آموزشمتوسط

پاراچین چیست؟ معرفی پاراچین‌های پولکادات و کوساما

پاراچین چیست؟ پولکادات و کوساما دو شبکه مستقل بلاکچینی هستند که کدهای مشابهی دارند. اگرچه کوساما سرعت بیشتری دارد، پولکادات محافظه‌کارانه‌تر و با‌ثبات‌تر است.

رابطه بین پولکادات و کوساما مانند بیت کوین و لایت کوین است. از شبکه کوساما برای آزمایش پاراچین‌ها قبل از استفاده آن‌ها در پولکادات استفاده می‌شود. در‌صورتی‌که پاراچین‌ها در کوساما به‌خوبی جواب‌گوی نیازهای طراحی باشند، در شبکه پولکادات به‌کار گرفته می‌شوند. از پاراچین‌ها نیز برای افزایش مقیاس‌پذیری پولکادات و کوساما استفاده می‌شود.

در این مقاله از بلاگ تترلند، با شبکه‌های پولکادات (Polkadot) و کوساما (Kusama) و سازوکار پاراچین‌های آن کاملاً آشنا خواهیم شد؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

پاراچین (Parachain) چیست؟

پاراچین بلاکچینی است که برای اپلیکیشن خاصی طراحی و با شبکه‌های پولکادات (DOT) و کوساما (KSM) یکپارچه شده است. این بلاکچین اختصاصی به شبکه ریلی چین (Relay Chain)، قلب پولکادات و کوساما، متصل می‌شود.

کاربرد پاراچین

پاراچین‌ها مسئول اجرای تراکنش‌ها هستند و توان عملیاتی بلاکچین‌هایی لایه‌صفر مانند پولکادات و کوساما را افزایش می‌دهند. هر پاراچین برای منظور خاصی طراحی می‌شود. برای مثال، در اپلیکیشن‌های دیفای یا گیمینگ درصورت داشتن بلاک چین اختصاصی که برای آن اپلیکیشن بهینه‌سازی شده باشد، سرعت انجام تراکنش و کارمزدها بهبود می‌یابد.

ریلی چین نیز که هسته پولکادات و کوساماست، امنیت این بلاکچین‌ها را تأمین می‌کند. ترکیب ریلی چین و پاراچین باعث افزایش امنیت و مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکز‌بودن پولکادات می‌شوند.

معرفی ریلی چین (Relay Chain) در پولکادات

برخلاف بلاکچین لایه‌اولی مانند بیت کوین یا اتریوم، پولکادات بلاک چینی لایه‌صفر است. بلاکچین‌های لایه‌صفر با ایجاد زیرساخت میان‌زنجیره‌ای، امکان ارتباط بلاکچین‌ها را با یکدیگر امکان‌پذیر می‌کنند. کازماس و پولکادات دو مثال مناسب برای بلاک چین لایه‌صفر هستند.

ریلی چین از انجام تراکنش و امنیت کلی شبکه مطمئن می‌شود. به‌بیان بهتر، ریلی چین مسئول انجام تراکنش‌هاست. از‌آن‌جا‌که پاراچین‌ها به ریلی چین متصل می‌شوند، ارتباطی امن و نیرومند برای تأیید تراکنش‌ها به‌وجود می‌آید.

در‌حال‌حاضر، حداکثر ۱۰۰ پاراچین می‌تواند به ریلی چین متصل شود. پاراچین‌ها ازطریق سیستم مزایده پاراچین انتخاب می‌شوند. هر پاراچین در پولکادات شبکه‌ای مشابه در کوساما دارد.

برای مثال، شبکه آکالا (Acala) شبکه‌ای مشابه با نام کارورا در کوساما دارد. اگرچه این پاراچین‌ها در دو شبکه مختلف اجرا می‌شوند، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی با کاربرد یکسان دارند؛ مانند وام‌دهی، استیبل کوین، بازارسازی خودکار و‌… .

پولکادات و کوساما

مزایده پاراچین (Parachain Auction) چیست؟

به فرایند انتخاب پاراچین برای پولکادات و کوساما «مزایده اسلات پولکادات» می‌گویند. هر پاراچین برای اینکه بتواند به ریلی چین متصل شود، باید طی فرایندی خاص به‌دست کاربران انتخاب شود.

سازوکار مزایده پاراچین‌ها در پولکادات

با انجام مزایده برای انتخاب پاراچین برای پولکادات و کوساما، محیطی رقابتی برای تیم‌های توسعه‌دهنده بلاکچین ایجاد می‌شود. تنها بلاکچین‌هایی می‌توانند به بلاکچین لایه‌صفر و ریلی چین متصل شوند که بیشترین حمایت کاربران را به خود اختصاص داده باشند. برندگان مزایده می‌توانند دارایی‌های رمزارزی و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را آزادانه در آن بلاکچین‌ها به‌وجود آورند.

سیستم رأی‌گیری پاراچین از مزایده شمعی (Candle Auction) استفاد می‌کند. در این روش، زمان اتمام مزایده مشخص نیست و به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شود. مزیت این کار جلوگیری از شرکت در مزایده در لحظه آخر است؛ زیرا هر لحظه ممکن است زمان مزایده به‌پایان برسد. پاراچینی برنده‌ است که بیشترین مقدار رمزارز بومی پولکادات (DOT) و کوساما (KSM) را از‌طرف کاربران ازآنِ خود کرده باشد.

همان‌طور‌که گفتیم، ریلی چین می‌تواند حداکثر ۱۰۰ پاراچین را پشتیبانی کند؛ البته این مقدار ممکن است ازطریق رأی‌گیری تغییر کند. بنابراین، در آینده ممکن است جهانی از بلاک‌چین‌ها روی شبکه‌ پولکادات و حتی کوساما داشته باشیم.

مقایسه پولکادات و کوساما

کوساما مانند زمین بازی برای پولکادات است که در آن توسعه‌دهندگان می‌توانند ایده‌هایشان را قبل از اجرا روی شبکه اصلی پولکادات اجرا کنند. این شبکه برای انجام آزمایش‌های جسورانه و مراحل اولیه پروژه گزینه‌ای عالی است؛ اما پولکادات برای اپلیکیشن‌هایی با ریسک‌پذیری کم و ارزش زیاد مناسب است.

کوساما به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا نسخه اولیه پولکادات را بسازند. آنان می‌توانند با استفاده از مشوق‌های اقتصادی موجود در پولکادات، پاراچین‌ها را بسازند و اپلیکیشن‌ها را روی آن اجرا کنند.

حدوداً ۱۷۲ پروژه پاراچین وجود دارد که راه‌اندازی شده‌اند یا به‌زودی روی شبکه پولکادات و کوساما راه‌اندازی می‌شوند. این تعداد از میزان فعلی ۱۰۰ پاراچین که می‌تواند روی ریلی چین اجرا شود، بیشتر است. در‌حال‌حاضر، تعداد پروژه‌های پاراچین بیشتر از ۵۰ پروژه است؛ اما تخمین زده شده تا اوایل ۲۰۲۳ به ۱۰۰ پروژه برسد.

آینده پولکادات و کوساما

در آینده، پولکادات و کوساما به‌صورت مستقل از یکدیگر به کار خود ادامه می‌دهند و هر‌کدام جامعه کاربران و سیستم حاکمیت و کاربردهای خود را خواهند داشت. باوجوداین، این دو شبکه رابطه نزدیکشان را با یکدیگر حفظ می‌کنند و تیم‌های زیادی اپلیکیشن‌هایشان را روی هر دو شبکه منتشر خواهند کرد.

همچنین، این احتمال وجود دارد که کوساما با پولکادات بریج شود و این دو شبکه قابلیت تعامل متقابل داشته باشند. بنیاد وب ۳ و شرکت Parity Technologies هر دو برای پیشرفت این شبکه‌ها تلاش می‌کنند. شبکه کوساما همچنان به‌مثابه زمین تمرین برای پولکادات خواهد بود تا پولکادات برای آینده وب ۳ غیرمتمرکز مطمئن و با‌ثبات و امن باشد.

آیا پاراچین با ماشین مجازی اتریوم سازگار است؟

همان‌طور‌که گفتیم، پاراچین‌ها پلتفرم‌های بلاک چینی هستند که با ریلی چین ارتباط دارند. ساخت ویژگی‌های ماشین مجازی اتریوم (EVM) می‌تواند به عاملی رقابتی برای پاراچین‌ها تبدیل شود؛ زیرا توسعه‌دهندگان می‌توانند راحت‌تر از این اکوسیستم استفاده کنند. برخی از پاراچین‌هایی که از EVM پشتیبانی می‌کنند، شامل Acala و Moonbeam و Astar هستند.

جمع‌بندی

پاراچین‌ها بازوی اجرایی شبکه‌های پولکادات و کوساما هستند و باعث افزایش مقیاس‌پذیری و غیرمتمرکزسازی چشمگیر این بلاکچین‌های لایه‌صفر می‌شوند. توسعه‌دهندگان در هر پاراچین اپلیکیشن غیرمتمرکز خاصی را طراحی می‌کنند. پاراچین ازطریق رأی‌گیری کاربران و با استفاده از رمزارزهای پولکادات و کوساما انتخاب می‌شود.

در‌صورتی‌که می‌خواهید رمزارز پولکادات (DOT) یا کوساما (KSM) را بخرید، می‌توانید از مبدل تترلند استفاده کنید. در مبدل تترلند، با استفاده از تومان یا تتر به‌صورت آنی و با کارمزد رایگان می‌توانید بیش از ۱۰۰ رمزارز محبوب، از‌جمله پولکادات و کوساما را تهیه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا