متوسطمقاله

بازارهای نزولی مانع از ورود سرمایه‌گذاران به صنعت رمز ارز نشد

بازارهای نزولی تا همین چند سال گذشته موجب فروش دارایی و به‌قولی؛ فرار سرمایه‌ها از بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شد؛ اما حالا این رویکرد در بازار ارزهای دیجیتال متفاوت شده است.

به گزارش تترلند، شرکت مدیریت دارایی‌های رمزارزی Bitwise Asset Management، به تازگی گزارشی منتشر کرده است که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری برای کاربران حوزه ارزهای دیجیتال حتی به هنگام کاهش ارزش دارایی‌ها نیز جذاب است.

این رویکرد می‌تواند یک دلیل اساسی نیز داشته باشد؛ افزایش آگاهی در خصوص کسب سود از بازارهای نزولی.

بر همین اساس در گزارش Bitwise Asset Management که معیارهای 2023 Bitwise/Vettafi از نگاه مشاوران مالی را نسبت به دارایی‌های رمزارزی» منتشر کرده آمده است: این پنجمین مطالعه سالانه Bitwise است که با همکاری Vettafi، یک پلتفرم صندوق قابل‌معامله در بورس (ETF)، انجام شده است.

این نظرسنجی بین ۲۵نوامبر۲۰۲۲و ۶ژانویه۲۰۲۳، با مشارکت ۴۹۱ مشاور مالی از سراسر ایالات متحده انجام شد.

۹۰درصد از سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به صنعت کریپتو

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که با وجود اصلاحات شدید که موجب ریزش چشمگیر برخی از رمزارزها در سال ۲۰۲۲ شد، مشاوران مالی همچنان درگیر بازار ارزهای دیجیتال هستند و ۹۰درصد سؤالات مشتریانشان در مورد فضای بازار رمزارزها است.

صنعت رمزارز مسیر توسعه کسب و کارها

در همین راستا، مت هوگان (Matt Hougan)، مدیر ارشد سرمایه‌گذاری Bitwise، می‌گوید: «این نظرسنجی یادآور این است که رمزارزها یکی از بهترین فرصت‌ها برای توسعه کسب‌وکارها در بازار مشاوران مالی هستند.»

بازار نزولی

 

خوش‌بینی به سرنوشت بیت کوین

اکثر پاسخ‌دهندگان نسبت به بیت کوین در درازمدت خوش‌بین هستند، اما معتقدند که روند آن امسال نزولی است؛ به‌طوری که ۶۳درصد انتظار دارند قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد و ۶۰درصد نیز معتقدند که قیمت این رمزارز در پنج سال آینده بالاتر خواهد رفت.

این گزارش تأکید داشت که علاقه مشتریان به ارزهای دیجیتال «قوی باقی مانده است»؛ زیرا ۹۰درصد از مشاوران مالی، سال گذشته، سؤالی در مورد ارزهای دیجیتال از مشتریان خود دریافت کرده‌اند.

تاد روزنبلوت (Todd Rosenbluth)، رئیس تحقیقات Vettafi، می‌گوید: مشاوران و مشتریان نهایی آنان، با وجود نوسانات رخ‌داده در سال 2022، همچنان می‌خواهند درباره سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی بیشتر بیاموزند. در واقع، علاقه به این دارایی‌ها از طرف کسانی که تمرکز طولانی‌مدت دارند، همچنان بالا است.

بازار خرسی (نزولی) چیست؟

در بازارهای سنتی، بازار خرسی (Bear Market) زمانی رخ می‌دهد که ارزش سهام درمقایسه‌با نقطه اوج قبلی خود ۲۰درصد افت کرده باشد؛ ولی در رمزارزها بازار خرسی به شرایطی اشاره می‌کند که در آن، قیمت‌ها شدیداً افت کنند و بازار مملو از حس بی‌اعتمادی باشد.

اعتماد‌به‌نفس کم سرمایه‌گذاران و بدبینی آنان بازارهای خرسی را تعیین می‌کند. سرمایه‌گذاران در بازار خرسی تمایل دارند اخبار مثبت را نادیده بگیرند و فروش سریع باعث افت قیمت‌ها می‌شود.

بازار رمزارزها از زمان ظهور بیت کوین در سال ۲۰۰۹ تاکنون، سه بازار خرسی به خود دیده است و ما اکنون در چهارمین بازار خرسی قرار داریم.

در‌حال‌حاضر، قیمت‌ها درمقایسه‌با نقطه اوج قیمت‌ها حدوداً ۷۰درصد افت کرده است.

بازار نزولی

راهکار عبور از گردنه بازارهای نزولی

کلید عبور از بازارهای نزولی داشتن رویکرد طولانی‌مدت و تمرکز بر ویژگی‌های فاندامنتال پروژه به‌جای قیمت کنونی آن است. اگرچه بازار خرسی در‌نهایت با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو می‌شود، بعضی از پورتفولیوها زمان بیشتری طول می‌کشند تا به وضعیت قبلی خود بازگردند و بعضی دیگر نیز هیچ‌گاه بازیابی نمی‌شوند.

بازار خرسی مثالی مناسب برای نشان‌‌دادن اهمیت حفظ سرمایه در سرمایه‌گذاری است. با‌این‌حال، لازم است در درازمدت این جمله وارن بافت را به‌خاطر بسپارید: «زمانی‌که دیگران می‌ترسند باید طمع کرد.» در‌نتیجه، در بازار خرسی نیز فوایدی وجود دارد؛ از‌جمله:

  • خرید در کف و فروش در اوج
  • ایجاد سرمایه‌گذاران منضبط و ثابت‌قدم
  • توانایی سنجش تحمل ریسک سرمایه‌گذاران

جمع‌بندی

بازار خرسی که تا پیش از این  سرمایه‌گذاران تازه‌کار دل خوشی از آن نداشتند، حالا نه تنها موجب هراس آن‌ها نمی‌شود که جذابیت بازار رمز ارزها را نیز برایشان دو چندان کرده است.

 این گروه از سرمایه‌گذاران دریافته‌اند که وقتی قسمت یک دارایی افت می‌کند و در اصطلاح اصلاح می‌شود، رشد قابل توجهی پس از آن افت قیمت ایجاد خواهد شد.

با این توضیح توضیح به هنگام اصلاح قیمت‌ها شاهد صف‌های فروش کمتری خواهیم بود.

در‌این‌میان، همه به‌دنبال راه‌هایی برای کسب سود یا فرار از ضرر هستند. بعضی‌ها موفق و بعضی‌ها هم ناموفق هستند؛ چون سطح دانش سرمایه‌گذاران با‌هم تفاوت دارد. برای گذر از بازار خرسی با کمترین زیان، حتما به توان بنیادی پروژه از‌جمله تیم و جامعه و وضعیت تأمین مالی آن دقت کنید.

میزان عرضه توکن و زمان‌بندی انتشار عرضه جدید آن را بررسی کنید و مراقب باشید که حجم عرضه توکن خیلی زیاد نباشد تا ارزش توکن سقوط کند.

عملکرد گذشته ارز هم از نکات مهمی است که می‌تواند قدرت آن را تا حدودی نشان دهد؛ البته به‌شرطی‌که در‌کنار عوامل دیگر بررسی شود.

پرسش‌های متداول

دلیل جذابیت بازارخرسی در حوزه رمز ارز برای سرمایه‌گذاران چیست؟

این گروه از سرمایه‌گذاران دریافته‌اند که وقتی قسمت یک دارایی افت می‌کند و در اصطلاح اصلاح می‌شود، رشد قابل توجهی پس از آن افت قیمت ایجاد خواهد شد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا