آموزشمقاله

پل بلاکچینی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است؟

بریج در بلاک‌چین (Blockchain Bridge) امکان استفاده از شبکه‌های ارزان‌تر و سریع‌تر و ایمن‌تر را برای همه مهیا می‌کند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم پل بلاکچینی، تا پایان این مقاله از بلاگ تترلند همراه ما باشید.

پل بلاکچینی (Blockchain Bridge) چیست؟

پل بلاکچینی اتصالی است که امکان انتقال توکن‌ها یا داده‌های دیگر را از زنجیره یا شبکه‌ای به زنجیره یا شبکه دیگر و تعامل با برنامه‌های غیرمتمرکز زنجیره‌های دیگر را فراهم می‌کند.

همه کوین‌ها بلاکچین اختصاصی خود را دارند؛ اما توکن‌ها نسخه‌های مجازی دارایی‌ای هستند که روی بلاکچین دیگری ساخته شده‌اند. برای مثال، اتریوم و سولانا و کاردانو ازجمله کوین‌هایی هستند که شبکه بلاک‌چینی مختص خود را دارند؛ اما نکته جالب این است که می‌توانید یک توکن اتریوم را در زنجیره هوشمند بایننس یا شبکه پالیگان نیز مشاهده کنید.

این کوین‌ها در شبکه‌ بلاک‌چینی کوین‌های دیگر به‌صورت توکن نمایش داده می‌شوند و از مکانیسم‌های خاصی استفاده می‌کنند تا با قیمت یکسان معامله شوند.

تا این بخش از مقاله، متوجه شدیم که هر کوین شبکه اختصاصی خود را دارد و این امکان وجود دارد که هر کوین را در شبکه کوین دیگری مشاهده کرد. همین مفهوم ساده به درک اهمیت وجود پل‌ها یا بریج‌ها در شبکه‌های بلاک‌چینی کمک می‌کند.

دلایل اهمیت استفاده از پل بلاکچینی

موضوع را با بیان مثالی روشن‌‌‌تر توضیح می‌دهیم. AAVE پلتفرم وام‌دهی و استقراضی بسیار قدرتمند و محبوبی است که به شما کمک می‌کند تا دارایی دیجیتال خود را به‌ازای گرفتن کارمزد به دیگران قرض بدهید.

در‌حال‌حاضر، اگر شخصی اتریوم را در شبکه اتریوم وام بدهد، می‌تواند حدود ۰.۵درصد درآمد به‌دست آورد؛ اما اگر همان دارایی اتریوم را در شبکه پالیگان قرض بدهد، می‌تواند ۳درصد درآمد کسب کند که ۶ برابر سود حاصل در شبکه اتریوم است.

فرض کنید سرمایه‌گذاری اتریوم خود را از شبکه اتریوم به شبکه پالیگان منتقل می‌کند. در آن صورت، او می‌تواند اتریوم را در شبکه پالیگان مشاهده و سپس از آن در پلتفرم AAVE برای کسب سود بیشتر استفاده کند.

همچنین، شما می‌توانید تتر (USDT) خود را از پالیگان به اتریوم یا USDC را از زنجیره هوشمند بایننس به پالیگان منتقل کنید. جالب است بدانید که همه این انتقالات بین‌شبکه‌ای را می‌توان از‌طریق یک پل بلاک‌چینی انجام داد.

۳ دلیل مهم استفاده از بریج‌ها در شبکه‌های بلاک‌چینی

  • اکثر توکن‌های ERC-20 که در‌حال‌حاضر می‌خرید، بومی شبکه اتریوم هستند. این یعنی حتی اگر پالیگان یا Matic را در بایننس تهیه کنید، به‌جای توکن پالیگان واقعی در شبکه پالیگان، نسخه اتریوم از پالیگان به شما داده می‌شود. به‌بیان بهتر، کارگزاران اصلی دارایی‌های دیجیتال توکن‌های بومی را نمی‌فروشند؛ بلکه توکن‌های شبکه اتریوم را می‌فروشند که این موضوع نشان‌دهنده این است که بعد از خرید، کوین واقعی دریافت نمی‌کنید.
  • در‌حال‌حاضر، تراکنش‌های شبکه اتریوم کارمزد بسیار زیادی دارند. در‌مقابل، تراکنش در شبکه پالیگان بسیار ارزان است و شما می‌توانید ۵۰هزار تراکنش را با کارمزد ۲ دلار در شبکه پالیگان انجام دهید. پالیگان به‌عنوان راهی برای مقیاس‌بندی اتریوم شناخته می‌شود؛ گرچه از‌نظر امنیتی مشابه اتریوم نیست. درواقع، پل‌ها برای اینکه افراد عادی بتوانند راحت‌تر به شبکه‌های جدید دسترسی داشته باشند، مورد‌نیاز هستند.
  • ما به Bridg‌ها برای پیشرفت نیاز داریم. در وضعیت فعلی، هر‌یک از شبکه‌های بلاک‌چینی مسئولیت نوآوری و حل مسائل امنیتی و توانایی مقیاس‌پذیری را بر‌عهده دارند. به‌عنوان مثال، اتریوم نمی‌تواند از آنچه بیت کوین به‌ارمغان می‌آورد، برای بهبود استفاده کند. بنابراین، این همان جایی است که بریج‌ها کارایی دارند. در‌واقع، می‌توان گفت که دارایی‌های دیجیتال بیشتر شبیه به ورزشی تیمی هستند که در آن همه با‌هم کار می‌کنند و در تلاش‌اند تا علم رمزنگاری را به راه‌حلی جامع‌تر برای حل مشکلات موجود برسانند.

نحوه عملکرد پل بلاکچینی

۱. استخر

اولین روش بسیار متمرکز است. در این روش، استخر بزرگی از تتر اتریوم و استخر بزرگی از تتر پالیگان وجود دارد و هر دو نشان‌دهنده تتر در شبکه خود هستند. توجه کنید که گاهی اوقات به‌جای استخر، یک شرکت یا یک شخص وجود دارد؛ اما در اغلب اوقات در این فرایند یک استخر وجود دارد.

وقتی تتر موجود در شبکه اتریوم خود را واریز می‌کنید، تتر به استخر تتر شبکه اتریوم اضافه می‌شود. سپس نهاد واسط یا متمرکز معادل آن را برای شما تتر پالیگان ارسال می‌کند که در‌واقع از استخر تتر پالیگان خارج می‌شود و در‌این‌بین شما کارمزدی را به مقام‌های مرکزی یا تأمین‌کنندگان نقدینگی پرداخت می‌کنید؛ اما در اغلب مواقع، این کارمزد بسیار کم است و شما از پرداخت آن بسیار خوشحال هستید چون هیچ راه دیگری برای ادامه کار وجود ندارد.

یکی از مسائل مهم این است که باید مطمئن باشید که نهاد واسط پول شما را در این فرایند نمی‌دزدد، به‌خصوص اگر این روند به روزها زمان نیاز دارد. علاوه‌بر‌این، این روش فقط در صورتی کار می‌کند که افراد به معاملات رفت‌و‌برگشت ادامه دهند.

۲. قراردادهای هوشمند

دومین روشی که پل بلاک‌چینی کار می‌کند، قراردادهای هوشمند است. این روش بسیار پیچیده است و ما خلاصه‌ای از آن را بیان می‌کنیم. در زمان استفاده از پل‌های ارزهای دیجیتال، دارایی فعلی که ارسال می‌کنید، در یک قرارداد هوشمند مسدود می‌شود.

سپس هنگامی‌که دارایی‌های شما مسدود شد، یک کپی از آن توکن در شبکه جدیدی که می‌خواهید به آن منتقل شوید، به شما داده می‌شود. قرارداد هوشمند معادل آن توکن را به شما می‌دهد؛ چون می‌داند که شما آن توکن را سوزانده‌ یا آن را در شبکه دیگر مسدود کرده‌اید.

این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که روش قرارداد هوشمند معمولاً برای کوین‌هایی استفاده می‌شود که قابلیت ساخت قراردادهای هوشمند خود را ندارند. به‌عنوان مثال، بیت کوین و بیت‌کوین کش و دوج‌کوین سه کوین بزرگی هستند که مردم دوست دارند در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند؛ اما نمی‌توانند آن‌ها را قرض بگیرند یا به دیگران قرض بدهند.

آشنایی با سه پل بلاکچینی مهم

۱. xPollinate

این بریج را دو شرکت تأمین مالی می‌کنند که در‌واقع به بلاک‌چین‌هایی که به شما اجازه می‌دهند به آن‌ها بریج بزنید، وابسته نیستند. آن‌ها احتمالاً این پل را برای گرفتن کارمزد از معامله‌گران ایجاد کرده‌اند.

این در‌واقع همان پلی است که در بخش‌های قبلی به نقدینگی صفر آن اشاره کردیم و ما را مجبور کرد که چهار ساعت صبر کنیم تا کوین مدنظرمان را برداشت کنیم.

۲. Matic Bridge

تیم Matic یا پالیگان این پل را برای کمک به جذب افراد بیشتر به شبکه پالیگان واقعی به‌جای پالیگان در شبکه اتریوم توسعه داده‌اند.

۳. Binance Bridge

سومین بریج مهم بریج بایننس است. این پل را شرکت Binance ایجاد کرد تا کاربران را به استفاده از زنجیره هوشمند بایننس ترغیب کند.

بزرگ‌ترین پل‌های بلاک‌چینی کدام‌اند؟

طبق اطلاعات وب‌سایت DeFi Llama، تا مارس‌۲۰۲۲، حدود ۸.۲۱‌‌میلیارد دلار رمزارز قفل‌شده در پل‌ها وجود داشته است. بزرگ‌ترین بریج بلاک‌چینی رپد بیتکوین (Wrapped Bitcoin) است که تقریباً نیمی از بازار پل را با ۲.۱۰میلیارد دلار ارزش کل قفل‌شده (TVL) به خود اختصاص می‌دهد.

علاوه‌بر‌این، دیفای لاما پل Multichain را به‌عنوان بزرگ‌ترین پل بین‌زنجیره‌ای با حدود ۷میلیارد دلار TVL معرفی می‌کند. جالب است بدانید که پل Avalanche با حدود ۶میلیارد دلار ارزش کل قفل‌شده، بزرگ‌ترین بریج اتریوم است و بعد‌از‌آن پل پالیگان با ۵‌میلیارد دلار TVL و سپس پل Fantom Anyswap با ۲.۴میلیارد دلار قرار دارد.

جمع‌بندی

پل‌های بلاک‌چینی به‌عنوان یک اتصال عامل انتقال دارایی‌های دیجیتال از شبکه‌ای به شبکه بلاک‌چینی دیگر هستند. باید توجه کنیم که همه بریج‌ها امن نیستند و بهتر است قبل از استفاده از بریج و انتقال دارایی‌های خود به آن، به‌خوبی درباره آن تحقیق کرده شود.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا