آموزشامنیتپیشرفتهمقاله

بررسی ارز دیجیتال پالیگان (Polygon)؛ آیا سرنوشت نوکیا در انتظار غول‌های کریپتوکارنسی خواهد بود؟

یار وفادار اتریوم؛ دوستی برای دنیای رمزارزها

در عرصه رقابتی رمزارزها، نام‌های بزرگی مانند بیتکوین و اتریوم به‌چشم می‌خورند. آن‌ها مانند سلبریتی‌ها معروف هستند و قطعاً در سبد بسیاری از سرمایه‌گذاران حضور دارند؛ به‌طوری‌که حتی بسیاری از افراد ناآشنا با اصطلاحاتی مانند بلاکچین و قرارداد هوشمند یا اثبات سهام، با شنیدن نام بیتکوین یا اتریوم، می‌دانند که صحبت از رمزارزها مطرح است.

با اینکه این نام‌های بزرگ در اوج قدرت و غلبه بر بازار هستند، مدتی است که زنگِ‌خطر برای آن‌ها به صدا در‌آمده است. پروژه‌های بلندپروازانه با تکنولوژی به‌مراتب جدید‌تر، یکی پس از دیگری وارد بازی شده‌اند.

همه ما سال‌هایی که شرکت‌های بزرگ نوکیا و سونی‌اریکسون دنیای تلفن‌های همراه را تسخیر کرده بودند، به‌ یاد می‌آوریم. بااین‌حال پس از حضور مدعیان دیگر، اکنون نه‌تنها نامی از نوکیا و سونی‌اریکسون به شکوه گذشته برده نمی‌شود؛ بلکه به خاطراتی شیرین نیز تبدیل شده‌اند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا اتریوم یا بیتکوین هم با حضور پروژه‌هایی که از منظر تکنولوژی بسیار قدرتمندتر از آن‌ها هستند، به سرنوشت نوکیا یا سونی‌اریکسون دچار خواهند شد؟

در این مطلب از بلاگ تترلند، قصد داریم به‌طور مفصل درباره ارز دیجیتال پالیگان (Polygon) صحبت کنیم و ساختار شبکه آن را توضیح و پیش‌بینی‌ها درباره قیمت آن ارائه دهیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

NOKIA

پالیگان؛ راه نجات اتریوم

احساس خطر برای از‌دست‌دادن جایگاه بزرگی که اتریوم در‌اختیار دارد، مدت زیادی است که برای همه آشکار شده است. پالیگان یکی از پروژه‌هایی است که با هدف بهبود اساسی بلاکچین اتریوم به‌وسیله افزایش مقیاس‌پذیری و سرعت پردازش تراکنش‌های این شبکه پا به‌ عرصه گذاشته است.

ارز-دیجیتال-پالیگان

شبکه ارز دیجیتال پالیگان

پروژه پالیگان با هدف دستیابی به راه‌حلی اساسی برای بهبود مقیاس‌پذیری لایه ۲ پلتفرم اتریوم به‌کار گرفته شد. این شبکه با فراهم‌سازی ابزارهای مناسب، نیازهای گسترده توسعه‌دهندگان برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) را تأمین می‌کند تا بتوانند برنامه‌هایی مقیاس‌پذیر را برای اولویت‌بندی کارآیی و تجربه کاربری (UX) و امنیت ایجاد کنند.

ویژگی اصلی پالیگان برای ایجاد چنین بستری، معماری زنجیره جانبی مستقل اثبات سهام (PoS) آن است. از دیگر ابزارهای در دست پالیگان می‌توان به More Viable Plasma اشاره کرد.

گریزی به مفهومی مهم

Plasma Chain زنجیره‌‌ای جانبی برای بهبود کارآیی اتریوم است. به‌بیان ساده، Plasma Chain زنجیره جانبی مستقلی است که کاربران می‌توانند درصورت بروز خطاهای امنیتی، دارایی‌هایشان را ازطریق آن برداشت کنند و پس از برطرف‌شدن خطا، مجدد به زنجیره اصلی بازگردانند. درمقابل، More Viable Plasma نوعی از Plasma است که تراکنش‌ها را دسته‌بندی می‌کند و پیش از اینکه آن‌ها را برای تأیید به‌واسطه بلاک‌چین اصلی اتریوم ارسال کند، خارج از فضای بلاکچین اصلی آن‌ها را تأیید می‌کند.

بلاکچین اثبات سهام پالیگان به‌عنوان زنجیره جانبی در‌کنار شبکه اصلی اتریوم فعالیت می‌کند. پالیگان در پلتفرم خود از ۸۰ برنامه غیرمتمرکز شبکه اتریوم پشتیبانی می‌کند. ناگفته نماند که ظرفیت دریافت بیش از ۸۰ برنامه غیرمتمرکز را نیز دارد. نکته جالب این است که این میزبانی به دور از شلوغی و تراکم شبکه اصلی اتریوم یا هر بلاکچین اثبات کار (PoW) دیگری صورت می‌گیرد.

ناگفته نماند که پالیگان در درجه اول ازطریق Commit Chains عمل می‌کند. Commit Chains شبکه‌ای از تراکنش‌هاست که در مجاورت زنجیره اصلی عمل می‌کند. Commit Chainها تراکنش‌ها را دسته‌بندی و در مقیاس بزرگ (به‌صورت انبوه) پیش از بازگشت دیتا به زنجیره اصلی، آن‌ها را تأیید می‌کنند. ازنظر تئوری، پالیگان می‌تواند توان عملیاتی را ازطریق هزاران زنجیره‌‌ در‌اختیارش افزایش دهد. علاوه‌براین، چشم‌اندازی برای انجام میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را در‌کنار اتریوم، برای خود در نظر گرفته است.

به‌طور‌کلی، درحال‌حاضر پالیگان فقط روی پلتفرم اتریوم تمرکز دارد. این شبکه قصد دارد توانایی مقیاس‌پذیری خود را برای بهبود بلاکچین‌های دیگر نیز گسترش دهد. این یعنی دستیابی به هدفی که Cross-Chain Interoperability نام دارد. Cross-Chain Interoperability در تغریفی ساده، به قابلیت انتقال انواع داده بین دو یا چند بلاکچین متفاوت گفته می‌شود.

شبکه ارز دیجیتال پالیگان در زندگی روزمره

شبکه پالیگان در زندگی روزمره نیز کاربردهای متفاوتی دارد که در‌ادامه، به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پرداخت-با-شبکه-ارز-دیجیتال-پالیگان

سیستم پرداخت

همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم، شبکه ارز دیجیتال پالیگان برای بهبود عملکرد برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. این شبکه به آن‌ها قابلیت می‌دهد تا سرعت عملیات پرداخت را ازطریق API و SDK به سرعتی آنی برسانند. این فرایند به توسعه‌دهندگان dApps و کسب‌و‌کارها و کاربرهای عادی کمک می‌کند تا امکان پرداخت و پذیرش آنی از‌طریق رمزارزها را داشته باشند. درحال‌حاضر، این پرداخت‌ها معمولاً از‌طریق توکن‌های ERC-20 یا اتر (ETH) انجام می‌گیرند.

این سیستم پرداخت در سه فاز گسترده شده است:

  • پرداخت ازطریق ETH و توکن ERC-20
  • پرداخت‌های بین‌شبکه‌ای (Cross-Chain) ازطریق Atomic Swap
  • پرداخت‌ها برپایه ارز فیات

بازی_های-کامپیوتری--شبکه-ارز-دیجیتال-پالیگان

بازی‌های کامپیوتری

راهکار بهبود مقیاس‌پذیری پالیگان به بازی‌های طراحی‌شده بر‌پایه تکنولوژی بلاکچین برای افزایش سرعت و اجرای بهتر کمک می‌کند. لگ‌هایی که در کنسول‌های بازی یا PC شاهد هستیم، از‌طریق پالیگان به‌راحتی برطرف خواهند شد.

قیمت-ارز-دیجیتال-پالیگان

قیمت ارز دیجیتال پالیگان (MATIC) و پیش‌بینی کارشناسان

تحلیل‌هایی که وب‌سایت cryptopolitan.com با‌توجه‌به داده‌های Wallet Investor انجام داده است، بیان می‌کند که این توکن در سال ۲۰۲۲ برای هولدر‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت توکن مناسبی خواهد بود. قیمت این توکن در سال بعدی میلادی حداکثر 3.2 دلار پیش‌بینی می‌شود.

این وب‌سایت در مورد ارزدیجیتال پالیگان بیان می‌کند: «پروژه پالیگان با‌توجه‌به تعاملش با اتریوم، ظرفیت‌های زیادی دارد. توانایی این پروژه برای کاهش هزینه Gas و بهبود عملکرد اتریوم بسیار مهم است.»

جمع‌بندی

از دیدگاه صاحب‌نظران، در آینده ارز دیجیتال پالیگان نقاط روشن بسیاری دیده می‌شود. پروژه‌هایی از‌این‌دست هستند که در طولانی‌مدت، وضعیت اکوسیستم نوپای رمزارزها را می‌توانند بهبود ببخشند. دنیای کریپتوکارنسی بی‌شک به حضور پروژه‌هایی مانند پالیگان در آینده نیاز بیشتری خواهد داشت.

همراهان گرامی تترلند، همواره دقت کنید که برای سرمایه‌گذاری روی رمزارزها باید نکات مهمی را بدانید. برای این منظور، بهتر است از ارزهای پایداری مانند تتر (USDT) استفاده کنید. خرید فوری تتر به شما در انجام معاملات در اکوسیستم رمزارزها کمک شایانی خواهد کرد.

برای خرید فوری تتر و فروش فوری تتر، از‌طریق وب‌سایت تترلند می‌توانید اقدام کنید. از دیگر گزینه‌های پیش روی شما برای خرید فوری تتر و فروش فوری تتر، اپلیکیشن تترلند است که برای دانلود آن می‌توانید به کافه‌بازار و گوگل پلی و وب‌سایت تترلند مراجعه کنید.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا