اخبار

بیش از 7 درصد تراکنش‌های بازار رمزارزها در خاورمیانه انجام می‌شود

در سال‌های اخیر، کشورهای خاورمیانه پیشرفت‌های درخورتوجهی را در بازار رمزارزها تجربه کرده‌اند. براساس گزارش وب‌سایت Chainanalysis، در بازه زمانی بین جولای۲۰۲۲ تا ژوئن۲۰۲۳، سهم خاورمیانه از مجموع تراکنش‌های بازار رمزارزها برابر با ۷.۲درصد، یعنی چیزی در‌حدود ۳۹۰میلیارد دلار بوده است. 

در تصویر زیر می‌توانید سهم هر‌یک از کشورهای خاورمیانه از مبادلات رمزارزها در بازه زمانی گفته‌شده را مشاهده کنید. 

سهم هر‌یک از کشورهای خاورمیانه از مبادلات رمزارزها

همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، ترکیه با حدود ۱۷۰میلیارد دلار، با فاصله بسیار زیاد جایگاه نخست را ازآنِ خود کرده است. تحلیلگران Chainanalysis این موضوع را ناشی از افت چشمگیر ارزش لیر ترکیه در یک سال گذشته می‌دانند. در‌واقع، مردم این کشور سرمایه‌گذاری در رمزارزها را به‌عنوان راهی برای جلوگیری از کاهش ارزش دارایی‌های خود انتخاب کرده‌اند. 

به‌نوشته Chainalysis، پس از ترکیه، امارات با حدود ۴۰میلیارد دلار در جایگاه دوم قرار دارد. در سال‌های اخیر، امارات تلاش‌های جدی برای تبدیل‌شدن به هاب جهانی بازار کریپتوکارنسی انجام داده است. در همین راستا، چهارچوب‌های نظارتی تعریف‌شده در این کشور، مسیر را برای جذب سرمایه‌های خارجی در ایجاد شرکت‌های فناورانه مرتبط به حوزه رمزارزها همواره کرده است. 

عربستان‌سعودی با حدود ۳۵میلیارد دلار جایگاه سوم را در‌اختیار دارد. جالب است بدانید که عربستانی در یک سال گذشته با بیش از ۱۲درصد رشد در حجم مبادلات رمزارزها از این حیث رتبه اول در سطح دنیا را به‌دست آورده است.

سهم ایران از تراکنش‌های بازار رمزارزها در خاورمیانه

ایران نیز با حدود ۳۰میلیارد دلار تراکنش در بازار رمزارزها جایگاه چهارم را در بین کشورهای خاورمیانه دراختیار دارد. ناگفته نماند که کشور ما ازنظر سهم جهانی در استخراج بیت کوین در بین تمام کشورهای منطقه جایگاه نخست را در‌اختیار دارد. 

به‌تازگی شرکت امنیت سایبری کسپرسکی (Kaspersky) با برگزاری نظرسنجی، دیدگاه مشتریان خود را درباره استفاده از رمز‌ارزها بررسی کرد. از میان شرکت‌کنندگان اهل خاورمیانه، ۷۷درصد رمزارز دارند و ۶۶درصد گفتند که به‌خوبی می‌دانند چطور باید از این دارایی‌ها استفاده کنند. 

حدود ۴۸درصد شرکت‌کنندگان این نظرسنجی، معتقدند پرداخت با رمزارزها به یکی از روش‌های رایج در خرید آنلاین تبدیل خواهد شد. علاوه‌بر‌این، اکثر آن‌ها (۹۱درصد) با خرید آنلاین و آفلاین با ارز دیجیتال در آینده راحت هستند.

درباره نگرانی‌ها و خطرهای مرتبط با استفاده از ارز دیجیتال، ۵۵درصد شرکت‌کنندگان از نوسان‌های زیاد و کلاه‌برداری‌ها نام بردند. وجود خطرهای احتمالی باعث دلسرد‌شدن بعضی مشتریان شده است؛ چرا‌که ۱۸درصد آنان مطمئن نیستند چطور باید از دارایی‌های خود محافظت کنند؛ به‌همین‌دلیل، کمتر از آن استفاده می‌کنند.

همه این اعداد و ارقام به‌خوبی نشان می‌دهند که کشورهای خاورمیانه در مسیر پیشرفت در استفاده از ظرفیت‌های بازار رمزارزها قرار دارند. در‌این‌بین، باید توجه کنیم که اگر قرار است از کشورهای رقیب مانند عربستان و امارات و ترکیه عقب نمانیم، باید با جدیت بیشتر درزمینه توسعه کسب‌وکارها و قانون‌گذاری شفاف و کارآمد در این حوزه گام برداریم.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

منبع
chainalysis

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا