آموزشمتوسطمقاله

ارزهای پایدار چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارند؟

امروزه، سازمان ملل متحد درحدود ۱۸۰ ارز را در جهان شناخته است؛ از دلار آمریکا تا ین ژاپن و… .همه شما اشتیاق خرید و فروش ارزهای رمزنگاری‌شده مختلف را می‌دانید؛ اما آیا درباره ارزهای پایدار چیزی شنیده‌اید؟ ارزهای پایدار ارزهای دیجیتالی هستند که برای معامله در دفترهای توزیع‌شده به نام بلاکچین استفاده می‌شوند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، توضیح می‌دهیم که ارزهای پایدار چه تأثیری بر بازار ارزهای دیجیتال می‌گذارند؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

ارز پایدار چیست؟

ارز پایدار در حوزه ارزهای رمزپایه توکنی است که پشتوانه فیات دارد تا بتواند بی‌ثباتی آن ارزها را به‌نوعی خنثی کند.

ارز پایدار چیست؟

انواع گوناگونی از زنجیره‌های ثبات و گزینه‌های مختلف و سرمایه‌گذاری‌های خاص وجود دارند که ایده اصلی ارز رمزپایه را ارائه می‌دهند و ثبات بیشتری از بیتکوین یا آلتکوین دارند.

برخلاف سایر ارزهای رمزپایه مانند بیتکوین که بسیار بی‌ثبات هستند، ارزهای پایدار مزایای ارزهای دیجیتال را بدون نگرانی درباره تغییرات قیمت و نوسان‌ها در دنیای واقعی فراهم می‌کنند.

اصول اساسی ارزهای رمزنگاری‌شده چیست؟

غیرمتمرکز: با سیستم بلاکچین غیرمتمرکز، هیچ شخص یا نهاد واحدی ارز رمزنگاری‌شده را کنترل نمی‌کند.
عرضه کنترل‌شده با اجماع: غیرمتمرکز بدین‌معنی است که عرضه ارز رمزنگاری‌شده با توافق بین کاربران آن‌ها یا مجموعه‌ای از قوانین از‌پیش‌تعیین‌شده درباره نحوه تبلیغ ارزهای جدید مانند استخراج تصمیم‌گیری می‌شود.

ثبات قیمت: قیمت پایدار این ارزها باعث می‌شود تا در بازار روزمره بتوانند از ارزهای پایدار استفاده کنند و ریسک مرتبط با آن‌ها را کاهش دهند. مقیاس‌پذیری باید به کاهش نوسان قیمت کمک کند.

اصول اساسی ارزهای رمزنگاری شده
معاملات سریع: رمز‌ارزها را می‌توان بدون استفاده از شخص ثالث مانند بانک برای هر‌کسی در هر مکان و زمانی ارسال کرد. نکته دیگر اینکه از شبکه غیرمتمرکز مبتنی‌بر اینترنت با حداقل یا کارمزد صفر استفاده می‌کند.

شفافیت: جنبه‌های معماری و فنی رمز‌ارزها و زنجیره بلوکی که آن اجرا می‌کند، برای همه مشخص است و همه تراکنش‌ها در حساب عمومی ثبت شده است که سایر کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند و آن را بررسی کنند.

حریم خصوصی و مقیاس‌پذیری: در‌حالی‌که همه معاملات ثبت شده‌اند، هویت تمام کاربران ناشناس است. کلیدهای عمومی را همه طرف‌های درگیر در معامله استفاده می‌کنند. فرستنده و گیرنده با شماره منحصر‌به‌فرد هر کلید عمومی شناخته می‌شود.

انواع مختلف ارزهای ثابت در بازار ارزهای رمزپایه کدام‌اند؟

ارزهای ثابت با پشتوانه پول فیات

ارزهای رمزنگاری‌شده به‌دلیل هموار‌کردن راه برای رقابت غیرمتمرکز و نظیر‌به‌نظیر و ارزهای مبتنی‌بر بلاکچین که پول الکترونیکی را به سطوح‌ بالا می‌رسانند، بسیار محبوب هستند.

ارزهای پایدار با پشتیبانی فیات

ارزهای پایدار پشتیبانی ارزهای فیات را دارند و درواقع پشتوانه ارزهای ثابت فیات با نسبت یک‌به‌یک است. این یعنی یک دلار ارز ثابت برابر است با یک دلار پول فیات.

پیش‌فرض این است که ارز پایه‌ثابت آن‌ها را ارزهای فیات واقعی در حساب‌های بانکی واقعی پشتیبانی می‌کند و این نوع از ارزهای ثابت، ساده‌ترین و بلکه متمرکزترین آن‌ها است.

ارزهای ثابت با پشتیبانی فیات ساده‌ترین ساختاری هستند که استوک کوین می‌تواند داشته باشد و سادگی آن‌ها مزایای بزرگی دارد. ایجاد و دریافت هر ارز جدید برای رمزنگاری آسان است و می‌تواند پیگیری گسترده‌ای را برای آن‌ها آسان کند.

شماری از مزایای ارزهای ثابت با پشتوانه پول فیات ازاین‌قرارند:

ساده: ساختار آن‌ها با پشتیبانی فیات به‌راحتی درک‌پذیر و شفاف است.

مزایای ارزهای ثابت

ثبات: ارزهای فیات کالایی مطمئن هستند؛ زیرا از‌نظر قانونی دولت و اقتصاد هر کشور از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. این‌بدان معناست که مقادیر اساسی، نوسان زیادی ندارند.

ارزهای پایه‌ثابت

همان‌طور‌که ثبات بورس اوراق بهادار با پشتوانه مناقصه فیات را به‌عنوان پشتوانه در پشت خود می‌بیند، ارز پایه‌ثابت نیز ارزهای رمزپایه‌ای دارد که به‌عنوان ارز ایجاد شده‌اند؛ مانند اتریوم.

ارزهای پایه ثابت

به‌منظور جبران بی‌ثباتی ارز رمزنگاری‌شده، ارز پایدار کوین ملزم به انجام تعهدهای حفاظتی است. سبد ارز رمزپایه یا ارز دیجیتال برای نگه‌داری این نوع ارزهای پایدار استفاده می‌شود.

استفاده از سپرده‌های مرکزی مانند بانک‌ها در این شرایط منتفی است. همچنین، این روش با هدف حفظ ثبات قیمت در توکن‌های غیرمتمرکز انجام می‌شود. در این سیستم، ارز پایدار با تعهد کامل برای جذب هرگونه نوسان قیمت ارز رمزنگاری‌شده تأمین می‌شود.

فروش تتر

ازجمله مزایای ارزهای پایه‌ثابت می‌توان به این‌ها اشاره کرد:

• دیگر به اعتماد به شخص ثالثی نیازی نیست که فضای ذخیره‌سازی ارز را فراهم می‌کند.
• درجه بیشتر تمرکز‌زدایی
• معاملات بلاکچین امکان مدیریت سریع عرضه ارزهای پایدار را فراهم می‌کند
• میزان بیشتر نقدینگی درمقایسه‌با ارزهای فیات

ارزهای ثابت بدون پشتوانه فیات

سهام Seigniorage یکی از مفاهیم ارز رمزنگاری‌شده و مربوط به فیاتی است که به پشتوانه در دارایی‌های دیگر نیازی ندارد. ارزهای ثابت بدون پشتوانه فیات از طرح سهام Seigniorage استفاده می‌کنند. اساساً توکن‌ها به الگوریتمی تولید‌شده مکانیکی بستگی دارند که در صورت لزوم برای حفظ قیمت توکن متصل به دارایی، می‌تواند مقدار عرضه را تغییر دهد.

ارزهای پایدار

ارزهای ثابت بدون پشتوانه برای فروش توکن درصورت افت قیمت یا مبادله توکن درصورت افزایش ارزش، به قراردادهای هوشمند اعتماد و تکیه می‌کنند. بدین‌ترتیب، رمز پایدار می‌ماند و توکن خود را حفظ می‌کند. کالایی که ارز پایدار پشتوانه آن است، می‌تواند ارز فیات مانند دلار آمریکا یا دارایی واقعی مانند طلا باشد.

ازجمله مزایای ارزهای ثابت بدون پشتوانه فیات می‌توان به‌ این‌ها اشاره کرد:

• به پشتوانه نیازی ندارند.
• تمرکززدایی بیشتری دارند.

برترین ارزهای پایدار موجود در بازار ارزهای رمزپایه کدام‌اند؟

درادامه مطلب، برخی از برترین ارزهای پایدار را معرفی می‌کنیم که تحولاتی در دنیای رمزنگاری ایجاد کرده‌اند.

رمزارز تتر

تتر ارز رمزنگاری‌شده‌ای با پشتوانه یک دلار آمریکا است. ایده ایجاد این ارز رمزپایه ایمن آن بود که بتواند به‌عنوان دلار دیجیتال استفاده شود.

ارزهای پایدار

ارزهایی که این عملکرد را به‌عنوان جایگزین ارز پایدار دلار ارائه می‌دهند، «ارزهای پایه‌ثابت» می‌نامند. تتر رایج‌ترین ارز پایدار است و حتی به‌عنوان یک دلار جایگزین بسیاری از مبادلات عمده است. تتر در همه مبادلات با یک دلار معامله می‌شود و می‌تواند به‌جای یک دلار استفاده شود. ناگفته نماند که هزینه‌ها و کارمزدها تا حدی متغیر هستند.

استفاده اولیه از تتر این است که به‌نوعی ثبات را در حوزه رمزنگاری ناپایدار به‌ارمغان می‌آورد و نقدینگی را در صرافی‌هایی که نمی‌توانند با دلار و با بانک معامله کنند، فراهم می‌کند.

رمزارز دای

DAI ارز رمزپایه غیرمتمرکز و طراحی‌شده بر بستر بلاکچین اتریوم است. این ارز رمزنگاری‌شده بسیار بزرگ‌ روی قراردادهای هوشمند تمرکز دارد تا آن را از سایر رمزارزهای برتر از‌جمله بیت‌کوین متمایز کند.

ارزهای پایدار

اتریوم به‌عنوان اهرمی برای حمایت از DAI استفاده می‌کند. Ethereum قراردادی هوشمند است که اطمینان می‌دهد دیگر به مرجع مرکزی برای نگه‌داشتن آن از طرف کاربران نیازی نیست.

رمزارز Basecoin

BaseCoin ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که می‌تواند رمزهای آن را به دارایی‌های خاص محصولات مرتبط کند؛ در‌حالی‌که کاملاً غیرمتمرکز است. در پاسخ به تغییرات نرخ ارز، پروتکل آن‌ها به‌صورت الگوریتمی عرضه توکن‌های BaseCoin را به‌روز می‌کند. BaseCoin برای ایجاد ارز رمزپایه مقیاس‌پذیری طراحی شده است که براساس پروتکل بلاکچین الگوریتمی غیرمتمرکز و همراه با ثبات قیمت باشد.

ارزهای پایدار

این هدف برای پیاده‌سازی بانک مرکزی الگوریتمی است که از‌طریق الگوریتم غیرمتمرکز و با اجرای پروتکل، قیمت و منابع توکن BaseCoin را تضمین می‌کند.

جمع‌بندی

همان‌طور‌که در این مقاله تترلند گفتیم، ارزهای پایدار در سیستم‌های بلاکچین ورود به سیستم مالی جدید را فراهم می‌کنند. ارز پایدار غیرمتمرکز می‌تواند نرخ ارز دقیق را با دارایی اساسی خود بدون هیچ‌گونه مبادله شخص ثالث حفظ کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا