آموزشمتوسطمقاله

یازدهمین سالگرد هاوینگ؛ از ۱۲ تا ۳۷هزار دلار

یازده سال پیش، اولین هاوینگ (رویداد نصف‌شدن پاداش بیت کوین)، بزرگ‌ترین رمزارز دنیا ازنظر ارزش بازار، رخ داد. از آن زمان تاکنون، قیمت این رمزارز از ۱۲ به ۳۷هزار دلار افزایش ‌یافته است. درحالی‌که بیت کوین یازدهمین سالگرد اولین رویداد نصف‌شدن پاداش خود را جشن می‌گیرد، زمان مناسبی است که برخی از نقاط عطف تاریخی این رمزارز را مرور کنیم.

پیش‌بینی می‌شود که هاوینگ بعدی بیت کوین آوریل۲۰۲۴ رخ دهد. حدود ۱۵ سال پیش و در ۳ژانویه۲۰۰۹، اولین تراکنش بیت کوین رخ داد؛ یعنی درست چند ماه پس از آنکه فرد ناشناسی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در اکتبر۲۰۰۸ وایت پیپر بیت کوین را برای اولین‌بار منتشر کرد.

وایت پیپر بیت کوین

همان‌طورکه می‌دانیم، بیت کوین رمزارزی مبتنی‌بر تکنولوژی بلاکچین و اولین رمزارز قابل‌معامله در دنیاست. تاریخچه این رمزارز به سال ۲۰۰۸ برمی‌گردد؛ یعنی زمانی‌که شخص یا گروهی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) وایت پیپری را با عنوان «بیت کوین: سیستم پول الکترونیکی نقدی پیر Peer-to-Peer» منتشر کرد.

در این وایت پیپر، ساتوشی ناکاموتو جزئیاتی از عملکرد بیت کوین و فناوری بلاکچین را شرح داد. وایت پیپر بیت کوین به‌صورت خلاصه توضیح می‌دهد که بیت کوین چگونه به‌عنوان سیستم پرداخت الکترونیکی کار و امکان انتقال مستقیم و بدون نیاز به‌واسطه بانکی را بین افراد فراهم می‌کند. تمرکز این وایت پیپر بر مشکلاتی بود که در سیستم‌های معاملات مبتنی‌بر اعتماد موجود است و روشی را برای حل این مشکلات ارائه داد.

سال ۲۰۰۹، ساتوشی ناکاموتو نسخه اولیه نرم‌افزار بیت کوین را دردسترس عمومی قرار داد و استخراج بیت کوین را آغاز کرد. همچنین، او اولین بلاک بلاکچین بیت کوین را با نام «بلاک نشانه» (Genesis Block) ایجاد کرد. این بلاک حاوی تراکنش اولین بیت کوین است که بین ساتوشی ناکاموتو و هال فینی (Hal Finney)، یکی از اعضای اولیه جامعه بیت کوین، انجام شد.

از آن زمان به‌بعد، بیت کوین به‌عنوان رمزارزی قابل‌معامله شناخته شده است و کاربران می‌توانند با استفاده از آن تراکنش‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین را انجام دهند. هواداران بیت کوین و سایر رمزارزها تلاش می‌کنند تا معاملات مبتنی‌بر ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌عنوان جایگزینی برای سیستم‌های مالی سنتی معرفی کنند.

۲۸نوامبر۲۰۱۲ و سه سال و ده ماه پس از استخراج نخستین بلاک بیت کوین، هاوینگ (رویداد نصف‌شدن پاداش بیت کوین) برای اولین‌بار اتفاق افتاد. براساس داده‌های StatMuse، در آن زمان، بیت کوین با قیمتی حدود ۱۲ دلار معامله می‌شد که طبق داده‌های کوین‌جکو، ۳۰۸,۲۰۰درصد کمتر از قیمت فعلی بیت کوین بود.

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

تاریخچه هاوینگ بیت کوین

به‌نوشته کوین‌تلگراف، رویداد هاوینگ بیت کوین وقفه‌ای در فرایند تولید بیت کوین است که هر چهار سال یک بار رخ می‌دهد. در این رویداد، پاداش بلاک‌های استخراج‌شده در شبکه بیت کوین به نصف کاهش می‌یابد.  هدف اصلی از هاوینگ بیت کوین کنترل تورم و محدودکردن تولید بیت کوین است.

با کاهش نصفی پاداش، تعداد بیت‌کوین‌های تولیدشده در هر دوره کاهش می‌یابد. این باعث می‌شود تا تعداد کل بیت کوین‌ها محدود و متناهی باشد و ارزش این رمزارز افزایش یابد. رویداد هاوینگ بیت کوین تأثیر بسزایی بر بازار بیت کوین و قیمت آن می‌گذارد. معمولاً قبل از این رویداد، بازار بیت کوین شاهد افزایش قیمت است؛ زیرا عرضه کاهش می‌یابد و تقاضا همچنان ادامه دارد. این موضوع ممکن است باعث رشد قیمت بیت کوین شود.

تاکنون، سه رویداد هاوینگ بیت کوین در تاریخ رخ‌ داده است: هاوینگ اول در سال ۲۰۱۲ و هاوینگ دوم در سال ۲۰۱۶ و هاوینگ سوم در سال ۲۰۲۰. برنامه‌ریزی دقیق رویداد هاوینگ بیت کوین را پروتکل بیت کوین تعیین و براساس تعداد بلاک‌های استخراج‌شده در شبکه بیت کوین محاسبه می‌کند.

اگرچه رویداد نصف‌شدن پاداش بیت کوین و سقف عرضه ۲۱میلیونی رمزارزها مستقیماً در وایت پیپر ناکاموتو توضیح داده نشده است، این سند به مکانیزم‌های خاصی برای کنترل ایجاد بیت کوین جدید اشاره می‌کند. در وایت پیپر آمده است:

برای جبران افزایش سرعت سخت‌افزار و علاقه متفاوت به اجرای گره‌ها در طول زمان، دشواری اثبات کار با میانگین متحرک تعیین می‌شود که میانگین تعداد بلوک‌ها در ساعت را هدف قرار می‌دهد. اگر آن‌ها خیلی سریع تولید شوند، دشواری افزایش می‌یابد.

برخلاف برخی از اطلاعات اولیه در وایت پیپر بیت کوین، رویداد هاوینگ در کد منبع بیت کوین ذکر شده است. نصف‌شدن پاداش به‌طور خاص در مخزن بیت کوین Core GitHub در فایل validation.cpp موجود است. این نشان می‌دهد که پاداش استخراج‌کنندگان پس از استخراج هر ۲۱۰هزار بلاک به نصف کاهش می‌یابد.

کد منبع بیت کوین

رویداد مذکور هر چهار سال یک بار اتفاق می‌افتد. در الگوریتم استخراج بیت کوین، مکانیزم نصف‌کردن پاداش استخراج، به‌عنوان راهکاری برای مقابله با تورم ازطریق حفظ کمبود برنامه‌ریزی ‌شده بود.

میزان پاداش ماینرها قبل از هاوینگ

قبل از وقوع رویداد نصف‌شدن پاداش اول، ماینرها به‌ازای هر بلوک ۵۰ بیت کوین پاداش دریافت می‌کردند. پس از اولین رویداد هاوینگ در سال ۲۰۱۲، پاداش به ۲۵ بیت کوین کاهش یافت. دومین رویداد نصف‌شدن پاداش در سال ۲۰۱۶، پاداش را به ۱۲.۵ بیت کوین برای هر بلوک کاهش داد. جدیدترین رویداد هاوینگ نیز در سال ۲۰۲۰ رخ داد که در پی آن، پاداش ماینرها برای هر بلوک از ۱۲.۵ به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش یافت.

میزان کاهش پاداش استخراج بیت‌کوین در هاوینگ‌های گذشته

ازآن‌جاکه نصف‌شدن پاداش بیت کوین کمبود رمزارز را بسیار افزایش می‌دهد، چرخه قیمت بیت کوین ازنظر تاریخی تحت‌تأثیر رویداد نصف‌شدن پاداش قرار گرفته است. تنها یک سال پس از اولین هاوینگ، قیمت بیت کوین به حدود ۱,۰۰۰ دلار افزایش یافت و هاوینگ دوم باعث افزایش ۳۵۰درصدی قیمت پادشاه رمزارزها در سال پس از رویداد شد.

متعاقباً ارزش BTC در دسامبر۲۰۱۷ به بیشترین میزان تا آن تاریخ، یعنی تقریباً ۲۰هزار دلار رسید. در پی سومین رویداد نصف‌شدن پاداش بیت کوین، قیمت این رمزارز در نوامبر۲۰۲۱ به بیشترین میزان تاریخ خود، یعنی تقریباً ۶۹هزار دلار رسید.

جمع‌بندی

در این مطلب از بلاگ تترلند، درباره تارخچه نصف‌شدن پاداش استخراج بیت کوین صحبت کردیم. سالگرد اولین نصف‌شدن پاداش بیت کوین در حالی برگزار می‌شود که جامعه رمزارزها منتظر چهارمین رویداد هاوینگ است که انتظار می‌رود در ۱۷آوریل۲۰۲۴ رخ دهد.

بسیاری از حامیان بیت کوین به‌طور ویژه به رشد قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین هستند و دراین‌میان انتظار می‌رود تنظیم‌کننده‌های اوراق بهادار ایالات متحده درنهایت ETF بیت کوین را تأیید کند. صندوق قابل‌معامله نوعی صندوق سرمایه‌گذاری است که ازطریق بورس می‌توان آن را خریدوفروش کرد.

هدف اصلی ETF انعطاف‌پذیری در سرمایه‌گذاری است و به‌کمک آن، سرمایه‌گذاران می‌توانند مستقیماً و بدون نیاز به خریدوفروش، اوراق بهادار را معامله و روی دارایی‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند.

درنهایت، باید بگوییم که هاوینگ ۲۰۲۴ آخرین رویداد نصف‌شدن پاداش بیت کوین نخواهد بود. به‌طورکلی، انتظار می‌رود تا زمان استخراج تمام ۲۱میلیون بیت کوین، پاداش ماینرهای بیت کوین ۳۴ بار نصف و پس از ذخیره این رمزارز صفر شود. براساس برنامه فعلی، ۲۱میلیون توکن بیت کوین حداکثر تا سال ۲۱۴۰ عرضه خواهد شد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا