آموزشمقاله

ارز دیجیتال تن کوین (TON) چیست؟

ارز دیجیتال تن کوین با نماد اختصاری «TON»، رمزارز بومی و اختصاصی شبکه بلاک چینی انجمن‌محور با ویژگی‌های بی‌همتا و کاربردهای پرشمار است. این بلاک چین TON نام دارد و از پشتوانه تلگرام بهره می‌برد و با هدف بهره‌مندی کاربران چندصدمیلیونی این پیام‌رسان از تراکنش‌های امن و سریع و ارزان رمزارزی طراحی و عرضه شده است. در این مقاله از بلاگ تترلند، شبکه تن و رمزارز بومی آن را معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

شبکه TON چیست؟

«شبکه باز تلگرام» (The Open Network) بلاک چینی لایه‌اول (Layer 1) با ماهیتی غیرمتمرکز است. رمزارز بومی این شبکه، تن کوین، نیز که در ابتدا با نام «گرم» (Gram) عرضه شد، نقش ابزار پرداخت را در این شبکه ایفا می‌کند و از پرداخت کارمزد تراکنش گرفته تا صحت‌سنجی و پردازش تراکنش‌ها کاربردهای متفاوتی در این بلاک چین دارد.

تلگرام چیست؟

همان‌طورکه می‌دانید، تلگرام پیام‌رسانی مبتنی‌بر رایانش ابری است که به سرعت و روند پرشتاب توسعه‌اش شناخته می‌شود. پس از طراحی و راه‌اندازی شبکه TON، مدیران این پیام‌رسان با مقاومت نهادهای نظارتی مواجه شدند و با شکست در منازعه‌های حقوقی، عطای این شبکه را به لقایش بخشیدند. بااین‌حال، جامعه کاربری تلگرام توسعه این پروژه را در دست گرفت و با تغییر نام، نقشه‌راه تازه‌ای برایش ترسیم کرد.

 

ارز دیجیتال تن کوین

 

تاریخچه تن کوین

در سال ۲۰۱۸، گردانندگان پیام‌رسان تلگرام دست به انتشار وایت‌پیپری با محوریت شبکه TON زدند. این پروژه در ابتدا «گرم» نام داشت و تا سال ۲۰۲۰، روند توسعه‌اش ادامه پیدا کرد و در این سال‌ها با فروش محدود توکن‌های گرم، توانست سرمایه چشمگیری جمع‌آوری کند.

در آوریل‌۲۰۱۸، توکن گرم با رکوردشکنی عنوان «دومین فروش بزرگ تاریخ» را ازآنِ خود کرد و بیش از ۱.۷میلیارد دلار سرمایه به‌دست آورد. پس از این اتفاق، نام گرم بر سر زبان‌ها افتاد و این توکن نوپا در کانون توجه رسانه‌ها و فعالان حوزه بلاک چین قرار گرفت.

با اقبال فزاینده کاربران به گرم، این پروژه زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی قرار گرفت و با مشکلات بسیاری روبه‌رو شد. پس از برگزاری رویداد «عرضه اولیه سکه» یا ICO این پروژه،‌ موجی از طرح‌های کلاه‌برداری در شبکه‌های اجتماعی به‌راه افتاد. اوضاع به‌قدری وخیم شد که پاول دورُف (Pavel Durov)، بنیان‌گذار و مدیرعامل تلگرام، وادار به موضع‌گیری شد و اعلام کرد که پیام‌رسانش از مجاری رسمی عرضه اولیه برگزار می‌کند تا کاربران با خاطری آسوده بتوانند در پروژه گرم سرمایه‌گذاری کنند.

جدال حقوقی با کمیسیون بورس آمریکا

گردانندگان گرم در ابتدا تمام تلاششان را به‌کار بستند تا رویداد عرضه اولیه ارز دیجیتال تن کوین را مطابق با قوانین ایالات متحده آمریکا برگزار کنند و هم‌سو با مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور گام بردارند. در قرارداد عرضه اولیه این پروژه، آمده بود که هم‌زمان با راه‌اندازی شبکه TON، توکن‌ بومی آن به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود.

هدف از گنجاندن این بند در قرارداد آن بود که کمیسیون بورس آمریکا توکن گرم را به‌عنوان اوراق بهادار قلمداد نکند. بااین‌حال، درادامه این‌چنین نشد و کمیسیون یادشده عرضه اولیه توکن گرم را در قالب پذیره‌نویسی اوراق بهادار دسته‌بندی کرد و فروش این توکن را به‌عنوان توزیع غیرقانونی سهام به‌حساب آورد.

مدیران پروژه گرم و تلگرام در‌مقابل این موضع‌گیری کمیسیون بورس آمریکا اقامه دعوی کردند؛ اما درنهایت در منازعه حقوقی دامنه‌داری شکست خوردند و دادگاه عالی آمریکا رأی محکومیت تلگرام را صادر کرد. چندی بعد و در می۲۰۲۰، بنیان‌گذار تلگرام از مختومه‌شدن پرونده شبکه TON و اتمام مشارکت تلگرام در این پروژه خبر داد و روند بازپرداخت سرمایه‌های جذب‌شده را به سرمایه‌گذاران اولیه آغاز کرد.

در‌این‌میان، کاربران و هواداران شبکه TON بیکار ننشستند و با شناسایی قابلیت‌های نهفته این شبکه، آستین‌ها را برای ازسرگیری توسعه آن بالا زدند. از‌آن‌جا‌که پروژه TON ماهیتی متن‌باز داشت و کدهای آن به‌سادگی در گیت‌هاب در‌دسترس بود، توسعه‌دهندگان توانستند کار توسعه این پروژه را از نقطه توقف قبلی آغاز کنند.

 

ارز دیجیتال تن کوین

 

تن کوین چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال تن کوین عنوان توکن بومی شبکه TON را یدک می‌کشد و کاربردهای متنوع و گسترده‌ای در این بلاک چین داد. مهم‌ترین کاربرد این ارز را می‌توان تسهیل‌ پرداخت‌ها در دی‌اپ‌های مبتنی‌بر شبکه TON دانست.

شبکه تن برخلاف دیگر بلاک‌چین‌ها دست‌کم روی کاغذ می‌تواند هم‌زمان میزبان میلیاردها کاربر باشد. این شبکه از فناوری ویژه‌ای موسوم به «افرازبندی» (Sharding) بهره می‌برد. در این فناوری، از چندین خُرده‌زنجیره روی یک بلاک چین برای افزایش سرعت پردازش تراکنش‌ها استفاده می‌شود. هر خُرده‌زنجیره کارکرد و هدف ویژه‌ای دارد و از انباشت تراکنش‌ها در بلاک‌های معلق جلوگیری می‌کند.

شبکه تن از سازوکار اثبات سهام برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. این شبکه پس از صحت‌سنجی تراکنش‌ها، پاداش گره‌های اعتبارسنج را در قالب ارز دیجیتال تن کوین پرداخت می‌کند. علاوه‌براین، در شبکه تن کاربران می‌توانند در قالب گره‌های داوطلب توکن‌هایشان را به گره‌های اعتبارسنج وام بدهند و در ازای آن سود دریافت کنند.

برای این کار، گره داوطلب باید ابتدا به یک استخر ملحق شود و دارایی‌اش را با دیگر کاربران به‌اشتراک بگذارد. تمامی گره‌ها اعم از داوطلب و اعتبارسنج، بر‌پایه قراردادهای هوشمند عمل می‌کنند تا خاطر کاربران از بابت امنیت دارایی‌ها آسوده شود.

کاربردهای تن کوین

زیست‌بوم شبکه تن و ارز دیجیتال تن کوین به‌طور‌پیوسته در حال گسترش است. رایج‌ترین کاربرد این رمزارز تسهیل پرداخت‌ها در شبکه تن و پردازش تراکنش‌هاست. افزون‌براین، به‌دلیل بهره‌گیری از فناوری شاردینگ در شبکه تن، از تن کوین می‌توان برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای یا هزینه ایجاد زنجیره‌های جدید استفاده کرد. در‌مجموع، کاربردهای تن کوین از‌این‌قرارند:

  • پرداخت هزینه‌های ذخیره‌سازی غیرمتمرکز داده‌ها
    پرداخت‌ هزینه‌های استفاده از پروکسی شبکه تن
    پرداخت هزینه‌ها برای استفاده از «دی‌ان‌اس» (DNS) شبکه تن
    انجام پرداخت در دی‌اپ‌های مبتنی‌بر بلاک چین تن
    پرداخت پاداش‌های مشارکت در فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها
    رأی‌گیری در برنامه‌های حاکمیتی شبکه تن

جمع‌بندی

ارز دیجیتال تن کوین کاربردهای بسیاری در زیست‌بوم شبکه تن دارد و بار تمامی پرداخت‌ها را در این شبکه به‌دوش می‌کشد. استفاده از این رمزارز بسیار ساده است و تراکنش‌های آن نیز در مدت‌زمان بسیار کوتاهی پردازش می‌شوند. با گسترش فعالیت‌های توسعه‌دهندگان روی پروژه TON، انتظار می‌رود که توکن تن برای کاربران و سرمایه‌گذاران جذاب‌تر و سودمندتر شود.

برای خرید ارز دیجیتال تن کوین با کارمزد کاملاً رایگان، از سرویس مبدل تترلند می‌توانید استفاده و ۱۰۰ رمزارز برتر بازار را با موجودی تتری یا تومانی کیف‌پول خود مبادله کنید. با مراجعه به این صفحه نیز، به فهرست نرخ رمزارزها دسترسی خواهید داشت.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا