اخبارمقاله

بررسی شاخص DXY و نقش آن در بازار رمز ارزها

DXY یا شاخص دلار آمریکا معیاری برای سنجش قدرت و ضعف این واحد ارزی به‌شمار می‌رود. ایالات متحده آمریکا از این شاخص برای قیمت‌گذاری بسیاری از کالاها استفاده می‌کند.

به گزارش تترلند، شاخص DXY ارزش پول ایالات متحده آمریکا را اندازه‌گیری و امکان تصمیم‌گیری‌های آگاهانه درباره قیمت‌گذاری کالاهای مصرفی را برای سیاست‌گذاران فراهم می‌کند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شاخص دلار DXY به‌نوعی دماسنج تورم در این کشور نیز محسوب می‌شود.

شاخص DXY چگونه عمل می‌کند؟

شاخص DXY دلار آمریکا را در‌مقایسه‌با شش ارز بزرگ جهان اندازه‌گیری می‌کند. این ارزها عبارت‌اند از:

  • یورو
  • ین ژاپن
  • پوند انگلیس
  • دلار کانادا
  • کرون سوئد
  • فرانک سوئیس

ارزهای یادشده به کشورهایی با ثبات اقتصادی مطلوب مربوط هستند. یورو بعد از دلار آمریکا، دومین ارز پرقدرت جهان برای مبادلات تجاری است و در‌مقایسه‌با پنج ارز دیگر بیشترین وزن را در شاخص DXY دارد.

تاریخچه شاخص دلار آمریکا (DXY)

در مارس۲۰۲۰، DXY تقریباً به بیشترین سطح خود در دو سال گذشته رسید. در آن بازه زمانی و در اوج رفتار قیمت ناشی از همه‌گیری جهانی بازار که همه را به‌سمت دارایی‌های کم‌ریسک هدایت می‌کرد، شاخص دلار افزایش یافت. نقش دلار آمریکا به‌عنوان ارز ذخیره، در دوره‌های آشفته بازار آن را به پناهگاهی امن تبدیل کرد.

 

شاخص DXY

 

عوامل تأثیرگذار بر شاخص DXY کدام‌اند؟

نرخ بهره ناشی از تصمیمات فدرال رزرو آمریکا یکی از عوامل تأثیرگذار بر شاخص DXY است. برای مثال، هنگامی‌که سال گذشته نرخ بهره کوتاه‌مدت ایالات متحده آمریکا، تنها ۵۰ واحد پایه بیشتر از نرخ سپرده کوتاه‌مدت یورو باقی ماند، این اختلاف کم همچنان از یورو حمایت کرد؛ چرا‌که تفاوت بازده اوراق قرضه دلار در‌مقایسه‌با یورو کاهش یافت.

علاوه‌بر معاملات بازار فارکس، ایندکس دلار کاربرد جالب دیگری نیز دارد. هر زمان که این شاخص در حال تقویت است، به‌معنای ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران بوده و یکی از دارایی‌هایی که هنوز جزو دارایی‌های پرریسک یا با ریسک متوسط به‌حساب می‌آیند، رمز ارزها هستند.

بر اساس گزارش وب‌سایت خبری‌تحلیلی کوین‌دسک،بیست و سوم نوامبر، در پی گزارش فدرال رزرو آمریکا در خصوص نرخ بهره، شاخص دلار آمریکا (DXY) کاهش هفت درصدی را تجربه کرد.

رابطه شاخص دلار با ارزهای دیجیتال

هروقت شاخص دلار در حال قدرت‌گرفتن است، یعنی سرمایه‌گذاران از سایر بازارها خارج شده و ارز امن دلار را انتخاب کرده‌اند. بنابراین، رابطه میان بیت کوین، پیش‌گام رمز ارزها، دقیقاً برعکس شاخص دلار آمریکاست؛ به‌همین‌دلیل، اکثر معامله‌گران حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال همواره با استفاده از نمایش شاخص دلار در فارکس، مطمئن می‌شوند که تصمیمشان برای خرید یا فروش رمز ارز درست است یا نه.

 

شاخص DXY

 

ارتباط نرخ بیت کوین و شاخص DXY

زمانی‌که قیمت بیت کوین به اوج خود می‌رسد، شاخص دلار در کف خود قرار دارد و زمانی‌که نشانه‌های صعودی در DXY دیده می‌شود، خرس‌های بیت کوین وارد عمل می‌شوند. از این اتفاق می‌توان نتیجه گرفت که بیت کوین و شاخص دلار نسبت عکس دارند.

شاخص دلار معامله‌کردنی است؟

در بعضی از بروکرهای معتبر جهانی، خودِ شاخص دلار نیز به‌عنوان نماد معاملاتی عرضه شده است. برای معامله‌کردن ایندکس دلار آمریکا، بهتر است روی تحلیل‌های فاندامنتال بیش از تکنیکال تکیه کرد. معامله‌ ایندکس دلار به‌معنای تحلیل قدرت برابری دلار آمریکا در‌برابر شش ارز خارجی‌ای است که پیش‌تر به آن‌ها اشاره کردیم.

بهتر است در ابتدا از شاخص دلار به‌عنوان بازوهای تحلیلی خود استفاده و بعد از کسب تجربه و شناسایی رفتار قیمت، آن را معامله کنید.

دلایل اهمیت DXY برای معامله‌گران

شاخص دلار آمریکا به نواحی قیمتی مهم واکنش مناسبی نشان می‌دهد و از دید سیستم‌های معاملاتی قدرتمند تکنیکال و پرایس اکشن کاملاً تحلیل‌پذیر است.

اثر جاذبه نرخ‌های رُند، سطوح فیبوناچی و سایر سطوح مهم، کندل‌های پرایس اکشن و سایر ابزارهای تکنیکال را می‌توان روی شاخص دلار آمریکا پیاده کرد. این یعنی اگر نمی‌توانید وضعیت بنیادی دلار آمریکا را تحلیل کنید، به‌کمک تحلیل تکنیکال می‌توانید آینده دلار را پیش‌بینی کنید. فراموش نکنید که بهتر است همیشه کامل‌ترین تحلیل‌ها را از همه جوانب انجام دهید و تحلیل شاخص دلار یکی از معیارهای تحلیلی باشد.

تئوری لبخند دلار!

این نظریه را فردی به نام مورگان استنلی معرفی کرد و استفان جن، استراتژیست و اقتصاددان، نیز به آن لقب «تئوری لبخند دلار» داد. به روند نزول و صعود لبخند دلار گفته می‌شود که جدیدترین نمونه آن را در پاندمی کرونا می‌توان مشاهده کرد.

این تئوری بعد از رکود در روند رونق در بین تمامی کشورها شروع می‌شود؛ اما ازآن‌جاکه آمریکا پیش‌گام اقتصاد جهانی است، ارزش آن سریع‌تر و بیشتر از سایر ارزها رشد خواهد کرد.

جمع‌بندی

نکته جالب درباره دلار این است که هم در زمان رکود و هم در زمان رونق اقتصادی، تقویت خواهد شد. هنگام رکود اقتصادی، سرمایه‌گذاران با هدف گریز از ریسک سرمایه خود را به دلار تبدیل می‌کنند تا امنیت بیشتری برای دارایی‌شان ایجاد کنند. 

پرسش‌های متداول

شاخص دلار (DXY) چیست؟

این شاخص ارزش پول ایالات متحده آمریکا را اندازه‌گیری و امکان تصمیم‌گیری‌های آگاهانه درباره قیمت‌گذاری کالاهای مصرفی را برای سیاست‌گذاران فراهم می‌کند.

رابطه شاخص DXY و بیت کوین چیست؟

زمانی‌که قیمت بیت کوین به اوج خود می‌رسد، شاخص دلار در کف خود قرار دارد و زمانی‌که نشانه‌های صعودی در DXY دیده می‌شود، خرس‌های بیت کوین وارد عمل می‌شوند. 

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا