آموزشپیشرفتهمقاله

معرفی و بررسی ویژگی‌های ارز دیجیتال هدرا (Hedera)

یکی از ویژگی‌های بارز هدرا (Hedera) را می‌توان قرارگرفتن در دسته‌بندی شبکه‌های خلاقانه دانست که در دنیای دیفای (DeFi) پا به میدان گذاشته است. هدف از ساخت این پروژه برطرف‌کردن مشکلات بیت‌کوین، مانند سرعت کم و کارمزد زیاد و نبود مقیاس‌پذیری، عنوان شده است.

با اینکه پروژه‌های این‌چنینی کم نیستند، بیشترشان درواقع توسعه‌دهنده برخی از نسخه‌های بلاک‌چین هستند. هدرا (Hedera) سعی کرده است تا ساختاری به‌جز بلاک‌چین را پیاده کند. فناوری به‌کار‌رفته در این پروژه داگ (DAG) نام دارد که سرعت آن هزار برابر شبکه‌های کنونی و کارمزدش بسیار ناچیز است. ناگفته نماند سازندگان این شبکه ویژگی‌های دیگری همچون قرارداد هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز را نیز در آن گنجانده‌اند.

در‌حال‌حاضر، هدرا یکی از رمزارزهای اکوسیستم کریپتوکارنسی است که درمقایسه‌با زمان مشابه سال پیش، رشد چشمگیری تجربه کرده است. در این مقاله از بلاگ تترلند، ارز دیجیتال هدرا (Hedera) را بررسی و معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

ارز-دیجیتال-هدرا

معرفی ارز دیجیتال هدرا (Hedera)

هنگامی‌که بیت‌کوین پا به میدان گذاشت، برای هیچ‌کس تصورکردنی هم نبود که بتواند تا این اندازه رشد کند. رشد این ارز دیجیتال شرایطی را فراهم کرد تا کارشناسان پیش‌گام شوند و مشکلات موجود در آن را با ساخت نسخه‌های جایگزین برطرف سازند و طرفداران بلاک‌چین و ارز دیجیتال شرایط بهتری تجربه کنند. نمونه بارز این نوآوری هدرا (Hedera) بود که با ساختار بی‌مانندش، توجه کاربران بلاک‌چین را به خود جلب کرد.

بیشترِ کسانی که می‌خواستند نارسایی‌های بلاک‌چین را رفع کنند، به‌دنبال این بودند که نسخه‌های پیشرفته‌تری از آن را پی‌ریزی کنند؛ اما هدرا به‌هیچ‌وجه از فناوری بلاک‌چین بهره نبرده است. فناوری هَش‌گراف (Hashgraph) شیوه نوینی است که برای ساخت هدرا استفاده شده است. این فناوری مانند بلاک‌چین دفترکل توزیع دارد که همه داده‌ها را درون خود ذخیره می‌کند.

تفاوت بزرگ هَش‌گراف و بلاک‌چین این است که هیچ‌گونه زنجیره‌ای درون آن وجود ندارد و برای تأیید تراکنش‌ها از نمودارهای جهت‌دار غیرمُدوّر بهره می‌برد. البته این تنها تفاوت میان این دو شبکه نیست! تأمین امنیت در بلاک‌چین ازطریق اثبات کار امکان‌پذیر است؛ ولی ایراد این روش سرعت کم و هزینه زیاد است.

این کارکردها هزینه را افزایش و سرعت را کاهش می‌دهد که نتیجه آن افزایش کارمزد است. بااین‌حال، در روش هَش‌گراف به‌دلیل تأیید هم‌زمان چند تراکنش، دیگر چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. برای اینکه تأمین امنیت را در هَش‌‌گراف به‌جریان بیندازید، روش اثبات سهام را در‌اختیار دارید. آمیختن این روش سبب شده است تا کارمزد تراکنش به ۰.۰۰۱ دلار کاهش یابد.

Hedera

اهداف پروژه ارز دیجیتال هدرا (HEDERA)

هدفی که تیم توسعه‌دهنده این شبکه دنبال می‌کند، بهره‌‌بردن از ویژگی‌های خود است تا پیاده‌سازی برنامه‌های غیرمتمرکز و پروژه‌های هوشمند را فراهم سازد. گفتنی است استفاده از زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی (Solidity) نیز سبب شده است تا این شبکه بتواند از شبکه‌های هوشمند هم پشتیبانی کند. سالیدیتی پرکاربردترین زبان برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز محسوب می‌شود و اتریوم (Ethereum) نیز با آن توسعه داده شده است. این ویژگی عامل کوچ برنامه‌نویسان اتریوم به این شبکه است.

از دیگر ویژگی‌های هدرا (Hedera) این است که از توانمندی بسیار زیادی برای ذخیره پرونده‌ها در خود بهره می‌برد. همین ویژگی کمک می‌کند تا برنامه‌ها فضای لازم برای انجام فرایندهای خود را داشته باشند. امنیت زیاد و کارمزد اندک زمینه را برای تبدیل هدرا به گزینه‌ای بی‌نظیر برای توسعه‌دادن برنامه‌های غیرمتمرکز فراهم می‌کند.

موسس-هدرا

پیشینه ارز دیجیتال هدرا (HEDERA)

سال ۲۰۱۸، لیمون بایرد و مانس هرمن ارز دیجیتال هدرا را به بازار عرضه کردند. بایرد دانش‌آموخته رشته علوم کامپیوتری در مقطع دکتری است و سابقه کار در مرکز آکادمی تحقیقات فضای مجازی را دارد. وی چندین اختراع به نام خود ثبت کرده و چندین کتاب نیز نوشته است. بایرد پیش از اینکه به‌طور مستقل پا به میدان ارز دیجیتال بگذارد، در این حوزه چند سال برای شرکت‌های دیگر کار کرده است.

شایان ذکر است که پیش از همکاری با مانس هرمن در پروژه هدرا، لیمون بایرد در پروژه Trio Security نیز با هرمن مشارکت کرده است. در پروژه هدرا، مانس هرمن در سِمَت مدیر ارشد فناوری فعالیت می‌کند. در کارنامه او، ۲۰ سال فعالیت در شرکت‌های فناوری‌محور دیده می‌شود و همین موضوع سبب شده است تا شناخت دقیقی از این بازار داشته باشد.

ویژگی‌های-ارز-دیجیتال-هدرا

ویژگی‌های ارز دیجیتال هدرا (Hedera)

سیستم بی‌مانند هدرا (Hedera) سبب شده است تا ویژگی‌هایی داشته باشد که در دیگر شبکه‌ها یافت نمی‌شود. علاوه‌براین، شیوه توسعه این شبکه به‌گونه‌ای بوده است تا تفاوت‌های آشکاری با دیگر پروژه‌های موجود در بازار داشته باشد. درادامه، به دو ویژگی مهم ارز دیجیتال هدرا اشاره می‌کنیم.

۱. سرعت بسیار زیاد

سرعت بسیار زیاد هدرا آن را از دیگر ارزهای موجود در بازار متمایز کرده است. در این شبکه، روش تأیید تراکنش‌ها به‌صورت موازی است؛ به‌همین‌دلیل، در هر ثانیه بیش از ۱۰هزار تراکنش در آن تأیید می‌شود. این سرعت کارکرد در شبکه‌های بلاک‌چینِ انگشت‌شماری همچون ویزاکارت و مسترکارت به‌چشم می‌خورد.

هدرا

۲. سیستم عادلانه

شاید برابری و عدالت را در دیگر شبکه‌های ارز دیجیتال به‌سختی بتوان یافت؛ زیرا برای نمونه در شبکه اتریوم اولویت با تراکنش‌هایی است که کارمزد بیشتری می‌پردازند. باوجوداین، در هَش‌گراف از زمان‌سنجی یکنواخت بهره برده می‌شود که تکنیکی کاربردی به‌حساب می‌آید و توانسته است عدالت را برقرار کند.

ارز دیجیتال هدرا (Hedera) و توکن HBAR

سال ۲۰۱۸، توکن هدرا به‌صورت محدود در‌اختیار برنامه‌نویسان قرار گرفت تا پروژه‌هایشان را روی آن پیاده کنند. درواقع، این گامی بود تا از سلامت توکن یادشده مطمئن شوند. پس‌ازآن و در سال ۲۰۱۹، HBAR به‌طور گسترده به بازار عرضه شد. دراین‌‌میان، نکته مهم این است که توکن مذکور قابلیت استخراج ندارد و از ۵۰میلیارد واحد آن، تنها ۱۸میلیارد واحد عرضه شده است.

آینده ارز دیجیتال هدرا (Hedera)

آینده هر ارز دیجیتالی به پذیرش آن نزد بازار و کاربران بستگی دارد و هَش‌گراف نیز از این قاعده مستثنا نیست. بااین‌حال، آنچه درباره هدرا باید گفت، این است که در همین بازه زمانی کوتاه، نیز توانسته سهم چشمگیری از بازار را به‌دست بیاورد و با استقبال مردم رو‌به‌رو شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا