آموزشمتوسطمقاله

معرفی توکن Lido Staked Ether و ویژگی‌های آن

توکن Lido Staked Ether درواقع نشان‌دهنده دارایی سهام‌داران در پروتکل لیدوست. برای درک Lido Staked Ether یا stETH و چگونگی عملکرد آن، ابتدا باید درباره پروتکل Lido و مفهوم موجود در زیربنای آن اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

پروتکل لیدو روی بلاک چین اختصاصی خود عمل می‌کند و شبکه‌ای غیرمتمرکز برای ذخیره نقدینگی در شبکه‌های مختلف بلاک چین است. در این مقاله از بلاگ تترلند، با این توکن آشنا بیشتر خواهیم شد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف پروتکل لیدو

وب‌سایت خبری‌تحلیلی Coinrivet در تعریف پروتکل لیدو نوشته است: «پروتکل Lido دارایی‌های سهام‌داران ارائه‌دهنده نقدینگی را تجمیع و آن‌ها را برای مدت‌زمانی از‌پیش‌تعیین‌شده قفل می‌کند. پس‌از‌آن، کاربران می‌توانند دارایی‌هایشان را به‌همراه بازدهی برداشت کنند. نمونه این بازدهی می‌تواند درآمدهای حاصل از دریافت کمیسیون باشد.»

گفتنی است سه شبکه اصلی وجود دارد که کاربران می‌توانند در آن‌ها برای تجمیع نقدینگی مشارکت کنند. این سه شبکه عبارت‌اند از:

مزایای پروتکل لیدو

یکی از مزایای پروتکل Lido، توانایی استفاده از دارایی‌های سهام‌داران به‌عنوان وثیقه برای وام‌دادن با بازدهی زیاد و انجام سایر کارها در اکوسیستم Defi است که از توکن اصلی شبکه‌ای پشتیبانی می‌کند که دارایی در آن سهام قرار می‌گیرد.

رابطه لیدو با اتریوم

 

بخشی از هدف اصلی پروتکل Lido رسیدگی به مشکل مقیاس‌بندی منتسب به شبکه اتریوم قبل از ارتقای اخیر به اتریوم ۲.۰ است. شایان ذکر است که لیدو با عمل به‌عنوان ذخیره‌ای برای دارایی‌های سهام‌داران اتریوم، راه‌حلی برای Ethereum V2.0 ارائه می‌دهد. Lido در‌واقع به‌عنوان آینده سرمایه‌گذاری نقدینگی در اتریوم 2.0 شناخته می‌شود.

با ارائه تسهیلات Staking برای اتریوم، کاربران می‌توانند توکن بومی شبکه، یعنی stETH را بُرش دهند و آزادانه از‌طریق اکوسیستم Lido که شامل پروتکل‌های DeFi است، استفاده کنند.

 

Lido Staked Ether

 

لیدو استیکینگ اتر چیست؟

حالا که با پروتکل لیدو آشنا شدیم، بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم: توکن Lido Staked Ether چیست؟

Lido Staked Ether توکنی است که اتر شرط‌بندی‌شده شما را در Lido نشان می‌دهد و ارزش سپرده اولیه و پاداش‌های شرط‌بندی را ترکیب می‌کند. فراموش نکنید که موجودی توکن stETH به‌صورت یک‌به‌یک به اترهایی متصل می‌شود که ازطریق Lido سهام‌زده می‌شود. نکته مهم دیگر اینکه موجودی توکن روزانه به‌روزرسانی می‌شود تا منعکس‌کننده درآمد و پاداش باشد.

علاوه‌بر‌این، از توکن‌های stETH می‌توان مانند رمز ارز اتر استفاده کرد. این توکن‌ها به شما امکان می‌دهند تا پاداش‌های شرط‌بندی ETH 2.0 را دریافت کنید و در‌عین‌حال، از بازدهی محصولات مالی غیرمتمرکز بهره ببرید. گفته می‌شود که توکن‌های stETH پس از واریز، ضرب و هنگام بازخرید، سوزانده می‌شوند.

توکن stETH چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور‌که گفتیم، Lido سهام نقدینگی را به‌عنوان یک سرویس ارائه می‌دهد که به‌معنای قفل‌کردن دارایی با شرط‌بندی آن برای دوره زمانی خاصی است. در این زمینه، توکن اتر اتریوم یا ETH در استخر نقدینگی Lido قفل شده است. در‌عوض، Lido به ارائه‌دهنده نقدینگی توکن ERC-20 جدید خود به نام stETH را می‌دهد که همان‌طور‌که توضیح دادیم، نسبت ارزش آن به ETH یک‌به‌یک است.

 

Lido Staked Ether

 

هدف استیکینگ لیدو چیست؟

Translation is too long to be saved

برنامه استیکینگ Lido و سازمان مستقل غیرمتمرکز آن (DAO) و توکن  بومی LDO برای ارائه راه‌حلی به‌منظور شرط‌بندی ETH و کسب پاداش کار می‌کنند. از‌آن‌جاکه هدف کل پروژه ارائه خدمات سهام‌داری ETH کاملاً غیرمتمرکز است، DAO بخشی مهم از Lido Staking Ether است. به‌طور‌خاص، سیستم DAO برای اطمینان از حاکمیت و نگه‌داری پلتفرم موردنیاز است.

عملکرد سیستم DAO

در سیستم DAO، تمام تصمیم‌ها و پیشنهادها و به‌روز‌رسانی‌های انجام‌شده در شبکه کاملاً شفاف هستند. از‌نظر فنی، وجوه جمع‌آوری‌شده پلتفرم لیدو از سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان، سهم کلی شبکه در اتریوم را تشکیل می‌دهد. با این وجوه به سرمایه‌گذاران بر‌اساس درصد سهامشان پاداش داده می‌شود. همچنین، لیدو ۱۰درصد  از پاداش هر سرمایه‌گذار را دریافت و نیمی از این مبلغ را صرف بیمه ساختمان و امنیتِ کاربران و بهبود پلتفرم می‌کند.

جمع‌بندی

Lido Staked Ether که با عنوان اختصاری stETH شناخته می‌شود، یکی از سه توکن صادر‌شده برای کاربرانی است که در استخرهای نقدینگی Lido سهام داشتند. سایر توکن‌ها به‌ترتیب شامل stSOL و stLUNA برای Solana و Terra Pool نقدینگی هستند.

Lido Staked Ether زمانی صادر می‌شود که کاربر توکن‌های اتریوم را در استخر نقدینگی Lido Ethereum قفل می‌کند و بیشتر به‌معنای اثبات سرمایه‌گذاری برای ارائه‌دهنده نقدینگی است. توکن ERC-20 نیز به‌عنوان پاداش برای شرکت در ادغام نقدینگی اعطا می‌شود.

پرسش‌های متداول

لیدو استیکینگ اتر چیست؟

Lido Staked Ether توکنی است که اتر شرط‌بندی‌شده شما را در Lido نشان می‌دهد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا