آموزشپیشرفتهمقاله

ارز دیجیتال نیر پروتکل (Near Protocol) چیست؟

باتوجه‌به سرعت فراگیری پروژه‌های مبتنی‌بر بلاکچین، مخصوصاً در حوزه ارزهای دیجیتال، دیگر صحبت از مفاهیمی مانند قرارداد هوشمند و الگوریتم اثبات سهام اتفاق جدیدی نیست. روند تکامل رمزارزها به‌سمتی پیش می‌رود که به فکر حل مشکلات اساسی‌تری هستند.

پروژه ارز دیجیتال نیر پروتکل از نمونه‌های برتر در این صنعت است که برای رسیدن به اهدافی فراتر از سرعت پردازش تراکنش‌ها، پا به عرصه گذاشته است. درحال‌حاضر، نیر پروتکل جزو ۲۵ رمزارز برتر در وب‌سایت Coinmarketcap است که توجه‌های زیادی را به خود جلب کرده است.

در این مقاله از بلاگ تترلند، رمزارز نیر پروتکل (Near Protocol) را به‌طور کامل معرفی کرده‌ایم.

نیر پروتکل (Near Protocol)

بنیان‌گذاران نیر پروتکل (Near Protocol) 

کارآفرینی به نام اریک تراتمن (Erik Trautman) نیر پروتکل را ایجاد کرده است. در کارنامه تراتمن، سابقه فعالیت در وال‌استریت و مدرسه کدنویسی Viking Education دیده می‌شود. از دیگر بنیان‌گذاران این پروژه می‌توان به ایلیا پولوسوخین (Illia Polosukhin) اشاره کرد که با بیش از ۱۰ سال سابقه در شرکت‌‌های مشهوری چون گوگل، نامی شناخته‌شده در این عرصه محسوب می‌شود.

الکساندر اسکیدانوف (Alexander Skidanov) یکی دیگر از اعضای تیم مؤسس پروژه ارز دیجیتال نیر پروتکل است که در دیگر غول تکنولوژی دنیا، یعنی مایکروسافت، نیز فعالیت کرده است. بنابراین باتوجه‌به سابقه و فعالیت این پروژه تاکنون، می‌توان نتیجه گرفت که تیم بنیان‌گذار Near Protocol تجربه و مهارت کافی برای به ثمررساندن اهدافشان را دارند.

بنیان‌گذاران نیر پروتکل

بررسی بلاکچین ارز دیجیتال نیر پروتکل (Near Protocol)

Near Protocol پلتفرمی برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) است که روی قابلیت استفاده و ظرفیت به‌کارگیری بین توسعه‌دهندگان و کاربران این برنامه‌ها تمرکز دارد. بی‌شک مانند تمام رقبای اتریوم، ازجمله ارز دیجیتال اتم یا کریپتو دات کام، نیر پروتکل از قراردادهای هوشمند و الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند.

نکته مهم این است که ارز دیجیتال NEAR از تکنولوژی شاردینگ (Sharding) به‌منظور دستیابی به ظرفیت بیشتری برای مقیاس‌پذیری بهره می‌برد. درادامه، درباره تکنولوژی شاردینگ توضیح خواهیم داد. توکن بومی شبکه ارز دیجیتال نیر پروتکل NEAR نام دارد. از این توکن می‌توان برای پرداخت هزینه کارمزد تراکنش‌ها بر بستر این شبکه و سهام‌گذاری (استیکینگ) و اعمال رأی در فرایند اجماع شبکه استفاده کرد.

بلاک چین ارز دیجیتال نیر پروتکل

شبکه ارز دیجیتال نیر پروتکل (Near Protocol) چگونه کار می‌کند؟

برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) گستره وسیعی از سرویس‌های مبتنی‌بر بلاکچین (از بازی‌های بلاکچینی گرفته تا خدمات مالی) در حوزه رمزارزها را پشتیبانی می‌کنند. باوجوداین، مقیاس‌پذیری بلاکچین‌ها همچنان به‌عنوان مشکلی اساسی شناخته می‌شود.

این مشکل به‌خصوص در بین بلاکچین‌های قدیمی، مانند شبکه‌های بیتکوین و اتریوم شایع‌تر است. چنین مشکلاتی معمولاً به‌دلیل ناتوانی بلاکچین برای پردازش و مدیریت تراکنش‌ها با سرعت زیاد و هزینه کم به‌وجود می‌آیند.

پروژه‌هایی نظیر Near Protocol خواهند توانست با ایجاد بلاکچینی جدید با معماری و زیرساخت نوین، به این مشکل رسیدگی کنند. روشی که Near برای حل این مشکل به‌کار گرفته است، شاردینگ (Sharding) نام دارد. با استفاده از شاردینگ، نیر پروتکل می‌تواند بلاکچین را به چند شبکه کوچک‌تر تبدیل کند. با این کار، بار محاسباتیِ روی شبکه کاهش و توان عملیاتی شبکه افزایش می‌یابد‌.

همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره کردیم، نیر پروتکل از الگوریتم اثبات سهام (PoS) بهره می‌برد. نودها تمایل دارند تا با سهام‌گذاری (استیکینگ) ارز دیجیتال NEAR، به‌عنوان تأییدکننده (Validator) در شبکه مشارکت کنند. اگر هولدرهای توکن NEAR تمایل نداشته باشند به‌عنوان نود (Node) در شبکه ایفای نقش کنند، می‌توانند تأییدکننده‌ای را برای سهام‌گذاری به نمایندگی از خود انتخاب کنند. ناگفته نماند برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر بلاکچین نیر پروتکل درست مانند اتریوم اجرایی می‌شوند؛ یعنی تمامی اطلاعات به‌صورت غیرمتمرکز در سطح جهانی ذخیره و پردازش می‌شوند.

شبکه ارز دیجیتال نیر پروتکل

چه مزیت‌هایی نیر پروتکل (Near Protocol) را خاص می‌کند؟

نیر پروتکل مزایای بسیاری دارد؛ ازجمله استراتژی شاردینگ و تمرکز بر ماهیت غیرمتمرکزبودن و رویکرد Usability-First. درادامه، درباره هریک از این مزایا بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مزیت های نیر پروتکل

استراتژی شاردینگ (Sharding)

به‌طورکلی، نودها در هر بلاکچین سه نوع کارکرد دارند که با رشد و شلوغ‌شدن تدریجی شبکه، اجرایی‌شدن آن‌ها دشوارتر خواهد شد. این کارکردها عبارت‌اند از: ۱. پردازش تراکنش‌ها؛ ۲. برقراری ارتباط بین تراکنش‌های تأیید‌شده و بلاک‌های تکمیل‌شده با یکدیگر؛ ۳. ذخیره تاریخچه تراکنش‌های شبکه.

همان‌طورکه گفتیم، نیر پروتکل از استراتژی شاردینگ بهره می‌برد. این استراتژی باعث می‌شود که با اضافه‌شدن نودهای جدید به شبکه، ظرفیت شبکه نیز رشد کند. نودهای فعال درصورت استفاده زیاد از شبکه، به‌صورت پویا به چند بخش تقسیم می‌شوند. این عمل باعث می‌شود که این قطعات فرایند محاسبات و پردازش را موازی انجام و بار محاسباتی هر نود را کاهش دهند.

استراتژی شاردینگ (Sharding)

تمرکز بر ماهیت غیرمتمرکز‌بودن

برای داشتن تمرکز و حفظ این ماهیت، هر شبکه در اصطلاح باید «بدون نیاز به اجازه» (Permissionless) باشد. این بدین‌معناست که نودها باید بتوانند بدون محدودیت و آزادانه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و ادغام شوند. مزایای استفاده کاربران شبکه ارز دیجیتال نیر پروتکل از سازوکار اثبات سهام (PoS) از این‌قرارند:

  • الگوریتم اجماعی عادلانه و پیش‌بینی‌شدنی بر شبکه حاکم باشد.
  • تأییدکنندگان قدرتمندتر در شبکه نتوانند با یکدیگر ادغام شوند.
  • در فرایند اجماع، جهت‌گیری خاصی صورت نگیرد.
  • دیگر اعضای شبکه به مشارکت گسترده در فرایند اجماع تشویق شوند.
ماهیت غیرمتمرکز‌بودن

رویکرد Usability-First

نیر پروتکل در فلسفه اجرایی خود، رویکردی به نام «رویکرد استفاده اول» (Usability-First) دارد؛ بدین‌معنا که از مدل امنیتی پیشرفته‌ای استفاده می‌کند که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا تجربه کاربری را مشابه با تجربیات وب اجرایی کنند. Near Protocol اهمیت این رویکرد را برای توسعه‌دهندگان به‌خوبی درک کرده است تا آنان به‌منظور توسعه برنامه‌های ارزشمند بر بستر این شبکه، بتوانند به‌راحتی اقدام کنند.

رویکرد Usability-First

پیش‌بینی قیمت ارز دیجیتال نیر پروتکل (Near Protocol)

باتوجه‌به داده‌های وب‌سایت Coinmarketcap.com، قیمت ارز دیجیتال نیر پروتکل درحال‌حاضر ۹.۹۲ دلار است. همچنین، ارزش کل بازار این رمز ارز ۶.۴۲۰میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که باعث شده است NEAR پس از ترون (TRON) و چین لینک (Chainlink)، در رتبه بیست‌ودوم قرار بگیرد.

وب‌سایت Walletinvestor.com نیز درباره قیمت ارز دیجیتال NEAR عبارت «an Awesome Long-term Investment» را به‌کار برده است؛ یعنی Near Protocol رمز ارز شگفت‌انگیزی برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت خواهد بود. این وب‌سایت اشاره کرده است که رمز ارز یادشده در بازه یک‌ساله به قیمت ۲۰.۱۵۷ دلار و در بازه پنج‌ساله به قیمت ۶۵.۹۴۳ دلار خواهد رسید.

جمع‌بندی

باتوجه‌به آنچه بیان کردیم، نیر پروتکل قابلیت زیادی برای نقش‌آفرینی بیشتر در حوزه‌های مختلف اکوسیستم کریپتوکارنسی دارد. درحال‌حاضر، از بستر شبکه رمز ارز NEAR برای توسعه پروژه‌های مهمی همچون Mintbase و Paras و NPunks استفاده می‌شود. این موضوع نویددهنده روزهایی درخشان‌تر برای نیر پروتکل است. با‌این‌حال، به‌یاد بسپارید که در بازار رمزارزها هیچ‌چیز قطعی نیست و ممکن است پیش‌بینی‌ها صرفاً روی کاغذ باقی بمانند.

برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال، به کمتر از ۱۰ دقیقه زمان احتیاج دارید. با انجام فرایند احراز هویت فوری ازطریق وب‌سایت تترلند، اولین تراکنشتان را ۱۰دقیقه‌ای انجام دهید. همچنین، می‌توانید اپلیکیشن تترلند را برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS دانلود کنید و از خدمات تترلند، بدون محدودیت بهره‌مند شوید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا