آموزشمقاله

همه‌چیز درباره Solana

Solana با رمزارز SOL شبکه ساخت قرارداد هوشمند بسیار مقیاس‌پذیر با توان عملیاتی فراوان است. رمزارز سولانا (SOL) براساس مارکت کپ به‌عنوان یکی از رمزارزهای ارزشمند بازار شناخته می‌شود.

شبکه سولانا اکوسیستمی غیرمتمرکز و امن و مقیاس‌پذیر است. این پروژه با هدف تبدیل‌شدن به بستری برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp) ایجاد شده است و در‌حال‌حاضر ازجمله رقبای اصلی اتریوم به‌حساب می‌آید. در این مطلب از بلاگ تترلند، درباره Solana به‌طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

Solana چیست؟

سولانا (Solana) پلتفرم بلاکچین توزیع‌شده‌ای است که زیرساختی برای اجرای برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند. در سال ۲۰۱۷، آناتولی یاکوونکو این پروژه را معرفی کرد و به‌تدریج به یکی از رقبای اصلی‌ شبکه‌های بلاکچین مانند اتریوم و بیتکوین تبدیل شد.

یکی از ویژگی‌های برجسته سولانا سرعت و قابلیت مقیاس‌پذیری چشمگیر آن است. این شبکه می‌تواند بیش از ۶۵هزار تراکنش را در هر ثانیه پردازش کند که درمقایسه‌با بسیاری از شبکه‌های بلاکچین دیگر رقمی درخورتوجهی است. این قابلیت به سولانا اجازه می‌دهد تا برنامه‌های بازاریابی چندملیتی، تجارت الکترونیک، اپلیکیشن‌های مالی و دیگر برنامه‌های پیچیده را با کارآیی کم‌نظیر و در مقیاس بزرگ اجرا کند.

سولانا اکوسیستم وسیعی از ابزارها و توسعه‌دهندگان را در‌اختیار دارد و ‌به‌عنوان اکوسیستمی کامل برای اجرای برنامه‌های بلاکچینی و غیرمتمرکز شناخته می‌شود. با‌توجه‌به محبوبیت زیاد سولانا در میان کاربران، بیشتر کیف پول‌های مشهور از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند. همچنین، از‌آن‌جا‌که این اکوسیستم ارزش بازار چشمگیری دارد، کمتر صرافی‌ای را پیدا می‌کنید که سولانا را در فهرست ارزهای خود نداشته باشد.

خرید Solana مانند خرید هر رمزارز دیگری چندان سخت نیست. تنها کافی است صرافی رمزارزی پیدا کنید که سولانا را در فهرست ارزهای معامله‌شدنی خود داشته باشد. به‌طور‌کلی، دو راه برای خرید این رمز ارز پیش‌ روی شماست:

  • خرید مستقیم سولانا از صرافی‌های ایرانی با کارت بانکی
  • خرید سولانا از صرافی‌های خارجی

سولانا در بین شرکت‌های رمزارزی چه رتبه‌ای دارد؟

اگر این رتبه‌بندی را با سرمایه موجود در بازار هر شرکت در نظر بگیریم، سولانا نهمین شرکت بزرگ در میان رمزارزهاست. رقبای بزرگ‌تر سولانا عبارت‌اند از: بیتکوین، اتریوم، تتر، کوین USD ،‌BNB ،XRP ،Binance USD و Cardano هستند.

نگاهی به فناوری سولانا

فناوری سولانا هر سه ویژگی مطلوب بلاکچین‌ها، یعنی مقیاس‌پذیری و ایمنی و غیرمتمرکز‌بودن را برآورده‌ می‌کند. علاوه‌بر‌این، تا حد زیادی تئوری ۷۱۰هزار TPS را در شبکه استاندارد گیگابیتی و ۲۸.۴میلیون TPS را در شبکه ۴۰گیگابیتی فراهم می‌کند.

سولانا از چه تکنولوژی‌ای بهره می‌برد؟

Solana برپایه بلاکچین توزیع‌شده عمل و از مجموعه‌ای از تکنولوژی‌ها و الگوریتم‌ها برای دستیابی به‌ سرعت و قابلیت مقیاس‌پذیری درخورتوجه استفاده می‌کند. درادامه، برخی از تکنولوژی‌ها و مفاهیم مهم سولانا را بیان می‌کنیم.

Proof-of-History (PoH)

این الگوریتم مبتنی‌بر زمان است و برای ثبت ترتیب زمانی رویدادها در شبکه سولانا استفاده می‌شود. PoH به شبکه اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را دقیق‌تر مرتب و آن‌ها را هم‌زمان و با سرعت زیاد اجرا کند.

در‌واقع، بلاکچین سولانا براساس مدل اجماع اثبات تاریخچه (PoH) و اثبات سهام (PoS) عمل‌ می‌کند. PoS به اعتبارسنجی‌ها (کسانی که تراکنش‌های اضافه‌شونده به بلاکچین را تأیید می‌کنند) اجازه می‌دهد تا تراکنش‌ها را براساس تعداد سکه یا توکنشان تأیید کنند. PoH به آن تراکنش‌ها اجازه‌ می‌دهد تا خیلی سریع تأیید شوند.

Tower BFT (Byzantine Fault Tolerance)

این تکنولوژی برای ایجاد کنسانسوس در شبکه سولانا استفاده می‌شود. اعضای شبکه که ‌به‌عنوان «تاورها» شناخته می‌شوند، مسئولیت تأیید تراکنش‌ها را برعهده دارند. آن‌ها با استفاده از الگوریتم BFT، تصمیم‌گیری مشترک و قطعی را برای تأیید تراکنش‌ها انجام می‌دهند.

Gulf Stream

این تکنولوژی برای انتقال داده بین بلاکچین و پردازشگرهای موازی در شبکه سولانا استفاده می‌شود. با استفاده از Gulf Stream، داده‌های بلاکچین بین پردازشگرها سریع‌تر جابه‌جا می‌شوند و سرعت پردازش را افزایش می‌دهند.

Turbine

این تکنولوژی برای بهینه‌سازی عملکرد شبکه و مقیاس‌پذیری استفاده می‌شود. Turbine به تقسیم‌بندی شبکه به قسمت‌های کوچک‌تر و مستقل کمک می‌کند و امکان پردازش موازی را برای هر قسمت فراهم می‌کند.

Solana Smart Contracts

سولانا از زبان برنامه‌نویسی Rust و مدل قرارداد هوشمند «توربین» (Turbine) برای توسعه قراردادهای هوشمند استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این ابزارها، برنامه‌ها و قراردادهای هوشمند خود را روی شبکه Solana پیاده‌سازی کنند.

این تکنولوژی‌ها فقط چند نمونه از مجموعه‌ ابزارها و الگوریتم‌هایی هستند که در Solana استفاده می‌شود. سولانا با ترکیب این تکنولوژی‌ها به‌منظور افزایش سرعت و قابلیت مقیاس‌پذیری و عملکرد بهینه، به‌عنوان پلتفرمی قدرتمند در جهان بلاکچین شناخته می‌شود.

کدام ویژگی‌ها سولانا را از سایر بلاکچین‌ها متمایز‌ می‌کند؟

علاوه‌بر سرعت زیاد و مقیاس‌پذیری مطلوب، سولانا ویژگی‌های بارز دیگری دارد که آن را از سایر پلتفرم‌های بلاکچین متمایز می‌کند. درادامه، به برخی از این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم.

هزینه کم

سولانا هزینه‌های پایینی برای اجرای تراکنش‌ها دارد. این ویژگی به کاربران و توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد به‌صورت مقرون‌به‌صرفه و با کمترین هزینه، برنامه‌ها و تراکنش‌های خود را در شبکه Solana انجام دهند.

امنیت

سولانا از الگوریتم Byzantine Fault Tolerance (BFT) استفاده می‌کند که به شبکه امنیتی قوی و نفوذنا‌پذیری دربرابر حملات مجهز است.

اکوسیستم پیشرفته

سولانا اکوسیستم پیشرفته‌ای دارد که شامل کیفیت‌ها، تبادل‌های رمزارز، برنامه‌های نوآورانه، ابزارهای توسعه می‌شود. این امکانات به توسعه‌دهندگان و کاربران امکان می‌دهد تا از ظرفیت و امکانات گسترده‌ای که سولانا ارائه می‌کند، بهره‌برداری کنند.

مقاومت فراوان دربرابر سانسور

در اصطلاح بلاکچین، سانسور به انسداد فعالیت شبکه ازطریق ممانعت پیوستن گره‌های خاص به شبکه و تأیید تراکنش‌های آن‌ها اشاره می‌کند. سانسور از اقدام کاربران برای اضافه‌کردن بلاک‌های جدید به بلاکچین جلوگیری‌ می‌کند.

سانسور را می‌‎‌‌توان به گره‌های نادرست یا خراب‌کاری عمدی عوامل تهدید مخرب نسبت داد. در سولانا برای مهار سانسور بلاکچین نوعی اعتبارسنجی چرخشی طراحی شده است. برای هر اعتبارسنجی، الگوریتم‌های هوشمند حداقل تعداد گره‌های موردنیاز برای سانسور شبکه را محاسبه و بررسی می‌کنند.

قابلیت همکاری

سولانا از معماری لایه‌ای بهره می‌برد که آن را با سایر برنامه‌ها و بلاکچین‌ها برای مدیریت و تجارت دارایی‌های دیجیتال مانند رمزارزها و NFT یا سوابق شخصی‌سازی‌شده سازگار و امکان کسب درآمد را برای کاربران فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

Solana پروژه بلاکچینی متن‌باز نسل سوم بسیار کارآمد برای ارائه راه‌حل‌های امور مالی غیر‌متمرکزی است که با هدف تسهیل ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیر‌متمرکز طراحی شده است.

پروژه سولانا از طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌های دیفای و بازارهای خریدو‌فروش توکن غیرمثلی (NFT) پشتیبانی و از الگوریتم هشینگ امن ۲۵۶بیتی به‌ نام SHA-256 استفاده می‌کند.

شبکه Solana با نمونه‌برداری دوره‌ای از تعداد و هش‌های SHA-256، براساس هش‌های داخل یک واحد پردازش مرکزی داده‌های لحظه‌ای و ریل‌تایم را تهیه می‌کند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا