اخبار

رکوردزنی قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳

چرا معامله‌گران خرده‌فروشی در حاشیه باقی‌مانده‌اند؟

قیمت بیت کوین همچنان افزایش می‌یابد؛ اما عمده معامله‌گران خرده‌فروشی هنوز وارد خریدوفروش نشده‌اند. ۵‌دسامبر۲۰۲۳ (۱۴آذر۱۴۰۲)، ارزش کل بازار رمزارزها از مرز ۱.۵۵تریلیون دلار گذشت. این اتفاق ناشی از افزایش چشمگیر ۱۴.۵درصدی بیت کوین و ۱۱درصدی اتریوم در هفته جاری بود.

این نقطه عطف که بیشترین سطح قیمتی در ۱۹ ماه گذشته را نشان می‌دهد، از سرمایه ۸۱۴میلیارددلاری متا نیز فراتر رفت و بیت کوین را به نهمین دارایی ارزشمند معامله‌شدنی جهان تبدیل کرد.

با وجود روند صعودی اخیر، تحلیلگران مشاهده کرده‌اند که تقاضای خرده‌فروشی در بازار رمزارزها نسبتاً راکد است. باتوجه‌به اینکه نرخ بهره همچنان بیش از ۵.۲۵درصد است، برخی این موضوع را به اثرهای موجی محیط تورمی و کاهش بهره اعتبار نسبت می‌دهند.

در‌حال‌حاضر، بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ایالات متحده از‌جمله دستمزدها و حقوق و دارایی خالص خانوارها به بیشترین میزان خود رسیده‌اند. بااین‌حال، به‌ادعای تحلیلگری به نام اد یاردنی، «تجمع بابانوئل» ممکن است همین‌حالا نیز رخ‌ داده باشد؛ زیرا شاخص S&P۵۰۰ در ماه نوامبر رشد ۸.۹درصدی را نشان می‌دهد.

این افزایش منعکس‌کننده کاهش فشارهای تورمی و افزایش استخدام‌هاست. بااین‌حال، سرمایه‌گذاران همچنان محتاط هستند و ‌تقریباً ۶تریلیون دلار در صندوق‌های بازار پول وجود دارد که هنوز در حاشیه باقی‌ مانده‌اند و وارد بازار اصلی خریدوفروش نشده است.

S&P شامل مجموعه‌ای از شاخص‌هاست که S&P Dow Jones Indices، یکی از شرکت‌های بزرگ‌ ارائه‌دهنده شاخص‌های مالی در جهان، آن را ایجاد کرده است. این شاخص‌ها با هدف دنبال‌کردن عملکرد رمزارزها، از‌جمله بیت کوین و اتریوم، ایجاد شده‌اند و شامل سه شاخص اصلی هستند: SPBTC و SPETH و SPCMC هستند.

آیا معامله‌گران خرده‌فروشی فرصت کسب سود در روند افزایشی اخیر قیمت بیت کوین و اتر را از دست‌ داده‌اند؟

به‌گزارش کوین‌تلگراف، از‌آن‌جا‌که هیچ شاخص مطمئنی برای ردیابی مشارکت خرده‌فروشان در بازار رمزارزها وجود ندارد، مجموعه‌ای از داده‌های جامع برای نتیجه‌گیری در این زمینه لازم است و نمی‌توان صرفاً به داده‌های حاصل از Google Trends و رتبه‌بندی دانلود اپلیکیشن‌های مرتبط با رمزنگاری اتکا کرد. برای تعیین اینکه آیا معامله‌گران خرده‌فروشی از رالی اخیر رمزارزها غافل شده‌اند یا نه، باید شاخص‌های موجود در منابع مختلف با یکدیگر هماهنگ شوند.

برای مثال، در‌حال‌حاضر پریمیوم تتر در چین به‌عنوان معیاری ارزشمند برای تقاضای خرده‌فروشی در بازار رمزارز عمل می‌کند. این پریمیوم تفاوت بین معاملات همتا‌به‌همتای USDT مبتنی‌بر یوان و ارزش دلار آمریکا را اندازه‌گیری می‌کند. افزایش بیش‌از‌حد فعالیت‌های خرید معمولاً فشار صعودی را بر این پریمیوم وارد می‌کند؛ درحالی‌که بازارهای نزولی اغلب شاهد ورود USDT به بازار هستند که به تخفیف ۳درصدی یا بیشتر منجر می‌شود.

USDT همتا‌به‌همتا در‌مقابل USD/CNY

USDT همتا‌به‌همتا در‌مقابل USD/CNY (منبع: OKX)

۵دسامبر۲۰۲۳، پریمیوم USDT دربرابر یوان به ۱درصد رسید که درمقایسه‌با هفته‌های قبل بهبود اندکی را نشان می‌دهد. بااین‌حال، مقدار آن هنوز در محدوده خنثی قرار دارد و بیش از شش ماه است که از آستانه ۲درصد رد نشده است. فرقی نمی‌کند که جریان خرده‌فروشی به‌سمت خرید بیت کوین حرکت کند یا سایر آلت‌کوین‌ها، درهرصورت سرمایه‌گذاران مستقر در چین باید تبدیل پول نقد به دارایی‌های دیجیتال را به‌عنوان اولویتی بسیار مهم در نظر گیرند.

بررسی داده‌های موجود در Google Trends نشان می‌دهد که جست‌وجو برای کلمات کلیدی «خرید بیت‌کوین» و «خرید کریپتو» الگوی پایداری را در سه هفته گذشته دنبال کرده است. پاسخ قطعی برای این سؤال وجود ندارد که دقیقاً چه پارامتر‌هایی باعث علاقه‌مندی معامله‌گران خرده‌فروشی جدید می‌شود و آن‌ها را به ورود به بازار تشویق می‌کند. بااین‌حال، عبارات پرسشی جست‌وجو‌شده در موتور جست‌وجوی گوگل ترندز اغلب حول محور نحوه و مکان خرید رمزارزها می‌گردد.

فهرست روندهای جست‌وجوی هفتگی

فهرست روندهای جست‌وجوی هفتگی (منبع: گوگل ترندز)

شایان‌ ذکر است که شاخص ۹۰روزه فعلی تقریباً در محدوده ۵۰‌درصد قرار دارد که نشانه‌ای از بهبود روند خرده‌فروشی در بازار هفته اخیر را به‌نمایش نمی‌گذارد. شاخص ۹۰روزه در حوزه رمزارزها معیاری از علاقه و جست‌وجوهای مرتبط افراد در این بازار در طول ۹۰ روز گذشته است. این شاخص نشان می‌دهد که میزان استقبال از موضوعات مربوط به رمزارزها و بیت‌کوین در دوره ۹۰روزه اخیر چقدر افزایش یا کاهش ‌یافته است. 

این اطلاعات مهم به تحلیلگران و معامله‌گران در بازار کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را برای ورود به معاملات بازار رمزارزها یا خروج از آن اتخاذ کنند. اگر شاخص ۹۰روزه نشان دهد که استقبال مردم از رمزارزها افزایش‌ یافته‌، این موضوع ممکن است نمایانگر افزایش تقاضا و رونق در بازار باشد. به‌عبارت‌دیگر، این شاخص نقش نمایشگر وضعیت عمومی بازار رمزارزها برای دوره زمانی ۹۰‌روزه را برعهده دارد.

باتوجه‌به اینکه قیمت بیت کوین در ۵۰ روز گذشته ۵۳درصد و S&P۵۰۰ نیز ۴.۵درصد افزایش‌ یافته است، این داده‌ها غیرمنطقی به‌نظر می‌رسد. اهمیت این موضوع در این است که در‌صورت درنظرگرفتن بازه زمانی طولانی‌تر، سطوح جست‌وجوی فعلی هنوز ۹۰درصد کمتر از آخرین رکورد خود در سال ۲۰۲۱ قرار دارند.

معاملات آتی دائمی (Perpetual Futures)

بررسی بازارهای مشتقه به‌ویژه معاملات آتی دائمی (Perpetual Futures)، مهم‌ترین ابزار برای معامله‌گران خرده‌فروشی، نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است. Perpetual Futures یکی از انواع قراردادهای مشتقه هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهند تا بدون محدودیت زمانی، قیمت آینده دارایی‌ها را پیش‌بینی کنند. این قراردادها از قراردادهای آتی سنتی که تاریخ انقضا و قیمت تسویه مشخصی دارند، متمایز هستند و می‌توانند تا ابد و بدون انقضا نگه‌داری شوند. 

در بازار رمزارزها به‌ویژه برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین و اتریوم، قراردادهای آتی بدون تاریخ انقضا ابزارهای مالی محبوبی به‌شمار می‌روند. این قراردادها قابلیت معامله روی دارایی‌های دیگر مثل کالاها و شاخص‌ها را نیز دارند و امکاناتی از‌قبیل استفاده از اهرم و پوشش‌دادن خطرها و بهره‌برداری از فرصت‌های آربیتراژ را به معامله‌گران ارائه می‌دهند. 

بااین‌حال، این قراردادها مشکلات و خطراتی مانند استفاده بیش‌از‌حد از اهرم و تصفیه مواقع بازار و نوسان‌ها را نیز به‌همراه دارند. مکانیزم نرخ تأمین مالی این قراردادها باعث هماهنگی قیمت آن‌ها با قیمت بازار دارایی پایه می‌شود و در مواقعی که قیمت قرارداد به قیمت بازار نزدیک‌تر می‌شود، معامله‌گران را به معامله تشویق می‌کند. 

هنگامی‌که قیمت قرارداد بدون تاریخ انقضا بسیار بیشتر یا کمتر از قیمت بازار باشد، نرخ تأمین مالی افزایش می‌یابد. این مسئله باعث می‌شود معامله‌گران به‌سمت مخالف بازار حرکت کنند و اختلاف قیمت را کاهش دهند.

این قراردادها که به‌عنوان مبادله معکوس (Inverse Swaps) نیز شناخته می‌شوند، نرخ تعبیه‌شده‌ای دارند که هر هشت ساعت یک بار جمع می‌شود. نرخ مثبت تأمین مالی نشان‌دهنده تقاضای بیشتر برای بهره‌وری خریداران است؛ درحالی‌که نرخ منفی نشان می‌دهد که فروشندگان در جست‌وجوی بهره‌وری اضافی هستند.

نرخ تامین مالی هفتگی آتی دائمی

نرخ تامین مالی هفتگی آتی دائمی (منبع: Coinglass)

توجه کنید که در هفته جاری، نرخ بودجه هفتگی برای اکثر رمزارزها بین ۰.۲ و ۰.۴درصد در نوسان بوده است. این موضوع حاکی از تقاضای بیشتر در میان خریداران است. در طول دوره‌های صعودی، این معیار می‌تواند به‌راحتی از ۴.۳درصد فراتر رود. باوجوداین، در‌حال‌حاضر این موضوع درباره هیچ‌یک از هفت رمزارز برتر  بازار (ا‌زنظر سود باز آتی) صادق نیست.

مسئله واردنشدن معامله‌گران خرده‌فروشی جدید به بازار رمزارزها همچنان مبهم باقی‌ مانده است. برخی از تحلیلگران برای ابهام‌زدایی از این مسئله به روند مثبت افزایش تعداد خرده‌فروشان جدید در اپلیکیشن کوین بیس اشاره می‌کنند. بااین‌حال، باید در نظر گرفت که بایننس در‌حال‌حاضر تحت‌نظارت قانون‌گذاران است. همچنین، بنیان‌گذار آن، چانگ‌پنگ ژائو، با مشکلات قانونی احتمالی مواجه است. در‌نتیجه، این معامله‌گران خرده‌فروشی جدید ممکن است از صرافی‌های فراساحلی به کوین بیس مهاجرت کرده باشند. پس این روند لزوماً نشانگر ورود موج جدیدی از علاقه‌مندان به بازار رمزارزها نیست.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا