مقاله

معرفی جدیدترین پروژه‌های نوآورانه بلاکچینی

بلاکچین فناوری‌ای است که امکان ذخیره و انتقال داده‌ها را به روشی توزیع‌شده و غیرمتمرکز و تغییرناپذیر فراهم می‌کند. این بدان‌معناست که هیچ نهاد یا مرکزی بر داده‌ها نظارت نمی‌کند؛ بلکه شبکه‌ای از نودها مدیریت آن‌ها را در دست دارد و هر تراکنش را اعتبارسنجی و تأیید می‌کند.

بلاکچین از شفافیت و امنیت و اعتماد فراوانی نیز برخوردار است؛ چراکه هر کاربری در شبکه می‌تواند داده‌ها را مشاهده کند. این داده‌ها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز رمزگذاری شده‌اند و در‌برابر دست‌کاری یا تغییر مقاوم هستند.

همه این ویژگی‌ها سبب شده است تا کاربرد بلاکچین از رمزارزها فراتر برود. در این مقاله از بلاگ تترلند، قصد داریم سایر کاربردهای فناوری بلاکچین را بررسی کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

پروژه‌های نوآورانه‌ای که پشتوانه بلاکچینی دارند

نام بلاکچین را اغلب در مباحث مرتبط با رمزارزهایی مانند بیتکوین شنیده‌ایم؛ اما این فناوری فراتر از رمزارزها پیش رفته و برای بسیاری از اهداف دیگر در زمینه‌های مختلف کاربرد داشته است. در‌ادامه، تعدادی از پروژه‌های بلاکچینی را بررسی و شما را از کاربردها و مزیت‌های آن‌ها مطلع می‌کنیم.

سیویک (Civic)؛ پلتفرمی در‌زمینه هویت دیجیتال

سیویک یکی از پروژه‌های بلاکچینی است که پلتفرمی امن و غیرمتمرکز را برای تأیید و مدیریت هویت دیجیتال فراهم می‌کند. این پلتفرم به کاربران کمک می‌کند تا هویت دیجیتالی خود را ایجاد و مدیریت کنند و آن را با واسطه‌های مطمئنی مانند بانک‌ها یا دولت‌ها یا مشاغل به‌اشتراک بگذارند.

سیویک چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف سیویک حل مشکل سرقت هویت و کلاه‌برداری است که میلیاردها دلار هزینه روی دوش قربانیان می‌گذارد و سالانه میلیون‌ها نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. سیویک با استفاده از بلاکچین تضمین می‌کند که داده‌های هویتی کاربر رمزگذاری و در دستگاه‌های خودش ذخیره می‌شود و شبکه‌ اعتبارسنج‌ها آن‌ها را تأیید می‌کند. بدین‌ترتیب، کاربر می‌تواند بدون افشای اطلاعات شخصی‌اش یا اتکا به مقام‌های متمرکز، هویت خود را اثبات کند.

سیویک پلتفرمی نوآورانه است؛ زیرا از فناوری بلاکچین برای ایجاد شبکه هویت جهانی استفاده می‌کند که به حریم خصوصی و حاکمیت کاربر احترام می‌گذارد. برخلاف راه‌حل‌های موجود که به گذرواژه‌ها و نام‌های کاربری یا پایگاه‌های داده متمرکز متکی هستند، سیویک از بیومتریک و قراردادهای هوشمند و شواهد رمزنگاری‌شده برای تأیید و احراز هویت کاربر استفاده می‌کند.

سیویک چه مزایایی دارد؟

سیویک امنیت و حریم خصوصی و آسودگی بیشتری را برای تراکنش‌ها و تعامل‌های آنلاین کاربران فراهم می‌کند. همچنین، هزینه احراز هویت را برای سهام‌داران مانند کسب‌و‌کارها یا دولت‌ها کاهش می‌دهد و از آن‌ها دربرابر خطر کلاه‌برداری محافظت می‌کند.

سیویک با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

سیویک به پذیرش و مشارکت کاربران و سهام‌داران برای ایجاد شبکه هویت پایدار وابسته است. افزون‌براین، باید با فقدان قطعیت‌های قانونی درباره استفاده و شناسایی هویت دیجیتال در حوزه‌های قضایی مختلف مقابله کند و با افزایش تعداد کاربران و تراکنش‌ها، از مقیاس‌پذیری و عملکرد پلتفرم خود مطمئن شود.

در‌حال‌حاضر، سیویک در مرحله بتا قرار دارد و برای آزمایش و پیاده‌سازی پلتفرم خود با چندین سازمان همکاری کرده است. برخی از شرکای این پلتفرم عبارت‌اند از: ویکی‌هاو (WikiHow)، بیت‌گو (BitGo)، شیپ‌‌شیفت (ShapeShift) و جانسون کنترلز (Johnson Controls). در آینده، سیویک قصد دارد شبکه و خدماتش را برای ارائه کاربردهای بیشتر در زمینه‌های بهداشتی و آموزشی و مسافرتی گسترش دهد.

 

وی‌چین (VeChain)؛ پلتفرم مدیریت زنجیره تأمین

یکی دیگر از پلتفرم‌های بلاکچینی وی‌چین است که راه‌حلی جامع برای مدیریت زنجیره تأمین ارائه می‌دهد. وی‌چین از بلاکچین برای ایجاد پلتفرمی شفاف و ردیاب‌شدنی بهره می‌برد که تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان، خُرده‌فروشان و مصرف‌کنندگان را به‌هم متصل می‌کند. همچنین، دستگاه‌های اینترنت اشیاء (IoT) مانند تگ‌ها یا حسگرهای RFID را برای جمع‌آوری و ضبط لحظه‌ای اطلاعات محصولات و شرایط آن‌ها ادغام می‌کند.

وی‌چین چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف وی‌چین رسیدگی به مشکلات و ناکارآمدی‌های سیستم زنجیره تأمین سنتی مانند نبود شفافیت و اعتماد و هماهنگی است. از‌طریق وی‌چین و با استفاده از بلاکچین می‌توان مبدأ، کیفیت، اصالت و تاریخچه محصول را تأیید و اعتبارسنجی کرد. بدین‌ترتیب، وی‌چین ارزش و عملکرد زنجیره تأمین را برای همه کاربران افزایش می‌دهد.

پلتفرم وی‌چین چه مزایایی دارد؟

وی‌چین شهرت برند و وفاداری مشتری و کارایی عملیاتی تولیدکنندگان را بهبود می‌بخشد و هزینه موجودی و ضایعات و ریسک توزیع‌کنندگان و خُرده‌فروشان را کاهش و اعتماد و رضایت و امنیت مصرف‌کنندگان را افزایش می‌دهد.

وی‌چین با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

وی‌چین با مشکلات و محدودیت‌هایی نیز مواجه است. به‌عنوان نمونه، وی‌چین به پذیرش و همکاری کاربران و سهام‌داران برای ایجاد شبکه زنجیره تأمین معتبر و مؤثر وابستگی دارد. همچنین، با مسائل فنی و نظارتی درزمینه یکپارچه‌سازی و قابلیت همکاری دستگاه‌های IoT و سیستم‌های بلاکچین باید سروکار داشته باشد و با افزایش تعداد محصولات و داده‌ها، باید از امنیت و مقیاس‌پذیری پلتفرم خود مطمئن شود.

پلتفرم واقعیت مجازی دیسنترالند (Decentraland)

دیسنترالند یکی دیگر از پروژه‌های بلاکچینی است که پلتفرم واقعیت مجازی غیرمتمرکز و همه‌جانبه‌ای ایجاد می‌کند. این پلتفرم به کاربران کمک می‌کند تا با استفاده از بلاکچین و رمزارزها، مشغول کاوش و خرید و معامله دنیاها و دارایی‌های مجازی شوند.

بلاکچین

هدف از راه‌اندازی دیسنترالند چیست؟

هدف دیسنترالند ارائه روشی جدید برای تجربه و ابراز خود در عرصه دیجیتال است. دیسنترالند با استفاده از بلاکچین تضمین می‌کند که دارایی و هویت مجازی کاربران در‌اختیار آنان است و هیچ نهاد متمرکز یا واسطه‌ای به اطلاعاتشان دسترسی نخواهد داشت.

دیسنترالند از این نظر نوآورانه است که از فناوری بلاکچین برای ایجاد پلتفرم واقعیت مجازی‌ به‌دست کاربر استفاده کرده است. این پلتفرم منبع‌باز است و جامعه‌ای فعال از آن پشتیبانی می‌کند. برخلاف راه‌حل‌های موجود که به سرورها یا پلتفرم‌های متمرکز متکی هستند، دیسنترالند برای ایجاد شبکه توزیع‌شده و همتا‌به‌همتا از جهان‌های مجازی از فناوری دفتر‌کل توزیع‌شده (DLT) استفاده می‌کند.

دیسنترالند چه مزایایی دارد؟

دیسنترالند آزادی و خلاقیت و سرگرمی بیشتری را برای کاربران درزمینه فعالیت‌ها و تعامل‌های آنلاین فراهم می‌کند و فرصت‌ها و مشوق‌ها و پاداش‌های بیشتری را به سهام‌دارانی مانند توسعه‌دهندگان یا هنرمندان یا کارآفرینان برای مشارکت و نوآوری‌هایشان ارائه می‌دهد.

دیسنترالند با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟

دیسنترالند به پذیرش و مشارکت کاربران و سهام‌داران برای ایجاد اکوسیستم واقعیت مجازی پرطرفدار و متنوع نیاز دارد. همچنین، با مسائل فنی و اخلاقی مرتبط با کیفیت و محتوای دنیای مجازی و دارایی‌ها باید سروکار داشته باشد و از دسترسی و سازگاری پلتفرم خود با دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف مطمئن شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا