر امنیتی در چیست؟

همان‌طور‌که می‌دانید، بیت‌کوین محبوب‌ترین رمزارز در دنیای کریپتوکارنسی است. بیتکوین از پروتکلی خاص برای محفاظت از هویت مشارکت‌کننده‌ها استفاده می‌کند که براساس آن از آدرس‌های ساختگی استفاده می‌شود. این آدرس‌های ساختگی به‌صورت اتفاقی از ترکیب اعداد و حروف ایجاد می‌شوند. با‌این‌حال، این آدرس‌های ساختگی هم امنیت کامل را تضمین نمی‌کنند.

یکی از مزیت‌های رمزارز مونرو دربرابر بیتکوین قابلیت تعویض‌پذیری (Fungibility) و به‌بیان بهتر، مثلی‌بودن آن است. این یعنی دو واحد از یک رمزارز می‌توانند بدون هیچ تغییری در بینشان متقابلاً جابه‌جا شوند. برای مثال، دو اسکناس یک‌دلاری تعویض‌پذیر هستند، با این تفاوت که هر اسکناس سریال متفاوتی دارد.

درمقابل، دو قطعه فلز طلای کاملا هم‌سان را در نظر بگیرید. اگر ازلحاظ عیار و ظاهر و وزن کاملاً یکسان باشند و هیچ‌یک بر دیگری مزیتی نداشته باشد، پس تعویض‌پذیر هستند. با‌توجه‌به این دو مثال، بیتکوین مانند اسکناس یک‌دلاری و مونرو مانند قطعه فلز طلاست.

تاریخچه تراکنش هر بیتکوین روی بلاکچین ثبت می‌شود. این قابلیت امکان شناسایی بیتکوین‌هایی را فراهم می‌کند که با هر عملی ارتباط دارند. این اعمال می‌توانند شامل پول‌شویی و قمار یا سرقت باشند. همین امر می‌تواند امکان بسته‌شدن حسابی که این بیتکوین‌ها را نگه‌داری می‌کند، به‌وجود آورد.

فرض کنید بیتکوینی بخرید که در گذشته برای قمار استفاده شده و اکنون در حساب شماست؛ بنابراین، حساب شما در خطر مسدودشدن قرار دارد. این در حالی است که تاریخچه تراکنش‌ها در مونرو ردیاب‌کردنی نیستند. همین ویژگی به مشارکت‌کننده‌ها شبکه‌ای به‌مراتب امن‌تر را ارائه می‌کند.

رمزارز مونرو چگونه ضریب امنیتی را ارتقا می‌دهد؟

مونرو ازطریق مفاهیمی به‌ نام‌های امضای حلقوی و آدرس‌های مخفیانه نگرانی‌های امنیتی را برطرف می‌کند. امضاهای حلقوی به ارسال‌کننده‌ها کمک می‌کند تا هویت خود را از سایرین مخفی نگه‌ دارند. این امضاها از‌طرف هریک از  اعضای شبکه انجام می‌شوند؛ اما این امکان وجود ندارد که مشخص شود کدام‌یک از اعضای شبکه آن‌ را امضا کرده‌ است.

پلتفرم مونرو برای ایجاد امضای حلقوی از ترکیب کلید حساب فرستنده با کلیدهای عمومی روی بلاکچین استفاده می‌کند. این کار باعث منحصر‌به‌فرد‌شدن این امضا در اوج امنیت می‌شود و هویت ارسال‌کننده مخفی باقی می‌ماند. همچنین، اینکه مشخص شود کلید حساب کدام‌یک از اعضای شبکه برای تولید امضا استفاده شده است، از‌نظر محاسباتی ناممکن می‌شود.

مشکلات پیش روی رمزارز مونرو

یکی از مشکلات بزرگ رمزارز مونرو که از امنیت بسیار زیاد آن ناشی می‌شود، میل بازارهای غیرقانونی به این رمزارز است. به‌‌دلیل ردیاب‌نشدنی‌بودن تراکنش‌ها، بازار‌های غیرقانونی مانند مواد مخدر میل زیادی به استفاده از مونرو دارند.

همچنین براساس گزارش CNBC، هکرها نرم‌افزاری مخرب طراحی کرده‌اند که باعث می‌شود کامپیوترها مونرو استخراج کنند و به مقصدی متعلق به کشور کره‌شمالی بفرستند. متأسفانه مونرو اساساً می‌تواند برای دورزدن قانون استفاده شود.

جمع‌بندی

با‌ گسترش و افزایش مجبوبیت رمزارزها بین مردم، پرسش‌های زیادی درباره‌ی قیمت رمزارز مونرو مطرح می‌شود.

باتوجه‌به رشد بیش از ۲۰۰درصدی رمزارز مونرو در بازه زمانی آگوست۲۰۲۰ تا آگوست۲۰۲۱، این رمزارز ظرفیت‌های زیادی از خود نشان داده است. در‌حال‌حاضر ارز دیجیتال موترو با قیمت ٢٨٧ دلار و ارزش کل بازار ۵میلیارد‌دلاری در رتبه ۴١ ازنظر مارکت کپ قرار دارد.

به‌طور‌کلی، باید دو حقیقت را پذیرفت:

  • مارکت رمزارزها با تمام حمایت‌ها و پشتوانه غنی علمی‌اش تازه در ابتدای راه است.
  • هرگونه سرمایه‌گذاری در دنیای پرتلاطم کریپتوکارنسی، بی‌شک ریسک به‌دنبال خواهد داشت.

برای افزایش آگاهی خود در‌زمینه رمزارزها، می‌توانید سایر مقالات بلاگ تترلند را نیز مطالعه نمایید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا