آموزشمتوسط

نحوه استفاده از پل پالیگان برای جابه‌جایی توکن ها

از پل پالیگان (Polygon Bridge) برای انجام تراکنش‌های میان‌زنجیره‌ای بین شبکه‌های پالیگان و اتریوم استفاده می‌شود. 

از‌آن‌جاکه اتریوم اغلب برای اقتصاد غیرمتمرکز (دیفای) و NFT و متاورس استفاده می‌شود، کارمزدها در آن سرسام‌آور است. برای مقابله با این مشکل، کاربران می‌توانند از بریج پالیگان استفاده کنند. بریج‌کردن دارایی‌ها می‌تواند مشکلات مقیاس‌پذیری و سرعت و کارمزدهای زیاد را حل کند.

منظور از بریج‌کردن این است که کاربران می‌توانند توکن‌هایشان را بین شبکه‌های مختلف بلاک چین با سرعت بیشتر و قیمت به‌صرفه‌تر انتقال دهند.

در این مقاله از بلاگ تترلند، پل پالیگان را معرفی می‌کنیم و نحوه استفاده از آن را برای جابه‌جایی دارایی بین پالیگان و سایر بلاک‌چین‌ها توضیح می‌دهیم.

پل پالیگان (Polygon Bridge) چیست؟

پل پالیگان به‌کمک قراردادهای هوشمند، امکان انتقال توکن‌ها ERC و NFT را به زنجیره‌های جانبی پالیگان فراهم می‌کند.

از این پل برای اتصال بلاک‌چین‌های مختلف و انجام سریع و ارزان تراکنش‌ها طراحی شده است؛ به‌طوری‌که کاربران بتوانند توکن‌هایشان را به‌آسانی جابه‌جا کنند.

همچنین، این پل با استفاده از ابزارهای مؤثری که برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مقیاس‌پذیر استفاده می‌شود، باعث بهبود اکوسیستم اتریوم می‌شود. کاربران با استفاده از پل پالیگان می‌توانند دارایی‌های ERC20 اتریوم را به توکن بومی پالیگان، یعنی MATIC، منتقل کنند. این ارزان‌ترین راه برای بریج‌کردن اتریوم به پالیگان است.

نحوه انتقال دارایی‌ها به پالیگان

دو پل پالیگان وجود دارد: یکی پل رسمی اثبات سهام (PoS) و دیگری پل پلاسما. از هر دو پل می‌توان برای انتقال توکن از اتریوم به پالیگان و برعکس استفاده کرد؛ اما از‌نظر رویکردهای امنیتی متفاوت هستند. پل PoS محبوب‌ترین روش برای انتقال ETH و اغلب توکن‌های ERC است. این پل از الگوریتم اجماع سهام (PoS) برای تأمین امنیت شبکه استفاده می‌کند.

واریز‌ها به پل PoS به‌صورت آنی انجام می‌شود؛ اما برداشت‌ها ممکن است کمی طول بکشد تا تأیید شوند. برداشت از پل PoS معمولاً بین ۴۵ تا ۱۸۰ دقیقه طول می‌کشد؛ اما در‌مقابل، پل پلاسما ممکن است تا ۷ روز طول بکشد. پل پلاسما بیشتر مناسب توسعه‌دهندگانی است که به امنیت بیشتر نیاز دارند. این پل از راه‌حل مقیاس‌پذیری پلاسمای اتریوم استفاده و از انتقال توکن‌های MATIC ،ETH ،ERC20 و ERC721 پشتیبانی می‌کند.

نحوه استفاده از پل ماتیک (Matic Bridge) در پالیگان

برای بریج‌کردن توکن از اتریوم به پالیگان ازطریق پل ماتیک، ابتدا به کیف پول رمز ارزی مانند متامسک نیاز دارید. پس از فراهم‌کردن این کیف پول، مراحل زیر را باید طی کنید:

پل پالیگان - Polygon Bridge

  • کیف پول اتریوم خود (مثلاً متامسک) را از گزینه‌های موجود انتخاب کنید.

پل پالیگان - Polygon Bridge

  • برای اتصال کیف پول متامسک به کیف پول پالیگان، امضای دیجیتال موردنیاز است. از درست‌بودن URL مطمئن شوید و سپس برای تأیید امضا روی Sign کلیک کنید.

پل پالیگان - Polygon Bridge

  • برای انتقال توکن از اتریوم به پالیگان، وارد قسمت واریز (Deposit) شوید و توکن مدنظرتان را برای بریج‌کردن انتخاب کنید. سپس، مقدار را وارد و روی انتقال کلیک کنید. پس از مطالعه نکات گفته‌شده، روی ادامه کلیک کنید. در این مرحله، به صفحه تأیید کارمزد منتقل می‌شوید. پس‌ازآن، روی ادامه کلیک کنید.

پل پالیگان - Polygon Bridge

پل پالیگان - Polygon Bridge

پل پالیگان - Polygon Bridge

  • قبل از تأیید نهایی، جزئیات تراکنش مانند مقدار توکن و کارمزد تخمینی را بررسی و پس از امضای انتقال، عملیات را تکمیل کنید.

پل پالیگان - Polygon Bridge

  • بعد از تأیید، می‌توانید وضعیت تراکنش را در Etherscan بررسی کنید. فراموش نکنید که تا زمان انتقال توکن‌ها به کیف پول باید منتظر بمانید.

همچنین با استفاده از Polygon Bridge Matic، به‌صورت معکوس می‌توان  رمز ارز MATIC را به اتریوم تبدیل کرد. در این روش نیز، به‌طور‌مشابه به کیف پول مناسبی مانند متامسک نیاز است. برای انتقال توکن‌ها از پالیگان به بلاک چین اتریوم با استفاده از پل PoS، کارهای زیر را انجام دهید:

  • در صفحه پل پالیگان، روی برداشت کلیک و سپس زنجیره پالیگان و توکن مدنظر و مقدار آن را انتخاب کنید. درادامه، روی انتقال کلیک کنید.

پل پالیگان - Polygon Bridge

  • پس از مطالعه نکات ذکر‌شده و تأیید آن‌ها، کارمزد انتقال نمایش داده می‌شود. در‌صورت موافقت، تأیید را بزنید.

پل پالیگان - Polygon Bridge

پل پالیگان - Polygon Bridge

  • بعد از تأیید نهایی، تمامی جزئیات را مجدداً بررسی و در‌نهایت برای تکمیل انتقال، قرارداد را امضا کنید.

در این فرایند نیز وضعیت تراکنش را در اتراسکن (Etherscan) می‌توان بررسی کرد. تکمیل تراکنش به‌واسطه تأییدکنندگان PoS ممکن است حداکثر ۳ ساعت طول بکشد. پس از تأیید‌، می‌توان توکن‌ها را در کیف پول متامسک دریافت کرد.

پل پالیگان

نحوه استفاده از پل پلاسما در پالیگان

با استفاده از پل پلاسما (Plasma Bridge)، می‌توان MATIC یا سایر توکن‌های پالیگان را به اتریوم انتقال داد. با‌این‌حال، این روش تنها از توکن‌های ERC20 و ERC721 شامل ETH و MATIC پشتیبانی می‌کند و به‌دلیل امنیت بیشتر، مناسب توسعه‌دهندگان است.

  • برای استفاده از پل پلاسما، در بالای صفحه Polygon Wallet روی تغییر شبکه کلیک و سپس اطلاعات نمایش‌داده‌شده افزونه متامسک را تأیید کنید. حال در متامسک، روی Switch کلیک کنید تا شبکه را به پالیگان تغییر دهید. با این کار، توکن‌های MATIC در کیف پول به‌نمایش درمی‌آیند.
  • از قسمت برداشت (Withdrawal)، توکن MATIC و مقدار آن را مشخص و سپس روی انتقال کلیک و روش انتقال را مشخص کنید.

بقیه مراحل انجام کار مانند روش قبل در پل PoS است که در بخش پیشین توضیح دادیم. پس از تأیید شبکه، می‌توان روی Continue کلیک و توکن‌ها را در متامسک دریافت کرد.

جمع‌بندی

در چند سال اخیر، محبوب‌شدن NFT و دیفای باعث ایجاد ترافیک و افزایش کارمزدها در شبکه اتریوم شده است. سیستم‌های لایه‌دوم روی شبکه‌ای اصلی ساخته می‌شوند تا مشکلات آن‌ها مانند سرعت و مقیاس‌پذیری را حل کنند. شبکه پالیگان نیز روی اتریوم ساخته شده و در‌صدد حل معضلات مقیاس‌پذیری این شبکه است. پل ماتیک (PoS) و پل پلاسما دو راه برای جابه‌جایی توکن‌ها از اتریوم به پالیگان و برعکس هستند. این دو پل از‌‌نظر امنیت و سرعت با یکدیگر متفاوت‌اند.

ناگفته نماند رمز ارز پالیگان برای خرید و سرمایه‌گذاری در مبدل تترلند موجود است. برای خرید MATIC، پس از واریز تومان یا تتر به کیف پول تترلند، می‌توانید وارد مبدل تترلند شوید و از میان رمزارزهای موجود، تعداد توکن پالیگان دلخواه خود را با کارمزد رایگان بخرید.

 

سوال‌های متداول درباره پالیگان بریج

 

پل پالیگان چیست؟

ترافیک و کارمزد بالا از جمله مشکلات اتریوم است. برای مقابله با این معضل، می‌توان از بریج پالیگان برای جابه‌جایی دارایی‌ها استفاده کرد.

منظور از بریج کردن چیست؟

منظور از بریج‌کردن این است که کاربران می‌توانند توکن‌هایشان را بین شبکه‌های مختلف بلاک چین با سرعت بیشتر و قیمت به‌صرفه‌تر انتقال دهند.

چند پل پالیگان وجود دارد؟

دو پل پالیگان وجود دارد: یکی پل رسمی اثبات سهام (PoS) و دیگری پل پلاسما. از هر دو پل برای انتقال توکن از اتریوم به پالیگان و برعکس استفاده می‌شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا