مقاله

معرفی و بررسی صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر (Jupiter) و توکن JUP

صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر صرافی محبوب شبکه سولاناست که این روزها به‌دلیل ایردراپ بزرگ خود خبرساز شده است. ژوپیتر با قابلیت‌ها و ویژگی‌های کاربردی و متنوعش توانسته است به‌خوبی راه خود را دنیای رمزارزها هموار و کاربران را به خود جلب کند.

در این مقاله‌ از بلاگ تترلند، ژوپیتر را از زوایای مختلف بررسی و نحوه استفاده از این صرافی غیرمتمرکز محبوب را بیان می‌کنیم. همچنین، به این سوال جواب می‌دهیم که رمزارز JUP چیست و چگونه می‌توان در ایردراپ آن شرکت کرد.

صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر در یک نگاه

ژوپیتر (Jupiter) نوعی صرافی غیرمتمرکز (DEX) و درواقع تجمیع‌کننده نقدینگی‌ است که بر بستر شبکه سولانا راه‌اندازی شده و صرافی غیرمتمرکز اختصاصی این شبکه محسوب می‌شود. ژوپیتر به‌گونه‌ای طراحی شده است تا به کاربران کمک کند بهترین قیمت را پیدا کنند.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد ژوپیتر که باعث برتری آن بر رقبا شده، عبارت‌اند از: امکان خریدهای دوره‌ای در یک بازه زمانی و مبدل سفارش محدود (Limit Order Swap) که به کاربران امکان می‌دهد برای تراکنش‌های خود شرایط اختصاصی تنظیم کنند.

صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر معاملات کاربران را ازطریق جمع‌کردن نقدینگی از بازارسازها و صرافی‌های غیرمتمرکز مختلف اکوسیستم سولانا انجام می‌دهد. توکن بومی ژوپیتر رمزارز JUP است که اواخر ژانویه۲۰۲۴ عرضه شد. قرار است تمام توکن‌های این رمزارز به‌صورت مساوی بین تیم و کاربرانش توزیع شود.

معرفی صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر (Jupiter)

به‌گزارش کوین‌گکو، بر بستر شبکه بلاک‌چین سولانا، چندین صرافی غیرمتمرکز (DEX) وجود دارند که تبادل مستقیم رمزارزها را ازطریق استخرهای نقدینگی و بازارسازهای خودکار (AMM) ارائه می‌دهند. بااین‌حال، شرایط نقدینگی در جفت‌ارزهای مختلف در این صرافی‌های غیرمتمرکز متفاوت است. درنتیجه، قیمت رمزارزی واحد در DEXهای مختلف، تفاوت چشمگیری دارد و شرایط نقدینگی نیز ممکن است در برخی از آن‌ها، به اسلیپیج فاحش منجر شود.

اسلیپیج (Slippage) یا لغزش قیمت تفاوت بین قیمت موردانتظار نسبت به قیمت نهایی است. صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر (Jupiter) به‌گونه‌ای طراحی شده است تا به کاربران کمک کند بهترین نرخ قیمت را پیدا کنند و امکانات متنوعی مانند سفارش‌های محدود و خرید با استراتژی متوسط هزینه دلاری (DCA) را در‌اختیارشان قرار می‌دهد.

صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر

صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر در سال ۲۰۲۱ و با هدف ساخت پلتفرمی برای مشتاقان امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بر بستر سولانا راه‌اندازی شد. این صرافی مدعی‌ است که پلتفرمی مقرون‌به‌صرفه است که از پروتکل‌های شبکه به بهترین نحو ممکن بهره می‌برد. همچنین، پذیرش گسترده شبکه سولانا برای انجام امور مالی غیرمتمرکز را تسهیل می‌کند.

صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر؛ تجمیع‌کننده‌ای بر بستر سولانا

براساس داده‌های شبکه سولانا، صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر پرکاربردترین اپلیکیشن شبکه سولانا است. ژوپیتر مدعی‌ است روزانه به‌صورت میانگین ۳۵۰میلیون دلار تراکنش از بیش از ۱۰۰هزار کیف‌پول منحصر‌به‌فرد را پردازش می‌کند. درواقع، ژوپیتر نوعی صرافی غیرمتمرکز تجمیع‌کننده است. این یعنی به چندین صرافی غیرمتمرکز متصل می‌شود تا کاربر ازطریق یک پلتفرم با تمام صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر در تعامل باشد.

ژوپیتر می‌تواند با کمک این راه ارتباطی به داده‌های مرکزی، از‌جمله شرایط نقدینگی جفت‌ارزها و قیمت دارایی‌ها و کارمزد تأمین‌کنندگان نقدینگی دسترسی داشته باشد و با استفاده از این داده‌ها، بهترین مسیر را برای تراکنش کاربر انتخاب کند. بسته به شرایط، هر تراکنش ممکن است ازطریق چندین استخر نقدینگی انجام شود. هر تکرار به‌عنوان یک Hop شناخته می‌شود و هر تراکنش تبادل ممکن است با سه Hop به سرانجام برسد.

ژوپیتر مدعی‌ است که این سیستم به تریدرهای امکان می‌دهد تا از به‌صرفه‌ترین و کارآمدترین مسیر برای هر تراکنش استفاده کنند. به‌گفته ژوپیتر، این سیستم تجمیع‌کننده به بیش از ۲۰ صرافی غیرمتمرکز و بازارساز خودکار متصل است. بااین‌حال، ژوپیتر فقط به یک مبدل مستقیم رمزارزی ازطریق چندین صرافی محدود نمی‌شود. این پلتفرم ابزارهای پیشرفته دیگری هم دارد که به‌منظور بهبود تجربه کاربری طراحی شده‌اند.

امکانات ویژه صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر

 درادامه، به برخی از امکانات پیشرفته ژوپیتر و قابلیت‌هایی نگاهی می‌اندازیم که به کاربران ارائه می‌دهد.

سفارش لیمیت

سفارش لیمیت

سفارش لیمیت غالباً در صرافی‌های متمرکز ارائه و فقط زمانی انجام می‌شود که شرایط مدنظر تنظیم‌شده تریدر محقق شود. به‌همین‌دلیل، این امکان در صرافی‌های متمرکز که سیستم اوردر بوک (Order Book) شامل فهرستی از درخواست‌های خرید‌وفروش یک جفت‌ارز دارند، راحت‌تر است. بااین‌حال، این امکان برای صرافی‌های غیرمتمرکز به‌‌دلیل ماهیت استخرهای نقدینگی و بازارسازهای خودکار کمی پیچیده‌تر می‌شود.

باوجوداین‌، صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر امکان سفارش لیمیت را میسر کرده است. در ژوپیتر، وقتی تریدری سفارش لیمیت تنظیم می‌کند، تمام پارامترهای این سفارش (قیمت خرید و فروش و تعداد) در پروتکل سفارش لیمیت ثبت می‌شود. سپس این پروتکل قیمت‌ها را از صرافی‌های غیرمتمرکز متصل به آن‌ها دریافت و تغییرات قیمتی را رصد می‌کند.

هنگامی‌که قیمت بازار به شرایط تعیین‌شده تریدر می‌رسد، پروتکل سفارش لیمیت سفارش مذکور را انجام می‌دهد. درصورتی‌که نقدینگی درون‌شبکه‌ای جواب‌گوی حجم سفارش نباشد، این تراکنش به چندین بخش کوچک‌تر تقسیم می‌شود و تا وقتی به حجم مدنظر برسد، این تراکنش‌های کوچک تکمیل می‌شود.

طبق ادعای ژوپیتر، سفارش لیمیت غیرمتمرکز آن دقیقاً به‌اندازه سفارش‌های لیمیت صرافی‌های متمرکز کارآمد است و تنها تفاوتش با سفارش لیمیت متمرکز، نبود بازارساز خودکار و اوردر بوک و سیستم کنترل مرکزی‌ است.

متوسط هزینه دلاری DCA

متوسط هزینه دلاری DCA (خرید دوره‌ای)

متوسط هزینه دلاری (DCA) استراتژی محبوبی برای خرید نقدی رمزارز است. طبق این استراتژی، تریدرها معاملات خرید یا فروش خود را به چندین بخش تقسیم می‌کنند و در دوره‌های زمانی چندگانه آن‌ها را انجام می‌دهند. هدف از این استراتژی آن است که تریدرها به‌جای خرید یا فروش یک‌باره و در یک قیمت، با خریدهای دوره‌ای از اختلاف قیمت نقاط اوج (برای فروش) و نقاط کف (برای خرید) بیشترین سود را به‌دست آورند.

تریدرها می‌توانند با استفاده از ابزار DCA ژوپیتر، خریدهای دوره‌ای رمزارز مدنظر خود را در بازه‌های زمانی و حجمی و قیمتی دلخواه انجام دهند. برای مثال، تریدری می‌خواهد ۱,۰۰۰ دلار سولانا (SOL) را در مدت ۱۰ روز و هر‌روز به‌میزان ۱۰۰ دلار در سطوح قیمتی مشخص خرید کند. پروتکل ژوپیتر ۱,۰۰۰ دلار را در برنامه DCA قرار می‌دهد و پس از انجام هر خرید، رمزارز سولانا به کیف‌پول تریدر منتقل می‌شود. البته برای خرید رمزارزهایی به‌غیر از سولانا، تریدر ابتدا باید حساب توکن مرتط (Associated Token Account) بسازد تا انتقال خودکار توکن‌های خریده‌شده به کیف‌پولش امکان‌پذیر شود.

بریج

بریج (پل بلاک‌چینی)

ژوپیتر علاوه‌بر صرافی غیرمتمرکز، به‌عنوان پل بلاک‌چینی عمل می‌کند. دقیقاً مشابه با همان فرایند تجمیع‌کننده صرافی‌های غیرمتمرکز، ژوپیتر داد‌های چندین پل بلاک‌چینی را جمع‌آوری می‌کند. همچنین، به کاربران مسیرهای موجود برای تراکنش‌های بین‌بلاک‌چینی و جزئیات این مسیرها و مسیر پیشنهادی باتوجه‌به شرایط موجود را نمایش می‌دهد. پس از اینکه کاربر مسیر دلخواهش را انتخاب می‌کند، تراکنش به‌سمت پل دلخواه کاربر هدایت و تکمیل می‌شود.

در‌حال‌حاضر، ابزار بریج ژوپیتر به پروتکل‌های پل بلاک‌چینی Mayan Finance و Debridge متصل است. همچنین، ژوپیتر برای انتقال‌های بین‌بلاک‌چینی از پروتکل Wormhole استفاده می‌کند. Wormhole پروتکل پیام‌رسان بین‌شبکه‌ای‌ است که ارتباطات پیشرفته بین شبکه‌های بلاک‌چینی را امکان‌پذیر می‌کند. در زمان نگارش این مقاله، ابزار بریج ژوپیتر با استفاده از پروتکل Wormhole از پل بلاک‌چینی بین دو شبکه بلاک‌چین اتریوم و سولانا پشتیبانی می‌کند.

بازار قراردادهای آتی دائمی

بازار قراردادهای آتی دائمی (Perpetual)

تریدرهای قرارداد آتی دائمی (Perpetual) درواقع با پیش‌بینی قیمت رمزارز در آینده ترید می‌کنند. ژوپیتر پلتفرم ترید قرارداد آتی دائمی غیرمتمرکزی را فراهم کرده است که امکان سفارش‌گذاری موقعیت‌های لانگ و شورت تا اهرم ۱۰۰ برابر را ارائه می‌کند. کاربران می‌توانند به‌عنوان تریدر یا تأمین‌کننده نقدینگی در این موقعیت‌ها شرکت کنند.

تأمین‌کنندکان نقدینگی پلتفرم معاملات مشتقه دارایی‌هایشان را در صندوق‌های پرپچوال قفل و وقتی تریدرها از این وجوه برای ترید خود استفاده می‌کنند، درآمد به‌دست می‌آورند. در‌حال‌حاضر، این صندوق‌های پرپچوال از پنج رمزارز WBTC ،USDT ،USDC ،SOL و ETH پشتیبانی می‌کنند.

پلتفرم ترید پرپچوال ژوپیتر مشابه پلتفرم‌های ترید مشتقه صرافی‌های متمرکز کار می‌کند. با‌وجوداین‌، سرمایه موردنیاز برای قراردادهای اهرم‌دار به‌واسطه تأمین‌کنندکان نقدینگی تأمین می‌شود. به‌گفته ژوپیتر، پلتفرم پرپچوال این صرافی غیرمتمرکز بدون پرایس ایمپکت و اسلیپیچ است و نقدینگی عمیق آن از نقدینگی استخر LP و اوراکل‌ها استفاده می‌کند. همچنین، این پلتفرم برای فید قیمت از اوراکل شبکه Pyth استفاده می‌کند.

ژوپیتر LFG؛ سکوی پرتابی برای پروژه‌های سولانا

۲۳ژانویه‌۲۰۲۴ (۳بهمن۱۴۰۲)، تیم توسعه‌دهنده ژوپیتر در شبکه اجتماعی X از راه‌اندازی LFG، لانچ‌پدی برای پروژه‌های سولانا، خبر داد. طبق این اطلاعیه، LFG به‌عنوان پلتفرمی برای هدایت پروژه‌های سولانا به بازار عمل خواهد کرد. آن‌ها مدعی‌اند که لانچ‌پد LFG صرفا به‌واسطه جامعه رمزارزی پشتیبانی می‌شود و هیچ‌گونه قوانین تشویقی یا سیستم کشف قیمت نخواهد داشت. همچنین، به‌گفته تیم توسعه‌دهنده ژوپیتر، Jupiter DAO بر تمامی فعالیت‌های LFG از‌جمله رأی‌گیری انتخاب پروژه‌ها برای استفاده از تسهیلات LFG نظارت خواهد کرد.

نحوه استفاده از مبدل (Swap) ژوپیتر

  • ابتدا وارد وب‌سایت پلتفرم ژوپیتر شوید.
  • سپس ازطریق دکمه Connect Wallet کیف‌پول خود را به پلتفرم ژوپیتر متصل کنید.
  • حالا می‌توانید برای تبدیل رمزارزهای خود از ابزارهای Direct Swap (تبدیل مستقیم) و Limit Orders (سفارش لیمیت) و DCA (خرید با استراتژی متوسط هزینه دلاری) پلتفرم ژوپیتر استفاده کنید.

Direct Swaps (تبدیل مستقیم)

برای انجام تبدیل مستقیم (Direct Swaps) وارد بخش Swap شوید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • رمزارزهای مدنظر خود را انتخاب کنید.
  • میزان دلخواهتان برای تبدیل را وارد کنید.

Direct Swaps 1

  • روی دکمه Market کلیک و اولویت تراکنش خود را انتخاب کنید. برای انجام سریع‌تر تبدیل، اولویت بالاتر را انتخاب کنید؛ البته کارمزد بیشتری هم باید پرداخت کنید.

Direct Swaps 2

  • تلورانس اسلپیچ تراکنش خود را تنظیم کنید.
  • سپس برای ادامه مراحل، روی دکمه Swap کلیک کنید.
  • درنهایت برای تکمیل تراکنش، از‌طریق کیف‌پول خود تراکنش را تأیید کنید.

نحوه استفاده از سفارش لیمیت (Limit Order) ژوپیتر

برای انجام سفارش لیمیت (Limit Order) وارد بخش Limit Order شوید و سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  • رمزارزهای مدنظر خود را انتخاب کنید.
  • قیمت فروش سفارش خود را تعیین کنید.
  • تاریخ انقضای سفارش را تنظیم کنید.
  • حجم سفارش را مشخص کنید.
  • برای ادامه مراحل، روی دکمه Place Limit Order کلیک کنید.
  • درنهایت برای تکمیل سفارش، ازطریق کیف‌پول خود تراکنش را تأیید کنید.

Limit Order

نحوه استفاده از متوسط هزینه دلاری (Dollar-Cost Averaging) ژوپیتر

برای انجام تبدیل با استفاده از استراتژی DCA وارد بخش DCA شوید و مراحل زیر را طی کنید:

  • رمزارزهای مدنظر خود را انتخاب کنید.
  • یک دوره زمانی برای DCA تنظیم کنید.
  • تعداد سفارش‌های مدنظر برای این دوره زمانی را تعیین کنید. اگر برای قیمت سفارش‌های استراتژی خاصی مدنظر دارید، می‌توانید با فعال‌کردن گزینه Pricing Strategy استراتژی خود را تعیین کنید.
  • برای ادامه مراحل، روی دکمه Start DCA کلیک کنید.
  • درنهایت برای تکمیل سفارش، ازطریق کیف‌پول خود تراکنش را تأیید کنید.

Dollar-Cost Averaging

توکن ژوپیتر (JUP)

تیم توسعه‌دهنده ژوپیتر عرضه توکن بومی برای ژوپیتر را نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. نام این توکن هم‌نام ژوپیتر و نماد اختصاری آن JUP است. به‌گفته تیم ژوپیتر، توکن JUP نه‌تنها توکن حاکمیتی صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر است؛ بلکه برای تحکیم رابطه بین تیم و حامیان و جامعه این پروژه طراحی شده است.

توکن ژوپیتر (JUP)

براساس اطلاعات منتشر‌شده، عرضه کلی توکن JUP ده‌میلیارد واحد خواهد بود که به‌طور مساوی بین کاربران و تیم پروژه توزیع خواهد شد. برنامه توزیع توکن مذکور بدین‌شرح است:

۵۰درصد تحت مدیریت تیم پروژه

  • ۲۰درصد اعضای فعلی تیم
  • ۲۰درصد ذخایر استراتژیک
  • ۱۰درصد تأمین نقدینگی

۵۰درصد توزیع‌شده میان جامعه

  • ۴۰درصد ایردراپ در چهار مرحله
  • ۱۰درصد مشارکت‌کنندگان

ایردراپ توکن ژوپیتر

ایردراپ توکن ژوپیتر (JUP)

همان‌طور‌که گفته شد، نیمی از عرضه کل توکن JUP میان جامعه این پروژه توزیع خواهد شد که بخش اعظم آن قرار است طی چهار مرحله ایردراپ اهدا شود. اولین مرحله از ایردراپ توکن JUP در ژانویه‌۲۰۲۴ برگزار شد و طی آن یک‌میلیارد JUP میان کاربران واجدشرایط توزیع شد.

۲۰درصد از این مقدار به‌طور مساوی میان کیف‌پول‌های واجدشرایط تقسیم شد. ۱۰درصد نیز به آن دسته از کاربران جامعه ژوپیتر اختصاص یافت که در شبکه‌های اجتماعی برای ژوپیتر تبلیغ می‌کردند. درنهایت ۷۰درصد از این ایردراپ به کیف‌پول‌های واجدشرایطی تعلق گرفت که در این مدت در پلتفرم ژوپیتر تراکنش انجام دادند.

همچنین به کاربرانی که قبل از مارس۲۰۲۲ در پلتفرم ژوپیتر حداقل ۱۰ دلار تراکنش انجام دادند، پاداشی ویژه اهدا شد. اگر از مدت‌ها پیش در این صرافی فعال بوده‌اید و واجدشرایط ایردراپ آن هستید، با مراجعه به صفحه ایردراپ ژوپیتر، می‌توانید سهم خود از ایردراپ توکن JUP را مشاهده کنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایردراپ توکن JUP، می‌توانید اطلاعیه رسمی ژوپیتر را ازطریق این لینک مطالعه کنید.

نحوه شرکت در ایردراپ‌ ژوپیتر

شرایط کلی دریافت ایردراپ توکن ژوپیتر JUP ازاینقرار است که باید در صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر تراکنش انجام داده و در طول دوره‌های ایردراپ، حداقل ۱۰ روز در آن فعالیت کرده باشید. طبیعتاً هر‌چه فعالیتتان بیشتر باشد و تراکنش‌های بیشتری انجام دهید، بختتان برای دریافت ایردراپ توکن ژوپیتر JUP بیشتر خواهد شد.

جمع‌بندی

ژوپیتر با رشد چشمگیر خود، به‌سرعت توانست به یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب و پرکاربرد اکوسیستم سولانا تبدیل شود. صرافی غیرمتمرکز ژوپیتر به کاربران کمک می‌کند تا برای تبدیل رمزارزهایشان بهترین قیمت بازار را پیدا کنند. درواقع، ژوپیتر به‌عنوان نوعی DEX تجمیع‌کننده، می‌تواند قیمت‌ها و نقدینگی‌های تمام DEXهای متصل به خود را در یک جا جمع‌آوری کند.

علاوه‌براین، ژوپیتر ابزارها و امکانات غیرمتمرکز پیشرفته‌تری به کاربران خود ارائه می‌دهد؛ ازجمله سفارش لیمیت، خریدهای دوره‌ای طبق استراتژی متوسط هزینه دلاری (DCA)، پل بلاک‌چینی و معاملات آتی. این ابزارها و امکانات باعث شده‌اند تا تریدرهایی که تا پیش‌از‌این در صرافی‌های متمرکز ترید می‌کردند، هزینه‌های کمتری پرداخت کنند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

منبع
coingecko

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا