آموزشمقاله

چرا ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی (AI) محبوب شدند؟

 هوش مصنوعی فناوری‌ای با توانایی ایجاد تغییرات اساسی در صنایع بی‌شماری است. در میان این صنایع، می‌توان از صنعت ارز دیجیتال نیز نام برد. 

فناوری هوش مصنوعی به‌عنوان عضو مهمی از اکوسیستم‌های مالی و اجتماعی جدید، از‌جمله امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) تلقی می‌شود. در این مطلب از بلاگ تترلند، شما را با مفهوم ارز دیجیتال هوش مصنوعی و بهترین توکن‌های هوش مصنوعی موجود در بازار بیشتر آشنا می‌کنیم؛ پس تا پایان با ما همراه باشید.

تعریف ارز دیجیتال هوش مصنوعی

به‌زبان ساده، ارز دیجیتال هوش مصنوعی رمزارزی است که از فناوری هوش مصنوعی به‌نوعی برای بهبود امنیت، تجربه کاربری، مقیاس‌پذیری و… استفاده می‌کند.

ویژگی توکن‌های هوش مصنوعی

توکن هوش مصنوعی می‌تواند رمزارزی باشد که برای تقویت برنامه‌ها یا پروژه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی، از‌جمله بازارها یا صرافی‌های غیرمتمرکز و خدمات تولید تصویر یا متن و پروتکل‌های سرمایه‌گذاری مبتنی‌بر هوش مصنوعی طراحی شده‌ است.

 

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی

 

ربات ChatGPT و رونق توکن هوش مصنوعی

صنعت ارزهای دیجیتال، تجارت، آموزش و…، از زمان عرضه ربات هوش مصنوعی ChatGPT به‌وسیله شرکت اوپن‌ای‌آی (OpenAI) در اواخر سال ۲۰۲۲، شاهد استقبال پرشور کاربران بوده است.

ابزار ChatGPT که به‌تازگی به محبوبیت زیادی دست یافته، ربات چتی است که برای تولید متن و انجام بسیاری از وظایف زبانی مانند پردازش اطلاعات و جواب‌دادن به سؤالات طراحی شده است.

سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد‌دلاری مایکروسافت در ChatGPT

گسترش ناگهانی ربات ChatGPT در بین سرمایه‌گذاران رمزارز توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

برای مثال، سرمایه‌گذاری ۱۰میلیارد‌دلاری مایکروسافت در شرکت توسعه‌دهنده ChatGPT نیز باعث افزایش علاقه کاربران به این ربات شده است.

براساس داده‌های موجود در صنعت رمزارز، در اواخر سال ۲۰۲۲ و در بحبوحه افزایش محبوبیت ChatGPT، چندین ارز دیجیتال هوش مصنوعی رشد دو‌رقمی و حتی سه‌رقمی قیمت را تجربه کردند. در اوایل فوریه۲۰۲۳، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی حدود ۱.۶میلیارد دلار بود که درمقایسه‌با فضای گسترده‌تر ارزهای دیجیتال ناچیز است.

۱۰ توکن هوش مصنوعی 

۱. The Graph با نماد اختصاری GRT

پروژه The Graph پروتکلی برای نمایه‌سازی و جست‌وجوی داده‌ها از شبکه‌های بلاک‌چینی است. درواقع، عملکرد The Graph مشابه گوگل است که داده‌ها را از وب‌سایت‌ها ایندکس و پرس‌‌وجو می‌کند.

نمایه‌سازی داده‌های اکوسیستم بلاک‌چین می‌تواند دشوار باشد؛ اما پروژه The Graph قصد دارد با سامان‌دهی داده‌ها در زیرگراف‌های کوچک‌تر، این مشکل را حل کند. ارز دیجیتال بومی The Graph با نماد اختصاری GRT شناخته می‌شود که توکنی مبتنی‌بر اتریوم است.

۲. SingularityNET با نماد اختصاری AGIX

پروتکل SingularityNET پلتفرمی بلاک‌چینی است که به هر‌کسی اجازه می‌دهد تا خدمات مبتنی‌بر هوش مصنوعی بسازد و به‌اشتراک بگذارد و از‌طریق آن درآمد کسب کند. این پلتفرم بازاری داخلی دارد که در آن، کاربران می‌توانند خدمات هوش مصنوعی را جست‌وجو کنند و هزینه آن را با توکن بومی این پروتکل، یعنی AGIX بپردازند.

توسعه‌دهندگان می‌توانند با راه‌حل‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی، بدون نیاز به ساختن کامل اپلیکیشن‌ها برای کاربران نهایی، درآمد کسب کنند.

همچنین، آنان می‌توانند این خدمات را برای استفاده در برنامه‌های خود تهیه کنند.

۳. Fetch.ai با نماد اختصاری FET

پروژه Fetch.ai پلتفرمی مبتنی‌بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشین است که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند.

اهداف اصلی این پروژه، خودکارسازی وظایف تجاری مانند پردازش داده و تریدینگ است.

شایان ذکر است که ارز دیجیتال بومی این پلتفرم، FET، برای پرداخت هزینه تراکنش‌ها در شبکه استفاده می‌شود.

۴. Ocean Protocol با نماد اختصاری OCEAN

پروژه Ocean Protocol پلتفرمی مبتنی‌بر بلاک‌چین اتریوم است که به کسب‌وکارها و افراد اجازه می‌دهد تا داده‌ها و خدمات مبتنی‌بر داده را مبادله و از این طریق، درآمد کسب کنند.

این کار ممکن است شامل در‌دسترس قرار‌دادن داده‌ها در‌اختیار محققان و استارت‌آپ‌ها باشد، بدون اینکه داده‌ها را هولدرها واگذار یا رها کنند (Being Relinquished).

۵. iExec RLC با نماد اختصاری RLC

پروژه iExec پلتفرم بلاک‌چینی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از قدرت محاسباتی‌شان درآمد کسب کنند و در‌صورت نیاز، به منابع محاسبات ابری دسترسی داشته باشند.

ارز دیجیتال بومی iExec توکن RLC نام دارد که برای پرداخت هزینه استفاده از خدمات این پلتفرم به‌کار برده می‌شود.

۶. Numeraire با نماد اختصاری NMR

پلتفرم Numerai شبکه بلاک‌چینی مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که به‌عنوان صندوق پوشش ریسک عمل می‌کند و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام در سراسر جهان بهره می‌گیرد. توکن Numeraire با نماد اختصاری NMR رمزارز بومی شبکه Numerai است که انجام پرداخت‌های درون شبکه را تسهیل می‌کند.

۷. dKargo با نماد اختصاری DKA

پلتفرم dKargo پلتفرمی بلاک‌چینی است که از هوش مصنوعی برای حل مشکلات اعتماد در بخش لجستیک استفاده می‌کند. به‌لطف ماهیت پاک‌‎نشدنی و پایدار فناوری بلاک‌چین، dKargo این کار را با ارائه داده‌های معتبر به شرکت‌کنندگان انجام می‌دهد. توکن بومی این پلتفرم با نماد اختصاری DKA شناخته می‌شود.

۸. Phala Network با نماد اختصاری PHA

پروژه Phala Network یکی دیگر از پلتفرم‌های بلاک‌چینی تقویت‌شده با هوش مصنوعی در بخش محاسبات ابری است که بر حریم خصوصی تمرکز دارد.

این پلتفرم به‌عنوان جایگزینی غیرمتمرکز برای خدمات رایانش ابری سنتی مانند سرویس وب آمازون (Amazon AWS) یا گوگل کلود (Google Cloud) طراحی شده است.

توکن بومی این شبکه PHA نام دارد که از آن برای پرداخت هزینه خدمات ابری استفاده می‌شود.

۹. Covalent با نماد اختصاری CQT

پلتفرم Covalent شبکه‌ای است که داده‌های بلاک‌چین‌های مختلف از‌جمله اتریوم و پالیگان و اولانچ را جمع‌آوری می‌کند. سپس، توسعه‌دهندگان می‌توانند از این داده‌های چند‌زنجیره‌ای به‌منظور توسعه برنامه‌هایی برای حل مشکلات بخش‌های مالی و خُرده‌فروشی استفاده کنند. توکن بومی این شبکه CQT نام دارد.

۱۰. Cortex با نماد اختصاری CTXC

پروژه Cortex پلتفرمی بلاک‌چینی است که به کاربران اجازه می‌دهد مدل‌های هوش مصنوعی را آپلود و اجرا کنند. ایده پشت این پروژه آن است که هوش مصنوعی می‌تواند در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز (dApps) گنجانده شود. توکن بومی این شبکه با نماد اختصاری CTXC شناخته می‌شود.

مشکلات و فرصت‌های پیش روی رمزارز هوش مصنوعی

بازار ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه توسعه خود قرار دارد و با مشکلات متعددی مواجه است که می‌تواند بر رشد و پذیرش آن تأثیر بگذارد. یکی از مشکلات اصلی پیش روی ارز دیجیتال هوش مصنوعی، فقدان قطعیت نظارتی است که به‌عنوان عاملی بازدارنده عمل می‌کند.

مشکل دیگری که بازار توکن هوش مصنوعی با آن مواجه است، ناآگاهی عمومی از آن است. با وجود مزایای بالقوه فناوری‌های هوش مصنوعی و بلاک‌چین، بسیاری از مردم هنوز با مفهوم هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال و نحوه کارکردشان ناآشنا هستند و ترکیب آن‌ها با یکدیگر کار را پیچیده‌تر هم می‌کند.

 

ارزهای دیجیتال هوش مصنوعی

 

جمع‌بندی

توکن هوش مصنوعی شکل نسبتاً جدیدی از ارز دیجیتال است که در صنعت ارزهای دیجیتال مدنظر قرار گرفته و به یکی از ترندهای اصلی بازار در سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است.

ارز دیجیتال هوش مصنوعی مزایای زیادی مانند بهبود امنیت، حفظ حریم خصوصی، شفافیت، مقیاس‌پذیری و صرفه‌جویی در هزینه را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا