آموزشمقاله

TXID چیست و چطور آن را پیدا کنیم؟

TXID یا لینک تراکنش عددی انحصاری است که از آن برای بررسی وضعیت هر تراکنش در بلاک‌چین استفاده می‌شود؛ درست مانند کد پیگیری تراکنش در سیستم بانکی سنتی که با استفاده از آن می‌توانید پرداخت خود به شخص دیگر را اثبات کنید.

در این مقاله از بلاگ تترلند، نحوه پیدا‌کردن TXID یا لینک تراکنش (هش‌ تراکنش) را توضیح خواهیم داد؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

چرا به TXID نیاز داریم؟

از‌آن‌جاکه رمز‌ارز و به‌طور‌کلی پول دیجیتال وجود فیزیکی ندارد‌، برای پیگیری تراکنش‌ها به TXID آن نیاز خواهیم داشت. زمانی‌که تراکنشی در بلاک‌چین یکی از رمزارزها ثبت می‌شود، یک TXID به آن تعلق می‌گیرد. این کد به‌صورت تصادفی ساخته می‌شود و ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی است.

تعداد کاراکترهای هر لینک تراکنش معمولاً ۶۴ کاراکتر است؛ ولی در برخی از بلاک‌چین‌ها ممکن است کمتر باشد. همه تراکنش‌هایی که روی بلاک‌چین انجام می‌شود، هش و TXID دارند. این موضوع برای تمام ارز‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و ریپل صدق می‌کند.

چگونه باید از TXID استفاده کرد؟

معمولاً لینک تراکنش برای شما ضروری نخواهد بود؛ مگر اینکه فردی که برایش رمزارز انتقال داده‌اید، آن را دریافت نکرده باشد. این مسئله می‌تواند به‌دلیل تأخیر به‌وجود‌آمده در انجام تراکنش شما در شبکه باشد. در این صورت، ممکن است نیاز باشد که لینک تراکنش خود را داشته باشید تا به طرف مقابل برای اثبات انتقال ارائه دهید.

آی‌دی تراکنش را از کجا پیدا کنیم؟

معمولاً در فهرست تراکنش‌ها در اپلیکیشن یا وب‌سایتی که تراکنش را برای شما انجام داده است، TXID را می‌توانید مشاهده کنید. با کمک روش‌هایی که درادامه معرفی خواهیم کرد، شما می‌توانید TXID را پیدا کنید:

پیداکردن TXID ازطریق وب‌سایت بلاک‌چین

فرق ندارد که از چه کیف‌پولی یا پلتفرمی برای انتقال مثلاً بیت‌کوین‌های خود استفاده می‌کنید؛ زیرا در همه ولت‌ها قسمتی برای هش تراکنش یا TXID (شماره پیگیری تراکنش) در نظر گرفته شده است. بااین‌حال، اگر به هر دلیلی در ولت خود نتوانستید TXID را پیدا کنید، از روش زیر برای یافتن آن می‌توانید اقدام کنید:

  • به وب‌سایت بلاک‌چین به آدرس Blockchain.com وارد شوید و در بالای صفحه روی Explorer کلیک کنید.
  • در صفحه اصلی وب‌سایت بلاک‌چین و در کادر مشخص‌شده، آدرس کیف‌پول خود را وارد کنید.

پیدا‌کردن TXID از‌طریق وب‌سایت Etherscan

در این وب‌سایت، می‌توانید در بلاک‌چین اتریوم جست‌و‌جو و تراکنش‌های این شبکه را بررسی کنید. اگر به وب‌سایت etherscan.com مراجعه کنید، با صفحه‌ای مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید که در کادر مشخص‌شده، می‌توانید آدرس کیف‌پول مدنظرتان را جست‌و‌جو کنید.

پس از جست‌و‌جو آدرس ولت مدنظر، اطلاعات به‌شکل زیر نمایش داده می‌شوند. درکنار تمامی اطلاعات کلی که درج شده، همه تراکنش ها و وضعیت آن‌ها نیز مشخص است. برای مثال، در اولین موردی که با کادر قرمز مشخص شده است، اگر دقت کنید، وضعیت تراکنش در حالت Pending است و این یعنی به‌طور‌کامل انجام و تأیید نشده است.

آدرس هش تراکنش اتریوم

توجه کنید که وب‌سایت blockchain.com فقط به تراکنش‌های بیت‌کوین منحصر نیست و شما می‌توانید تراکنش‌های دیگر را با استفاده از این وب‌سایت پیگیری و TXID مدنظر را پیدا کنید.

چگونه TXID را در وب‌سایت تترلند را پیدا کنیم؟ 

Tx Hash هش معامله است و به‌عنوان شناسه تراکنش (TXID) نیز شناخته می‌شود. این شناسه شامل کاراکترهای عددی است و شماره شناسایی مشخص‌شده برای معامله بیت‌کوین یا تتر یا هر رمزارزی که با آن معامله انجام داده‌اید، نشان می‌دهد. فراموش نکنید آی‌دی تراکنش را در گزارش تراکنش کیف‌پول ارز رمزنگاری‌شده که با آن معامله انجام شده، می‌توانید بیابید.

برای یافتن TXID برای معامله‌ای خاص، باید دیگر اطلاعات مربوط به آن را بدانید. آدرس عمومی گیرنده راحت‌ترین دسترسی را فراهم می‌کند. نکته دیگر اینکه جست‌وجوی معامله در وب‌سایت ارز دیجیتالی که پرداخت در آن ارسال و انجام شده، امکان‌پذیر است. در این‌جا، الگوریتمی اساسی برای یافتن شناسه تراکنش شما وجود دارد:

با وارد‌کردن آدرس عمومی، جای خالی «جست‌وجو» را پر کنید. این سرویس تمامی معاملات متناسب با آدرس عمومی را به شما نشان می‌‎دهد. معامله مدنظر خود را پیدا کنید. از‌آن‌جا‌که این فهرست ممکن است بسیار طولانی باشد، شما می‌توانید اطلاعات بیشتری مانند مجموع معامله را به جست‌وجوی خود اضافه کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا سریع‌تر اطلاعات لازم را پیدا کنید.

ثبت TXID در تراکنش فروش تتر

در تراکنش فروش، پس از واریز تتر به آدرس کیف‌پول تترلند، شناسه تراکنش (TXID) را از قسمت تاریخچه تراکنش‌های کیف‌پول خود کپی و سپس طبق تصویر زیر، آن را در کادر مرتبط وارد کنید.

دقت کنید تتر ارسالی پس از کسر کارمزد، لازم است به تعداد صحیح درج‌شده باشد. برای نهایی‌کردن سفارش خود، روی گزینه «اتمام فروش» کلیک کنید تا تراکنش فروش تتر شما نهایی شود. در‌‌پایان، نتیجه تراکنش ازطریق پیامک و ایمیل به شما اطلاع داده خواهد شد.

جمع‌بندی

یکی از سؤالات متداول این است که اگر TXID پیدا نشد چه کنیم؟ به‌احتمال خیلی زیاد، شما آدرس را اشتباه جست‌و‌جو کرده‌اید. به‌عنوان نمونه، در بخش بیت‌کوین Block Explorer به‌دنبال TXID بیت‌کوین کش بوده‌اید؛ به‌همین‌دلیل، نتیجه‌ای پیدا نکرده‌اید. البته در اغلب مواقع خود وب‌سایت مسیر درست را بعد از چند ثانیه به شما نشان می‌دهد؛ پس عجله نکنید.

اگر از این موضوع مطمئن هستید، ممکن است TXID خود را اشتباه وارد کرده‌اید. شاید TXID به‌طور‌کامل کپی نشده است یا آنچه وارد می‌کنید، TXID نباشد؛ یعنی فقط مجموعه‌ای تصادفی از ارقام و حروف باشد. به‌عبارت‌دیگر، احتمال دارد کسی بکوشد تا به شما ثابت کند بیت‌کوین برایتان ارسال کرده؛ در‌حالی‌که این کار را انجام نداده است. بنابراین، با احتیاط عمل کنید.

در پایان، از شما همراهان گرامی دعوت می‌کنیم که برای خرید و تبدیل رمزارزهای مدنظرتان به وب‌سایت و مبدل تترلند مراجعه کنید و به بیش از ۳۵۰ رمزارز معروف بازار کریپتوکارنسی دسترسی داشته باشید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا