آموزشمتوسط

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) چیست؟

راهنمای جامع ترید سوئینگ رمزارز

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) یکی از استراتژی‌های متداول ترید رمزارز است که از جهاتی می‌تواند استراتژی مناسبی برای تریدرهای مبتدی باشد. این روش به‌دلیل بازه زمانی مدیریت‌شدنی‌اش، راهی مناسب برای ترید و کسب درآمد از بازار رمزارزهاست؛ البته با رعایت نکات ایمنی!

تریدرهای نوسانی در اغلب بازارهای مالی، از‌جمله فارکس و بورس و رمزارزها فعالیت می‌کنند. آیا استراتژی سوئینگ تریدینگ برایتان مناسب است؟ آیا باید با ترید روزانه فعالیت در بازار رمزارزها را شروع کنید یا ترید سوئینگ؟

در این مقاله از بلاگ تترلند، هرآنچه باید برای ترید سوئینگ در بازار رمزارزها بدانید، توضیح خواهیم داد و به شما کمک می‌کنیم تا تصمیم بگیرید آیا استراتژی سوئینگ تریدینگ مناسب شماست یا خیر.

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) چیست؟

سوئینگ تریدینگ یکی از استراتژی‌های معاملاتی در بازارهای مالی مثل بازار رمزارزهاست که هدفش بهره‌بردن از تغییرات قیمتی در بازه‌‌های زمانی کوتاه تا متوسط است. ایده اصلی سوئینگ تریدینگ کسب سود از نوسان‌های بازار در چند روز تا چند هفته است که اصطلاحاً به آن «نوسان‌گیری» گفته می‌شود.

استراتژی سوئینگ تریدینگ هنگام بازار رونددار (Trending Market) بهتر عمل می‌کند. اگر در بازه زمانی بلندتر روند قدرتمندی وجود داشته باشد، فرصت‌های ترید سوئینگ بسیاری ایجاد می‌شود و تریدرهای نوسانی می‌توانند از نوسان‌های قیمتی بزرگ‌تر سود بیشتری به‌دست بیاورند.

درمقابل، اگر بازار در شرایط بازار خنثی (Ranging Market) باشد، استراتژی تریدر نوسانی چندان موفق‌آمیز نخواهد بود. به‌هرحال، اگر جهت حرکت بازار برای طولانی‌مدت افقی باقی بماند، کسب سودهای بزرگ از تغییرات قیمتی کمی سخت می‌شود.

شایان ذکر است که بازار رونددار به شرایطی گفته می‌شود که قیمت در یک جهت به‌سمت بالا یا پایین حرکت می‌کند؛ اما در بازار بدون‌ روند (خنثی) جهت بلندمدت قیمت مشخص نیست و قیمت فقط در محدوده باریکی نوسان می‌کند.

تریدرهای نوسانی چگونه از بازار رمزارزها سود کسب می‌کنند؟

همان‌طور‌که گفتیم، هدف تریدرهای نوسانی کسب سود از نوسان‌ها در بازه‌های زمانی چندروزه تا چندهفته‌ای است. به‌همین‌دلیل، تریدرهای نوسانی موقعیت‌های معاملاتی خود را مدت بیشتری از تریدرهای روزانه باز نگه می‌دارند. بااین‌حال، این زمان مسلماً از زمان سرمایه‌گذاری بلندمدت به‌مراتب کوتاه‌تر است.

تریدرهای نوسانی معمولاً از تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی روند قیمت استفاده می‌کنند؛ البته نه به‌اندازه تریدرهای روزانه. همچنین از‌آن‌جاکه رویدادها و خبرهای مهم تأثیر بلندمدتی روی بازار می‌گذارند، تریدرهای نوسانی از تحلیل فاندامنتال نیز استفاده می‌کنند.

تریدرهای نوسانی برای تنظیم ستاپ معاملاتی خود (Trade Setup) معمولاً از پرایس اکشن، الگوهای قیمتی، شاخص‌های تکنیکال و سطوح حمایت و مقاومت استفاده می‌کنند. ازجمله شاخص‌های مهمی که آنان استفاده می‌کنند، می‌توان به میانگین متحرک (Moving Averages)، شاخص قدرت نسبی (Relative Strength Index – RSI)، باندهای بولینگر (Bollinger Bands) و ابزار فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement Tool) اشاره کرد.

تریدرهای نوسانی معمولاً بازه‌های زمانی‌ متوسط و بلند را انتخاب می‌کنند؛ زیرا روندهای صعودی یا نزولی قدرتمند در بازه‌های زمانی بیشتر از یک روز تأیید می‌شوند. ناگفته نماند که گاهی ممکن است در بازه‌های زمانی کمتر از یک روز (مثلاً یک‌ساعته یا چهارساعته یا دوازده‌ساعته) نیز ترید انجام دهند. به‌عنوان مثال، اصلاح یا شکست روند می‌تواند محرکی برای انجام تریدهای کوتاه‌مدت باشد.

به‌هرحال، مهم‌ترین بازه زمانی (تایم‌فریم) برای تریدرهای نوسانی نمودار روزانه است. البته گفتی است که استراتژی‌های ترید و سرمایه‌گذاری بین تریدرها و سرمایه‌گذارهای بازار رمزارز بسیار متفاوت و متنوع است. آنچه در این مقاله گفته می‌شود، فقط نمونه‌های رایج استراتژی‌های ترید است.

سوئینگ تریدینگ (Swing Trading) مقابل ترید روزانه (Day Trading)؛ کدام بهتر است؟

تریدرهای روزانه به‌دنبال نوسان‌گیری در بازه‌های زمانی کمتر از یک روز هستند؛ اما تریدرهای نوسان معمولاً در بازه‌های زمانی چندروزه یا چندهفته‌ای این کار را انجام می‌دهند. درواقع، ترید روزانه ترید فعال‌تری است و تریدرها همواره باید بازار را زیرنظر بگیرند و موقعیت‌های معاملاتی خود را در کمتر از یک روز ببندند.

درمقابل، تریدرهای نوسانی می‌توانند کمتر از تریدرهای روزانه فعال باشند و گاه موقعیت‌های معاملاتی خود را نظارت کنند؛ چراکه اهداف معاملاتی‌شان در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تر محقق می‌شود. از‌آن‌جاکه ترید نوسان به زمان بیشتری نیاز دارد، تریدرهای نوسانی گاهی می‌توانند از چند ترید موفق بازدهی درخورتوجهی کسب کنند.

تریدرهای روزانه فقط از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند؛ ولی تریدرهای نوسانی از ترکیب تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال بهره می‌برند؛ البته با تمرکز بیشتری روی تحلیل تکنیکال. درمقابل‌، سرمایه‌گذاران معمولاً توجهی به تحلیل تکنیکال نمی‌کنند و اهداف سرمایه‌گذاری خود را بر‌اساس تحلیل فاندامنتال می‌چینند.

افزون‌براین، ابتدا باید از توانایی‌های خود آگاه باشید و بر‌اساس آن‌ها استراتژی ترید مناسب را به‌گونه‌ای انتخاب کنید که به بهترین نحو ممکن بتوانید از توانایی‌هایتان استفاده کنید. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند که موقعیت‌های معاملاتی را به‌سرعت باز‌و‌بسته کنند و نگران موقعیت‌های باز خود هنگام خواب نباشند. باوجوداین، برخی دیگر وقتی زمان بیشتری برای درنظرگرفتن تمام جوانب احتمالی و بررسی اهداف معاملاتی خود صرف می‌کنند، تصمیمات بهتری می‌گیرند.

فراموش نکنید که شما می‌توانید استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید و ببینید که از کدام‌یک نتیجه بهتری گرفته‌اید. همچنین، قبل از پیاده‌سازی استراتژی ترید خود در بازار رمزارز‌ها می‌تواند در نسخه دمو یا آزمایشی صرافی‌های رمزارز، آن را بیازمایید تا ضعف‌ها و قوت‌های خود را پیدا کنید.

چگونه ترید سوئینگ رمزارز را شروع کنیم؟

سوئینگ تریدینگ می‌تواند استراتژی مناسبی برای شروع ترید رمزارز باشد؛ چون با وجود بازه‌های زمانی بلند سوئینگ (البته نه به طولانی‌بودن زمان سرمایه‌گذاری بلندمدت) می‌توان در آرامش بیشتری تصمیم گرفت و بر موقعیت‌های معاملاتی نیز راحت‌تر نظارت کرد.

اگر تازه تصمیم گرفته‌اید ترید را شروع کنید، پیشنهاد می‌کنیم که راهنمای شروع ترید رمزارزها را مطالعه کنید. در این مقاله، با تمام اطلاعات موردنیاز برای ترید رمزارز آشنا می‌شوید. سپس، بهتر است ترید را در محیط آزمایشی یا نسخه دموِ صرافی‌های رمزارز شروع کنید. در این صورت، سیستم ترید خود را می‌توانید آزمایش کنید، بدون اینکه دچار ضرر مالی شوید.

سپس برای شروع ترید واقعی، باید پلتفرم تبادل رمزارز معتبری انتخاب کنید. ما نمی‌توانیم برای شما تصمیم بگیریم؛ اما صرافی تترلند، یکی از صرافی‌های قدیمی‌ و معتبر ایرانی، صدها جفت‌ارز معاملاتی‌ دارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای شروع ترید رمزارز باشد. فقط کافی‌ است در صرافی تترلند ثبت‌نام کنید و رمزارز بخرید. همین‌حالا از‌طریق این لینک می‌توانید ترید را شروع کنید.

جمع‌بندی

استراتژی سوئینگ تریدینگ یکی از استراتژی‌های رایج ترید در بازار رمزارزهاست. موقعیت‌های معاملاتی تریدرهای نوسانی معمولاً چندروزه یا چندهفته‌ای است و بازه زمانی انتخابی آنان به ستاپ تریدی بستگی دارد که انتخاب کرده‌اند.

ترید روزانه برای شما مناسب است یا سوئینگ تریدینگ؟ ساده‌ترین راه یافتن پاسخ این پرسش آن است که هر دو را امتحان کنید و ببینید که کدام‌یک با مشخصات و روحیاتتان بیشتر متناسب است. فراموش نکنید که قبل از شروع ترید حتماً اصول مدیریت ریسک مانند قرار‌دادن حد ضرر یا روش‌های انتخاب اندازه موقعیت معاملاتی را بیاموزید.

اگر هنوز مشتاق‌اید که درباره استراتژی سوئینگ تریدینگ اطلاعات بیشتری کسب کنید یا سؤال‌هایتان بی‌جواب مانده است، در بخش نظرات همین مقاله و شبکه‌های اجتماعی تترلند با ما در ارتباط باشید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا