متوسطمقاله

آیا راهی برای تشخیص نوسان قیمت استیبل کوین‌ ها وجود دارد؟

Depeg اصطلاحی است که برای نوسان قیمت استیبل کوین‌ ها از نرخ برابری‌شان به‌کار می‌رود. معمولاً قیمت استیبل کوین ها براثر تغییر در عرضه و تقاضا دائماً نوسان می‌کند. نکته مهم این است که در بسیاری از مواقع، نوسان قیمت استیبل کوین‌ ها خیلی محدود است.

برای مثال، تتر معمولاً بین ۰.۹۸ تا ۱.۰۲ دلار نوسان می‌کند. گاهی اوقات، امکان دارد که مقدار انحراف قیمت استیبل کوین‌ ها از نرخ مرجعشان افزایش پیدا کند. معمولاً در‌صورتی‌که نوسان قیمت بیش از ۳درصد درمقایسه‌با نرخ برابری رخ دهد، استیبل‌کوین با پدیده انحراف یا Depegging روبه‌رو می‌شود.

بروز چنین اتفاقی با ماهیت استیبل‌کوین‌ها در تضاد است و نشان می‌دهد که حتی این دسته از رمزارزها نیز خالی از ریسک نیستند. اگر استیبل‌کوینی در‌مقایسه‌با دارایی پشتوانه خود افت قیمت زیادی پیدا کند، سرمایه دارندگان آن در‌معرض خطر جدی قرار می‌گیرد. تجربه نشان می‌دهد که چنین اتفاقی ممکن است به‌دلایل مختلف نظیر شرایط بازار و مشکلات نقدینگی و تغییر در قوانین و مقررات برای استیبل‌کوین‌های مختلف رخ دهد. 

حال سؤال اساسی این است که آیا راهی برای تشخیص انحراف قیمت استیبل کوین‌ ها وجود دارد؟ در این مقاله از بلاگ تترلند، سعی می‌کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.

دلایل انحراف قیمت استیبل کوین ها چیست؟

مجموعه‌ای از دلایل خُرد و کلان اقتصادی ممکن است در افت قیمت استیبل کوین‌ ها تأثیرگذار باشند. عوامل خُرد مانند تغییرات شرایط بازار، افزایش یا کاهش ناگهانی تقاضا برای استیبل‌کوین‌ها، مشکلات نقدینگی و مشکل در تأمین وثیقه هستند. این نوع اتفاقات چون در زمان کوتاهی رخ می‌دهند، معمولاً از کنترل خارج هستند.

عوامل کلان نیز بیشتر به پدیده‌های بیرون از بازار کریپتو نظیر اقدام بانک مرکزی آمریکا برای افزایش یا کاهش نرخ بهره و تورم مربوط هستند. گفتنی است که تغییر در قوانین و مقررات را نیز نباید نادیده گرفت. گاهی اوقات، وضع قوانین جدید عرضه استیبل‌کوینی را در کشوری خاص به‌طور کامل متوقف می‌کند که مشکلات زیادی به‌دنبال دارد.

در‌عین‌حال، مشکلات فنی هم می‌توانند باعث رخداد Depegging برای استیبل‌کوین‌ها شوند. به‌عنوان مثال، بروز مشکل در قراردادهای هوشمند استیبل‌کوین‌های الگوریتمی و حملات هکری و ناتوانی شبکه در پردازش تراکنش‌ها مشکلاتی هستند که احتمال وقوع آن‌ها وجود دارد.

راه تشخیص افت قیمت استیبل کوین ها

چگونه می‌توان افت قیمت استیبل کوین‌ ها را تشخیص داد؟

به‌گزارش کوین‌تلگراف، به‌تازگی شرکت مودی آنالیتیکس (Moody’s Analytics) ابزار هوش مصنوعی مبتنی‌بر فناوری یادگیری ماشین راه‌اندازی کرده است که امکان پیش‌بینی Depegging استیبل‌کوین‌ها را به‌ارمغان می‌آورد. شرکت مودی ادعا کرده است که این ابزار هوش مصنوعی انحراف قیمت استیبل کوین‌ها را در بازه زمانی ۲۴ ساعت آینده می‌تواند پیش‌بینی کند.

نام ابزار هوش مصنوعی این شرکت مانیتور دارایی دیجیتال (Digital Asset Monitor) است. DAM از مدل یادگیری ماشین برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های درون‌زنجیره‌ای و شاخص‌های اقتصادی و رویدادهای مهم سیاسی و اقتصادی استفاده می‌کند.

بر‌اساس گزارش دستگاه DAM، تنها در سال ۲۰۲۳ تعداد ۱,۹۱۴ انحراف قیمت در استیبل‌کوین‌ها رخ داده است. از این تعداد، ۶۰۹ مورد به استیبل‌کوین‌های بزرگ با پشتوانه ارزهای فیات نظیر دلار آمریکا مربوط بوده است. جالب است بدانید که در سال ۲۰۲۲ تعداد کل رویدادهای انحراف قیمت استیبل کوین‌ ها برابر با ۲,۸۴۷ مورد ثبت شده است.

شرکت مودی آنالیتیکس در گزارش ۶نوامبر۲۰۲ (۱۵آبان۱۴۰۲) خود از رابطه مستقیم بین افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با بسیاری از رویدادهای انحراف قیمت استیبل کوین‌ ها خبر داده است. در‌مجموع طبق گزارش شرکت مودی، وضعیت ثبات و پایداری استیبل‌کوین‌ها در‌مقایسه‌با سال ۲۰۲۲، حدود ۳درصد بهبود پیدا کرده است.

سرویس DAM شرکت مودی برای ارزیابی پویایی استیبل‌کوین‌ها و وضعیت عملکرد شرکت‌های ارائه‌دهنده این دسته از رمزارزها بسیار مفید است. این ابزار در ایجاد فضای شفاف برای عرضه استیبل‌کوین‌ها و ذخایر وثیقه شرکت‌های ارائه‌دهنده آن‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
cointelegraphcointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا