اخبار

شرکت تتر به جایگاه یازدهمین هولدر بزرگ بیتکوین رسید

شرکت تتر، صادرکننده USDT، بزرگ‌ترین استیبل‌کوین جهان، اکنون یازدهمین هولدر بزرگ بیتکوین است. این موضوع زمانی مشخص شد که شرکت تتر گزارش سه‌ماهه دوم ۲۰۲۳ خود را منتشر کرد.

براساس این گزارش، ذخایر مازاد شرکت به ۸۵۰‌میلیون دلار افزایش یافته و به ۳.۳‌تریلیون دلار رسیده است. درواقع، این ذخایر مازاد سود عملیاتی شرکت تتر هستند؛ اما این سود بین سهام‌داران شرکت تقسیم نمی‌شود. درعوض، شرکت تتر از این ذخایر برای تکمیل صندوق ذخیره پشتیبان استیبل‌کوین تتر استفاده می‌کند تا ثبات USDT حفظ شود. همچنین، در این گزارش قید شده است که شرکت تتر صاحب تقریباً ۱.۶میلیارد دلار بیتکوین است.

 

آیا تتر تمام ۱.۶میلیارد دلار بیتکوین را در یک کیف‌پول نگه می‌دارد؟ 

در گزارش سه‌ماهه اول ۲۰۲۳، شرکت تتر نوشته بود که بیش از ۱.۵میلیارد دلار بیتکوین (حدود ۵۳٫۴۹۵ بیتکوین) در ذخایر خود نگه‌داری می‌کند. بر‌اساس آخرین گزارش صادرکننده استیبل‌کوین USDT، این عدد ۱۷۶میلیون دلار رشد کرده و به ۱.۶۷۶‌میلیارد دلار (۵۵٫۰۲۲ بیتکوین) رسیده است.

پس از انتشار گزارش اول شرکت تتر، تام وان (Tom Wan)، تحلیلگر وب‌سایت 21.co، ادعا کرد که این شرکت تمام بیتکوین‌هایش را در یک کیف‌پول نگه می‌دارد و دوازدهمین هولدر بزرگ بیتکوین در جهان محسوب می‌شود. اکنون به‌نظر می‌رسد ادعای تام وان به حقیقت نزدیک است.

در‌حالی‌که تتر هیچ‌وقت رسماً آدرس کیف‌پولش را منتشر نکرده است، ارزش بیتکوین‌های این کیف‌پول با ارزش بیتکوین‌هایی برابری می‌کرد که تتر در گزارش سه‌ماهه اول خود منتشر کرد. درحال‌حاضر نیز، مقدار افزایش موجودی این کیف‌پول با میزان افزایشی مطابقت دارد که شرکت تتر در گزارش سه‌ماهه دوم خود منتشر کرده است.

تام وان ادعا کرده است که فقط یک کیف‌پول بیتکوین با ارقام ذخایر بیتکوین شرکت تتر مطابقت دارد و به احتمال بسیار زیاد این کیف‌پول متعلق به صادرکننده استیبل‌کوین USDT است. با این فرض، شرکت تتر در جایگاه یازدهمین هولدر بزرگ جهان قرار می‌گیرد. گفتنی است که تاکنون، شرکت تتر این موضوع را تأیید یا تکذیب نکرده است.

 

تطابق ذخایر بیتکوین شرکت تتر با برنامه‌های اولیه خود

در گزارش سه‌ماهه اول ۲۰۲۳، شرکت تتر برای اولین‌بار اعلام کرد که قصد دارد ۱۵درصد از سود خود را به‌طور منظم روی بیتکوین سرمایه‌گذاری کند تا بخشی از ذخایرش را به‌سمت رمزارزها ببرد. در آن زمان، تتر خاطرنشان کرد که میزان سرمایه‌گذاری آتی این شرکت در بیتکوین از مقدار سرمایه تعیین‌شده برای محافظت از سرمایه‌گذاران فراتر نخواهد رفت و صرفاً به‌دنبال تقویت و تنوع‌‌بخشیدن به ذخایر خود خواهد بود.

پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، مدیر ارشد فناوری شرکت تتر، ازجمله ماکسیمالیست‌های بیتکوین محسوب می‌شود. وی معتقد است که انعطاف‌پذیری رمزارزها دلیل اصلی سرمایه‌گذاری مداوم این شرکت در بیتکوین است. آردوینو می‌گوید:

«تصمیم ما برای سرمایه‌گذاری در بیتکوین، اولین و بزرگ‌ترین رمزارز جهان، براساس قدرت درخورتوجه آن به‌عنوان دارایی‌‌ای برای حفظ ارزش است. بیتکوین همیشه انعطاف‌پذیری خود را ثابت کرده و توانسته است جایگاهش را به‌عنوان ذخیره بلندمدت ارزش با ظرفیت رشد چشمگیر محکم کند. عرضه محدود و ماهیت غیرمتمرکز و پذیرش گسترده ازجمله دلایلی‌ است که بیتکوین را به گزینه محبوب سرمایه‌گذاران نهادی و سرمایه‌گذاران خُرد تبدیل می‌کند.»

گفتنی‌ است برخی از تحلیلگران بازار رمزارز باتوجه‌به ماهیت نوسانی بیتکوین، از تصمیم شرکت تتر برای تبدیل بخشی از ذخایر خود به بیتکوین ابزار نگرانی کرده‌اند. تام وان در‌این‌باره می‌گوید که دارایی‌هایی با نوسان کمتر مثل پول نقد، گزینه مطمئن‌تری برای صندوق اضطراری محافظت از سرمایه‌گذاران تتر هستند. وی می‌افزاید:

«تتر ۱.۶۷‌میلیارد دلار بیتکوین دارد و این یعنی ۵۰درصد از صندوق اضطراری‌اش را این رمزارز تشکیل می‌دهد. با‌توجه‌به اینکه ۸۵درصد از ذخایر تتر پول نقد و معادل‌های نقدی و سایر سپرده‌های کوتاه‌مدت است، در‌صورت کاهش قیمت سایر دارایی‌های موجود در ذخایر اصلی، صندوق اضطراری حاوی دارایی‌هایی با نوسان کمتر بیشتر به‌درد آن‌ها خواهد خورد.»

میکولای زاکرزوفسکی (Mikołaj Zakrzowski)، تحلیلگر شرکت کریپتوکوانت، نیز دیدگاه مشابهی دارد و می‌گوید:

«افزایش بیت‌کوین‌های تتر لزوماً نگرانی بزرگی نیست؛ چراکه بخش زیادی از ذخایر این شرکت را اوراق خزانه‌داری آمریکا و سایر دارایی‌های دلاری تشکیل می‌دهند. با‌این‌حال، ذخیره بیتکوین باعث می‌شود که ریسک کلی تتر بیشتر شود؛ زیرا احتمال بروز نوسان‌های بیشتر در ذخایر پشتوانه استیبل‌کوین‌های این شرکت وجود خواهد داشت.»

درپایان باید به این نکته نیز اشاره کنیم که در‌حال‌حاضر، استیبل‌کوین تتر (USDT) با ارزش بازار معادل ۸۳.۸۱میلیارد دلار، بزرگ‌ترین استیبل‌کوین بازار رمزارزها محسوب می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا