اخبار

پریمیوم ۱,۶۰۰دلاری برای قراردادهای آتی بیت کوین CME

با افزایش قیمت بیت کوین به بیش از ۴۵هزار دلار

معاملات آتی بیت کوین بورس کالای شیکاگو در ساعات اولیه ۲ژانویه۲۰۲۴ (۱۲دی۱۴۰۲) ۴۷,۰۴۰ دلار معامله شد که ۱,۶۰۰ دلار بیشتر از بازارهای نقدی بود. در این شرایط، معامله‌گران با این سؤال مواجه هستند که آیا این افزایش فقط به معاملات آتی CME محدود شده است؟ آیا این نشان‌دهنده افزایش قریب‌الوقوع قیمت بیت کوین است؟

برخی از تحلیلگران حدس می‌زنند که این مبلغ پریمیوم به ورود سرمایه‌گذاران نهادی به بازار مربوط می‌شود که تصویب ETF بیت کوین را پیش‌بینی می‌کردند. این در حالی است که نتیجه درخواست‌های EFT هنوز مشخص نشده است. تحلیلگران خبره احتمال تأیید ETF بیت کوین را ۹۰درصد تخمین می‌زنند که تا حدی خوش‌بینی اخیر سرمایه‌گذاران را توضیح می‌دهد.

اوج حق بیمه آتی بیت کوین CME در روز درمقابل بازارهای نقدی BTC/USD

اوج حق بیمه آتی بیت کوین CME در روز درمقابل بازارهای نقدی BTC/USD (منبع: TradingView)

کوین‌تلگراف می‌نویسد که در بازارهای سالم و به‌منظور افزایش زمان تسویه، قراردادهای آتی ماهانه معمولاً با نرخ پایه ۵ تا ۱۰درصد معامله می‌شوند. این وضعیت که به‌عنوان Contango شناخته می‌شود، به رمزارزها و دارایی‌های دیجیتال منحصر نیست. شایان‌ ذکر است که بین ژانویه تا نوامبر‌۲۰۲۳، معاملات آتی CME Bitcoin درمقایسه‌با بازارهای نقدی BTC پریمیوم بسیار کمتری داشت که در بیشترین سطح روزانه به‌ندرت به ۳۵۰ دلار (معادل نرخ سالانه ۱۴درصدی) می‌رسید.

۲۴‌نوامبر‌۲۰۲۳، این روند تغییر کرد؛ یعنی زمانی‌که پریمیوم معاملات آتی CME بیت کوین به ۹۰۰ دلار رسید که بیشترین میزان در دو سال گذشته بود. نکته جالب این است که قیمت بیت کوین ۴۰ روز قبل از این اتفاق، با ۴۱درصد افزایش به ۳۷,۷۵۰ دلار رسیده بود.

مهم‌تر از آن تا ۶‌دسامبر‌۲۰۲۳، پریمیوم معاملات آتی با وجود افزایش قیمت بیت کوین به ۴۳,۸۰۰ دلار، به ۵۳۰ دلار کاهش‌ یافته بود. به‌عبارت‌دیگر، خوش‌بینی سرمایه‌گذارانی که موقعیت خود را به‌مدت دو هفته حفظ کرده بودند، در‌نهایت نتیجه رضایت‌بخشی را در پی داشت. این روند به رویداد اخیر در ۲ژانویه۲۰۲۴ منتهی شد که در آن افزایش غیرمنتظره CME بیشترین قیمت ۴۷,۰۹۵دلاری در معاملات آتی بیت‌کوین را رقم زد.

یکی از کاربران شبکه اجتماعی X پستی را دراین‌باره منتشر کرده است. به‌گفته او، این حرکت قبل از شروع فعالیت بازارهای سهام سنتی ایالات متحده، یعنی بازه زمانی افت فعالیت در بازار، رخ‌ داده است. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که دلیل این رویداد با این مسئله مرتبط نبوده است؛ زیرا در ساعات اولیه معاملات سال ۲۰۲۴،  ۴,۱۸۰ قرارداد آتی BTC (معادل ۹۴۵میلیون دلار) معامله شد. این روند صعودی مدت زیادی دوام پیدا نخواهد کرد؛ زیرا پریمیوم ۱,۶۰۰دلاری (معادل نرخ سالانه ۵۳درصدی) در طول روز به ۵۰۰ دلار کاهش یافت.

به‌طورکلی، غیرممکن است که تعیین کنیم آیا این پریمیوم بر‌اساس دستورهای توقف ضرر از اهرم‌های کوتاه (شرط‌های نزولی) ایجاد شده است یا خیر. بااین‌حال، این موضوع باتوجه‌به اینکه قیمت بیت کوین فقط ۴/۶درصد افزایش ‌یافته است؛ درحالی‌که بازارهای آتی CME از ۲۹دسامبر۲۰۲۳ بسته شده بودند، بعید است. سؤال اصلی این است که آیا این حرکت فقط در CME رخ داده است یا خیر.

میانگین حق بیمه سالانه معاملات آتی یک‌ماهه بیت‌کوین در صرافی های ارز دیجیتال

میانگین حق بیمه سالانه معاملات آتی یک‌ماهه بیت‌کوین در صرافی های ارز دیجیتال (منبع: Laevitas)

داده‌های Binance ،‌Bybit ،‌OKX ،‌Deribit و سایر صرافی‌های رمزارزی ۳۲درصد پریمیوم سالانه قراردادهای آتی BTC را در ۲‌دسامبر‌۲۰۲۳ نشان دادند که بیشترین سطح در بیش از دو سال گذشته است. بااین‌حال، این افزایش با حرکت CME مطابقت ندارد و نشان می‌دهد که آشفتگی خرید به بازارهای گسترده‌تر اشاعه نیافته است. چنین تفاوت‌هایی غیرمعمول نیستند و می‌توان آن‌ها را به تغییرات در پروفایل‌های مشتری و حاشیه ۴۰ تا ۵۰درصدی موردنیاز CME نسبت داد. این در حالی‌ است که صرافی‌های رمزارزی اهرمی تا ۱۰۰ برابر ارائه می‌دهند.

برای ارزیابی بهتر احساسات بازار باید به بازارهای آپشن (Options Markets) بیت کوین نگاه کرد؛ زیرا ۲۵درصد شیب دلتا می‌تواند تأیید کند که آیا معامله‌گران حرفه‌ای به روند نزولی تمایل دارند یا خیر. به‌طور خلاصه، دوره‌های هیجان بازار معمولاً انحراف ۷-درصد دارند؛ زیرا آپشن‌های فروش با تخفیف درمقایسه‌با آپشن‌های خرید معامله می‌شوند.

گزینه‌های یک‌ماهه بیت کوین ۲۵درصد شیب دلتا در Deribit

گزینه‌های یک‌ماهه بیت کوین ۲۵درصد شیب دلتا در Deribit (منبع: Laevitas)

از ۶دسامبر‌۲۰۲۳، بازار آپشن‌های بیت کوین موضع نسبتاً خنثایی را از‌نظر قیمت‌گذاری و آپشن‌های فراخوانی حفظ کرده است و صعود به‌سمت ۴۵,۹۱۰ دلار در ۲‌ژانویه۲۰۲۴ نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. این داده‌ها نشان می‌دهد که وضعیت بازارهای آتی بیت‌کوین متفاوت است و دیدگاه معامله‌گران نهادی که بر تأیید نهایی ETF بیت کوین اتفاق‌نظر دارند، تردید می‌شود. 

درنهایت، می‌توان گفت که افزایش قیمت‌های قراردادهای آتی CME احساسات گسترده‌تر بازار که همچنان صعودی است، منعکس نمی‌کند؛ اما این وضعیت با درنظرگرفتن اینکه قیمت بیت‌کوین به بیشترین سطح خود از آوریل‌۲۰۲۲ رسیده است، چندان غیرعادی نیز به‌نظر نمی‌رسد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا