آموزشمقاله

بررسی اندیکاتور مومنتوم و کاربرد آن

سرمایه‌گذاری با مومنتوم (Momentum) به استراتژی معاملاتی چندان شبیه نیست و بیشتر به واکنشی به اطلاعات بازار شباهت دارد؛ اما اگر می‌خواهید اصل قضیه را بدانید، مومنتوم نرخ صعود یا نزول قیمت دارایی‌ها را تشخیص می‌دهد.

به گزارش تترلند مومنتوم اندیکاتوری کاربردی است که ضعف یا قدرت قیمت را تشخیص می‌دهد. این اندیکاتور در روندهای صعودی بازارهای مختلف، بسیار بیشتر از روندهای نزولی مفید بوده است؛ چرا‌که بازارها بیش از آنکه نزولی باشند، صعود هستند. به‌عبارت‌دیگر، بازارهای گاوی طولانی‌‌مدت‌تر از بازارهای خرسی هستند.

حرکت قطاری مومنتوم

مومنتوم شبیه به قطاری است که هنگام شروع حرکت به‌آرامی شتاب می‌گیرد و زمانی‌که سرعت قطار زیاد شد، شتابش متوقف می‌شود. قطار حرکت می‌کند؛ اما با سرعت بیشتر؛ چون تمام مومنتومی که از شتاب اولیه قطار ساخته شده بود، آن را به جلو حرکت داده است.

در بازارهای مالی، برخی سرمایه‌گذاران ممکن است یک دارایی را زود بخرند، قبل از اینکه قیمت شروع به شتاب‌گیری به‌سمت بالا کند. بااین‌حال، زمانی‌که فاندامنتال‌ها مثبت باشند، باعث می‌شوند که قیمت به‌سمت بالا جهش پیدا کند. برای سرمایه‌گذاران مومنتوم، سودآورترین قسمت آن‌جاست که قیمت با سرعت زیاد صعود می‌کند؛ البته وقتی سود دریافت می‌شود، بازار معمولاً خود را تنظیم می‌کند و قیمت به‌سمت پایین بر‌می‌گردد.

نکات مهم 

  • مومنتوم نوعی استراتژی ترید است که دارایی در حال رشد را می‌خرد.
  • مومنتوم فرصت‌های خرید بیت کوین را به‌خوبی ارزیابی می‌کند.

مومنتوم

 

ریسک‌های احتمالی 

  • ورود زودهنگام به پوزیشن و بستن دیرهنگام پوزیشن و منحرف‌شدن از روند و از‌دست‌دادن روندهای اصلی بازار
  • تغییر در نرخ حرکت قیمت در یک بازه زمانی برای تریدرها با هدف قدرت تشخیص خرید

سرمایه‌گذاری مومنتوم چگونه است؟

اصول اولیه سرمایه‌گذاری مومنتوم این است که در نوسان‌های بازار، بتوانید پوزیشن‌های کوتاه‌مدت باز کنید و زمانی‌که قیمت افزایش یافت، سریع آن را بفروشید. پس از بستن پوزیشن،‌ سرمایه‌گذار به‌دنبال فرصتی جدید می‌گردد.

در روش مومنتوم، نوسان‌های بازار شبیه به امواج دریاست و تریدرها روی امواج سوار می‌شوند و قبل از آنکه موج فعلی تمام شود، به موج بعدی می‌پرند. تریدر مومنتوم به‌دنبال این است که از بقیه جلو بیفتد و اولین نفری باشد که سود می‌گیرد؛ زیرا اگر بعد از تریدرهای دیگر وارد بازار شود، ممکن است سود چندانی دریافت نکند یا حتی ضرر کند.

 

مومنتوم

 

۵ قانون سرمایه‌گذاری با مومنتوم

این قوانین که به مدیریت ریسک شهرت دارند، عبارت‌اند از:

  • انتخاب دارایی برای ترید
  • ریسک حول محور زمان‌بندی باز و بسته کردن پوزیشن می‌چرخد.
  • زمان‌بندی باز‌کردن پوزیشن، یعنی زودتر از موعد وارد بازار شوید.
  • مدیریت پوزیشن با باز‌شدن اسپردها و مدت‌زمان باز نگه‌داشتن پوزیشن همراه است.
  • بستن پوزیشن نیازمند تحلیل دقیق چارت است.

انتخاب دارایی برای ترید مومنتوم

گفته می‌شود زمانی‌که ترید با این اندیکاتور انجام می‌دهید، دارایی‌های پرنوسان را انتخاب کنید. از صندوق‌های قابل‌معامله لوریج‌شده یا معکوس دور بمانید؛ چون به‌دلیل ساختار پیچیده، حرکات قیمتی آن‌ها را نمی‌توان دقیق تشخیص داد.

دارایی‌های معمولی برای ترید مومنتوم عالی هستند؛ اما درصد سود آن‌ها درمقایسه‌با دارایی‌ها پرخطری که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم، کمتر است.

بسیاری از دارایی‌ها را می‌توان با مومنتوم ترید کرد؛ اما در زمان اعلام خبری درباره آن دارایی، حتی کوچک‌ترین نوسان‌ها به نوسان‌های زیاد تبدیل می‌شوند؛ چون تریدرها واکنش‌های احساسی نشان می‌دهند.

به‌دنبال دارایی‌های محبوب آن روز باشید؛ زیرا زمانی‌که محصول جدیدی معرفی می‌شود، توجه عموم را به خود جلب می‌کند. این دارایی‌ها ایدئال هستند؛ زیرا در بازه زمانی نسبتاً کوتاه دچار نوسان‌های شدید می‌شوند.

کنترل ریسک قوی

ریسک مومنتوم این است که روند باید با دقت و جزئیات تشخیص داده شود؛ وگرنه ترید شما ناموفق خواهد بود. تله‌های این روش عبارت‌اند از:

  • باز‌کردن زودهنگام پوزیشن قبل از اینکه مومنتوم آن تأیید شود.
  • بستن دیرهنگام پوزیشن پس از آنکه قیمت اشباع شده باشد.
  • باز نگه‌داشتن پوزیشن حتی زمانی‌که در حال خواب هستید.
  • نبستن سریع پوزیشن بد

بازکردن پوزیشن در زمانی‌که مومنتوم قوی است، بیشترین سود و کمترین ریسک را به‌همراه دارد. برعکس این در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد؛ چون بیشتر تریدرها دیر از فرصت استفاده می‌کنند و هنگامی وارد می‌شوند که این سیکل تمام شده است.

جمع‌بندی

حرفه‌ای‌شدن در مدیریت پوزیشن اندکی زمان می‌برد؛ چون این دارایی‌ها بیشتر مواقع اسپرد زیادی دارند و اسپردشان باز می‌شود (‌تفاوت بین دو نرخ). بازشدن اسپرد نیازمند حرکت بیشتر برای رسیدن به سود مدنظر شماست. همچنین، باعث می‌شود که حد ضرر یا استاپ لاس (Stop Loss) خود را کمتر از حد مدنظرتان قرار دهید؛ زیرا قیمت به‌محض برخورد با حد ضرر در بازارهای مالی بسته می‌شود. پس باید آن را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که نه ضرر بیش‌ازحد متحمل شوید و نه قیمت به آن برخورد کند. محاسبه قرار‌دادن استاپ لاس در زمان واید‌شدن اسپرد، کار مشکلی است و به تمرین زیاد نیاز دارد.

پرسش‌های متداول

اندیکاتور مومنتوم چیست؟

نرخ صعود یا نزول قیمت دارایی‌ها را تشخیص می‌دهد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا