آموزشمتوسطمقاله

محبوب‌ترین پلتفرم‌های بلاکچین؛ قسمت دوم

در قسمت نخست از این مجموعه مقالات، پلتفرم محبوب اتریوم را معرفی کردیم. در این مقاله از بلاگ تترلند، پروژه هایپرلجر (Hyper Ledger) را بررسی خواهیم کرد.

پروژه‌ای پیچیده برای احیای سادگی

در دنیای بلاکچین و رمزارزها، تا‌کنون با مفاهیم زیادی آشنا شده‌ایم؛ مفاهیمی مانند فورک و قرارداد هوشمند و ارز پایدار، بااین‌حال، برای درک مفهوم هایپرلجر باید کمی متفاوت‌تر از آنچه می‌دانیم، به این دنیای پیچیده و زیبا نگاه کنیم.

اولین نکته جالب درباره این پدیده، آن است که در‌حدود پنج سالی که از معرفی آن می‌گذرد، شرکت‌های بزرگی به‌سمت آن کشیده شده‌اند. برای مثال، غول‌هایی مانند IBM و INTEL روی این پروژه دست گذاشته‌اند. حال هایپرلجر چیست و دلیل محبوبیت فراوان آن در این مدت‌زمان کوتاه چه‌ می‌تواند باشد؟

در وب‌سایت رسمی هایپرلجر (Hyperledger.org) در تعریف این پلتفرم آمده است: «هایپرلجر پروژه‌ای متن‌باز (Open Source) است که روی مجموعه‌ای از چهارچوب‌ها و ابزارها برای به‌کارگیری بلاکچین در سطح سازمانی متمرکز شده است.»

احتمالاً این تعریف دشوار را چند بار مطالعه کنید؛ اما از پیچیدگی آن کاسته نشود. در‌ادامه، این پروژه خاص را ساده‌تر تعریف می‌کنیم.

بلاکچین

هایپرلجر؛ پلتفرمی برخلاف تصورات

پیش از همه باید بدانید که هایپرلجر برخلاف تصورات، شرکت، پلتفرم بلاکچین، کیف پول دیجیتالی یا رمزارز نیست؛ بلکه پروژه‌ای متن‌باز (Open Source) است که بنیاد لینوکس پایه‌گذاری کرده است.

بنیاد لینوکس بنیادی غیرانتفاعی است که به ساخت برنامه‌های متن‌باز در کلاس جهانی در حوزه‌های مختلف کمک می‌کند. هدف لینوکس از راه‌اندازی پروژه هایپرلجر، ایجاد لجری متن‌باز (دفترکل توزیع‌شده متن‌باز) به‌قصد پیشبرد تکنولوژی بلاکچین در سطح سازمانی بود.

بنیاد یادشده قصد داشت تا با استفاده از این پروژه، اپلیکیشن‌هایی ویژه برای هر حوزه کسب‌وکار و سیستم‌های سخت‌افزاری برای پشتیبانی از تراکنش‌های صنایع مختلف را توسعه دهد.

جای هایپرلجر واقعاً خالی بود!

سؤالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند، چرایی به چنین پروژه‌ای نیاز است. چرا بنیاد لینوکس این پروژه را آغاز کرد؟ چه نیازی در حوزه‌های کسب‌وکار و صنایع مختلف به چنین پروژه‌ای بود؟

در وایت پیپر این پروژه نوشته شده است: «هایپرلجر خودش را به‌عنوان گلخانه‌ای (Green House) برای گردآوری کاربران و توسعه‌دهندگان و خدمات‌دهندگان در حوزه‌ها و کسب‌وکارهای مختلف معرفی کرده‌ است. تمام این اعضا و فعالان در صنایع مختلف، بر سر یک موضوع اتفاق‌نظر دارند و آن‌هم بهره‌بردن از تکنولوژی بلاکچین است.

تکنولوژی بلاکچین بسیار کاربردی است؛ اما به‌طورکلی برای همه صنایع مناسب نیست و باید باتوجه‌به هر حوزه کسب‌وکار توسعه داده شود تا بتواند اهداف و نیازهای آن حوزه را برطرف سازد. به‌همین‌دلیل، جای خالی چنین پروژه‌ای حس و بنیاد لینوکس با هدف ساخت بلاکچین اختصاصی برای هر حوزه وارد عمل شد.

هایپرلجر فابریک

در دنیای هایپرلجر چه‌ خبر است؟

ازآن‌جاکه پروژه هایپرلجر پروژه‌ای متن‌باز است، امکان توسعه پروژه‌های دیگر به‌کمک آن وجود دارد. به‌همین‌دلیل، شرکت‌های نامدار فناوری پروژه‌های بسیاری را ایجاد کرده‌اند.

پروژه‌های توسعه‌داده‌شده به‌واسطه هایپرلجر شامل دو قسمت چهارچوب‌ها (Frameworks) و ابزارها (Tools) می‌شود که هرکدام روی حوزه خاصی تمرکز دارند. در‌ادامه، به‌منظور جلوگیری از پیچیده‌شدن مطلب هر پروژه را به‌اختصار توصیف می‌کنیم.

چهارچوب‌های هایپرلجر

HYPERLEDGER BURROW

این پروژه می‌تواند قرارداد‌های هوشمند را روی ماشین مجازی هوشمند اتریوم (EVM) را توسعه دهد.

HYPERLEDGER FABRIC

این پروژه یکی از پلتفرم‌ها و چهارچوب‌های مشهور هایپرلجر است. از این پلتفرم برای ساخت لجرهای غیرمتمرکز با ساختاری تغییر‌کردنی و انعطاف‌پذیر استفاده می‌شود. هایپرلجر فابریک به‌دلیل قابلیت توسعه‌پذیری فراوان بسیار موفق بوده است.

Hyperledger sawtooth

HEPERLEDGER INDY

ایندی لجری غیرمتمرکز با هدف توسعه مدیریت هویت غیرمتمرکز است. ایندی از ابزارهای مختلفی برای ایجاد هویت‌های دیجیتال مستقل روی بلاکچین یا هر لجر غیرمتمرکز دیگری استفاده می‌کند.

HYPERLEDGER IROHA

هایپرلجر آیروها چهارچوبی بلاکچینی است که با هدف مشارکت آسان در آن دسته از پروژه‌های زیرساختی طراحی شده است که نیازمند به‌کارگیری تکتولوژی لجر غیرمتمرکز هستند.

HYPERLEDGER SAWTOOTH

این پلتفرم برای ساخت و توسعه و اجرای لجرهای غیرمتمرکز استفاده می‌شود. هدف ساتوث این است که ویژگی غیرمتمرکز‌بودن در لجرهای غیرمتمرکز را حفظ کند و قراردادهای هوشمند در سطوح سازمانی را در امن‌ترین حالت ممکن نگه دارد.

ابزارهای هایپرلجر

HYPERLEDGER CALIPER

کالیپر ابزاری مفید برای سنجش میزان کارایی هر بلاکچین است. شرکت‌های بسیاری از این ابزار مفید برای سنجش کارایی لجرهای خودشان استفاده می‌کنند.

HYPERLEDGER CELLO

هایپرلجر چِلو مجموعه‌ای از ابزارهاست که طبق مدل به‌کارگیری نسبت به تقاضا عمل می‌کند. چِلو براساس راهکارهایی خودکار برای اجرا و مدیریت عملیات‌های بلاکچین عمل می‌کند که باعث جلوگیری از تلاش بیهوده در اکوسیستم می‌شود.

Hyperledger caliper

HYPERLEDGER COMPOSER

کمپوزر ابزاری برای ساده‌تر‌کردن و سرعت‌بخشیدن به فرایند ایجاد قرارداد‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های بلاکچین به‌منظور حل‌کردن مشکلات کسب‌وکارهاست.

HYPERLEDGER EXPLORER

هایپرلجر اکسپلورر داشبوردی از اطلاعات درباره بلاک‌ها، نُدها، آمار، گزارش‌ها، قراردادهای هوشمند، تراکنش‌ها و هر اطلاعات ذخیره‌شده‌ای روی بلاکچین را در‌اختیار می‌گذارد. کاربران با استفاده از این ابزار می‌توانند جزئیات مدنظر خود را مشاهده کنند.

HYPERLEDGER QUILT

هایپرلجر کویلت امکان تعامل و همکاری بین سیستم‌های لجر را از‌طریق پیاده‌سازی پروتکل‌های بین لجری فراهم می‌کند.

جمع‌بندی

امروزه، در دنیایی به‌هم‌پیوسته‌ زندگی می‌کنیم. شکی نیست که در آینده نه‌چندان دور، نزدیکی بیشتری را در بین تمام عرصه‌های زندگی شاهد خواهیم بود. اطلاعات، محتوای دیجیتالی، ارتباطات و اشتراک‌ها در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر از حال‌حاضر در تمام ابعاد زندگی شخصی و کاری ما ایفای نقش خواهند کرد. بنابراین، نیاز به مدیریت دقیق مسائل امنیتی و حریم خصوصی ما بسیار اهمیت خواهد داشت.

هایپرلجر قطعاً راه زیادی برای تکامل در پیش خواهد داشت؛ اما حقیقتی که باید پذیرفت، هدف بزرگی است که این پروژه روزبه‌روز در حال اوج‌گیری به‌سمت آن است و کاملاً واضح است که مانند هر تکنولوژی دیگری کار را برای ما ساده‌تر از گذشته کرده است.

فروش تتر

وبلاگ تترلند مرجعی مناسب برای افزایش اطلاعات درزمینه رمزارز تتر و خرید و فروش تتر و مفاهیم پایه دنیای رمزارزها است. اگر قصد خرید تتر (USDT) یا فروش تتر (USDT) را دارید، از‌طریق وب‌سایت یا اپلیکیشن تترلند می‌توانید اقدام کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا