متوسطمقاله

ارزهای دیجیتال سال آینده به کدام سو می‌رود؟

ارزهای دیجیتال و سرنوشت آن در سال ۲۰۲۳ به یکی از ابهام‌های بزرگ سرما‌یه‌گذاران تبدیل شده است. این نگرانی ناشی از رخدادهایی پی‌در‌پی بود که صنعت کریپتو در سال ۲۰۲۲ تجربه کرد؛ سالی پرنوسان با اخبار تلخ و شیرین.

با شروع سال میلادی جدید، همه به‌دنبال روزنه امیدی می‌گردند تا نزول قیمت برخی از رمزارزها صعودی شود. آیا این امید به حقیقت می‌پیوندد؟ در این مطلب از بلاگ تترلند، سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.

سال ۲۰۲۲ بر کدام رمزارزها سخت گذشت؟ 

شرکت معاملات ارزهای دیجیتال کیوسی‌پی کپیتال در جدیدترین گزارش خود وضعیت ارزهای دیجیتال در سال آینده میلادی را بر‌اساس تجارب سال‌های گذشته تحلیل کرده  است. در این گزارش آمده است:

دارایی‌های اساسی بازار مانند بیت کوین و  شاخص  S&P 500 (در بازار سهام آمریکا) بدترین سال عملکرد خود را تجربه کرده‌اند.

این شرکت با بررسی رویدادهای مهم سال گذشته، به تأثیر آن‌ها در سال جدید اشاره و تصویری از وضعیت احتمالی ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۳ ترسیم کرده است. به‌گزارش وب‌سایت خبری‌تحلیلی ‌بیت‌‌کوینیست دات‌کام، در گزارش کیوسی‌پی کپیتال به‌غیر از  گاز طبیعی، سایر دارایی‌ها بیشترین زیان خود را از دهه ۱۹۷۰ تاکنون شاهد بوده‌اند. 

سقوط ۷۰درصدی قیمت بیت کوین 

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۱، بیت کوین در‌مقایسه‌با بیشترین سطح قیمتی خود افزون‌بر ۷۰درصد سقوط کرد و رمز‌ارز اتریوم نیز با کاهش ۷۲درصدی ارزش خود رو‌به‌رو شد. نکته درخورتأمل این است که عملکرد منفی بازار در سال ۲۰۲۲ پیامد شدیدترین چرخه افزایش نرخ بهره در تاریخ به‌دست فدرال رزرو ایالات متحده بود.

آینده ارز دیجیتال

تداوم فشار بر بازار

طبق پیش‌بینی کیوسی‌پی کپیتال از بازار ارزهای دیجیتال، فدرال رزرو به‌احتمال زیاد به فشار بر بازارها ادامه خواهد داد. این نهاد مالی در تلاش است تا تورم را از بیش از ۹درصد به نرخ هدف خود، یعنی حدود ۲درصد، کاهش دهد. در‌نتیجه، فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره ادامه می‌دهد و ترازنامه خود را کوچک می‌کند.

کیوسی‌پی کپیتال معتقد است زمانی‌که تورم به اوج خود رسیده باشد، بازار شاهد تورم چسبنده یا پایدار خواهد بود. به‌عبارت‌دیگر، فدرال رزرو در تلاش خود برای کاهش تورم به نرخ هدف با مشکل مواجه خواهد شد.

حال  اگر قیمت کامودیتی‌ها مانند نفت به بیش از ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کند، وضعیت‌ بدتر خواهد شد. طبق گزارش این شرکت معاملاتی، این اولین‌بار نیست که فدرال رزرو با چنین سناریویی مواجه می‌شود.

رابطه ارزهای دیجیتال با نرخ بهره 

در دهه ۱۹۷۰، فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره تورم را کاهش داد؛ اما زمانی‌که قیمت نفت روندی صعودی پیدا کرد، نرخ تورم دوباره افزایش یافت. حمله نظامی روسیه به اوکراین نیز می‌تواند پیامد‌هایی مشابه با دهه ۱۹۷۰ به‌دنبال داشته باشد و به‌عنوان عاملی برای افزایش تورم عمل کند.

تا وقتی تورم چسبنده باقی بماند، ممکن است ظرفیت رشد قیمت بیت کوین و دیگر دارایی‌های ریسک‌پذیر محدود شود. علاوه‌بر‌این، کیوسی‌پی کپیتال بر این باور است که کمیته بازار آزاد فدرال از خطرهای افزایش تورم بی‌اطلاع است.

آینده ارز دیجیتال

چرا فدرال رزرو نگران سقوط رمزارزها نیست؟

فدرال رزرو سقوط ارزش دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند ارزهای دیجیتال را بدون هیچ‌گونه نگرانی خواهد پذیرفت و ضرر سرمایه‌گذاران را نادیده خواهد گرفت. این شرکت سرمایه‌گذاری درباره یکی از عوامل احتمالی مهم در پیش‌بینی آینده بازار ارزهای دیجیتال گفته است:

این امر باعث می‌شود که فدرال رزرو رکود اقتصادی را به‌جای خطر بازگشت تورم بپذیرد؛ حتی اگر دلیل جهش دوباره تورم شوک‌های طرف عرضه باشد.

از‌نظر احتمال وقوع رکود، اکنون بالاتر از دوره اوج کووید در سال ۲۰۲۰ هستیم و به‌سرعت به سطح رکود در بحران مالی سال ۲۰۰۸  و حباب دات‌کام در سال ۲۰۰۱ نزدیک می‌شویم.

جمع‌بندی 

اگر فدرال رزرو برای کاهش فشار سیاست‌های پولی سخت‌گیرانه خود عجله کند، گنجایشی برای رشد بازار وجود دارد. در ماه‌های گذشته، برخی از نمایندگان این نهاد مالی به‌ احتمال وقوع چنین رویکردی اشاره کردند.

اگر این جناح موفق شود رویکرد فدرال رزرو را تغییر دهد، بازار جهانی از‌جمله بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال شاهد جهشی بزرگ خواهد بود.

نکته مهم دیگر اینکه دلار آمریکا که در شاخص دی‌ایکس‌وای (DXY) بازتاب یافته است، به‌عنوان مانعی اصلی درمقابل رشد ارزش ارزهای دیجیتال به روند خود ادامه خواهد داد.

ازنظر تکنیکال، شاخص دلار ایالات متحده در ۶ هفته گذشته روندی نزولی تجربه کرده است؛ اما به‌احتمال زیاد از سطوح فعلی خود بیشتر خواهد شد.

این حرکت صعودی قیمت ممکن است شاخص دلار را به ۱۲۰ برساند و باعث سقوط ارزش ارزهای جهانی و بازار سهام و دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند بیت کوین شود. شکست شاخص به زیر سطح کنونی نیز می‌تواند آغازگر سناریویی معکوس باشد.

درپایان گفتنی است شما همراهان گرامی با مراجعه به صفحه مبدل تترلند، می‌توانید بیش از ۱۰۰ رمزارز را بر‌پایه تتر و با کارمزد رایگان مبادله کنید. 

پرسش‌های متداول

سال آینده میلادی بحران سقوط قیمت ارزهای دیجیتال به‌پایان می‌رسد؟

افزایش نرخ بهره و رخدادهای ناگوار برای صنعت رمزارز نگرانی‌ها را در‌خصوص آینده این بازار تشدید کرده است؛ بااین‌حال باتوجه‌به نشانه‌های موجود، می‌توان به رونق‌گرفتن آن امیدوار بود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا