مقاله

کار در منزل با روزی 1 تا 3میلیون تومان درآمد؛ داستان حساب اجاره‌ای در رمزارز

نه تحصیلات لازم دارد و نه سابقه کار! روزی دو یا سه ساعت بیشتر از شما وقت نمی‌گیرد و به‌عنوان شغل دوم هم می‌توانید روی آن حساب کنید! تسویه‌حساب هم روزانه انجام می‌شود و تمام آنچه نیاز دارید، یک گوشی هوشمند ناقابل است. این‌ها توصیف ساده‌ای از آگهی‌های کار در منزل با درآمد عالی هستند که هر‌روز ده‌ها نمونه از آن‌ها را در وب‌سایت‌های کاریابی می‌توانید مشاهده کنید.

داستان به‌ همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چرا‌که این آگهی‌ها با پیشنهاد درآمد روزانه ۱ تا ۳میلیون تومان، ضربه نهایی را به‌ افراد بی‌اطلاعی می‌زنند که در جست‌وجوی درآمد مناسب برای اداره خانواده‌شان هستند. یک سر بسیاری از این آگهی‌ها به‌ حساب اجاره‌ای در رمزارز وصل می‌شود. در این مطلب از بلاگ تترلند، با ما همراه باشید تا با یکی از روش‌های کلاه‌برداری جدید و رایج در بازار رمزارزها آشنا شویم.

حساب اجاره‌ای در رمزارز چیست؟

وقتی نام حساب اجاره‌ای به‌میان می‌آید، باید بدانید که با پدیده پول‌شویی سروکار دارید. مشکلات این ترفند پول‌شویی هنوز در نظام بانکی کشور کاملاً برطرف نشده است و بسیاری از پرونده‌های باز مبنی‌بر اجاره حساب‌ها یا کارت‌های بانکی به‌ دیگران در محاکم قضایی همچنان در حال رسیدگی هستند. در‌این‌بین، شیوه دیگری نیز با پیچیدگی بیشتر با عنوان «حساب اجاره‌ای» در رمزارز برای پول‌شویی استفاده می‌شود.

حساب اجاره‌ای در رمزارز؛ یکی از شیوه‌های رایج پول‌شویی

داستان این شیوه کلاه‌برداری خیلی ساده است: سودجویان از شما درخواست می‌کنند تا یک حساب در صرافی‌های رمزارزی ایجاد کنید. پس از ایجاد حساب، برای انجام معامله و انتقال پول باید احراز هویت انجام دهید. در جریان احراز هویت، اطلاعات هویتی و بانکی خود را در صرافی ثبت می‌کنید. سپس، کلاه‌برداران از شما می‌خواهند تا نام کاربری و رمز‌عبور حساب خود را در‌اختیارشان بگذارید. بدین‌ترتیب، عملاً اختیار حساب کاربری‌تان را به‌ آنان واگذار می‌کنید.

پس‌از‌آن، کلاه‌برداران با استفاده از حساب شما به‌راحتی می‌توانند پول‌های کثیف حاصل از اعمال مجرمانه مانند قاچاق، خرید‌و‌فروش مواد‌مخدر، قمار و فرار مالیاتی را به‌ پول تمیز تبدیل کنند. ناگفته نماند که آنان معمولاً این پول را چند دست و بین حساب‌های کاربری مختلف جابه‌جا می‌کنند تا اصطلاحاً رد پول به‌خوبی پاک شود. این در حالی است که تمام فرایند پول‌شویی پشت نام شما صورت می‌گیرد.

حساب اجاره ای

چرا مسئله حساب اجاره‌ای در رمزارز پیچیده‌تر است؟

داستان حساب اجاره‌ای در رمزارز از روش‌های پول‌شویی در سیستم بانکی پیچیده‌تر است؛ زیرا هویت افراد در شبکه بانکی کاملاً روشن است. به‌عبارت‌دیگر، حتی اگر پول کثیف بین چندین حساب جابه‌جا شود، امکان ردگیری منشأ آن به‌راحتی وجود دارد. در حوزه رمزارزها، انتقال در بستر شبکه بلاکچین صورت می‌گیرد. هرچند تراکنش‌ها برای عموم پیگیری‌شدنی هستند، هویت افراد به‌راحتی تشخیص‌دادنی نیست. 

داستان وقتی پیچیده می‌شود که رمزارز بین چندین حساب در صرافی‌های مختلف داخلی و خارجی جابه‌جا شود. گفتنی است که در این شرایط نیز امکان شناسایی منشأ پول‌های کثیف وجود دارد؛ اما فرایند اجرایی آن به‌مراتب پیچیده‌تر است. این یعنی شما به‌عنوان کسی که فریب خورده و در دام افتاده‌ است، مدت زیادی با گرفتاری‌های قضایی مواجه خواهید بود.

مجازات حساب اجاره‌ای در رمزارز چیست؟

قانون‌گذار با مسئله حساب اجاره‌ای در رمزارز مانند اجاره کارت‌های بانکی به‌شدت برخورد می‌کند. در ماده ۹ قانون مبارزه با پول‌شویی در کشور این‌طور آمده است: «مرتکبان جرم پول‌شویی علاوه‌‌بر استرداد درآمد و عواید حاصل از ارتکاب جرم مشتمل بر اصل و منافع حاصل (اگر موجود نباشد، مثل یا قیمت آن) به جزای نقدی به‌میزان یک‌‌چهارم عواید حاصل از جرم محکوم می‌شوند که باید به حساب درآمد عمومی نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز شود.»

قانون برای افرادی که حساب‌های رمزارزی خود را اجاره می‌دهند، مجازات سنگینی وضع کرده است

شاید درک جمله بالا کمی دشوار باشد. به‌زبان ساده، افراد با اجاره‌دادن حساب رمزارزی خود به‌ جرم پول‌شویی متهم می‌شوند. مجازات قانونی برای این دسته‌ از افراد بدین‌شرح است:

  • باید تمام وجوه معامله‌شده به‌همراه سود بانکی آن‌ها بازگردانده شوند.
  • یک‌چهارم وجوه معامله‌شده به‌عنوان عایدی حاصل از جرم شناخته می‌شود و باید بازگردانده شود.
  • مالیات تعیین‌شده برای وجوه معامله‌شده باید پرداخت شود.
  • فرد خاطی تا تکمیل پرونده و شناسایی مجرمان اصلی به‌ زندان می‌افتد. قرار وثیقه برای آزادی او نیز معادل تمام وجوه معامله‌شده از محل پول‌شویی در حساب اجاره‌ای صادر می‌شود.

روان‌شناسی آگهی‌های حساب اجاره‌ای در رمزارز

حساب اجاره ای

 

نمونه آگهی کاریابی حساب اجاره‌ای در رمزارز

برای آشنایی بهتر با روش کلاه‌برداری حساب اجاره‌ای در رمزارز، بد نیست مفاد یکی از آگهی‌های این‌چنینی را بررسی کنیم. به‌ تصویر بالا نگاه کنید. اولین نکته‌ای که در این آگهی خودنمایی می‌کند، بی‌نام‌و‌نشان بودن آن است؛ زیرا اطلاعاتی درباره هویت آگهی‌دهنده در آن ارائه نشده و همه‌چیز مجهول است.

نکته بعدی این است که برای استخدام، تنها داشتن گوشی هوشمند با قابلیت اتصال به‌ اینترنت کافی است. واقعیت این است که برای افتتاح حساب در صرافی رمزارزی و انجام احراز هویت، از گوشی هوشمند می‌توانید استفاده کنید؛ به‌همین‌دلیل، به تجهیزات دیگری نیازی ندارید.

اساساً آگهی‌های مشکوک به‌ حساب اجاره‌ای هیچ‌گونه مهارت خاصی را برای استخدام ضروری نمی‌دانند. همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، در متن آگهی تأکید شده که کار ساده است و محدودیت سنی و تحصیلی ندارد. ویژگی مشترک دیگر بین این آگهی‌ها، امکان استخدام به‌صورت دورکاری از سراسر کشور است.

دامنه مخاطبان این نوع آگهی‌ها نیز کاملاً باز و گسترده است. به‌عبارت‌دیگر، تلاش می‌کنند با این حربه تمام اقشار جامعه و به‌ویژه افراد نیازمند به پول را هدف بگیرند. به‌عنوان مثال، سرباز در حال خدمت را تصور کنید که حقوق ناچیزی دریافت می‌کند؛ حقوقی که حتی کفاف کرایه رفت‌و‌آمد او بین خانه و پادگان را نمی‌دهد. طبیعی است که با دیدن چنین آگهی‌هایی، اصطلاحاً دست‌و‌پایش شُل شود و به‌دام بیفتد.

موضوع آخر درباره آگهی‌‌های این‌چنینی تلاش برای کشاندن افراد به‌ گفت‌وگوی مجازی است؛ یعنی دعوت می‌کنند تا افراد ادامه گفت‌وگو را در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام یا واتساپ دنبال کنند. بدین‌ترتیب هر زمان که مایل باشند، با پاک‌کردن گفت‌وگوی مجازی ردی از خود به‌جا نمی‌گذارند.

ترفند‌های مختلف حساب اجاره‌ای در رمزارز

آگهی‌های مربوط به‌ حساب اجاره‌ای در رمزارز معمولاً افراد مختلف را با وعده پرداخت حقوق و پورسانت درخورتوجه و تسویه روزانه اغوا می‌کنند. واقعیت این است که افراد سودجو به‌ وعده‌های خود عمل می‌کنند و پرداختی را به‌موقع انجام می‌دهند. بدین‌ترتیب، گام‌های اعتمادسازی را برمی‌دارند تا شرایط برای سوء‌استفاده بیشتر فراهم شود. معمولاً دو شیوه اصلی برای پول‌شویی در حساب‌های اجاره‌ای رمزارز وجود دارند:

  • از شما درخواست می‌شود تا نام کاربری و رمز‌عبور حساب کاربری خود را در‌اختیار آنان قرار دهید. سپس، پول‌های کثیف را به‌ حساب شما در صرافی انتقال می‌دهند و با آن رمزارز می‌خرند یا آن را به یک یا چند کیف‌پول دیگر منتقل می‌کنند. ممکن است برای ایجاد اعتماد بیشتر، بدون دریافت نام کاربری و رمزعبور از شما بخواهند این عملیات را انجام دهید.
  • گاهی اوقات اطلاعات حساب را از شما دریافت نمی‌کنند؛ بلکه با دریافت آدرس کیف‌پول، رمزارز را به‌ حساب شما در صرافی واریز می‌کنند. سپس، از شما می‌خواهند تا رمزارز را به‌ ریال تبدیل کنید و درنهایت، وجه ریالی را ابتدا به‌ حساب بانکی خود کنید و سپس آن را به حساب بانکی‌ای که آنان اعلام کرده‌اند، واریز کنید و پورسانت خود را بردارید. 

شگردهای دیگر پول‌شویی با رمزارزها

اگر فکر می‌کنید که پول‌شویی با رمزارزها به حساب اجاره‌ای در رمزارز محدود است، سخت در اشتباه هستید؛ چراکه روش‌های متقلبانه دیگری نیز برای این منظور وجود دارند که بد نیست به‌ آن‌ها اشاره کنیم. افراد سودجو گاهی از آگهی‌هایی با عنوان اعطای وام ریالی با وثیقه رمزارزی برای فریب افراد استفاده می‌کنند. در این صورت، به‌ شما پیشنهاد می‌دهند که رمزارز خود را به‌ کیف‌پول اعلام‌شده واریز کنید و معادل آن وام ریالی بگیرید. بدین‌ترتیب، پول کثیف خود را در‌اختیارتان قرار می‌دهند و رمزارز دریافتی از شما را به‌ ریال تبدیل و اصطلاحاً پولشان را تمیز می‌کنند.  

راه دیگر وعده‌های سپرده‌گذاری رمزارزی و دریافت سود ریالی است؛ چیزی شبیه استیکینگ در بازار رمزارزها که روشی رایج برای درآمدزایی است. در این روش، رمزارز خود را به‌ کیف‌پول اعلام‌شده باید واریز کنید. سپس در سررسید تعیین‌شده، سود توافقی را به‌صورت ریالی دریافت خواهید کرد. در ظاهر همه‌چیز درست است؛ اما کلاه‌برداران با واگذاری پول‌های کثیف خود به‌ شما، آن را تمیز‌ می‌کنند.

چگونه از دام حساب‌های اجاره‌ای در امان بمانیم؟

تا این‌جای مطلب، آنچه باید درباره خطرهای حساب اجاره‌ای در رمزارز بدانید، به‌اختصار شرح داده‌ایم. برای در‌امان‌ماندن از این حقه کثیف پول‌شویی یک راه پیش رو دارید: در هیچ شرایطی، اطلاعات حساب شخصی خود در صرافی‌های رمزارزی را در‌اختیار دیگران قرار ندهید و فریب آگهی‌های پر‌زرق‌و‌برق کار در منزل با درآمد بسیار زیاد را نخورید. علاوه‌براین، با افزایش آگاهی خود از بسیاری از سوءاستفاده‌های مالی مانند پول‌شویی در بازارهای مالی می‌توانید جلوگیری کنید.  

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا