آموزشمبتدی

ارز دیجیتال هورایزن (Horizen) چیست؟

ارز دیجیتال هورایزن (Horizen) رمزارزی است که با نام اختصاری (ZEN) شناخته می‌شود. بیشترین هدف این ارز دیجیتال تأمین امنیت و حفظ حریم خصوصی است. Horizen روی بلاک‌چین زد کلاسیک (ZClassic) فعالیت می‌کند.

بعد از گذشت مدتی از فعالیت هورایزن، این ارز دیجیتال  فورک شد و روی بلاک‌چین فعال نبود. نکته مهم دیگر اینکه Horizen از فناوری زد‌کی اسنارکس بهره می‌برد. در این مقاله از بلاگ تترلند، با ویژگی‌های ارز دیجیتال هورایزن بیشتر آشنا خواهیم شد. پس تا پایان همراه ما باشید.

ویژگی‌های ارز دیجیتال هورایزن (ZEN)

رمزارز هورایزن با حدوداً ۳۰هزار نود فعال، بیشترین تعداد گره را در میان کریپتوها دارد. شبکه گره‌های Horizen چندین رده دارد و نقش همه گره‌ها یکسان نیست.

گره‌های کامل در شبکه از نسخه کاملی از تراکنش‌ها و داده‌های داخل شبکه برخوردارند. گره‌های امن (Secure Node) گره‌هایی کامل با سازوکارهای رمزنگاری هستند که به امنیت ارتباط میان گره‌ها و جلوگیری از جعل‌کردن ارتباطات کمک می‌کنند.

گره ‌های بزرگ (Super Node) نیز به‌قدری ایمن هستند که می‌توانند میزبان زنجیره‌های فرعی هورایزن باشند. ۲ژوئن‌ ۲۰۱۸‌، شبکه زن‌کش تحت نفوذ حمله ۵۱‌درصدی قرار گرفت و مهاجمان بیش از نیم برابر قدرت پردازشی شبکه به تصرف خود درآوردند و از‌طریق تغییر آن درحدود ۶۰۰هزار بلاک‌چین را دزدیدند!

تیم پروژه ارز دیجیتال هورایزن (ZEN)

گروهی از برنامه‌نویسان حرفه‌ای تیم توسعه هورایزن را تشکیل می‌دهند. می‌۲۰۱۷، رابرت ویگلیون (Robert Viglione) و رولف ورس‌لوئیس (Rolf Versluis) این ارز را از‌طریق فورک زد کلاسیک ایجاد کردند.

ناگفته نماند که در آگوست‌۲۰۱۸ زن‌کش به ورایزن تغییر نام داد. جالب است بدانید که رابرت ویگیلون، بنیان‌گذار Horizen، افسری آمریکایی بود که در افغانستان کلاس‌های آموزش بیت‌کوین ۱۰۱ را برگزار می‌کرد تا مزایای فناوری را معرفی کند!

هورایزن

درباره امنیت ارز دیجیتال هورایزن (ZEN)

ارز دیجیتال Horizen براساس برقراری امنیت و حفظ حریم خصوصی ساخته شد؛ ولی پس از ایجاد فورک، موارد امنیتی آن دچار نقض شد. این شبکه مرکزیت خاصی ندارد و خودش بنیاد است. در‌حال‌حاضر، هورایزن از نهادهای اصلی زیر تشکیل شده است:

  • زن‌چت (ZenChat) پیام‌رسانی خصوصی است که امنیت بسیار زیادی دارد.
  • ز‌نپاب (ZenPub) پلتفرمی برای ایجاد فایل‌های ناشناس است.
  • زن‌هاید (ZenHide) تونلی برای انتقال داده‌های محرمانه است.

ZEN؛ توکن محلی ارز دیجیتال هورایزن

توکن محلی ارز دیجیتال هورایزن ZEN نام دارد. ویژگی مهم این ارز دیجیتال ایجاد حصاری امن و قوی دور داده‌هایی است که در سامانه‌های اطلاعات ابری ذخیره می‌شوند. Horizen تهدیدهایی را شناسایی می‌کند که روزانه دنیای رمزارزها را درگیر می‌کنند. هدف هورایزن این است که با افزایش امنیت، بتواند اعتماد کاربران را به‌سمت خود جلب کند.

استفاده از فناوری Cross-Chain Transfer Protocol (به‌اختصار CCTP) در شبکه هورایزن سبب می‌شود تا توکن‌های ZEN در زنجیره اصلی و جانبی به‌آسانی و به‌سرعت جا‌به‌جا شوند. بر‌ این اساس تیم Horizen به طراحی زنجیره‌های جانبی و ایجاد برنامه‌های نامتمرکزی تمایل دارند که به زنجیره اصلی متصل شده‌اند.

آکادمی هورایزن چه هدفی دارد؟

آکادمی Horizen خدمتی رایگان به همه افراد ارائه کرده است تا بتوانند درباره این شبکه اطلاعاتی به‌دست بیاورند و سطوح مختلف آن را بیاموزند. آموزش‌ها در سه سطح مختلف مبتدی و پیشرفته و حرفه‌ای ارائه داده می‌شود. علاوه‌براین، مقالات مفیدی دارد که ابعاد این فناوری را به شما می‌شناساند.

نحوه عملکرد ارز دیجیتال هورایزن (ZEN)

شبکه هورایزن هم با پروتکل‌های اثبات سهام و ولیدیتورهای آن و هم با قرارداددهای اثبات کار و ماینرها عمل می‌کند. در‌حقیقت، زنجیره اصلی در اجماع از اثبات کار و در زنجیره‌های فرعی از اثبات سهام استفاده می‌کند.

جالب است که از میان توکن‌های تولید‌شده فقط ۶۰درصد به ماینرها تعلق پیدا می‌کند. نیمی از ۴۰درصد باقی‌مانده به‌طور‌مساوی میان گره‌های امن و گره‌های بزرگ تقسیم می‌شود و ۲۰درصد دیگر هم به خزانه اصلی یا سازمان خودمختار غیرمتمرکز هورایزن (Horizon Decentralized Autonomous Organization) ارسال می‌شود تا این اکوسیستم گسترش یابد.

کیف‌پول‌های زیادی وجود دارند که از Horizen پشتیبانی می‌کنند؛ ازجمله:

  • Sphere
  • Swing Wallet
  • MyZenWallet
  • Zen Wallet
  • Paper Wallet
  • CoolWallet
  • Coinomi
  • Ledger

طبق پیش‌بینی‌ها، ارز دیجیتال هورایزن به‌دلیل سرعت کم‌نظیر در تراکنش و مقیاس‌پذیری جایگاه مطلوبی در دنیای ارزهای دیجیتال دارد و آینده درخشانی پیش روی آن است.

جمع‌بندی

قدم بعدی Horizen فعالیت کامل در بلاک‌چین‌های فرعی است تا راهکار مطمئنی برای مشکل مقیاس‌پذیری شبکه باشد. این راهکار در آینده با استفاده از الگوریتم گراف جهت‌دار غیر‌مدوّر اجرا ‌می‌شود؛ به‌همین‌دلیل، سرمایه‌گذاری روی توکن ZEN مناسب است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. مقاله خوبی بود امیدوارم پشیمانی در پی نباشد ممنون از زحمات تک تک دست اندرکاران ایم گروه و این ساین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا