آموزشمبتدی

متاورس فیسبوک و مایکروسافت چه تفاوتی با هم دارند؟

شرکت‌های متعددی در حال کار روی جنبه‌های مختلف متاورس هستند که فیسبوک (متا) و مایکروسافت در صدر آن‌ها قرار دارند. مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، نام شرکت فیسبوک را به متا تغییر داده است. وی اعتقاد دارد که مفهوم آینده دیجیتال برای ارتقای تجربه کاربری ضروری است.

متاورس فیسبوک به‌احتمال زیاد ازطریق عینک‌های هوشمند مجهز به فناوری‌های واقعیت افزوده و هدست‌های واقعیت مجازی و تعدادی از اپلیکیشن‌های دسکتاپ و موبایل در‌دسترس خواهد بود. در این مقاله از بلاگ تترلند، متاورس‌های فیسبوک و مایکروسافت را بررسی و آن‌ها را با‌هم مقایسه می‌کنیم.

متاورس چیست؟

به‌زبان ساده، متاورس جهانی مجازی است که به‌واسطه فناوری‌های مختلفی مانند واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR)، هوش مصنوعی (AI) و رمزارزها برای کاربران دردسترس قرار دارد. متاورس امکان تجربه‌ای عمیقی از دنیاهای دیجیتالی را برای آنان فراهم می‌کند. در‌حال‌حاضر، متاورس‌های متعددی مانند جهان‌های مجازی همچون دیسنترالند و سکوی بازی سندباکس به‌وجود آمده است.

متاورس فیس بوک چگونه است؟

به‌گفته زاکربرگ، تغییر نام ناگهانی فیسبوک به متا نشانه‌ای از گسترش فعالیت‌های این شرکت برای تولید محصولات بیشتر است. مدیرعامل متا می‌گوید که این تغییر بیانگر جهتی است که شرکت در حال حرکت به آن است.

این تغییر نام همراه با این خبر منتشر شد که متا قصد دارد ۱۰هزار نفر را برای ساخت متاورس استخدام کند. تغییر یادشده به‌نوعی یادآور تغییر ساختاری گوگل در سال ۲۰۱۵ به آلفابت بود. حال دلیل ری‌برندینگ فیسبوک به متا چیست؟

تمرکز متا روی جوامع مجازی‌ای است که با استفاده از فناوری‌های VR و AR به‌وجود آمده‌اند. سرویس‌های فعلی فیسبوک مانند مسنجر، اینستاگرام، واتس‌اپ و آکیولس در متا وجود خواهند داشت. با‌این‌حال در‌صورت موفقیت این چشم‌انداز، تلاش متا به‌عنوان تنها شرکت پشتیبان متاورس نقش مهمی در زندگی ما ایفا خواهد کرد.

در ماه‌های اخیر، متا با قطعی‌هایی در اپلیکیشن‌های اصلی خود مواجه و باعث شده است تا کاربران زیادی در جهان برای تعامل با آن‌ها دچار مشکل شوند. بروز چنین اتفاق‌هایی در فضاهایی مانند متاورس که تماماً به VR وابسته است‌، می‌تواند چشمگیر باشد.

متاورس مایکروسافت چگونه است؟

مایکروسافت جزو شرکت‌های پیشرو در فناوری متاورس است. ردموندی‌ها که صاحب کنسول بازی ایکس‌باکس هستند، سال‌هاست که روی بازی‌های کامپیوتری سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین، این غول فناوری آمریکایی تصمیم خود مبنی‌بر خرید شرکت اکتیویژن، استودیو تولیدکننده عناوین کندی کراش و کال اف دیوتی، اعلام کرده است. حال این امر برای مایکروسافت به چه معناست؟

مایکروسافت و اکتیویژن با کاربرانی سروکار دارند که بیشتر وقتشان را در فضای مجازی صرف می‌کنند و گیمینگ قلب دنیاهای دیجیتالی مبتنی‌بر متاورس است. همچنین، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، باور دارد که اگرچه متاورس محیطی با تجربه عمیق است، گیمینگ چنین تجربه‌ای را ازطریق ماینکرفت که متعلق به مایکروسافت است و شرکت‌های بازی‌سازی مانند موجانگ برای کاربران به‌ارمغان آورده است.

علاوه‌براین، مایکروسافت با خرید اکتیویژن به بیش از ۳۹۰میلیون نفر کاربر ماهانه و بازی‌های موجود دسترسی آنی پیدا خواهد کرد. امروزه، بازار جهانی بازی‌های کامپیوتری در سراسر جهان بیش از ۱۸۰میلیارد دلار است و خرید عناوین اکتیویژن و استعدادهای آن کمک بزرگی به مایکروسافت برای رقابت با آکیولس متا و پلی‌استیشن سونی خواهد کرد.

به این نکته نیز باید اشاره کنیم که متاورس مایکروسافت مِش (Mesh) نام دارد و در اپلیکیشن Teams مایکروسافت، برای کاربران سراسر جهان امکان چت و برگزاری جلسات مجازی را فراهم می‌کند. مِش در تیمز در دستگاه‌های مختلفی ازجمله لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه و هدست‌های واقعیت مجازی ترکیبی در‌دسترس خواهد بود. این پلتفرم به‌عنوان شاهراهی برای اتصال به متاورس عمل می‌کند؛ جهانی دیجیتالی که مملو از نمونه‌های واقعی آن شامل اماکن و افراد و اشیاء خواهد بود.

همچنین، نام هدست واقعیت مجازی و پلتفرم مایکروسافت هولولنز (Hololens) است. کارمندان شرکت‌های بزرگی مانند دایملر و بی‌ام‌و و فورد از این پلتفرم برای یادگیری و رصد و خطایابی در فرایند تولید خودروها می‌توانند استفاده کنند. مایکروسافت می‌خواهد اپلیکیشن‌های متاورس در مشاغل و آموزش و سرگرمی به‌کار روند. این فعالیت‌های دنیای واقعی در‌صورت استفاده از VR و AR و آواتارها می‌توانند از نو و به‌گونه بهتری به‌وجود آیند.

مقایسه متاورس فیس بوک و مایکروسافت

به‌نوشته‌ کوین‌تلگراف، رویکرد مایکروسافت درباره متاورس به‌نظر می‌رسد مشابه فیسبوک باشد؛ اما این دو تفاوتی اساسی باهم دارند. فیسبوک تمرکز بیشتری روی روابط اجتماعی مبتنی‌بر اینترنت دارد؛ ولی مایکروسافت روی کار متمرکزتر است. به‌عبارت‌دیگر، ایده متا بیشتر شیبه شکلی علمی‌تخیلی از جهان آینده است که در آن افراد بیشترِ وقت خود را صرف واقعیت‌های مجازی پر‌زرق‌و‌برق می‌کنند؛ اما مایکروسافت در تلاش است تا بیشتر در فضای کاری منابع خود را به‌کار گیرد. 

نکته مهم دیگر اینکه مایکروسافت رویکردی سلسله‌مراتبی به متاورس دارد و می‌خواهد با ترکیب متاورس مِش در اپلیکیشن Teams، امکان مشارکت در کار را برای افراد فراهم کند. این در حالی است که فیسبوک با رویکرد پایین به بالای خود می‌خواهد تمام مشتریانش را برای کار و تفریح به‌طور‌مستقیم به فضای متاورس بکشاند.

متاورس به‌کار‌گرفته‌شده در مایکروسافت تیمز شامل تعدادی از فضاهای از‌پیش‌ساخته‌شده برای استفاده در فعالیت‌های اجتماعی، جلسات و… خواهد بود. مایکروسافت این ایده را دارد که شرکت‌ها در طولانی‌مدت می‌خواهند فضای شخصی‌سازی‌شده خود را در دنیای مجازی داشته باشند. نمونه‌ای از این مورد Nth Floor و مِش است که در تیمز عرضه خواهد شد.

ناگفته نماند ایده اولیه فیسبوک برای متاورس، متاورس هورایزن هوم (Horizon Home) و هدست Quest است. در هورایزن هوم، می‌توانید با دوستانتان ارتباط برقرار کنید، با‌هم سرگرم شوید، ویدئو ببینید و بازی کنید. همچنین، متا خانه‌هایی مجازی به نام Skyline Home را ایجاد خواهد کرد که در آن، می‌توانید همراه دوستانتان فعالیت‌های اجتماعی انجام دهید.

مایکروسافت اپلیکیشن تیمز را به‌عنوان نمونه‌ای اولیه برای متاورس خود می‌بیند که در آن، شرکت‌ها می‌توانند فضاهای مجازی خود را بسازند و آن را کنترل کنند. این ایده در تقابل با متاورس کنترل‌شده فیس بوک است. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از واسط‌های برنامه‌نویسی، متاورس‌های مختلف را به‌هم مرتبط کنند.

متاورس فیس بوک

مقایسه متاورس فیسبوک و مایکروسافت در یک نگاه

در‌ جدول زیر، تفاوت‌های متاورس فیسبوک و مایکروسافت را به‌اختصار ذکر کرده‌ایم.

عنوان متاورس فیسبوک (متا) متاورس مایکروسافت
چشم‌انداز روابط در رسانه‌های اجتماعی مبتنی‌بر اینترنت اتصال دنیای واقعی و مجازی برای مشارکت کاربران با یکدیگر
تمرکز کاربردهای اجتماعی کاربردهای شرکتی
رویکرد رویکرد از پایین به بالا رویکرد سلسله‌مراتبی
نمونه اولیه Horizon Home Mesh
جنبه‌های نوآوری توسعه و کنترل متاورس متعلق به خود متا شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از Teams، فضاهای مجازی خود را به‌وجود آورند.

جمع‌بندی

فناوری متاورس امکان ایجاد روش‌های خلاقانه برای مشارکت افراد در محیط وب را فراهم می‌کند. فیسبوک و مایکروسافت در حال ساخت متاورس‌های خود هستند، با این تفاوت که فیس بوک (متا) بر رسانه‌های اجتماعی، ولی مایکروسافت بر فعالیت کاری و سازمانی متمرکز است.

مایکروسافت با فراتر‌رفتن از توسعه گزارش‌ها و مشارکت در اسناد سازمانی به ایجاد محیطی مجازی برای شرکت‌ها می‌اندیشد. بااین‌حال، فیسبوک بیشتر به فکر روابط اجتماعی افراد در دنیای مجازی متاورس است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا