اخبار

صنعت بازی های مبتنی بر بلاکچین در مسیر رسیدن به ارزش بازار ۶۰۰میلیارد دلار

مجله Fortune Business Insights گزارش ۱۱دسامبر۲۰۲۳ (۲۰آذر۱۴۰۲) خود را به‌ بررسی صنعت بازی های مبتنی بر بلاکچین اختصاص داد. مهم‌ترین نکته این گزارش، پیش‌بینی ارزش بازار ۶۰۰میلیارد‌دلاری صنعت بازی های مبتنی بر بلاکچین تا سال ۲۰۳۰ است.

بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین به‌ انواع بازی‌های ویدئویی گفته می‌شود که از فناوری بلاک‌چین بهره می‌برند. بررسی Fortune نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، ارزش بازار بازی‌های بلاکچینی دائماً در مسیر توسعه قرار داشته است. در‌حال‌حاضر، مجموع ارزش این صنعت در‌حدود ۱۵۴.۴۶میلیارد دلار برآورد می‌شود.

براساس پیش‌بینی Fortune، در مدت ۷ سال، این بازار رشد ۴برابری را تجربه خواهد کرد. بنابراین، می‌توان رشد ترکیبی سالانه معادل ۲۲درصد را برای این صنعت پیش‌بینی کرد.

یکی از دلایل مهم موفقیت صنعت بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین در گزارش Fortune، شیوع همه‌گیری کرونا اعلام شده است. وقتی کرونا در حالت تاخت‌و‌تاز در کشورهای مختلف بود، بسیاری کشورها قرنطینه را به‌عنوان راه‌حلی مشترک انتخاب کردند. به‌همین‌دلیل، مردم که به ماندن در خانه مجبور بودند، برای پر‌کردن اوقات فراغتشان بیش‌از‌پیش به‌سمت فضای مجازی کشیده شدند. بازی های مبتنی بر بلاکچین نیز از این شرایط بهره‌مند شدند و توجه گیمرهای زیادی را به‌ خود جلب کردند.

دیگر نکته مهم این گزارش، پیشرفت درخورتوجه بازی های مبتنی بر بلاکچین در سال‌های اخیر است. بازی‌های غیرمتمرکز در سال‌های ابتدایی گرافیک ضعیف و تجربه کاربری نامناسبی داشتند. تلاش‌های صورت‌گرفته در این حوزه برای دستیابی به تجربه کاربری بهتر و افزایش کیفیت بازی‌ها تا حدی به‌بار نشسته است.

مزایای مهم بازی های مبتنی بر بلاک چین

وجه دیگر موفقیت این بازی‌ها، تلفیق با توکن‌های NFT است. مسئله مالکیت مجازی همواره به‌عنوان یک چالش در فضای وب تلقی شده است. آیتم‌ها، اقلام و تجهیزات درون بازی‌های بلاک‌چینی به‌راحتی توسط توکن‌های غیرمثلی، شناسنامه‌دار می‌شوند. به‌همین دلیل هر گیمر می‌تواند با خاطری آسوده، مالکیت مجازی خود در بازی‌ها را تثبیت کند. ضمن اینکه امکان مبادله این توکن‌ها نیز به‌راحتی وجود دارد.

کریپتونیوز می‌نویسد که مزیت مهم دیگر بازی های مبتنی بر بلاکچین، امکان درآمدزایی فعال برای گیمرهاست. هر‌چند در‌حال‌حاضر مکانیزم‌های چندان کارآمد و وسوسه‌کننده‌ای در بازی‌های بلاک‌چینی برای درآمدزایی وجود ندارند، امکان کسب درآمد از بازی‌کردن، ظرفیت جذب گیمرهای بیشتری را به این حوزه دارد. ناگفته نماند که این موضوع برای تحقق به نوآوری‌های به‌مراتب بیشتری نیاز دارد.

Fortune بازی های مبتنی بر بلاکچین را به‌عنوان آینده صنعت گیمینگ در دنیا معرفی کرده و معتقد است که تا چند سال آینده، تمام شرکت‌های بزرگ فعال در این حوزه برای توسعه بازی های مبتنی بر بلاکچین  سرمایه‌گذاری هنگفتی خواهند کرد.

شایان ذکر است که Fortune در گزارش خود از مشکل جدی موجود بر سر راه توسعه بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین نیز یاد کرده است. چهارچوب‌های نظارتی که در حال توسعه در بازار کریپتو هستند، ممکن است مانعی بر سر راه تحقق کامل ظرفیت این بازی‌ها باشند. این چهارچوب‌ها دسترسی مردم در کشورهای مختلف به بازی‌های بلاک‌چینی را محدود خواهند کرد و باعث کاهش سرمایه‌گذاری در این حوزه خواهند شد.

در همین زمینه، وب‌سایت CoinGecko در گزارشی فاش کرد که از هر ۴ عنوان بازی وب 3 که در ۵ سال گذشته منتشر شده، ۳ عنوان شکست خورده‌اند. این یعنی ۷۵درصد بازی‌های مبتنی‌بر بلاک‌چین در این سال‌ها سرنوشت نامناسبی تجربه کرده‌اند. با وجود فضای منفی که CoinGecko در گزارشش ایجاد کرده، گزارش Fortune امیدواری بیشتری برای علاقه‌مندان به این حوزه به‌همراه دارد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا