اخبار

در دنیای رمزارزها چه می‌گذرد؟؛ مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها (۲۲آبان‌۱۴۰۲)

در این مطلب از بلاگ تترلند، از مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها باخبر می‌شوید؛ از عوامل تأثیرگذار بر قیمت بیت کوین گرفته تا ترندهای روزانه و خبرهای بلاکچین، دیفای، NFT ،WEB3 و قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال.

چکیده مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها (۲۲آبان۱۴۰۲)

  • دریافت سرویس میزبانی فایل غیرمتمرکز برای بیت کوین
  • سرقت ۲۷میلیون‌دلاری از یکی از کیف‌پول‌های داغ متصل به بایننس
  • حمله باج‌افزارها به بانک چینی و اجبار آن به تغییر عملکرد با استفاده از USBها

دریافت سرویس میزبانی فایل غیرمتمرکز برای بیت کوین

مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها را با خبر دریافت سرویس میزبانی فایل غیرمتمرکز برای بیت کوین آغاز می‌کنیم. یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین راه‌حلی جدید برای میزبانی فایل غیرمتمرکز معرفی کرده است که الگوی هزینه جایگزینی را برای راه‌حل‌های موجود ارائه می‌دهد که با مشکلات بار محاسباتی روبه‌رو شده‌اند.

۱۲نوامبر۲۰۲۳ (۲۱آبان۱۴۰۲)، رابین لینوس، توسعه‌دهنده ZeroSync، مقاله‌ای با عنوان «بیت‌استریم؛ میزبانی فایل غیرمتمرکز تحت پاداش ازطریق پرداخت‌های بیت کوین» را منتشر کرد. وی توضیح داد که مبادله بین‌زنجیره‌ای (Atomic Swap) مبتنی‌بر بیت کوین برای فایل‌ها، بازار باز را به‌منظور میزبانی محتوا فراهم می‌کند. در چنین بازاری هرکسی می‌تواند از پهنای باند اضافی و ظرفیت‌های ذخیره‌سازی داده‌اش کسب درآمد کند.

میزبانی فایل غیرمتمرکز (Decentralized File Hosting) به‌معنای ارائه شبکه اجتماعی یا پلتفرمی است که بر‌اساس فناوری بلاکچین و شبکه توزیع‌شده عمل می‌کند. در این سیستم، فایل‌ها به‌طور متمرکز در سرور مرکزی نگه‌داری نمی‌شوند؛ بلکه به‌صورت فازی در سرورهای مختلف و روی دستگاه‌های شبکه کاربران ذخیره می‌شوند.

این سرویس غیرمتمرکز امنیت بیشتری دربرابر حمله‌های سایبری و نقص‌های سرورهای متمرکز فراهم می‌کند. همچنین، از مسئولیت تکمیلی برای شرکت‌ها یا سازمان‌های مرکزی جلوگیری می‌کند. با استفاده از فناوری بلاکچین، امنیت و صحت فایل‌ها در این سیستم تضمین می‌شود و شخص یا نهاد مرکزی کنترلی روی آن‌ها ندارد.

همچنین ازطریق اتمیک سواپ‌های بیت کوین، معاملات پرداخت بین میزبانان و کاربران فایل شفاف و ایمن انجام می‌شود. شبکه‌های میزبانی فایل غیرمتمرکز جایگزینی برای راه‌حل‌های متمرکز مانند Google Cloud و Microsoft OneDrive و Dropbox هستند. آن‌ها معمولاً شامل اتصال داده‌ها به قطعات کوچک و ذخیره آن در گره‌هایی است که به زیرمجموعه‌ای از رایانه‌ها یا گره‌ها مرتبط هستند. 

بیت‌استریم چیست؟

به‌گفته لینوس، بیت‌استریم (BitStream) به‌دنبال ارائه مدل درآمد بهتری از راه‌حل‌های موجود با ساختار غیرمتمرکز است. او به نقص سرویس میزبانی فایل اشاره کرد که پلتفرم غیرمتمرکز رسانه اجتماعی نوستر (Nostr) از آن استفاده می‌کند. همچنین، مدعی شد که الگوی کارمزد به‌کاررفته در بیت‌استریم باعث سنگین‌شدن شبکه می‌شود. وی می‌افزاید:

کاربران برای بارگذاری داده‌های خود پول می‌پردازند؛ اما سرورها بر‌اساس تعداد دفعات بارگیری پولی دریافت نمی‌کنند. اگر سروری درخواست‌های دانلود زیادی از کاربران مختلف را برآورده کند، ممکن است با هزینه‌های پهنای باندی روبه‌رو شود که بسیار بیشتر از درآمد آن است.

لینوس استدلال می‌کند که رویکرد پرداخت به‌ازای تعداد دفعات دانلود به‌عنوان راهکار جایگزین، باعث می‌شود سرور همگام با رشد شبکه اجتماعی، سود و افزایش درآمد بیشتری را تجربه کند که به‌‌گفته او در‌نهایت به ایجاد «اکوسیستم‌ی متعادل و سودآور» منجر می‌شود.

نوستر شبکه اجتماعی غیرمتمرکزی است که با هدف ارائه فضای امن و خصوصی برای ارتباطات اجتماعی و به‌اشتراک‌گذاری محتوا برپایه فناوری بلاکچین توسعه‌ یافته است. این پلتفرم به کاربران امکان می‌دهد تا بدون نیاز به‌ واسطه مرکزی، اطلاعات، پیام‌ها، تصویرها و ویدئوها را با دیگران به‌اشتراک بگذارند.

با استفاده از فناوری بلاکچین، اطلاعات در نوستر به‌صورت رمزنگاری‌شده و روی گره‌های مختلف در شبکه توزیع می‌شوند؛ به‌طوری‌که هیچ مرکز کنترلی وجود ندارد و امکان تغییر یا سانسور اطلاعات به‌دست نهاد مرکزی محدود می‌شود. لینوس خاطرنشان کرد: 

سیستم‌های پرداخت سازگار مانند شبکه لایتنینگ و Ecash و سایر سیستم‌هایی که از قراردادهای قفل هش پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند BitStream را پیاده‌سازی کنند.

BitVM؛ ماشین مجازی مبتنی‌بر بیت کوین

ماه گذشته، لینوس BitVM را نیز راه‌اندازی کرد. BitVM ماشین مجازی مبتنی‌بر بیت کوین محسوب می‌شود که هدفش مقیاس‌گذاری این رمزارز است. شبکه لایتنینگ (Lightning Network) و ای‌کش (Ecash) و سایر سیستم‌هایی که قراردادهای هش با محدودیت زمانی (Hash-TimeLock Contracts) را پشتیبانی می‌کنند، اجازه می‌دهند تا تراکنش‌های بلاکچین را سریع‌تر و با کارمزد کمتر انجام دهند و قابلیت انتقال مقدار کوچکی از ارز دیجیتال را در زمان واقعی فراهم کنند.

قرارداد هش با محدودیت زمانی درواقع نوعی پرداخت است که در آن، دو طرف به‌توافق می‌رسند که یکی از آن‌ها مقدار مشخصی از ارز دیجیتال مانند بیت کوین یا اتریوم را به‌ طرف دیگر پرداخت کند. بااین‌حال، به‌دلیل وجود محدودیت زمانی در این قرارداد، طرف دریافت‌کننده فقط مدت‌زمان محدودی را برای قبول پرداخت دارد؛ وگرنه پول به فرستنده بازگردانده می‌شود.

شبکه لایتنینگ لایه دوم روی بلاکچین بیت کوین است که امکان انجام تراکنش‌های آفلاین و سریع و با کارمزد کمتر با استفاده از قراردادهای هش با محدودیت زمانی را برای کاربران فراهم می‌کند. این تراکنش‌ها به‌صورت متقابل تأیید و هم‌زمان انجام می‌شوند.

ای‌کش نیز سیستم پرداخت الکترونیکی است که براساس بلاکچین و رمزنگاری عمومی کلید معروف به «کلید عمومی» (Public Key) کار می‌کند. ای‌کش اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های الکترونیکی مستقیماً و بدون واسطه انجام و امنیت زیادی نیز برای اطلاعات و رمزارزها فراهم شود.

سرقت ۲۷میلیون‌دلاری از یکی از کیف‌پول‌های داغ متصل به بایننس

اخبار بازار رمزارزها را با خبر سرقت ۲۷میلیون‌دلاری از یکی از کیف‌پول‌های داغ متصل به بایننس ادامه می‌دهیم. به‌گفته تحلیلگر زنجیره‌ای ZachXBT، کیف‌پول رمزارز مرتبط با بایننس ۱۱نوامبر۲۰۲۳ (۲۰آبان۱۴۰۲) معادل ۲۷میلیون دلار رمزارز تتر از دست‌ داده است.

کارآگاهان این حوزه مطمئن نیستند که آیا این هک اتفاقی برنامه‌ریزی‌شده بوده است یا خیر. بااین‌حال، آنان خاطرنشان کردند که گیرنده وقت خود را برای تبدیل تترها به اتر و سپس انتقال به صرافی‌های غیرحضوری مانند FixedFloat و ChangeNow تلف نکرده است. وی مستقیماً به‌سراغ تبدیل وجوه به بیت کوین از‌طریق THORChain رفته است.

طبق گزارش اتراسکن (Etherscan)، گیرنده ۲.۷میلیون دلار را هشت دقیقه پس از عملیات هک، به ده آدرس جدید منتقل کرده که اولین انتقال در کمتر از دو دقیقه انجام شده است. ZachXBT خاطرنشان کرد که آدرس قربانی نام‌برده این سرقت به توسعه‌دهنده بایننس مرتبط است. همچنین، داده‌های اتراسکن نشان می‌دهد که این قربانی ۵‌نوامبر۲۰۲۳ (۱۴آبان۱۴۰۲) ۲۶‌میلیون دلار از Binance16، یکی از کیف‌پول‌های داغ بایننس، دریافت کرده است.

برخی از کاربران در شبکه اجتماعی X در حال گمانه‌زنی در‌باره این موضوع هستند که آیا صرفاً حساب یکی از اعضای تیم Binance هک شده است یا به‌صورت کلی، سیستم‌های Binance به‌خطر افتاده‌اند. برخی دیگر خاطرنشان کرده‌اند که قربانی نام‌برده این سرقت با ذخیره ۲۷میلیون دلار USDT در کیف‌پول داغ، خود را در موقعیتی آسیب‌پذیر قرار داده است؛ زیرا نگه‌داری این مبلغ در کیف‌پول داغ به‌وضوح اقدامی سهل‌انگارانه‌به شمار می‌رود.

حمله باج‌افزارها به بانک چینی و اجبار آن به تغییر عملکرد با استفاده از USBها

مهم‌ترین اخبار بازار رمزارزها را با خبر حمله باج‌افزارها به بانک چینی و اجبار آن به تغییر عملکرد با استفاده از USBها خاتمه می‌دهیم. به‌گزارش کوین‌تلگراف، ۹‌نوامبر۲۰۲۳ (۱۸آبان۱۴۰۲)، بانک صنعتی و تجاری چین (ICBC) درمعرض حمله باج‌افزاری قرار گرفت. این اتفاق از پاک‌کردن بخش‌هایی از معاملات خزانه‌داری ایالات متحده به‌واسطه ICBC و به روش معمول جلوگیری و در‌عوض این بانک را مجبور کرد تا از USB استفاده کند.

باج‌افزار نوعی نرم‌افزار مخرب است که به سیستم و فایل‌های قربانی نفوذ و با استفاده از روش‌های مختلف، اطلاعات وی را رمزگذاری می‌کند. پس از رمزگذاری فایل‌ها و اطلاعات سیستم قربانی، هکرها به درخواست پرداخت باج می‌پردازند و به‌ازای دریافت مبلغی، دسترسی به اطلاعات را به فرد قربانی می‌دهند. هنگام حمله‌های باج‌افزار، علاوه‌بر اطلاعات کاربر، ممکن است رمزارزهای موجود در کیف‌پول نرم‌افزاری وی نیز از دسترس خارج شود.

به‌گزارش بلومبرگ، ۱۱‌نوامبر۲۰۲۳ (۲۰آبان۱۴۰۲)، این تغییر عملیاتی بخشی از تلاش برای محدودکردن آسیب‌های وارد‌شده به‌واسطه سازمان جرایم سایبری Lockbit بود. به‌گزارش رویترز، Lockbit تأیید کرد که عامل حمله ICBC بوده است. یکی از نمایندگان Lockbit در پاسخ به این سؤال که «آیا آن‌ها سیستم‌های ICBC را هک کرده‌اند؟»، گفت: «بله، تأیید می‌کنیم.»

این حادثه بر واحد ایالات متحده ICBC تأثیر گذاشته است. مارکوس موری، مؤسس شرکت امنیت سایبری سوئدی Truesec، اعلام کرد که گروه‌های باج‌افزار مانند Lockbit همچنان به ایجاد ترس در بسیاری از بانک‌های بزرگ در سراسر جهان ادامه می‌دهند. موری افزود: 

این شوکی واقعی برای بانک‌های بزرگ در سراسر جهان است. هک ICBC از امروز بانک‌های بزرگ در سراسر جهان را به رقابت برای بهبود سیستم دفاعی خود وادار خواهد کرد

ICBC افزود که در چند ماه گذشته، شیوه‌های امنیت سایبری‌اش را برای مبارزه با حمله‌های باج‌افزار بهبود بخشیده است. در همین زمینه، شرکت تجزیه‌وتحلیل بلاکچین Chainalysis اعلام کرد که در شش ماه اول سال ۲۰۲۳، درحدود ۴۴۹میلیون دلار به مهاجمان باج پرداخت شده است که درمقایسه‌با مدت مشابه در سال ۲۰۲۲، تقریباً ۶۲.۴درصد افزایش یافته است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا