آموزشمتوسطمقاله

تحلیل فاندامنتال چیست؟ چه عواملی در تحلیل فاندامنتال اهمیت دارند؟

تحلیل فاندامنتال به کاربرد خود در بررسی عملکرد رمزارز و تأثیر متغیر‌های مختلف بر آن اعتماد دارد؛ از‌جمله عوامل اقتصادی، فنی، اجتماعی و سیاسی. با استفاده از این روش، می‌توان نمودار‌ها و اطلاعات مربوط به روند قیمت رمزارزها را دقیق‌تر تحلیل و درباره سرمایه‌گذاری در آن‌ها هوشمندانه‌تر تصمیم‌گیری کرد.

در تحلیل فاندامنتال، داشتن چهارچوبی حرفه‌ای و مناسب اولین گام در راه به‌دست‌آوردن دانش و درک صحیح از شرکت‌ها و بازار‌هاست. در این مطلب از بلاگ تترلند، درباره تحلیل فاندامنتال یا تحلیل بنیادی به‌طور مفصل صحبت و شما را با عوامل مهمی آشنا خواهیم کرد که در فرایند تحلیل فاندامنتال باید به آن‌ها توجه کنید.

مفهوم تحلیل فاندامنتال و اهمیت آن در بازار‌های مالی

تحلیل فاندامنتال (Fundamental Analysis) به‌عنوان یکی از روش‌های مهم در بازار‌های مالی شناخته می‌شود. این نوع تحلیل مبتنی‌بر ارزیابی عوامل و شرایط حقیقی و اصولی شرکت‌ها و رمزارز‌هاست.

هدف اصلی تحلیل فاندامنتال، بررسی روند درآمد و سودآوری شرکت‌ها و پروژه رمز‌ارز‌ها و به‌دست‌آوردن ارزش حقیقی آن‌هاست. این روش به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا براساس اطلاعات متقن و مصون‌ماندن از ریسک‌های غیرضروری برای سرمایه‌گذاری تصمیم‌گیری کنند.

تحلیل بنیادی رمزارز عناصر بنیادی رمزارز‌ها را مطالعه و تحلیل می‌کند. این نوع تحلیل بر مبانی و شرایط واقعی رمزارز‌ها تمرکز دارد و از جنبه‌های مختلفی مانند تکنولوژی و تعداد و نوع توکن‌ها و تیم توسعه‌دهنده آن‌ها را زیرنظر می‌گیرد.

تحلیل فاندامنتال رمزارز در بازار‌های مالی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اطلاعات مفیدی درباره عملکرد و ارزش زمانی رمزارز‌ها به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. این تحلیل می‌تواند به افزایش استراتژی‌های سرمایه‌گذاران و بهبود تصمیم‌گیری‌های آنان کمک کند.

همان‌طورکه گفتیم، تحلیل فاندامنتال می‌تواند عملکرد و موقعیت رمزارز‌ها را در بازار‌های مالی تحت‌تأثیر قرار دهد و بر روند قیمت‌گذاری آن‌ها مؤثر باشد. این تحلیل به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا براساس شرایط و خصوصیات بنیادی رمزارز‌ها، تصمیم‌گیری و به سوددهی مناسب برسند. همچنین، تحلیل فاندامنتال رمزارزها می‌تواند به کاربران و مشتریان اطمینان بیشتری درباره اعتبار و ارزش آن‌ها بدهد.

عوامل مؤثر بر تحلیل فاندامنتال رمزارز

تحلیل فاندامنتال رمزارز به بررسی و تحلیل مجموعه‌ای از متغیر‌ها نیاز دارد که به ارائه نمونه‌ای کامل از وضعیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی و مالی رمزارز اشاره می‌کند.

بدون شناخت و تحلیل دقیق این متغیر‌ها، تصمیم‌گیری صحیح درباره سرمایه‌گذاری در این بازارِ پویا و پیچیده، بسیار سخت خواهد بود. در‌ادامه، برخی از متغیر‌های مهم برای تحلیل فاندامنتال رمزارز را بررسی می‌کنیم.

مارکت کپ (ارزش بازار)

مارکت کپ به‌عنوان معیاری اساسی برای ارزیابی شبکه‌های رمزارز ارزش چشمگیری دارد. زمانی‌که قیمت فعلی رمزارزی را در تعداد کوین‌های در‌گردش آن ضرب کنیم، ارزش بازار آن به‌دست خواهد‌ آمد.

با‌این‌حال برای ارزیابی دقیق‌تر هر پروژه رمزارزی، عوامل دیگری مانند نقدینگی نیز باید در نظر گرفته شود؛ وگرنه ممکن است مارکت کپ ما را دچار سردرگمی و اشتباه کند.

به‌طور‌کلی، سرمایه‌گذاران بر این باورند که رمزارزی با مارکت کپ کمتر، ظرفیت رشد بیشتری دارد. در‌عین‌حال، ارزش بازار زیاد نیز می‌تواند نشان‌دهنده ساختاری قوی‌تر و پایدارتر باشد.  

بررسی موجودی رمزارز

در تحلیل فاندامنتال رمزارز‌ها، یکی از عوامل بسیار مهم بررسی موجودی رمزارزهاست. موجودی رمزارز نقش انکارناپذیری در تعیین ارزش آن ایفا می‌کند و باید توجه ویژه‌ای به آن کرد. همچنین، توجه به عرضه محدود رمزارز‌ها فرصتی عالی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند تا از رمزارز بهره‌برداری کنند و سود خود را افزایش دهند.

با‌توجه‌به تحلیل یادشده، می‌توان نتیجه گرفت که نگه‌داری از رمزارز‌ها و کاهش عرضه آن‌ها، یکی از راهکار‌های کنترل تورم است؛ بنابراین، سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به دنیای رمزارز‌ها باید در تحلیل فاندامنتال و بررسی موجودی ارز‌ها تمرکز داشته باشند تا از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این حوزه بهره‌ ببرند.

ارزش قیمت رمزارز به کل هزینه ماینینگ

موضوع نسبت قیمت به کل هزینه ماینینگ در رمزارز یکی از عوامل اساسی موفقیت یا شکست در صنعت ماینینگ است. این نسبت به مقدار سودی اشاره می‌کند که درصورت بهینه‌نبودن، ممکن است ماینر‌ها را به سرمایه‌گذاری در این حوزه علاقه‌مند نکند. برای اندازه‌گیری نسبت قیمت، از نسبت دلار کل هزینه‌های ماینینگ به دلار قیمت رمزارز مدنظر استفاده می‌شود.

اگر نسبت این دو عدد نزدیک به یک باشد، یعنی هزینه ماینینگ بیشترین سود را دربرابر قیمت ارز مدنظر به‌دست می‌آورد و اگر نسبت این دو عدد کوچک‌تر از یک باشد، یعنی هزینه ماینینگ کمترین سود را در رمزارز مدنظر به‌دست می‌آورد. به‌طور‌کلی، در بررسی نسبت قیمت به کل هزینه ماینینگ در رمزارز می‌توان گفت که حُسن مدیریت هزینه‌های ماینینگ و افزایش کارایی ماینر‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.  

تحلیل فاندامنتال

میزان آدرس‌های فعال رمزارز‌ها

در تحلیل فاندامنتال رمزارز‌ها، بررسی وضعیت آدرس‌های فعال در تاریخ‌های مشخص یکی از متغیر‌های مهم است. برای اندازه‌گیری تعداد آدرس‌های فعال در بلاکچین، یکی از راهکار‌های ارزیابی میزان آدرس‌های ارسال‌کننده و دریافت‌کننده در روند‌های زمانی متفاوت است. این معیار ساده برای مشخص‌شدن فعالیت و اشتیاق کاربران به کوین یا توکنی خاص بسیار مفید است.

علاوه‌بر‌این، می‌توان به بررسی تعداد آدرس‌های یکتا در بازه زمانی از‌پیش‌تعیین‌شده و مقایسه آن با آمار کلی آدرس‌ها روی آورد. این روش نیز وضعیت آدرس‌های فعال در تحلیل فاندامنتال رمزارز‌ها را با دقت زیاد ارزیابی می‌کند.

نقدینگی و حجم معاملات در تحلیل فاندامنتال

«نقدینگی» و «حجم معاملات» دو عامل اصلی در تحلیل فاندامنتال رمزارز‌ها به‌شمار ‌می‌روند. لیکوییدیتی (liquidity) که معیاری فاندامنتال است، سادگی و تغییر قیمت بازاری رمزارزها را بررسی می‌کند.

مقدار اسپرد (Spread) و حجم معاملات نیز به‌عنوان اندیکاتور‌های دیگر در تعیین قدرت نقدشوندگی و پایداری ارز‌ها نقش مهمی بازی می‌کنند؛ در‌نتیجه، توجه به این دو عامل در تحلیل فاندامنتال رمزارز‌ها بسیار اهمیت دارد.

وایت‌پیپر

White Papper سند فنی مهمی است که هدف‌ها و روش‌های فعالیت پروژه‌های رمزارزی را مشخص می‌کند و به‌عنوان سند راهبردی در کانون توجه قرار می‌گیرد. وایت پیپر باید حاوی اطلاعاتی مانند فناوری بلاکچین، کاربرد‌های رمزارز، ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های برنامه‌ریزی‌شده، اطلاعات اقتصادی توکن، جزئیات فروش رمزارز و اطلاعاتی درباره تیم سازنده باشد.

برای استفاده از تحلیل فاندامنتال هوشمندانه، پیشنهاد می‌کنیم که وایت‌پیپر پروژه رمزارز مد‌نظرتان را به‌دقت بررسی و دیدگاه‌ها و بررسی‌های افراد و کارشناسان را درباره آن جست‌وجو کنید.

تفاوت تحلیل فاندامنتال با تحلیل تکنیکال رمزارز

تحلیل فاندامنتال و تحلیل تکنیکال دو رویکرد اصلی در بررسی و تحلیل رمزارز‌ها هستند. تحلیل فاندامنتال بر‌اساس عوامل بنیادی و کاربرد‌های واقعی ارز‌ها تمرکز دارد. این روش به تحلیل تاریخچه ارز، پشتوانه‌های اقتصادی، تیم سازنده و نیاز‌های صنعتی رمزارز‌ها توجه می‌کند. با استفاده از این رویکرد، ارزش واقعی رمزارز‌ها و ظرفیت‌های رشد آن‌ها را بهتر می‌توانیم تشخیص دهیم.

در‌مقابل، تحلیل تکنیکال بیشتر روی الگو‌های قیمتی و روند‌های بازار متمرکز است و از داده‌های تاریخی و نمودار‌های قیمتی و اندیکاتور‌های مختلف برای پیش‌بینی تغییرات روند بازار استفاده می‌کند. تحلیل تکنیکال بر اصولی مانند میانگین متحرک و نقاط پشتیبان و مقاومت و شباهت الگو‌های گذشته تکیه می‌کند. با استفاده از این روش، حرکت قیمت رمزارز‌ها را دقیق‌تر می‌توانیم پیش‌بینی کنیم.

در‌نهایت، باید بگوییم که تفاوت عمده‌ بین این دو روش آن است که تحلیل فاندامنتال بر ارزش اساسی واقعی رمزارزها، ولی تحلیل تکنیکال فقط بر الگو‌های قیمتی و روند‌های بازار تمرکز دارد. هر دو روش مفیدند و معمولاً استفاده ترکیبی از هر دو، بهترین نتایج را به‌دنبال خواهد‌ داشت. با ترکیب این دو روش، درزمینه سرمایه‌گذاری در بازار رمزارز‌ها می‌توانید بهتر تصمیم‌گیری کنید.

جمع‌بندی

تحلیل فاندامنتال از ابزار‌های حیاتی برای سرمایه‌گذاران در بازار‌های مالی است. تحلیل فاندامنتال با تمرکز بر عوامل اساسی و شرایط واقعی، به تصمیم‌گیری دقیق و اطلاع‌رسانی صحیح به سرمایه‌گذاران می‌تواند کمک کند.

با‌توجه‌به اهمیت تحلیل فاندامنتال و توانایی آن در ارزیابی و پیش‌بینی عملکرد شرکت‌ها و پروژه‌ها، سرمایه‌گذاران حرفه‌ای نباید از استفاده از این روش غافل شوند. با تمرکز بر تحلیل فاندامنتال، آنان می‌توانند ریسک‌های خود را به حداقل برسانند و در بازار‌های مالی مطمئن‌تر عمل کنند؛ پس بهتر است در این زمینه آگاهی کافی داشته باشند و از تحلیل فاندامنتال به‌درستی بهره ببرند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا