آموزشمقاله

استخر استیکینگ (Staking Pool) چیست؟

استخر استیکینگ (Staking Pool) مخزن دیجیتالی است که به دارندگان ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا دارایی‌هایشان را روی‌هم بگذارند.

کاربران با این کار بخت خود را برای انتخاب‌شدن در دور بعدی اعتبار‌سنجی دارایی مدنظر افزایش می‌دهند. به‌بیان بهتر، استیک ارز دیجیتال فرایند سهام‌گذاری و اعتبارسنجی در شبکه‌ای مبتنی‌بر اثبات سهام (PoS) است.

در اغلب بلاکچین‌های اثبات سهام، هرچه سهام‌گذار ارز دیجیتال بیشتری در شبکه قفل کرده باشد، فرصت بیشتری برای مشارکت در شبکه و افزایش بهره‌وری استیکینگ خواهد داشت.

با این اقدام درواقع پولتان را به یک نماینده (استخر استیک ارز دیجیتال) می‌دهید تا با اعتبار دارایی شما کار سهام‌گذاری و اعتبارسنجی را انجام دهد. در ازای آن، استخر استیکینگ متعهد است درصدی از سود سهام‌گذاری را متناسب با سهمتان در استخر به شما پرداخت کند.

در این مطلب از بلاگ تترلند، هرآنچه باید درباره استخر استیکینگ (Staking Pool) بدانید، برایتان توضیح خواهیم داد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

استخر استیکینگ

مفهوم سهام‌گذاری (Staking) 

سهام‌گذاری (Staking) یکی از روش‌های جذاب‌ کسب سود در فضای ارزهای دیجیتال است؛ چراکه سهام‌گذار برخلاف معامله‌گر یا سرمایه‌گذار، به تحلیل بازار یا پذیرش ریسک خریدوفروش نیازی ندارد و فقط با قفل‌کردن دارایی‌های فعلی‌ خود، می‌تواند سود به‌دست آورد.

از‌آن‌جا‌که راه‌اندازی نودهای سهام‌گذاری با پیچیدگی‌های فنی خاصی روبه‌رو هستند، استخر استیکینگ یا سهام‌گذاری این مسئله را هم به‌سادگی چند کلیک برای سهام‌گذاران هموار می‌کند.

استخر استیکینگ

آشنایی با ۵ استخر استیکینگ

به‌گزارش وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌تلگراف، ۵ استخر استیکینگ ارز دیجیتال  که بهترین عملکرد را در سال‌های اخیر از خود نشان داده‌اند، بدین‌شرح‌اند:

استخر استیکینگ آل‌نودز (Allnodes)

آل‌نودز علاوه‌بر امکان استیک ارز دیجیتال، میزبانی غیرامانی برای اجرای نودهای مختلفی از‌جمله مسترنود (Masternodes)، نود اعتبارسنج (Validator Nodes)، سوپرنود (Super Nodes)، نود نگهبان (Sentry Nodes) و فول نود (Full Nodes) را فراهم می‌کند. طبق ادعای این پلتفرم آمریکایی، سرورهای خصوصی اروپایی و آسیایی آل‌نودز از دارایی ۶۰میلیون‌دلاری ۵هزار مسترنود حفاظت می‌کنند.

به‌طورکلی، بیش از ۱۴هزار نود با ارزش ۱میلیارد دلار از خدمات آل‌نودز بهره می‌برند. پشتیبانی آل‌نودز از مشتریانش ۲۴ساعته است و در شبکه‌های اجتماعی مختلفی از‌جمله تلگرام و اِسلَک (Slack) و دیسکورد فعالیت می‌کند تا کاربران از جدیدترین به‌روزرسانی نودها آگاه باشند.

کراکن (Kraken)

صرافی آمریکایی کراکن یکی از ارائه‌دهندگان بزرگ خدمات خریدوفروش و سهام‌گذاری ارزهای دیجیتال در جهان محسوب می‌شود. کاربران این صرافی می‌توانند با برخورداری از رابط کاربری ساده کراکن، به‌راحتی روی ده‌ها ارز دیجیتال مختلف، حتی بیت کوین سهام‌گذاری کنند.

بد نیست اشاره کنیم که بلاک چین بیت کوین مبتنی‌بر اثبات کار (PoW) است و عملاً نمی‌تواند پذیرای سهام‌گذاران باشد. با‌این‌حال، برخی از استخرهای سهام‌گذاری با استفاده از استراتژی‌های پیچیده‌تر و سرمایه‌گذاری روی خریدوفروش بیت کوین، امکان دریافت و ارائه سود در قالب بیت کوین را برای کاربرانشان فراهم می‌کنند. همچنین، برنامه‌های ویژه سهام‌گذاری این صرافی کاملا انعطاف‌پذیر هستند و آغاز یا پایان سهام‌گذاری با کارمزد خاصی همراه نیست.

اینف‌استونز (InfStones)

InfStones شرکتی واقع در سیلیکون‌ولی است که خدمات اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و تحلیل داده و زیرساخت‌های بلاکچینی همچون زیرساخت لازم برای اجرای نود را فراهم می‌کند.

اینف‌استونز یکی از پلتفرم‌های برتر خدمات سهام‌گذاری نیز به‌شمار می‌رود و از بیش از ۵۰ پروتکل مختلف، از‌جمله پروتکل‌های اتریوم ۲.۰ و زنجیره هوشمند بایننس پشتیبانی می‌کند.

این پلتفرم راه‌حلی غیرامانی برای مدیریت دارایی‌های کاربران است و محصولات متنوعی برای سهام‌گذاری و اعتبارسنجی پروتکل‌های بلاک چینی ارائه می‌دهد. سود حاصل از سهام‌گذاری ازطریق اینف‌استونز به دارایی مدنظر کاربر بستگی دارد.

همچنین در مزیتی رقابتی، اگر میزان دارایی کاربر چشمگیر باشد، اینف‌استونز برای استفاده بهتر از دارایی هنگام سهام‌گذاری به کاربر خدمات مشاوره مخصوص ارائه می‌دهد.

 استخر استیکینگ اِوِراستیک (Everstake)

اِوِراستیک با بیش از ۶۲۵هزار نفر کاربر و ۶میلیارد دلار دارایی سهام‌گذاری‌شده، یکی از پلتفرم‌های برتر و بزرگ ارائه‌دهنده خدمات غیرامانی اعتبارسنجی در سراسر جهان است. کاربران می‌توانند مستقیماً ازطریق کیف پول‌های دیجیتال خود در این پلتفرم کار سهام‌گذاری را انجام دهند. بنابراین، دوره‌های قفل‌کردن دارایی و دفعات پرداخت سود به شرایط سهام‌گذاری در بلاک چین میزبان بستگی دارد.

رابط کاربری این پلتفرم ساده و کاربر‌پسند است و محصولات متنوع و کم‌نظیری برای سهام‌گذاری و اعتبارسنجی دراختیار مشتریانش قرار می‌دهد. اِوِراستیک از بیش از ۴۵ شبکه بلاک چینی از‌جمله ایاس، سولانا، تزوس، مینا، کاردانو و کازماس پشتیبانی می‌کند. در‌ضمن، این مجموعه اطلاعات دقیق و کاملی از‌جمله ماشین‌حساب تخمین سود را برای هریک از استخرهایش فراهم کرده است.

اِوِراستیک از تیم متخصص و باتجربه‌ای در حوزه فین‌تک بهره می‌برد تا امنیت پلتفرم و نودهای اعتبارسنج را تضمین و ۲۴ساعته از آن پشتیبانی کند. درواقع، کاربران اِوِراستیک از استراتژی مبتنی‌بر فضای ابری و سرورهای غیرمتمرکز این پلتفرم استفاده می‌کنند. مشترکان این استخر سهام‌گذاری در‌حقیقت با بهره‌مندی از فناوری‌های به‌روز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌توانند سودی مناسب کسب کنند.

گفتنی است سود کاربران را قراردادهای هوشمند محاسبه و پردازش می‌کنند و به‌طور‌خودکار به حساب آنان واریز می‌شود. همچنین، کاربران می‌توانند درباره ذخیره یا سرمایه‌گذاری مجدد سود خود برای دریافت سود مرکب تصمیم بگیرند.

سوئیس‌بورگ (SwissBorg)

سوئیس‌بورگ پلتفرم امانی بلاکچینی برای مدیریت دارایی است که ابزارها و زیرساخت‌های متنوعی برای مدیریت سرمایه کاربران ارائه می‌دهد. این پلتفرم توکن بومی CHSB خود را دارد و امکان سهام‌گذاری روی بیش از ۳۰ دارایی مختلف را نیز فراهم کرده است.

مزیت اصلی سوئیس‌بورگ این است که از ده‌ها ارز فیات مختلف پشتیبانی می‌کند. بدین‌ترتیب، به کاربران در سرتاسر جهان اجازه می‌دهد تا با ارز ملی خود در این پلتفرم مشارکت کنند.

جمع‌بندی

برای محاسبه درآمد استیکینگ، اولین گام رجوع به وب‌سایت رسمی دارایی مدنظر است. معمولاً هر بلاکچین مبتنی‌بر اثبات سهام آمار و داده‌های دقیقی درباره شیوه راه‌اندازی نود و درصد سود سالانه در وب‌سایت و مراجع رسمی اطلاع‌رسانی خود اعلام می‌کند.

همچنین، درآمد استیکینگ متغیر است؛ پس اگر برای استیکینگ استخرهای سهام‌گذاری را انتخاب کنید، میزان درآمدتان به دو عامل «سود مشخص‌شده بلاک چین مدنظر» و «استخر سهام‌گذاری» بستگی دارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا