آموزشمتوسط

STP و توکن آن (STPT) چگونه باعث بهبود سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز می‌شود؟

نقش اکوسیستم STP و رمزارز STPT در بهبود دائوها

STP قصد دارد وضعیت کنونی سازمان‌های خودگران غیرمتمرکز یا دائو (DAO) را بهینه کند. STP با ایجاد راه‌حل‌هایی برای ابزارسازی پراکنده دائو و ساخت دائو بدون نیاز به دانش کدنویسی و مدیریت مؤثرتر آن، سعی می‌کند دائو را همگانی‌تر‌ کند. در‌نهایت، اکوسیستم منسجم دائو باعث کاهش کارمزدها و افزایش سرعت تراکنش و در‌نتیجه، افزایش مقبولیت آن خواهد شد.

در این مطلب از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم که STP و توکن آن (STPT) چگونه باعث بهبود سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکز می‌شود. پس تا پایان با ما همراه باشید.

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) چیست؟ 

دائو سازمان مستقل غیرمتمرکز

سازمان خودگردان غیرمتمرکز (دائو) نهادهای مدیریت‌شده و شفاف و کاملاً مستقلی هستند که بر بستر بلاکچین کار می‌کنند. DAOها اغلب روی شبکه‌های لایه‌اول ساخته می‌شوند و به‌دلیل محدودیت‌های مقیاس‌پذیری که از بلاکچین به‌ارث می‌برند، فعالیتشان ممکن است بیشتر اوقات کُند و پرهزینه باشد.

اگرچه ابزارسازهای دائو زیادی در بازار وجود دارد، فضای رمزارزها به‌دلیل تعدد زنجیره‌ها و ابزارها پراکنده شده است. هرچه رشد دائو زیادتر می‌شود، استفاده از فرایندهایی مؤثرتر و آسان‌تر برای استفاده کاربران و پروژه‌ها اهمیت بیشتری می‌یابد.

در سال ۲۰۲۱، STP شبکه ورس (Verse) را راه‌اندازی کرد. ورس شبکه‌ای کامل از ابزارها و زیرساخت‌های بومی برای بهبود تصمیم‌گیری غیرمتمرکز کاربران و جامعه‌ها و سازمان‌هایی برای همگانی‌کردن ایجاد و مدیریت دائوهاست. کاربران به‌واسطه شبکه ورس می‌توانند به مجموعه‌ای از ابزارهای بدون نیاز به کدنویسی برای ساخت و مدیریت دائوهای خود روی بلاکچین دسترسی پیدا کنند.

STP چگونه کار می‌کند؟

STP با استفاده از ابزار همه‌کاره خود، یعنی کلیک (Clique)، راه‌حل‌هایی برای ساخت و مدیریت و نظارت دائو ارائه می‌کند. کلیک پنلی در‌اختیار کاربران قرار می‌دهد که از‌طریق آن می‌‎‎توانند تمام فعالیت‌هایشان را در دائوهای مختلف مدیریت کنند.

این کار باعث بهبود مشکل پراکندگی دائو و همسان‌سازی داده‌ها و به‌روزرسانی‌ها از دائوهای مختلف می‌شود. هرچه تعداد دائو‌ها بیشتر می‌شود، تعداد افرادی که از کلیک برای حداکثرسازی و بهبود رابط کاربری خود استفاده می‌کنند، افزایش می‌یابد. در‌ادامه، دیگر راه‌های استفاده از کلیک را بررسی می‌کنیم.

ایجاد دائو (DAO)

کلیک مجموعه کاملی از ابزارها و زیرساخت‌های بدون نیاز به کدنویسی را برای ساخت دائوها در اکوسیستم ورس (Verse) دراختیار می‌گذارد. تمامی جنبه‌های ساخت دائو می‌تواند مستقیماً از کلیک اجرا شود؛ ازجمله:

  • انتخاب الگویی برای ساخت دائو شامل دائوهای عضویت و پروژه و سرمایه‌گذاری
  • صدور توکن‌های جدید و بریج‌کردن توکن‌های موجود برای ایجاد قابلیت بین‌زنجیره‌ای
  • به‌کارگیری تقویم توزیع توکن سفارشی با امکان تخصیص توکن رزرو‌شده
  • سفارشی‌سازی و اجرای فهرست سفید و فروش عمومی
  • صدور توکن دائو برای حاکمیت

کلیک الگویی‌های برای کارهای مرتبط با دائو در موضوعات و صنایع مختلف ارائه و در‌عین‌حال، امکان سفارشی‌سازی اضافی را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. پروژه‌ها به‌کمک کلیک و بدون نیاز به ساخت قراردادهای هوشمند می‌توانند انعطاف‌پذیرتر باشند و دائوها را روی زنجیره‌ خودشان ایجاد کنند. نکته دیگر اینکه پروژه‌ها می‌توانند در ساخت توکن و توزیع آن و فروش عمومی و تنظیم چهارچوب مدیریت دائو حرفی برای گفتن داشته باشند. 

مدیریت و حاکمیت دائو

شبکه STP و رمزارز STPT

زمانی‌که دائو با کلیک راه‌اندازی شد، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (دَپ‌ها) می‌توانند ازطریق پنلی یکپارچه به کاربران امکان جست‌وجو و حاکمیت و شرکت در پروژه‌ها را بدهند. مدیران تعیین‌شده نیز می‌توانند حاکمیت دائوها و فعالیت‌های اجتماعی‌شان را پیگیری کنند. کاربران دائو هم به‌نوبه خود می‌توانند مشارکت‌هایشان را در دائوهای انتخابی مشاهده و پیگیری کنند.

در‌ادامه، به تعدادی از ویژگی‌های مدیریت دائو اشاره می‌کنیم که به‌واسطه کلیک برای مدیران و کاربران در‌دسترس است:

  • دستیابی به پنل یکپارچه برای مدیریت دائوهای دنبال‌شده و دائوهای ایجادشده و دارایی‌های کاربران
  • جست‌وجوی تمامی پیشنهادها و پست‌های اجتماعی دنبال‌شده
  • جست‌وجوی رویدادهای موجود در جهان دائوهای شبکه ورس شامل رویدادهای سنجاق‌شده و شرکت‌داده‌شده
  • مشاهده مشارکت در دائو شامل رأی‌گیری در پیشنهادها، فعالیت اجتماعی از‌طریق انجمن‌های گفت‌وگو، پیگیری پروفایل عمومی و…

مشاهده مشارکت فعال در میان کاربران

کلیک علاوه‌بر نگه‌داری دارایی‌ها، امکان مشاهده فعالیت سایر اعضا را ازطریق معیارهای مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. مشاهده تناوب رأی‌گیری، تعداد پیشنهادهای ارائه‌شده، پست‌های اجتماعی و کارهای تحلیلی، مدیریت توکن و… ازجمله این معیارهاست. اعضای دائو به‌کمک کلیک می‌توانند تمامی این فعالیت‌ها و دائوها و رویدادهای پیشنهاد‌شده در پنل همگانی را پیگیری کنند.

حاکمیت فرازنجیری به‌کمک پل داده (Data Bridge)

دیتابریج در STP

پل داده شبکه ورس امکان حاکمیت فرازنجیری را به دائوها می‌دهد. پل داده همانند هم‌زمان‌سازی بین زنجیره‌ها عمل می‌کند و داده‌ها و نتایج رأی‌گیری را بین زنجیره اصلی دائو، یعنی اتریوم و پالیگان، انتقال می‌دهد که کلیک در آن قرار دارد. قراردادهای حاکمیت در زنجیره پالیگان امکان ایجاد و رأی‌گیری در پیشنهادها را برای کاربران فراهم می‌‌کند. قدرت رأی‌دادن کاربر بر‌اساس موجودی توکن‌هایش در هنگام ارائه پیشنهاد سنجیده می‌شود.

شبکه STP

گره‌های تأییدکننده داده‌های تاریخی و نتایج سریع برگرفته از اتریوم را به‌عنوان گواهی ذخیره می‌کنند تا از آن برای انتقال امضا به پالیگان بهره ببرند. این امضا موجودی توکن‌های هر کاربر را دربر می‌گیرد. کاربران می‌توانند با استفاده از امضای خود، پیشنهادهای ارائه دهند و روی آن رأی‌گیری کنند. گفتنی است هر امضای یکتا را قرارداد اعتبارسنجی می‌کند.

رمزارز STPT چیست؟

STPT رمزارز بومی پلتفرم STP است و دارندگان آن می‌توانند با استفاده از این توکن در‌باره پیشنهادهای ارائه‌شده درزمینه اکوسیستم و توسعه‌های آینده STP تصمیم‌گیری کنند. همچنین، از STPT برای دستیابی به مجموعه کامل ابزارها روی شبکه ورس (Verse) شامل کلیک (Clique) و پل داده (Data Bridge) استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

STP درصدد ساختن اکوسیستم DAO جامعی است که تمامی کاربران بتوانند از آن استفاده کنند. ناگفته نماند مجموعه‌ابزارهای موجود در شبکه ورس امکان ساخت و مدیریت آسان دائو را فراهم می‌کند و می‌کوشد فضای دائو و استفاده از آن را یکپارچه کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا