آموزشمتوسط

معاملات فرکانس بالا (HFT) چگونه انجام می‌شود؟

معاملات فرکانس بالا (HFT) به کاربران رمزارزها امکان استفاده از فرصت‌هایی از بازار را می‌دهد که برای تریدرهای عادی در‌دسترس نیست.

پس از رونق اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) در سال ۲۰۲۰، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) جایگاهشان را در هر دو اکوسیستم ارزهای دیجیتال و اقتصاد مستحکم کرده‌اند. ازآن‌جاکه DEXها به‌اندازه صرافی‌های متمرکز قانون‌گذاری نشده‌اند، کاربران می‌توانند توکن‌هایی که ساخته‌اند، بفروشند.

تریدرهای فرکانس بالا با استفاده از DEX‌ها می‌توانند قبل از حضور کوین در پلتفرم‌های تبادل اصلی، فرایند خریدوفروش را انجام دهند. در این مقاله از بلاگ تترلند، معاملات فرکانس بالا و روش‌های انجام آن را بررسی می‌کنیم.

معاملات فرکانس بالا (HFT) در رمزارزها چیست؟

طبق تعریف کوین‌تلگراف، معاملات فرکانس بالا (High Frequency Trading) روشی برای خریدوفروش است که در آن با کمک الگوریتم‌های پیچیده، حجم زیادی از اطلاعات برای انجام معاملات سریع استفاده می‌شوند. HFT می‌تواند چندین بازار را تحلیل کند و در چند ثانیه مقدار زیادی سفارش قرار دهد. سفارش‌گذاری در حوزه ترید، کلید اصلی کسب سود است. در این روش معامله، به‌دلیل گذاشتن حجم‌ زیادی سفارش به‌صورت لحظه‌ای، شکاف قیمتی اندک خریدوفروش از بین می‌رود.

علاوه‌براین، HFT برای کاربران امکان استفاده از تغییرات قیمتی قبل از تأثیر آن روی دفتر سفارش را فراهم می‌کند‌؛ در‌نتیجه، معاملات فرکانس بالا در بازارهای نوسانی یا با حجم نقدینگی کم نیز سودده است. این نوع معاملات ابتدا در بازارهای مالی سنتی ظاهر شدند؛ اما به‌دلیل وجود زیرساخت در رمزارزها، در سکوهای تبادل رمزارزی نیز خود را نشان دادند.

در دنیای ارزهای دیجیتال، از HFT در صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شود. از‌جمله شرکت‌هایی که از HFT استفاده می‌کنند، می‌توان به Jump Trading ،DRW ،DV Trading و Hehmeyer اشاره کرد. همچنین، تعدادی از صندوق‌های پوشش ریسک از معاملات الگوریتمی برای کسب سود بهره برده‌اند.

نحوه عملکرد معاملات فرکانس بالا

اساس کار معاملات HFT ساده است: خرید در قیمت کمتر و فروش در قیمت بیشتر. برای این منظور، الگوریتم‌های HFT مقدار زیادی از داده را برای تشخیص الگوها و روند بررسی می‌کنند تا بتوانند سود کسب کنند. برای مثال، الگوریتم ممکن است روند قیمتی خاصی را تشخیص دهد و سپس، تعداد زیادی سفارش خرید و فروش را سریع و پشت‌سر‌هم برای کسب سود قرار دهد.

به‌زبان ساده، HFT با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده به‌طورمستمر و با سرعت زیاد، تمامی رمزارزها را در چندین صرافی تحلیل و رصد می‌کند. سرعت الگوریتم‌های معاملات فرکانس بالا به آن‌ها مزیت فراوانی درمقایسه‌با معامله‌گران انسانی می‌دهد. این برنامه‌های کامپیوتری می‌توانند هم‌زمان در چندین سکوی تبادل مختلف و در چندین کلاس مختلف دارایی خرید و فروش انجام دهند.

مثال دیگر زمانی است که سرمایه‌گذاری اصلی پوزیشن شورت یا لانگ در یکی از رمزارزها باز می‌کند و این کار باعث حرکت قیمتی می‌شود. الگوریتم‌های HFT با بهره‌گرفتن از این حرکت قیمتی و معامله در جهت مخالف سود کسب می‌کنند. زمانی‌که قیمت رمزارز به حالت عادی بازگشت، الگوریتم در قیمت ارزان خرید انجام می‌دهد و از پوزیشن معاملاتی خارج می‌شود.

معرفی استراتژی‌های به‌کار‌رفته در معاملات فرکانس بالا

اگرچه استراتژی‌های بسیاری برای HFT وجود دارد، تعدادی از آن‌ها مدت زیادی است که وجود دارند و برای سرمایه‌گذاران با‌تجربه شناخته‌شده هستند. ایده به‌کار‌رفته در HFT از تکنیک‌های معاملاتی مرسوم به‌همراه تکنولوژی‌های کامپیوتری جدید بهره می‌گیرد.

در‌ادامه، تعدادی از روش‌های استفاده‌شده در معاملات فرکانس بالا را معرفی می‌کنیم؛ روش‌هایی که برای کاربران عادی نیز در شرایط مساعد بازار برای کسب سود کاربردی هستند.

آربیتراژ (Arbitrage) رمزارز

آربیتراژ در ارز دیجیتال به‌معنی کسب سود حاصل از اختلاف قیمت در بین دو سکوی تبادل رمزارز است. به‌عنوان نمونه، ممکن است در سکوی تبادلی قیمت بیت کوین ۳۰,۰۵۰ دلار و در دیگری ۳۰,۱۰۰ دلار باشد. پس با خرید سریع از صرافی اولی و فروش در دومی می‌توان به سود دست یافت.

معاملات فرکانس بالا برای آربیتراژکنندگان بسیار مفید است؛ زیرا در این روش، فرصت معاملاتی بسیار کوتاه و در کسری از ثانیه است. HFTها برای استفاده سریع از فرصت‌های بازار از سیستم‌های کامپیوتری قدرتمندی بهره می‌برند که به‌سرعت بازارها را اسکن می‌کنند.

پلتفرم‌های HFT نه‌تنها فرصت‌های آربیتراژ را پیدا می‌کنند؛ بلکه صدها برابر سریع‌تر از انسان معامله انجام می‌دهند. علاوه‌براین، مزیت دیگر آربیتراژ همسان‌شدن قیمت‌ها در سکوهای معاملاتی مختلف و ایجاد ثبات در بازار است.

بازارگردانی (Market Making)

یکی از استراتژی‌های رایج HFT بازارگردانی است که شامل گذاشتن سفارش خریدوفروش برای یک رمزارز یا سهم در آنِ واحد و سود‌بردن از شکاف قیمتی بین این دو سفارش است. شرکت‌های بزرگی که با نام بازارگردان شناخته شده‌اند، نقدینگی و سفارش مناسب را در بازار ایجاد می‌کنند.

بازارگردان‌ها می‌توانند با یکی از سکوهای تبادل رمزارز همکاری و کیفیت بازار را تضمین کنند. افزون‌براین، بازارگردان‌هایی هستند که به‌طور‌مستقل عمل می‌کنند و با استفاده از الگوریتم‌هایشان از شکاف قیمتی بهره می‌برند.

نحوه عملکرد بازارگردانی

بازارگردانان به‌طورمستمر در حال خریدوفروش رمزارزها هستند و سفارش‌های خود را به‌گونه‌ای قرار می‌دهند که بتوانند سودی جزئی از شکاف قیمت خریدوفروش به‌دست آورند؛ مثلاً فروش بیت کوین با نرخ ۳۷,۱۰۰ دلار و فروش آن به شخصی دیگر با نرخ ۳۷,۱۰۲ دلار. به این اختلاف ۲دلاری خریدوفروش «شکاف قیمتی» گفته می‌شود و سود بازارگردان حاصل از این مقدار است.

اگرچه شکاف قیمتی ممکن است اندک به‌نظر برسد، انجام معاملات در حجم بالا سود زیادی به‌همراه دارد. شکاف قیمتی ریسکی که بازارگردان قبول کرده، جبران می‌کند. نکته مهم دیگر اینکه بازارگردان‌ها با ایجاد نقدینگی برای بازار، باعث خرید و فروش راحت‌تر و قیمت‌های عادلانه‌تر می‌شوند.

فرصت‌های کوتاه‌مدت

معاملات فرکانس بالا مناسب هولدرها و سرمایه‌گذارهای میان‌مدت و بلندمدت نیست؛ بلکه ویژه سرمایه‌گذارهای کوتاه‌مدتی است که می‌خواهند از نوسان‌گیری بهره‌مند شوند. معامله‌گران HFT آن‌قدر سریع عمل می‌کنند که قیمت فرصت اصلاح دوباره نداشته باشد.

برای مثال، زمانی‌که نهنگ رمزارز (سرمایه‌گذار حجم بالا) اقدام به فروش می‌کند، معمولاً برای مدت کوتاهی قبل از تنظیم بازار و برای پاسخ‌گویی به تعادل عرضه و تقاضا، قیمت افت می‌کند. اکثر معامله‌گران عادی این فرصت افت قیمت را از دست می‌دهند؛ زیرا ممکن است تنها برای چند دقیقه یا چند ثانیه طول بکشد؛ اما معامله‌گران HFT از این فرصت استفاده می‌کنند. آنان این فرصت را به الگوریتم می‌دهند تا به وظیفه خود عمل کند؛ زیرا می‌دانند در‌نهایت بازار به ثبات می‌رسد.

معاملات فرکانس بالا

حجم معاملات (Volume Trading)

یکی دیگر از استراتژی‌های HFT، حجم معاملات است که ردیابی تعداد توکن‌های ترید‌شده در بازه‌ای خاص و تصمیم‌گیری برای معامله بر‌اساس آن را دربر می‌گیرد. منطق پشت این روش بدین‌صورت است که با افزایش تعداد توکن‌های معامله‌شده، نقدینگی بازار افزایش می‌یابد و خریدوفروش در حجم زیاد بدون جابه‌جایی چشمگیر بازار امکان‌پذیر می‌شود.

به‌بیان ساده، Volume Trading بهره‌بردن از نقدینگی بازار است. معاملات فرکانس بالا به تریدرها این امکان را می‌دهد که به‌سرعت تعداد زیادی تراکنش انجام دهند و از کوچک‌‌ترین نوسان‌های بازار سود ببرند.

جمع‌بندی

معاملات فرکانس بالا (HFT) از روندها و سیگنال‌هایی در ترید استفاده می‌کنند که برای افراد عادی تشخیص‌دادنی نیست؛ مخصوصاً در جایی که لازم باشد در آنِ واحد تعداد زیادی سفارش باز شود.

در‌نهایت، هدف HFT شناسایی روندهای بازار به‌محض کشف آن به‌واسطه الگوریتم‌هاست. به‌هر‌حال، به‌نظر می‌رسد این نوع از معاملات در دنیای رمزارزها باقی خواهند ماند. HFT می‌تواند با وجود زیرساخت مناسب، فرصت‌های کسب سود بسیاری در شرایط مساعد بازار ایجاد کنند.

سؤال‌های متداول

معادلات فرکانس بالا چیست؟

معاملات فرکانس بالا (High Frequency Trading) روشی برای خرید و فروش است که در آن با کمک الگوریتم‌های پیچیده، حجم زیادی از اطلاعات برای انجام معاملات سریع استفاده می‌شوند.

از چه استراتژی‌های در HFT استفاده می‌شود؟

آربیتژار، استفاده از فرصت‌های کوتاه‌مدت، والیوم تریدینگ و بازارگردانی برخی از استراتژی‌های کاربردی در HFT به‌شمار می‌آیند.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا