اخبار تترلندمقاله

مجازات استفاده از حساب اجاره‌ای چیست و کلاه‌برداران چه سوءاستفاده‌هایی از این حساب‌ها می‌کنند؟

رویکرد تترلند در‌مقابل کلاه‌برداری از حساب اجاره‌ای

یکی از شیوه‌های جدید کلاه‌برداران برای پول‌شویی، به‌دام‌انداختن قربانیان ازطریق وعده‌هایی غیرواقعی و پیشنهاد اجاره‌کردن حساب‌های بانکی است. در این مقاله، چیستی حساب اجاره‌ای و رویکرد قانون در‌مقابل این نوع کلاه‌برداری را بررسی می‌کنیم. 

ترفندهای سودجویان برای جذب افراد ازطریق حساب‌ اجاره‌ای

شاید تاکنون به تبلیغات‌هایی با شعار کار پردرآمد در منزل یا وعده‌های این‌چنینی برخورد کرده باشید. کلاه‌برداران با این روش سعی می‌کنند افراد را به‌دام بیندازند و به اطلاعات حساب بانکی افراد از‌جمله رمز دوم آنان‌ دست یابند.

قربانی با وعده شغل پردرآمد و آسان جذب این آگهی می‌شود و پس از تماس شخص با آگهی‌دهنده، کارفرما از او می‌خواهد در یکی از سکوهای تبادل رمزارز حسابی کاربری ایجاد کند و اطلاعات دسترسی به این حساب یا حساب بانکی‌اش را در‌اختیار کارفرما قرار دهد. 

باوجوداین‌‌، قضیه همیشه به این شیوه نیست و گاهی فرد ممکن است ازطرف دوستان یا آشنایان و درقبال دریافت مبلغی ثابت و ماهانه، حساب بانکی شخصی‌اش را اجاره دهد. حال مشکل حساب‌های اجاره‌ای چیست؟

سواستفاده کلاهبرداران

پول‌شویی و کاربرد حساب‌‎ اجاره‌ای

کلاه‌برداران با استفاده از ترفند حساب‌ اجاره‌ای، پول‌هایی که از راه‌های خلاف و نامشروع به‌دست آورده‌اند، به حساب قربانی واریز کنند. همچنین، آنان با این شیوه سعی می‌کنند رد خود را مخفی و پول‌شویی را اصلاح و پول نامشروع را به پول تمیز تبدیل کنند.

کلاه‌برداران پس از واریز پول دزدی به حساب اجاره‌ای یا حساب کاربری قربانی در صرافی ارز دیجیتال، رمزارز می‌خرند یا با استفاده از این حساب‌ها شارژ یا طلا یا سایر کالاها را تهیه می‌کنند. ناگفته نماند با پیگیری مراجع قضایی و ردگیری پول‌های جابه‌جا‌شده از حساب کلاه‌بردار به حساب اجاره‌شده، تمامی حساب‌ها مسدود می‌شوند و صاحبان این نوع حساب‌ها تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

ازنظر قانون، هرگونه اجاره‌دادن حساب‌های بانکی مصداق پول‌شویی و جرم است. حتی اگر به‌صورت ناخواسته و بدون اطلاع قبلی اطلاعات حساب کسی سرقت و سوءاستفاده‌ شود، صاحب حساب به‌عنوان شریک جرم در نظر گرفته می‌شود.

اگر کسی حساب و کد ملی خود را به شخص دیگری اجاره دهد و منشأ پول‌های واریزی به حساب از اعمال مجرمانه باشد، در‌صورت نگه‌داری و نقل‌و‌انتقال این پول‌ها، علاوه‌بر معاونت در جرم اصلی و تحمل مجازات برای آن جرم، به جرم پول‌شویی نیز محکوم می‌شود.

ترفند کلاهبرداران

مجازات‌های در‌نظرگرفته‌شده در قانون برای حساب اجاره‌ای

قانون درقبال حساب‌های اجاره‌ای مجازات‌های سختی در نظر گرفته است که در‌ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • استرداد تمام وجوه مبادله‌شده به‌همراه سود بانکی آن‌ها
  • پرداخت ۲۵درصد کل مبلغ تراکنش‌شده به‌عنوان عواید حاصل از جرم
  • پرداخت مالیات وجه معامله‌شده
  • شخصی که حساب بانکی‌اش را اجاره داده است، تا زمان انجام بررسی‌های تکمیلی و شناسایی متهم اصلی، باید متحمل حبس در زندان شود. درصورت پرداخت وثیقه، میزان پرداختی باید به‌اندازه کل تراکنش‌های انجام‌شده با حساب بانکی اجاره‌شده باشد.

مجازات حساب اجاره‌ای

رویکرد تترلند درقبال حساب‌ اجاره‌ای

همان‌طورکه اشاره کردیم، مشارکت با افراد سودجو چه به‌صورت آگاهانه یا ناآگاهانه موجب سلب مسئولیت شخص صاحب حساب نمی‌شود و تبعات سنگینی به‌همراه خواهد داشت. افرادی نیز که در حوزه رمزارزها فعالیت می‌کنند، نباید مرتکب چنین اشتباهاتی شوند.

همان‌طورکه در بخش قوانین و مقررات تترلند ذکر شده است، کاربران موظف‌اند از دسترسی و استفاده دیگران به حساب کاربری و حساب بانکی و کیف‌پول تتر خود جلوگیری کنند، انجام این اعمال مصداق بارز اجاره‌دادن حساب است و تمام مسئولیت‌های حقوقی و کیفری نیز برعهده کاربر خواهد بود. بنابراین، کاربران در‌صورت مشاهده هرگونه رفتار مشکوک و غیرعادی در حساب کاربری خود، باید مراتب را فوراً به واحد پشتیبانی تترلند اطلاع دهند.

رویکرد تترلند درقبال حساب اجاره‌ای

شایان ذکر است که تترلند این اختیار را دارد تا در‌صورت تشخیص هرگونه عمل خلاف و ناقض شرایط و قوانین، بلافاصله حساب کاربری شخص را مسدود کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۵ رای

نوشته های مشابه

‫11 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا