اخبار

قراردادهای هوشمند در شبکه استلار فعال می‌شوند

بنیاد توسعه استلار (SDF) از استقرار موفقیت‌آمیز قراردادهای هوشمند در شبکه خود خبر داده است. به‌گفته سخن‌گوی بنیاد، این توسعه به‌عنوان انقلابی در ساختار فناوری استلار به‌شمار می‌رود.

SDF با انتشار پست وبلاگی در ۲۱فوریه۲۰۲۴ (۲اسفند۱۴۰۲) اعلام کرد که اعضای تأییدکننده شبکه استلار (XLM) با به‌روزرسانی، پروتکل ۲۰ را با موفقیت اجرا کرده‌اند. این به‌روزرسانی امکان فعال‌سازی کنترل‌های هوشمند و راه‌اندازی گام‌به‌گام پلتفرم کنترل‌ هوشمند استلار موسوم به سوروبان (Soroban) را فراهم می‌کند.

در این اطلاعیه آمده است:

اعضای تأییدکننده شبکه استلار رأی مثبت خود را درباره به‌روزرسانی Mainnet به پروتکل ۲۰ اعلام کرده‌اند. با این اتفاق، عصر جدیدی برای ساختار فناوری کنترل‌های هوشمند استلار آغاز می‌شود که تجربه‌ای امن همراه با ابزارهای موردنیاز برای مقیاس‌پذیری و استفاده در دنیای واقعی را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند..

قراردادهای هوشمند برای افزایش تجربه توسعه‌دهندگان در Stellar

به‌گزارش کریپتونیوز، هدف از ارائه کنترل‌های هوشمند، بهبود تجربه توسعه‌دهندگان در استلار بوده است؛ به‌ویژه برای افرادی که از زبان‌های برنامه‌نویسی Rust و WebAssembly (WASM) استفاده می‌کنند. انتظار می‌رود این اقدام محیط کاربرپسندتری را برای توسعه‌دهندگان فراهم کند.

سوروبان، پلتفرم قرارداد هوشمند، ابتدا در اکتبر۲۰۲۲ در شبکه آزمایشی استلار مستقر شد. این پلتفرم ویژگی‌های مقیاس‌پذیری مانند هزینه‌های پیش‌بینی‌شدنی و قیمت‌گذاری منابع مستقل را در خود جای داده است. SDF تأکید کرد که این اکوسیستم قرارداد هوشمند جدید ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) را تقویت و به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا پروتکل‌ها و برنامه‌های نوآورانه را در شبکه Stellar بسازند.

بااین‌حال، استقرار قراردادهای هوشمند در شبکه اصلی در ماه ژانویه به‌دلیل وجود اشکالی در Stellar Core به‌تعویق افتاد. اگرچه SDF اطمینان داد که این اشکال ریسک بسیاری کمی را به‌همراه دارد، مدیریت شرکت تصمیم گرفته است برای اطمینان از ثبات و امنیت برنامه‌های ساخته‌شده روی پلتفرم قرارداد هوشمند، این اشکال و نقص فنی را قبل از راه‌اندازی آن برطرف کنند.

ابتکار ۱۰۰میلیون‌دلاری استلار

برای تشویق توسعه‌دهندگان به استقبال از پلتفرم قرارداد هوشمند سوروبان، SDF برنامه کمک مالی ۱۰۰میلیون‌دلاری را در اکتبر۲۰۲۲ آغاز کرد. در دو سال گذشته، SDF با همکاری جامعه استلار روی توسعه عملکرد قرارداد هوشمند تمرکز کرده است. بااین‌حال با وجود تحولات اخیر، توکن بومی Stellar XLM تاکنون شاهد افزایش قیمت چندانی نبوده است. در ۲۴ ساعت گذشته، XLM افت ۱درصدی را تجربه کرده است و درحال‌حاضر، ۰.۱۱۶ دلار ارزش دارد.

درحالی‌که XLM در سال ۲۰۲۴ تلاش کرده است تا با روند صعودی بازار رمزارزها همگام شود، به موفقیت چندانی دست نیافته و اکنون ۸۷درصد کمتر از ۰.۸۷۵ دلار باقی مانده است که در ژانویه۲۰۱۸ به آن رسیده بود. این رمزارز یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین پروژه‌های بلاک‌چین است که در سال ۲۰۱۴، جید مک کالب آن را تأسیس کرد. قبل از استلار، مک‌کالب صرافی بیت ‌کوین Mt. Gox را راه‌اندازی کرد و همچنین، یکی از مؤسسان ریپل (XRP) بود.

صرافی Mt. Gox  یکی از اولین و بزرگ‌ترین صرافی‌های بیت کوین است که در سال‌های گذشته و با افزایش محبوبیت بیت کوین، رشد چشمگیری را تجربه کرده است. این صرافی در سال ۲۰۱۴، به‌دلیل حمله هکرها و ازدست‌دادن بیش از ۸۵۰هزار بیت کوین، به طور ناگهانی تعطیل شد و ضرر و زیان زیادی را متوجه کاربران کرد که درنهایت، به ازدست‌دادن اعتماد آن‌ها منجر شد.

ریپل (XRP) نیز پروتکل پرداخت دیجیتالی است که از بلاک‌چین برای انتقال ارزها و دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند. هدف اصلی XRP فراهم‌کردن سیستم پرداخت جهانی سریع و ارزان است. ریپل به‌عنوان شرکت مستقل و شبکه متمرکز عمل می‌کند و درحال‌حاضر، برای انتقال رمزارزها در سراسر جهان استفاده می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

منبع
cryptonews

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا