اخبار

دلایل افزایش درخورتوجه قیمت بیت کوین چیست؟

در پی روند افزایشی روز اخیر، قیمت بیت کوین رکورد خود را شکست و برای اولین‌بار در بیش از ۱۷ ماه، یعنی از می‌۲۰۲۲، موقتاً به بیش از ۳۵,۰۰۰ دلار رسید.

امروز نیز قیمت BTC به بیشترین حد روزانه، یعنی ۳۵,۲۸۰ دلار و بیشترین قیمت ۱۷ماهه جدید خود قبل از کاهشی اندک افزایش‌ یافته است. افزایش قیمت بیت‌کوین در حالی رخ داد که هیجان‌های مرتبط با صندوق قابل‌معامله در مبادلات بیتکوین (ETF) با فهرست iBTC بلک‌راک در وب‌سایت Depository Trust & Clearing Corporation (DTCC) اوج گرفته است.

در‌حال‌حاضر، با اینکه به‌نظر می‌رسد این فهرست حذف شده باشد، حرکت صعودی بیت کوین ادامه پیدا کرده است؛ زیرا معمولاً این مرحله به‌عنوان گام بزرگی قبل از تأیید رسمی ETF در نظر گرفته می‌شود.

قیمت بیت‌کوین

قیمت بیت‌کوین (منبع: TradingView)

هم‌اکنون قیمت بیتکوین از کانال ۳۵,۰۰۰ دلار سقوط کرده است؛ اما دلایل افزایش قیمت در هفته جاری می‌تواند نشانه‌ای از پایداری این روند صعودی باشد.

علاقه سازمانی به بیت کوین احساسات بازار را افزایش می‌دهد

به‌گزارش کوین‌تلگراف، با وجود مشکلات کلان اقتصادی، به‌نظر می‌رسد که فهرست‌شدن صندوق ETF بیت کوین BlackRock در شرکت تسویه معاملات Nasdaq، مهم‌ترین محرک افزایش قیمت بیتکوین به ۳۵,۲۸۰ دلار برای اولین‌بار در بیش از یک سال گذشته بوده است. با وجود هجوم اصلاحات ETF بیت‌کوین در اواسط اکتبر، صندوق iBTC بلاک‌راک اولین صندوقی محسوب می‌شود که شرکت تسویه‌حساب فهرست کرده است.

تا‌به‌امروز، SEC با وجود متقاضیان متعددی ازجمله BlackRock ،‌Fidelity ،‌ARK Invest و 21Shares که سه بار برای تأیید درخواست داده‌اند، از تأیید ETF بیت کوین امتناع کرده است. ۱۴اکتبر۲۰۲۳، Grayscale پس از اینکه SEC اعلام کرد به تصمیم قاضی دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده Neomi Rao اعتراض نخواهد کرد، پیروزی بزرگی به‌دست آورد. این تصمیم منجر شد که Grayscale در ۱۹اکتبر۲۰۲۳ درخواست جدیدی برای صندوق ETF اسپات بیتکوین ارائه دهد.

صندوق ETF اسپات برای بیت کوین به چه معناست؟

تحلیلگران همچنان درباره اینکه تأیید صندوق تبادل بیت‌کوین معاملاتی چه تأثیری بر قیمت بیتکوین خواهد گذاشت، مردد هستند و پیش‌بینی دقیقی نکرده‌اند. بر‌اساس گزارش‌ها، تأیید صندوق معاملاتی می‌تواند باعث ایجاد تقاضای جدید به‌ارزش ۶۰۰میلیارد دلار شود. CryptoQuant معتقد است که تأیید صندوق تبادل بیتکوین معاملاتی به افزایش ۱تریلیون‌دلاری در سرمایه‌گذاری بازار بیتکوین منجر خواهد شد.

۲۴اکتبر۲۰۲۳ (۲آبان۱۴۰۲)، شرکت Galaxy Digital گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد هنگامی‌که صندوق‌های تبادل BTC معاملاتی تأیید می‌شوند، در سال اول، بیت کوین می‌تواند حداقل ۱۴.۴میلیارد دلار سرمایه جذب کند. این میزان می‌تواند تا سال سوم به ۳۸.۶میلیارد دلار افزایش یابد.

جریان‌های ورودی بیت‌کوین فرضی پس از تأیید ETF

جریان‌های ورودی بیت‌کوین فرضی پس از تأیید ETF (منبع: Galaxy Digital)

در همین زمینه، چارلز ادواردز، بنیان‌گذار Capriole Investments، پیش‌بینی کرد که طلا پس از تأیید صندوق تبادل طلا (Gold ETF) رشد درخورملاحظه‌ای تجربه خواهد کرد و به سود ۳۵۰‌درصدی در بازار خرس‌ها دست‌ خواهد یافت.

عملکرد طلا

 عملکرد طلا (منبع: TradingView)

افزایش سرسام‌آور نقدشوندگی بیت کوین و بهره باز CME

هم‌زمان با افزایش قیمت بیتکوین، صرافی‌ها همچنان شاهد برداشت بیت‌کوین هستند. معامله‌گران معمولاً زمانی‌که می‌خواهند بیت کوین را در درازمدت در‌اختیار خود نگه دارند، آن را خارج می‌کنند. ازاین‌رو، بازار رمزارزهایی که از مبادلات ارزهای دیجیتال خارج می‌شوند، به‌عنوان سیگنال صعودی درک می‌کند.

با ادامه خروج بیتکوین از صرافی‌ها، موضوع نقدشوندگی به عاملی بسیار تأثیرگذار بر قیمت تبدیل می‌شود. تنها در ۲۴ ساعت گذشته، بیش از ۱۸۱.۳میلیون دلار شورت BTC نقد شده که بیش از ۴.۵میلیون دلار از این مقدار نقدشوندگی مربوط به بازه‌ی زمانی ۱ساعته بوده است.

داده‌های نقدشوندگی بیت‌کوین

داده‌های نقدشوندگی بیت‌کوین (منبع: Coinglass)

استراتژی‌های معاملاتی لانگ (Long) و شورت (Short) روش‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران از آن‌ها برای کسب سود از تغییرات قیمت انواع دارایی‌ها، ازجمله رمزارزها، استفاده می‌کنند. Glassnode تعداد فراوان نقدشوندگی و تسویه‌حساب‌های اخیر را به‌عنوان «فشار مضاعف شورت» (Double Short-Squeeze) توصیف کرده است.

پس از «فشار مضاعف شورت»، سود باز (Open Interest) معاملات آتی بیتکوین برای دومین‌بار در تاریخ به ۱۰۰,۰۰۰ BTC در بورس کالای شیکاگو (CME) رسید. آخرین‌باری که سود باز صرافی شیکاگو مرکنتایل (CME) به ۱۰۰,۰۰۰ بیت‌کوین رسید، ۲۲نوامبر‌۲۰۲۲ بود.

سود باز CME

سود باز CME (منبع: Coinglass)

قدرت بیت‌کوین به تقویت احساسات بازار کمک می‌کند. افزایش شاخص ترس و طمع BTC با کسب ۲۲ امتیاز در دوره‌ای یک‌ماهه نشان می‌دهد که حالت بازار از ترس به طمع تغییر کرده است.

امتیاز شما به این مقاله

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

منبع
cointelegraph

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا