اخبار

در دنیای رمزارزها چه می‌گذرد؟؛ مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها (۲۴آبان‌۱۴۰۲)

در این مطلب از بلاگ تترلند، از مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها باخبر می‌شوید؛ از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین گرفته تا ترندهای روزانه و خبرهای بلاکچین، دیفای، NFT ،WEB3 و قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال.

چکیده مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها (۲۲آبان۱۴۰۲)

  • دیزنی و راه‌اندازی پلتفرم توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) با Dapper Labs
  • صدور مجوز ادامه مذاکرات برای حل‌وفصل ادعاهای ارائه‌شده شرکت‌های رمزنگاری ورشکسته FTX و BlockFi
  • افزایش قیمت XRP در پی جعل پرونده BlackRock XRP trust

دیزنی و راه‌اندازی پلتفرم NFT با Dapper Labs

مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها را با همکاری دیزنی و Dapper Labs شروع می‌کنیم. کریپتوکیتیز (CryptoKitties) برنامه غیرمتمرکزی است که برپایه فناوری بلاکچین ساخته شده‌اند و شرکت Dapper Labs آن‌ها را توسعه‌ داده است. این برنامه امکان تولید، خرید، فروش و جمع‌آوری گربه‌های دیجیتالی منحصربه‌فرد را به کاربران می‌دهد.

هر گربه در کریپتوکیتی‌ها نماد یا توکنی منحصربه‌فرد در بلاکچین دارد که شامل ویژگی‌های مختلفی مانند رنگ، الگوی پوست، ژن‌ها و ویژگی‌های دیگر است. درضمن، کاربران می‌توانند گربه‌های خود را با استفاده از اتصال ژنتیکی و تولید نسل‌های جدید بهبود دهند.

علاوه‌براین، امکان فروش گربه‌های کاربران در حراجی‌ها و بازارهای مختلف نیز وجود دارد. برخی از گربه‌های نادر و منحصربه‌فرد ممکن است بسیار گران و برخی دیگر ارزان‌تر باشند. کریپتوکیتیز باعث شده است تا مفهوم املاک دیجیتال و ارثیه‌های غیرمتمرکز به‌طور گسترده‌تری در دنیای بلاکچین مطرح شود. این برنامه نقش بسیار مهمی در جذب توجه به فناوری بلاکچین و ارزهای رمزنگاری داشته است.

همکاری دیزنی با Dapper Labs برای ساخت NFT

دراین‌میان، دیزنی با همکاری Dapper Labs، شرکت متاورس و NFT سازنده برنامه محبوب غیرمتمرکز CryptoKitties، قصد دارند پلتفرم NFT جدیدی راه‌اندازی کنند. این پلتفرم دیزنی اوج (Disney Pinnacle) نام دارد و شامل NFTهایی با شخصیت‌های معروف دیزنی است.

همچنین، برندهای جنگ ستارگان و پیکسار را به نمایش می‌گذارند. پلتفرم‌های NFT امکان خلق و خریدوفروش و معامله با اشیای دیجیتالی منحصربه‌فرد را فراهم می‌کنند. آن‌ها نمادهای دیجیتالی هستند که براساس فناوری بلاکچین ایجاد می‌شوند و امکان تعیین مالکیت و اثبات اصالت آن‌ها در چهارچوب بلاکچین وجود دارد.

پلتفرم‌های NFT به کاربران امکان می‌دهند تا اثر هنری، عکس، ویدئو، موسیقی و سایر اشیای دیجیتالی را به‌صورت NFT ارائه کنند و آن‌ها را به فروش بگذارند. هنگامی‌که شخصی NFT می‌خرد، به‌عنوان مالک اصلی این اشیای دیجیتالی تعیین می‌شود و آن را در کیف‌پول دیجیتال خود می‌تواند نگه‌داری کند یا به دیگران انتقال دهد.

پلتفرم‌های NFT امکاناتی مانند بازار آنلاین برای خریدوفروش NFTها، حراجی‌ها برای نمایش و فروش NFTهای نادر و ارزشمندتر، گالری‌های مجازی برای نمایش آثار هنری و فضایی برای برگزاری رویدادها و نمایشگاه‌های مرتبط با NFT را فراهم می‌کنند. بر همین مبنا، مدیران ارشد دیزنی قصد دارند از فرصت موجود استفاده کنند و با همکاری شرکت مشهور Dapper Labs وارد عرصه NFTها شوند. رهام قره‌گزلو، مدیرعامل Dapper Labs، دراین‌باره می‌گوید: 

طرفداران در هر کجای دنیا می‌توانند پین‌های پویا را روی تلفن خود جمع‌آوری کنند و بدون توجه به اینکه در کجای دنیا هستند، به‌صورت فوری و در امنیت کامل با یکدیگر معامله کنند.

صدور مجوز برای حل‌وفصل ادعاهای ارائه‌شده‌ی شرکت‌های FTX و BlockFi

بر‌اساس پرونده‌ای جدید در دادگاه، شرکت‌های رمزنگاری ورشکسته FTX و BlockFi مجازند برای تسویه مطالبات خود مذاکره کنند. دو شرکت رمزارز معروف به نام‌های FTX و BlockFi در سال ۲۰۲۰ به‌دلیل اتهام‌هایی مانند تقلب و سوءاستفاده از مشتریان ورشکست شده‌اند.

در‌حال‌حاضر، این دو شرکت افزون‌بر ۱.۳میلیارد دلار بدهی به بیش از ۸هزار طلب‌کار دارند. آن‌ها در دادگاه‌های ورشکستگی در دو ایالت مختلف آمریکا به‌دنبال اثبات ادعاهای خود هستند؛ اما این روند با مشکلات و اعتراض‌های زیادی روبه‌رو شده است.

FTX یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزهاست که سم بنکمن‌فرید، کارآفرین معروف، آن را اداره می‌کند. این شرکت در ایالت دلاور ورشکستگی خود را اعلام کرده است. FTX ادعا می‌کند که بیش از ۸۰۰‌میلیون دلار از دارایی‌هایش را در بورس‌ رمزارزهای دیگر، از‌جمله BlockFi، مسدود کرده است.

اف‌تی‌ایکس به‌دنبال بازیابی این دارایی‌ها از‌طریق دادگاه است. همچنین، این شرکت شکایت‌های دیگری را مبنی‌بر سوءاستفاده سایر شرکت‌های رمزارزی مانند Alameda Research و Emergent Ventures به دادگاه ایالتی ارائه کرده است.

BlockFi نیز از شرکت‌های وام‌دهنده رمزارزی محسوب می‌شود که در ایالت نیوجرسی ورشکستگی خود را اعلام کرده است. این شرکت مدعی است که حدود ۳۵۵‌میلیون دلار از وجوه خود را روی پلتفرم FTX مسدود کرده است. درخواست BlockFi از دادگاه نیز شامل بازپس‌گیری دارایی‌های ازدست‌رفته‌اش از شرکت FTX است. شرکت مذکور با FTX و دو شرکت رمزارزی دیگر، Three Arrows Capital و West Realm Shires، درگیر و مدعی است که آن‌ها به او بدهکار هستند.

فرایند رسیدگی به پرونده FTX و بلاکفای

به‌نوشته‌ کوین‌تلگراف، دادگاه‌های ورشکستگی در دو ایالت دلاور و نیوجرسی در حال بررسی این پرونده‌ها هستند و تاکنون چندین جلسه داوری برگزار شده است. دادگاه‌های مذکور باید درباره نحوه تخصیص دارایی‌ها و فاش‌کردن نام طلب‌کاران تصمیم‌گیری کنند. این روند ممکن است مدت‌زمان نسبتاً زیادی به‌طول انجامد و نتیجه آن روی بازار رمزارزها تأثیر بسزایی بگذارد.

در این جریان حقوقی، هر دو شرکت سعی کرده‌اند ادعاهای خود را ثابت کنند و دادگاه به‌منظور رسیدگی به این موضوع زیرفشار است. بر همین اساس، ۱۳‌نوامبر۲۰۲۳ (۲۲آبان۱۴۰۲)، قاضی ایالتی، مایکل کاپلان، دستور داد تا حالت تعلیق خودکار بر روند دادرسی بین دو این شرکت پایان یابد. بدهکاران FTX اکنون می‌توانند «استدلال‌ها، دفاعیه‌ها، ادعاهای متقابل، تسویه‌حساب و…» خود را درباره ادعاهای بلاک‌فای در روند ورشکستگی FTX دنبال کنند.

نوامبر‌۲۰۲۲ و پس از فروپاشی FTX، هر دو نهاد برای وضعیت ورشکستگی فصل ۱۱ ثبت‌نام کردند. تخمین زده می‌شود که BlockFi حدود ۳۵۵‌میلیون دلار سرمایه در پلتفرم FTX مسدود کرده و ۶۷۱میلیون دلار دیگر نیز به‌واسطه Alameda Research بدهکار است. در این دستور، آمده است که بدهکاران FTX حق دریافت توزیع مثبت از بدهکاران بلاک‌فای را ندارند و هر دو طرف باید در اسرع‌ وقت با دادگاه ورشکستگی دلاور به توافق واسطه‌ای برسند. این توافق پس از ثبت، حداکثر از ۲۴دسامبر۲۰۲۳ آغاز خواهد شد.

افزایش قیمت XRP در پی جعل پرونده BlackRock XRP trust

اخبار بازار رمزارزها را با افزایش ناگهای قیمت XRP حاتمه می‌دهیم. ۱۳‌نوامبر۲۰۲۳ (۲۲آبان۱۴۰۲)، قیمت XRP با فایلی که نشان می‌داد مدیر دارایی بلک‌راک قصد دارد محصول مبادله‌ای XRP را راه‌اندازی کند، با سرعت چشمگیری ابتدا افزایش و سپس کاهش یافت. این خبر به‌سرعت تکذیب شد و اطلاعات لازم برای اثبات جعلی‌بودن آن در‌اختیار مخاطبان قرار گرفت. افزایش قیمت XRP

افزایش قیمت XRP (منبع: Cointelegraph Markets Pro)

کاربران شبکه‌های اجتماعی مختلف پرونده‌ای را در وب‌سایت فهرست شرکت‌های Delaware دریافت کردند که نشان می‌داد بلک‌راک «iShares XRP Trust» را ثبت کرده است. ثبت این پروژه یکی از پیش‌نیازها برای راه‌اندازی صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF) است. 

در پی انتشار این خبر، XRP درحدود ۱۲درصد افزایش یافت و ۳۰ دقیقه پس از منتشرشدن خبر، قیمتش به ۰.۷۳ دلار رسید. شایان ذکر است که بازار این رمزارز تمام سود به‌دست‌آمده را در نیم ساعت بعد از تأیید جعلی‌بودن خبر از دست داد. اریک بالچوناس، تحلیلگر ETF بلومبرگ، جعلی‌بودن این خبر را فاش کرد. وی حدس زد که کسی با استفاده از نام مدیر ارشد بلک‌راک، دانیل شوایگر، تراست XRP را در وب‌سایت ثبت کرده است.

دیلن لیکلر، تحلیلگر مجله بیت کوین، یکی از اولین کسانی بود که در ابتدا این خبر را منتشر کرد. Balchunas و The Block نیز این فهرست را در پست‌های حذف‌شده در X به‌اشتراک گذاشتند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا