آموزشمبتدی

آشنایی با 8 رمزارز مهم به‌غیر از بیت کوین

بیت کوین، تنها رمزارز ساخته شده بر بستر شبکه همتا‌به‌همتا و غیرمتمرکز ساخته نیست؛ اما مهم‌ترین آن‌هاست. هر رمزارز دیگری غیر از بیت کوین، آلت کوین (Alt Coin) نامیده می‌شود. این دارایی‌های دیجیتال ویژگی‌های بیشتری از بیت کوین دارند.

پردازش تراکنش‌های بیشتر در ثانیه و ایجاد سازوکارهای اجماع جدیدتر از مزیت‌های برخی از آلت کوین‌ها به‌شمار می‌آیند. برای مثال، رمزارزهای دیگری مانند اتریوم ساخت اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) را امکان‌پذیر کرده است.

از‌نظر ارزش بازار و تعداد کاربران و محبوبیت، بیت کوین همچنان در صدر قرار دارد؛ اما از‌آن‌جاکه هزاران ارز دیجیتال دیگر به‌جز بیت کوین وجود دارند، لازم است مهم‌ترین رمزارزهای موجود را شناخت و آن‌ها را بررسی کرد.

در این مقاله از بلاگ تترلند، ۸ آلت کوین مهم را بررسی می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

اتریوم (ETH)

اولین جایگزین بیت کوین در فهرست ما، اتریوم است. اتریوم سکوی نرم‌افزار غیرمتمرکزی است که به قراردادهای هوشمند و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز امکان اجرای وقفه و دست‌کاری و کنترل را می‌دهد.

هدف اتریوم ساخت مجموعه‌ای غیرمتمرکز از محصولات مالی است تا همه مردم بتوانند آزادانه به آن دسترسی داشته باشند. اپلیکیشن‌ها روی اتریوم به‌کمک توکن بومی آن، یعنی اتر (ETH)، اجرا می‌شوند. بیشتر توسعه‌دهندگان نرم‌افزار یا سرمایه‌گذاران رمزارز از اتر استفاده می‌کنند.

در ۲۴شهریور۱۴۰۱، اتریوم بالاخره توانست به سازوکار اثبات سهام (PoS) کوچ کند. PoS روش استخراج کم‌مصرف‌تری است و بلاک چین به‌کمک آن می‌تواند مقیاس‌پذیری‌اش را افزایش دهد.

اتر برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۵ شروع به‌کار کرد و امروزه، پس از بیت کوین به‌عنوان دومین رمزارز برتر از‌نظر ارزش بازار قرار دارد؛ هر‌چند اختلاف این دو بسیار زیاد است. ارزش بازار فعلی اتریوم ۱۳۸.۶میلیارد دلار و حدود نصف بیت کوین است.

 

رمزارز

 

تتر (USDT)

تتر یکی از اولین رمزارزها و استیبل‌کوین‌‌های محبوب بازار محسوب می‌شود که ارزشش همواره برابر با یک دلار آمریکاست؛ ازاین‌رو، آن‌ را «دلار دیجیتال» نیز می‌نامند. اکثر رمزارزها حتی بیت کوین، نوسان‌های مداوم قیمتی را تجربه می‌کنند؛ اما استیبل کوین تتر توانسته است با حفظ ثبات قیمتی، کاربران زیادی را به خود جلب کند. به‌دلیل ثبات قیمتی تتر، از این رمزارز به‌‌عنوان مرجع قیمتی در اکثر سکوهای تبادل رمزارز استفاده می‌شود.

کاربران به‌کمک تتر می‌توانند با کارمزدی بسیار کم، از مزیت سرعت و امنیت بلاک چین برای انتقال پول استفاده کنند. همچنین در نوسان‌های شدید بازار ارز دیجیتال، کاربران با تبدیل دارایی‌های خود به تتر، ارزش دارایی‌شان را حفظ می‌کنند. در‌حال‌حاضر ازنظر ارزش بازار، تتر با ۶۵.۸میلیارد دلار پس از بیت کوین و اتریوم، در رتبه سوم قرار دارد.

بایننس کوین یا بی‌ان‌بی کوین (BNB)

بایننس کوین رمزارزی است که بیشتر برای پرداخت کارمزد در شبکه بایننس چین و صرافی بایننس به‌کار می‌رود. دارندگان این کوین هنگام ترید در بایننس می‌توانند از تخفیف‌هایی نیز بهره‌مند شوند.

همچنین، به‌دلیل استفاده از الگوی اثبات سهام و برخورداری از کارمزد اندک و سرعت زیاد، شبکه بایننس یکی از بلاک چین‌های برتر موجود برای میزبانی از هزاران اپلیکیشن غیرمتمرکز است. 

بایننس کوین ابتدا به‌صورت توکن ERC20 در شبکه اتریوم قرار داشت؛ اما با راه‌اندازی شبکه بایننس، به این شبکه نقل مکان کرد. هم‌اکنون، BNB حدوداً با ۴۱.۸میلیارد‌ دلار ازنظر ارزش بازار در رده پنجم قرار دارد.

ریپل (XRP)

ریپل کوین بومی شبکه XRP Ledger است که سال ۲۰۱۲ به‌عنوان شبکه پرداخت برای جابه‌جایی پول راه‌اندازی شد. ارزش بازار فعلی لجر نزدیک به ۱۸میلیارد دلار است و با داشتن پنج کاربرد اصلی در جابه‌جایی پول، توکنیزه‌کردن، دیفای، CBDC و استیبل‌کوین‌ها، در رتبه هفتم رمزارزها از‌نظر ارزش بازار جای دارد.

شبکه ریپل به‌جای سازوکار اثبات کار یا اثبات سهام، از سازوکار اجماع اختصاصی به نام «پروتکل اجماع دفترکل ریپل» استفاده می‌کند. کاربران در لجر تراکنش‌هایشان را به سرورهای لجر می‌فرستند و سپس این سرورها تراکنش‌ها را بررسی و آن‌ها را برای ثبت در دفترکل کاندید می‌کنند. در مرحله بعد، سرورها تراکنش‌ها را به تأییدکنندگان شبکه ارسال می‌کنند.

کاردانو (ADA)

شبکه کاردانو و رمزارز بومی آن، آدا (ADA)، با سازوکار اثبات سهام اختصاصی با نام «اوروبوروس» کار می‌کند و تعدادی از مهندسان و ریاضی‌دانان و متخصصان رمزشناسی آن را بر‌مبنای تحقیقات علمی پایه‌ریزی کرده‌اند.

چارلز هاسکینسون، یکی از پنج پایه‌گذار اصلی اتریوم، پروژه کاردانو را ایجاد کرده است. هاسکینسون پس از اختلاف با رویکرد اتریوم در آن زمان، از پروژه خارج شد و بلاک چین خود را راه‌اندازی کرد.

تحقیق سنگ بنای کاردانوست؛ به‌همین‌دلیل، مکانیزم اجماع PoS کاردانو آن را به یکی از رمزارزهای برتر تبدیل کرده و همراه چند شبکه دیگر «قاتل اتریوم» لقب گرفته‌ است؛ زیرا توانایی‌های این شبکه‌ها از اتریوم بیشتر است.

باوجوداین، کاردانو هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار داد و برای راه‌اندازی اپلیکیشن‌های دیفای، راه درازی در پیش دارد. ADA هم‌اکنون با ارزش بازار ۱۰.۵میلیارد دلار، پشت‌سر ریپل قرار گرفته است.

 

رمزارز

 

دوج کوین (DOGE)

دوج کوین اولین میم‌کوینی است که قیمتش در سال ۲۰۲۱ سر به فلک کشید. این کوین تصویر سگ شیبا اینو را برای خود انتخاب کرده است و شرکت‌های مطرح از آن به‌عنوان روشی برای انتقال پول استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۱۳، بیلی مارکوس و جکسون پالمر دوج کوین را به‌عنوان شوخی با قیمت‌های پیش‌بینی‌شده برای ارزهای دیجیتال ایجاد کردند. در‌حال‌حاضر، ارزش بازار DOGE درحدود ۱۰میلیارد دلار است. جالب است بدانید میم کوین رقیب دوج کوین شیبا اینو (SHIB) نام دارد که ارزش بازاری‌اش ۴.۷میلیارد دلار است.

پولکادات (DOT)

پولکادات رمزارزی برپایه PoS و هدفش فعالیت متقابل بین بلاک‌چین‌های مختلف است. پروتکل پولکادات به‌گونه‌ای طراحی شده است تا بتواند بلاک چین‌ها و اوراکل‌ها را به‌هم متصل و امکان فعالیت مشترک را برای آن‌ها فراهم کند. قسمت اصلی پولکادات ریلی چین (Relay Chain) است که با استفاده از بلاک‌چین‌های موازی با نام پاراچین، قابلیت تعامل گفته‌شده را امکان‌پذیر می‌کند.

تفاوت پولکادات با اتریوم در این است که توسعه‌دهندگان نه‌تنها DAppها، بلکه بلاک چین اختصاصی خود را با امنیت پولکادات می‌توانند ایجاد کنند. گفتنی است زمانی‌که توسعه‌دهندگان در اتریوم بلاک چین ایجاد کنند، باید خودشان به فکر امنیت باشند. این موضوع موجب امنیت کمتر پروژه‌های کوچک‌تر می‌شود؛ از‌این‌رو، به ایده به‌کار‌رفته در پولکادات «امنیت اشتراکی» می‌گویند.

برای اولین‌بار گوین وود پولکادات را مطرح کرد. گوین وود نیز مانند هاسکینسون یکی از سازندگان اصلی اتریوم بود که به‌دلیل اختلاف‌نظر از پروژه خارج شد و بلاک چین خود را به‌وجود آورد. ناگفته نماند ارزش بازار فعلی پولکادات درحدود ۶میلیارد دلار است.

سولانا (SOL)

در سال ۲۰۱۷، سولانا به‌عنوان بلاک چینی برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) شروع به‌کار کرد. این شبکه نیز مانند کاردانو به‌دلیل عملکرد بهتر و پردازش تراکنش‌های بیشتر در ثانیه، «قاتل اتریوم» لقب گرفته و کارمزدها نیز در آن کمتر از اتریوم است.

سولانا و اتریوم با استفاده از قراردادهای هوشمند، می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و اقتصاد غیرمتمرکز و توکن‌های غیرقابل‌معاوضه (NFT) را امکان‌پذیر کنند. رمزارز بومی شبکه سولانا SOL نام دارد و ارزش بازار آن هم‌اکنون ۴.۲میلیارد دلار است.

جمع‌بندی

بیشتر رمزارزهای امروزی از بیت کوین نشئت گرفته‌اند که ساختار متن‌باز و ضدسانسور دارد. این یعنی همه می‌توانند با تغییر کد بیت کوین رمزارز خود را بسازند.

برای مشاهده قیمت لحظه‌ای رمزارزهای اشاره‌شده و ده‌ها توکن دیگر، از نمودار قیمتی رمزارزها در تترلند می‌توانید استفاده کنید. در این صفحه، قیمت رمزارزها به تومان و تتر نمایش داده شده است. همچنین با استفاده از مبدل تترلند، با کارمزد رایگان این کوین‌های محبوب را می‌توانید تهیه کنید.

 

پرسش‌های متداول

رمزارزهای مهم دیگر غیر از بیت کوین کدام‌اند؟

بسیاری از توکن‌ها توانسته‌اند بخشی از بازار یک‌تریلیون‌دلاری رمزارزها را ازآنِ خود کنند؛ از‌جمله اتریوم، تتر، کاردانو، سولانا، پولکادات، دوج کوین، ریپل و BNB.

چرا بیت کوین همچنان مهم‌ترین رمزارز بازار است؟

بیت کوین با وجود هزاران رقیب به‌دلیل حضور بازیگران فعال و ارزش اقتصادی و کاربرد بسیار توانسته است همچنان برترین ارز دیجیتال باقی بماند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا