آموزشپیشرفتهمقاله

استلار؛ تک‌ستاره‌ای در دنیای رمزارزها

استلار نامی آشنا برای فعالان دنیای رمزارزهاست. از دیدگاهی سطحی و غیرتخصصی با درنظر‌گرفتن رتبه ارزش کل بازار (Market Cap)، شاید جایگاه دوج‌کوین (Dogecoin) بهتر به‌نظر برسد؛ اما تفاوتی به وسعت واژه اصالت میان این دو رمزارز وجود دارد.

فلسفه‌ای که پایه‌های استلار را بنا نهاده است، مانند پروژه‌هایی همچون اتریوم و اینترنت کامپیوتر یا پولکادات بسیار بلندپروازانه و به سودهای مقطعی گره نخورده است.

اگر به عرصه تکنولوژی بلاکچین که به‌سرعت در حال رشد است، نگاهی بیندازیم، متوجه وجه اشتراک بین تمام پلتفرم‌های پیشرو خواهیم شد. تمامی آن‌ها روی سه برگِ‌برنده تمرکز دارند: ۱. افزایش سرعت؛ ۲. کاهش هزینه‌ تراکنش‌ها؛ ۳. مقیاس‌پذیری.

بلاکچین رمزارز استلار هم از این اصل جدا نیست. در‌حقیقت، پیشرفت و ماندگاری برای پروژه یا بهتر است بگوییم بلاکچین میسر نیست؛ مگر آنکه به‌دنبال ارتقای سه اصل یاد‌شده باشند. در این مقاله از بلاگ تترلند، تبلور واژه اصالت در آغاز مسیر تکنولوژی بلاکچین را بررسی خواهیم کرد؛ اصالتی آمیخته با علم و تکنولوژی به نام استلار.

استلار چیست؟

پروژه استلار ازجمله پروتکل‌های پرداخت است که بر‌اساس فلسفه تکنولوژی دفتر‌کل توزیع‌شده (Distributed Ledger) بنا نهاده شده است. این پروژه امکان پرداخت‌های سریع و بدون محدودیت جغرافیایی مابین هر نوع ارزی را فراهم می‌کند.

طبق تعریفی که در وب‌سایت استلار بیان شده است، «بلاکچین استلار پلتفرمی برای برقراری ارتباط بین بانک‌ها و سیستم‌های پرداخت و مردم است». همچنین، هدف این پروژه «انتقال سریع و امن پول با کمترین هزینه ممکن» است.

ارز بومی بلاکچین استلار Stellar Lumen (XLM) نام دارد که در آغاز کار شبکه استلار، ۱۰۰میلیارد از آن ایجاد شد. درحال‌حاضر، این رمزارز با ارزش بازاری بیش از ٩میلیارد دلار در رتبه ٢٢ مارکت کپ قرار دارد. این رمزارز از تمام فعل‌و‌انفعالات انجام‌شده در بلاکچین استلار پشتیبانی می‌کند.

مروری بر مزایای بلاکچین استلار

حال که شِمایی کلی از استلار به‌دست آمد، به ویژگی‌های بارز بلاکچین این پروژه منحصر‌به‌فرد اشاره می‌کنیم:

  • بلاکچین استلار ویژگی اصلی هر بلاکچین اصیل و پیشرو دیگری را دارد. این یعنی دیتابیس استلار غیرمتمرکز و متن‌باز (Open-Source) است.
  • زمان تأیید تراکنش‌ها بین ۳ تا ۵ ثانیه است.
  • این شبکه در هثر ثانیه می‌تواند از هزاران تراکنش پشتیبانی کند.
  • امکان ارائه قراردادهای هوشمند و Multi-Signatures را دارد.
  • تورم سالانه استلار به‌طور ثابت ١ درصد است. این مکانیزم با هدف محاسبه نرخ زمانیِ ایجاد توکن‌های جدید و با‌توجه‌به رشد اقتصادی و توکن‌های خارج‌شده از چرخه در نظر گرفته شده است.

بلاکچین استلار چگونه کار می‌کند؟

مانند هر بلاکچین دیگری، تراکنش‌ها در استلار روی دفتر‌کل توزیع‌شده (Distributed Ledger) به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. استلار از الگوریتم اجماعی به‌ نام «پروتکل اجماع استلار» (Stellar Consensus Protocol به‌اختصار SCP) استفاده می‌کند. پروتکل SCP امکان انجام تراکنش‌ها را در سریع‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن فراهم می‌کند.

هر مشارکت‌کننده در شبکه نود (Node) نامیده می‌شود و به فرایند تأیید تراکنش‌ها برای قرارگرفتن آن‌ها روی لجر عمومی (دفتر‌کل توزیع‌شده) کمک می‌کند. نودها شبکه کوچکی (Mini-Network) از بین دیگر نودها انتخاب می‌کنند. این شبکه‌های کوچک Quorum Slice (بُرش حدنصاب) نام دارند.

عبارت Quorum به مجموعه‌ای از نودها گفته می‌شود که برای رسیدن به توافق نیاز است. Quorum Slice زیرمجموعه‌ای از Quorum است که می‌تواند نود مشخصی را برای توافق قانع کند. شبکه گسترده استلار می‌تواند تا زمانی‌که Quorum Sliceها هم‌پوشانی و اشتراک دارند، به توافقی بر سر تراکنش معتبر دست‌ یابد تا آن را روی لجر (دفترکل توزیع‌شده) قرار دهد.

چرا استلار برای اکوسیستم حوزه مالی باارزش است؟

به‌بیان ساده‌، از استلار به‌عنوان صرافی جهانی می‌توان یاد کرد که امکان میزبانی از هزاران صرافی و ارز و توکن را در هر ثانیه دارد؛ از‌این‌رو، بی‌شک بسیار ارزشمند است. فرایند انتقال رمزارزها یا ارزهای فیات معمولاً پرهزینه و زمان‌بر است. این استلار است که می‌تواند فرایند انتقال را آسان‌تر و ارزان‌تر کند.

سیستم پرداخت استلار چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر نحوه چگونگی کارکرد استلار، به مثالی کاربردی اشاره می‌کنیم. فرض کنیم داریوش در ایالات متحده و اشکان در انگلیس زندگی می‌کنند. داریوش قصد دارد تا تراکنش تجاری برون‌مرزی به مبلغ ۵,۰۰۰ دلار به حساب اشکان انجام دهد که باید به پوند انگلیس تبدیل شود.

داریوش حسابی در بانک A در ایالات متحده دارد و اشکان حسابی در بانک B انگلستان، هر دو این بانک‌ها به شبکه استلار متصل هستند و به‌نوعی اَنکر (Anchor) شده‌اند. انکر همچون پل ارتباطی، ارز فیات را به شبکه استلار منتقل می‌کند.

فرایند پرداخت (انتقال) بدین‌صورت انجام می‌گیرد: داریوش ۵,۰۰۰ دلار برای اشکان ارسال می‌کند. هدف تراکنش در چند ثانیه به بانک B ارسال می‌شود تا توافق اشکان هم بررسی شود. لحظه‌ای که بانک A توافق را از بانک B دریافت می‌کند، میزان دارایی مدنظر را از حساب داریوش کسر می‌کنند.

سپس دلار از حساب بانک A به‌عنوان توکن XLM به شبکه استلار منتقل می‌شود. به‌محض ورود به شبکه استلار، جست‌و‌جو برای بهترین صرافی به‌منظور تبدیل XLM به پوند انگلیس آغاز می‌شود. درنهایت، پول به حساب پایه بانک B منتقل می‌شود تا به حساب اشکان بنشیند.

نقش اَنکرها در شبکه استلار

در شبکه استلار، اَنکرها مانند پل‌های ارتباطی (رمپ) هستند که سپرده‌ها در قالب ارز فیات (USD و CNY و BRL) را می‌پذیرند و معادل آن را برای کاربر ارسال می‌کنند.

پیش‌بینی‌ها درباره قیمت رمزارز استلار

طبق گزارش وب‌سایت Cryptonewsz.com، پیش‌بینی‌‌های قیمت استلار با‌توجه‌به چشم‌انداز پیش‌ روی اکوسیستم رمزارزها و تحلیل‌ کارشناسان این حوزه، از استلار به‌عنوان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌نشدنی یاد می‌کنند. این یعنی ممکن است استلار ناگهان در کورس قهرمانی پیروز شود!

درباره قیمت این رمزارز تا پایان سال ۲۰۲۱، رقمی بین ۰.۶۵ و ۰.۷۵ دلار را پیش‌بینی می‌کنند. همچنین، این پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۵ قیمتی بین ۱.۵ تا ۲ دلار را در نظر دارند. سؤال پرتکراری که درباره قیمت استلار مطرح می‌شود؛ آیا قیمت استلار به ۱۰ دلار خواهد رسید؟

درباره رسیدن به قیمت ۱دلاری در آینده‌ای نزدیک، اتفاق‌نظرهای زیادی وجود دارد؛ اما درزمینه ۱۰ دلار این‌طور نیست. گفتنی است که این موضوع بدین‌معنا نیست که این کوین نمی‌تواند به قیمت ۱۰ دلار برسد. تنها نکته‌ای که باید همواره به‌یاد بسپاریم، این است که هیچ‌چیز در دنیای رمزارزها غیرممکن نیست!

فروش تتر

جمع‌بندی

بلاکچین استلار نشان داده است که ظرفیت‌های بسیاری برای به‌دست‌آوردن عنوان پرچم‌دار در اقتصاد غیرمتمرکز جهانی را دارد. به‌طور‌کلی، اگر از بحث قیمت توکن‌ برخی از پروژه‌ها کمی فاصله بگیریم، بی‌شک این پروژه‌ها درصورت دستیابی به اهدافشان، تغییرات بسیار عظیمی در فضای مالی غیرمتمرکز ایجاد خواهند کرد.

برای مطالعه بیشتر درباره رمزارزها و تکنولوژی بلاکچین، می‌توانید به دیگر مقالات بلاگ تترلند نیز مراجعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا